SV: Falangman - thaikvinna fråga om arv

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Så som jag förstått så ärver barnen sin pappa om det inte finns testamente. I en boupptäckning kan frun ansöka om att förvalta dödsboet tills den dag hon trillar av, dvs göra vad hon vill med hans del, dock ej testamentera bort denna del (men skänka). Sätter sig ungarna på tvären vet jag inte vad som händer men normalt går detta genom. Jag vill minnas att särkullsbarn, som det är i detta fallet kan kräva ut sin laglott.

Så vill de skydda sig skriver de ett inbördes testamente där de föklarar att den som lever kvar ska förfoga över tillgångarna tills båda är borta och gärna skriva vad som ska hända sen. Vet inte om särkullsbarn ändå kan kräva sin rätt.

Vet inte om det komplicerar det hela att de är gifta i Thailand också, tror inte det. Tror att svensk lag gäller för tillgångar i Sverige och Thailändsk lag för tillgångar i Thailand, finns det tillgångar utanför dessa länder är det nog mer komplext.

Det bästa är att de tar detta med en jurist på en bank eller advokatfirma för att skydda sig helt så långt det går!

Man måste skriva att den efterlevande får sitta kvar i orubbat bo det vill säga barnen får ut arvet efter att båda är döda.

"legolas " sa:
Hejsan, eftersom många av Er, de flesta måste man väl säga, är ihop med en thaikvinna, så kanske ni kan hjälpa mig med svar på dessa frågor jag har ifrån verkliga livet.

jag har en manlig bekant som jag föste ihop med en thaikvinna. Han tog henne till Sverige, och nu är hon där på ett 6 månaders UT eller VISA eller vad vi kallar det i Sverige. De är gifta sedan styvt 1 år tillbaka BÅDE i Thailand OCH i Sverige.

Nu kommer min fråga, och den är vad händer då OM min bekant skulle kolla vippen och dö? Min bekant har 5 ungar (barn) i sitt förra äktenskap. De har precis nu i förra veckan köpt en restaurantvagn och skall börja sälja i dagarna thaimat utanför företagen i Göteborg.

Om han dör, kan hans barn från förra äktenskapet tvinga iväg thaikvinnan ifrån sitt levebröd som hon och han köpt tillsammans??? Någon som vet hur detta fungerar i verkligheten.

Tacksam för Er input.

MVH - legolas

Vet inte så mycket..men barnen kan inte ta de saker de köpt tillsammans under tiden de varit sambo..eller gifta(sambolagen).

Min fru och jag har inbördes testamente som skyddar den partnern som blir kvar efter dödsfall.Man kan inte välja bort bröstarvingar....men försvåra med t ex gemensamma bankkonton.

Finns säkert de som kan mer om detta. :nod:

Areeya

min granne, en thaitant, ägde 50% av tillgångarna när hennes man dog. hon ärvde 25% och fick ersätta mannens barn med 25%. Ett äktenskapsförord fanns i botten. Är nästan 100 på detta.

Ett testamente behövs nog i detta fall.

När min förra fru dog fick jag klart för mig att makar ärver varandra, men det kommer då finnas efterarvingar som ska ärva mig dvs hennes syskon. Vi hade inget skrivit, så den dag jag dör ska de ha hälften .. min fru får andra hälften men då blir mina barn efterarvingar till henne.. Det blir komplext.

Man kan läsa mer på http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000113510/1113237425203/kap7.pdf

Enligt Skatteverket gäller följande angående vilka lagar som gäller om en av makarna är utomnordisk medborgare:
Enligt lagen (1990:272) om internationella frågor rörande makars
och sambors förmögenhetsförhållanden ska lagen i den stat där
makarna tog sitt hemvist när de gifte sig tillämpas på förmögenhetsförhållandena, om de inte träffat avtal om annat (4 § 1
st.). Om makarna efter giftermålet flyttar och stadigvarande
bosätter sig i en annan stat ska den statens lag tillämpas på deras
förmögenhetsförhållande efter två års bosättning (4 § 2 st.). Om
båda makarna tidigare har haft hemvist i det landet eller om båda
makarna är medborgare i staten tillämpas dock den statens
förmögenhetsförhållande så snart de tagit hemvist där.
Källa: http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000114242/1113237425750/kap05.pdf

Arvsrätten för all egendom (d v s både Svensk och Thailändsk) skall prövas i det land där den avlidne var medborgare vid dödstillfället.

"mackes " sa:
Arvsrätten för all egendom (d v s både Svensk och Thailändsk) skall prövas i det land där den avlidne var medborgare vid dödstillfället.
... och vid dubbla medborgarskap?

"legolas " sa:
Så en stilla fråga bara i tillägg till ovan ställda fråga.... Min bekant han har alltså 5 ungar med 2 fruar tidigare. Han är alltså nu sedan ett styvt år gift med en thaikvinna, och de bor nu i Sverige. Kompisens 5 barn är alla myndiga. Och nu skall då min kompis och thaikvinnan börja och arbeta upp en verksamhet är det tänkt.

Thaikvinnan är ju 100% säker på att allting är hennes, om han skulle dö före henne. men det är ju som tur är lite mer civiliserat här i Sverige än i Thailand, och lagen skall ju gälla. Mina sympatier är trots allt till 100% på thaikvinnans sida, och jag skulle gärna vilja ha ett scenario där kompisens ohängda ungar inte får en endaste krona ifrån detta, som min kompis och thaikvinnan börjar arbeta upp.... För det vore för jävvligt tycker även jag, att hans gamla ungar skall sno åt sig 25% av total-potten.

Dessa barn är skyddade via ett äktenskapsförord som säger att alla "gamla tillgångar" i boet är deras, och att thaikvinnan icke får ha några krav på de tillgångarna. Men då tycker man ju att dessa 5 ungar skall hålla sina tassar borta vad det gäller "nya tillgångar".....

Men det kanske inte är så då....

legolas
En fundering kan de inte skriva det på henne och så ett äktenskapsförrord (att detta är hennes privata del) och ett testamente ifall hon skulle dö först ...

"legolas " sa:
Så en stilla fråga bara i tillägg till ovan ställda fråga.... Min bekant han har alltså 5 ungar med 2 fruar tidigare. Han är alltså nu sedan ett styvt år gift med en thaikvinna, och de bor nu i Sverige. Kompisens 5 barn är alla myndiga. Och nu skall då min kompis och thaikvinnan börja och arbeta upp en verksamhet är det tänkt.

Thaikvinnan är ju 100% säker på att allting är hennes, om han skulle dö före henne. men det är ju som tur är lite mer civiliserat här i Sverige än i Thailand, och lagen skall ju gälla. Mina sympatier är trots allt till 100% på thaikvinnans sida, och jag skulle gärna vilja ha ett scenario där kompisens ohängda ungar inte får en endaste krona ifrån detta, som min kompis och thaikvinnan börjar arbeta upp.... För det vore för jävvligt tycker även jag, att hans gamla ungar skall sno åt sig 25% av total-potten.

Dessa barn är skyddade via ett äktenskapsförord som säger att alla "gamla tillgångar" i boet är deras, och att thaikvinnan icke får ha några krav på de tillgångarna. Men då tycker man ju att dessa 5 ungar skall hålla sina tassar borta vad det gäller "nya tillgångar".....

Men det kanske inte är så då....

legolas

Arvsrätten är ganska enkel och tydlig i Sverige. Maken/makan (vid dödstillfället) ärver ena hälften och samtliga barn delar på andra hälften om inget finns skrivet. Du kan fördela annorlunda i ett testamente men du kan aldrig ta i från något av barnen mer än hälften av deras arv (laglotten).

Normalt förvaltar maken/makan gemensamma barns arv tills han/hon avlider, vilket i princip betyder att det är hennes att fritt disponera tills hon dör. Detta gäller dock inte barn utanför äktenskapet som har rätt att kräva ut sin del omgående.

Jag gogglade på arvsrätten vid dubbla medborgarskap och det verkar som det är hemvisten, d v s var man är skriven vid dödsögonblicket som gäller då.

Så i princip om din vän dör måste hans nuvarande fru lämna ifrån sig 25% av arvet delat lika på samtliga barn, hans tidigare och deras gemensamma. De gemensamma barnens arv kan hon dock förvalta. Sä ju fler barn de får desto mer får hon av arvet :)

Om man vill att Thaikvinnan skall ha den största delen så river man Äktenskapsförordet, vilket innebär att Thaikvinnan (TK) har 50 % av arvet, 50 % till barnen. Vill man att T K skall ha mer så skiver man gemensamt Testamente till
T K:s fördel, vilket innebär att barnen tillsammans ärver 25 % av boets tillgångar. Det samma som deras Arvslott, vilket dom ALLTID minst har rätt till.
Man kan även i det gemensamma Testamentet, ange vad som skall hända med kvarlåtenskapen då båda är döda.
Dom har dessutom rätt att få sin del snarast efter bouppteckningen är reg på Skattev.
En bouppteckning kan klandras upp till 6 mån efter att den vunnit laga kraft, sedan är det för sent.
Äktenskapsförord, kan bara skrivas innan Äktenskapets ingående.

"legolas " sa:
Men det måste väl "mackes" finnas ett testamente om 25% skall gälla, annars är ju laglotten för särkullsbarnen 50%.....
legolas

50% delat i antalet barn kallas arvslott. Vill man att annat skall gällas måste det skrivas,
det minsta man kan skriva ner det till är hälften och det kallas laglott (den lott arvtagaren har laglig rätt till)

Äktenskapsförord, kan bara skrivas innan Äktenskapets ingående.

Japp, så är det , också i Thailand
Detta gör att tillex alla avtal mellan makar skrivna i Thai under äktenskapet kan upplösas vid ev skilsmässa ....

Egentligen är dessa arvslagar samma i Thai som Swerige ...

Äktenskapsförord kan man skriva när som helst under eller inför ett äktenskap i Sverige.

"Janne " sa:
Äktenskapsförord kan man skriva när som helst under eller inför ett äktenskap i Sverige.

Ett giltigt "Äktenskapsförord" Kan bara skrivas innan vigseln har skett, du kanske tänker på bodelning inom äktenskapet, :) det kan vara en annan lösning.
Det är otroligt svårt att göra barnen arvslösa, men man kan minska tillgångarna i boet, så det på pappret inte finns så mycket att hämta.
Hur det får nmi lista ut själva, man kan ge kollekt i kyrkan, då försvinner det mycket varje söndag. ;D ;D

"ledarn " sa:
Men "Lången" menar ju att du ska "bränna" alla stålarna...
Då blir arvet 0:- även om det är 100%... :o :o
hahahaha.... ;D ;D ;D..tänk vad man beymrar sig om arvet...men min fru o barn är säkra...i Thailand har de andra inget att få tag i...och de har fått tillräckligt......!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar