Schengenvisum, vilket visum behöver min fru?

Om ni är gifta i Sverige så ta ut ett personbevis för rätt syfte via internet hos skatteverket. Har hon samma namn i Thailand är det ju då lugnt då skickar ni med kopia på hennes thai id.
Vi är gifta i Thailand, vigseln är registrerad i Sverige, men på mitt personbevis framgår bara att jag är gift inte med vem.

Senast redigerad av en moderator:
Det har jag gjort för någon vecka sedan men inte fått än så länge, så jag tänker göra som ambassaden säger.

Jag skulle köra med både thailändska vigselbeviset och personbevis (familjebostäder). Kan du inte skriva ut det direkt?

Familjebevis måste beställas eller hämtas personligen. Det innehåller även uppgifter om andra personer, och kan inte skrivas ut.

Beställ ett Familjebevis, där står det vem du är gift med:)

Endast om den personen du är gift med har ett svenskt personnummer. Jag och min fru gifte oss innan och hon dök upp först efter hon fått personnummer. Innan stod det bara att jag var gift men inte med vem.

Såg detta när jag sökte uppehållstillstånd för min fru i Sverige.

Endast om den personen du är gift med har ett svenskt personnummer. Jag och min fru gifte oss innan och hon dök upp först efter hon fått personnummer. Innan stod det bara att jag var gift men inte med vem.

Såg detta när jag sökte uppehållstillstånd för min fru i Sverige.
För mig stod det, innan hon fick personnummer hennes namn och att hon var från Thailand.

Det var mycket prat om turistvisum kontra besöksvisum. Enklast är väl att läsa på ambassadens hemsida vad som gäller eller hur, så slipper ni tro så mycket.

Är man gift och frun vill komma på besök är det väl naturligt att man bjuder in sin fru. Något annat skulle verka konstigt i myndigheternas ögon.

Har aldrig hört talas om att man vid ansökan om turistvisum godkänner att inbjudaren står för kostnaderna. Det strider faktiskt mot Schengenreglerna.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Det var mycket prat om turistvisum kontra besöksvisum. Enklast är väl att läsa på ambassadens hemsida vad som gäller eller hur, så slipper ni tro så mycket.

Är man gift och frun vill komma på besök är det väl naturligt att man bjuder in sin fru. Något annat skulle verka konstigt i myndigheternas ögon.

Har aldrig hört talas om att man vid ansökan om turistvisum godkänner att inbjudaren står för kostnaderna. Det strider faktiskt mot Schengenreglerna.

Så här skriver Migrationsverket om turistvisum:
  • pengar för uppehället och för hemresan. Sverige kräver att du har 450 kronor för varje dag som besöket i Sverige varar. Beloppet kan i vissa fall bli lägre, till exempel för mindre barn, om du betalar kostnaden för kost och logi i förväg eller om du ska bo hos släkt eller vänner. Du ska visa att du har tillräckligt med pengar för uppehället med hjälp av exempelvis kontoutdrag från din bank eller dokument där inbjudaren i Sverige lovar att stå för alla kostnader under besöket
Så Migrationsverket tolkar då inte Schengenreglerna korrekt, är det så man ska uppfatta ditt inlägg?

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Turistbesok.html

Bor ju trådstartaren i Thailand liksom jag, så då finns det kanske inget att bjuda till, så då blir det ju turistresa.
Som sagt jag har rest 2 gånger med fru och då har hon rest på turistvisum och jag har skrivit att jag har stått før kostnaderna før som sagt vi ær ju gifta och tænker båda åka på en semester i Sverige!
Är väl inget konstigt med det, åker en Thaifamilj på resa till Sverige så är det väl oftast en som står för kostnaderna, delar väl inte upp det på ett konto per familjemedlem?

Har iallafall inte varit något problem, konstigheter eller frågan dom 2 gånger vi har åkt, följt checklistan som finns angående turistvisum på Swedenabroads hemsida.

Och inget jag tror har som sagt rest såhär och är ju i samma situation som trådskaparen boende och skriven här nere om jag förstår hans situation rätt.

Jag har skrivit det innan men gör det ändå igen.
För sex år sedan när min äldre bror skulle komma på ett Sverigebesök med sin thailändska fru så stod jag för inbjudan till henne.
Det var smidigt och enkelt.

Jag har skrivit det innan men gör det ändå igen.
För sex år sedan när min äldre bror skulle komma på ett Sverigebesök med sin thailändska fru så stod jag för inbjudan till henne.
Det var smidigt och enkelt.
Inte alla som har släktingar som har den ekonomiska möjligheten att visa upp att dom kan stå för kostnaderna vid en inbjudan.
Helst om det är folk som är komna till åren som många som bor här nere är, då kanske det inte ens finns släktingar kvar i livet i Sverige.

Kan jag ju sätta in pengar på farsans konto så han skall visa upp då men litar mer på min fru än farsan när det gäller pengar och hade satt in pengar på hennes konto för turistresa om det hade behövts innan jag ens tänkt tanken på att sätta in en krona på farsans ;)

Turistvisum verkar ju vara enklare och bättre, men beror kanske på syftet, men inte på vem som garanterar pengarna ... som jag skrev ovan.

Jag vet att detta har pratats om en del men jag har en fraga jag och min fru tangker aka till Sv nu i sommar en manad vilket visum behover hon turist el. besoks visum och vad kravs . Vi har varit gifta nu i snart 8 ar . Jag har pengar men inte frugan . Svar onskas sa snart som mojligt tack mvh svarre

Jag vet att detta har pratats om en del men jag har en fraga jag och min fru tangker aka till Sv nu i sommar en manad vilket visum behover hon turist el. besoks visum och vad kravs . Vi har varit gifta nu i snart 8 ar . Jag har pengar men inte frugan . Svar onskas sa snart som mojligt tack mvh svarre
Hon måste ha ett visa, kan sökas för 90 dagar. Därefter UT som gäller i 2 år sen kan det förlängas. Därefter PUT som gäller länge. I slutändan Svenskt medborgarskap. För min flicka tog det knappt 4 år innan hon blev Svensk medborgare. UT = Uppehållstillsånd, PUT = Permanent uppehållstillstånd. Visa sökes i Thailand, UT + PUT i Sverige liksom förstås eventuellt medborgarskap. Numera kan man ha två pass ett Svenskt och ett Thai. Tänk på att inte åka till Storbritannien med bara ut/PUT. De släpper in in frun om hon inte har Visa. De är inte med i Schengen. Med svenskt pass går det bra. Blev stoppad på Arlanda när vi skulle gå på planet. Hade ingen aning... Men nu vet jag

Liknande trådar

Tillbaka
Topp