SV: Vad är det som gör våra thai-fruar/flickvänner så mycket bättre än vi trodde

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våran ärlighet kan vara direkt förolämpande mot dom men det märker du inte för dom håller masken och ler o ljuger tillbaks men kan vara illa för sen pratas det bakom din rygg, och har din ärlighet vart riktigt förolämpande kan det gå riktigt illa.

"Jonas " sa:
En Thai som inte ljuger hur går det ihop? Det anses inte som något dåligt i den thailändska kulturen att ljuga, det är viktigare att den man pratar med inte förlorar ansiktet det är en större skam. Därför är det vanligare med lögner i den Thailändska kulturen och dom gör det inte för att dom skäms över nåt utan för den dom pratar meds skull enligt deras kultur.
Och det är en sak som ofta kan skapa konflikt mellan thai-farang då dom inte förstår hur viktigt ärlighet är för oss.

Håller med om delar av ditt resonemang. Dock skall tyngdpunkten ligga på att inte förlora ansiktet och det är inte bara Thailand, stora delar av den österländska kulturen har den inställningen. Det där med att ljuga inte skulle vara dåligt tror jag däremot inte på, ingen av de Thailändare jag träffat tycker det är ok att ljuga om man inte gör det för att - just det - rädda ansiktet på sig själv eller andra.

Om du dock är lite lyhörd och inte utsätter människor för risken att förlora ansiktet så får du heller inga lögner tillbaka. Ett bra exempel är butikerna, bli för bannad där och du får höra precis allt du vill höra oavsett sant eller inte. Allteftersom jag insett detta, börjat bita ihop och och slutat med att utsätta folk för min ilska så får jag nästan alltid korrekta svar.

Konflikten Thai - Farang skulle jag vilja säga handlar om att vi inte förstår hur viktigt det är att inte förlora ansiktet för dem.

"mackes " sa:
Håller med om delar av ditt resonemang. Dock skall tyngdpunkten ligga på att inte förlora ansiktet och det är inte bara Thailand, stora delar av den österländska kulturen har den inställningen. Det där med att ljuga inte skulle vara dåligt tror jag däremot inte på, ingen av de Thailändare jag träffat tycker det är ok att ljuga om man inte gör det för att - just det - rädda ansiktet på sig själv eller andra.

Om du dock är lite lyhörd och inte utsätter människor för risken att förlora ansiktet så får du heller inga lögner tillbaka. Ett bra exempel är butikerna, bli för bannad där och du får höra precis allt du vill höra oavsett sant eller inte. Allteftersom jag insett detta, börjat bita ihop och och slutat med att utsätta folk för min ilska så får jag nästan alltid korrekta svar.

Konflikten Thai - Farang skulle jag vilja säga handlar om att vi inte förstår hur viktigt det är att inte förlora ansiktet för dem.

Klart det är skillnad på lögn och lögn en som ljuger om vad han har etc. anses som dålig. Men som sagt ljugande till en viss del är inte fel. Dom är ju även konflikträdda så att ljuga för att inte skapa en konflikt är ok.

"mackes " sa:
Av nedanstående inlägget fick jag det intrycket

Jag kan inte tala för alla andra här men jag kan tala för mig själv, jag har ingen jättestor erfarenhet av Thailändska tjejer men jag har haft turen att hitta en som inte ljuger och det är jag 100% säker på, man lör sig trick att kolla sådant med åren. Dock är det min övertygelse att om en kvinna älskar dig mer än två månader är helt och hållet upp till hur du behandlar henne.

Du har ju livet på dig, testa lite olika sätt att behandla kvinnorna, du får en omedelbar respons och jag lärde mig av mina misstag. Men det är ju inte hela sanningen, du måste ha lite "tur" också med den du väljer.

Menar du att man ska experimentera som i ett psykologiskt försöksprojekt?

Själv föredrar jag att behandla kvinnor efter det jag menar är riktigt och inte prova en massa teorier och studerar reaktionerna.
Sånd kan jag däremot göra på detta forum.

Måste kännas jobbigt att först i hög ålder veta hur man ska behandla folk, och i synnerlighet den man lever tillsammans med, efter att ha "experimenterat" bort övriga delar av livet.

Det är min högst personliga reflektion av ditt inlägg.

När man misstänker att en thai har ljugit kan man ställa dom inför fakta. " Jag VET att du ljuger" kan man säga. Om du då får svaret " If you believe or not, up to you" så är det detsamma som ett ja, jag har ljugit. Ställda inför faktum så har dom svårt för att ljuga rakt ut men dom är mästerliga på att slingra sig och undvika sanningen.
Min erfarenhet....

"mackes " sa:

Jag kan inte tala för alla andra här men jag kan tala för mig själv, jag har ingen jättestor erfarenhet av Thailändska tjejer men jag har haft turen att hitta en som inte ljuger och det är jag 100% säker på, man lör sig trick att kolla sådant med åren. Dock är det min övertygelse att om en kvinna älskar dig mer än två månader är helt och hållet upp till hur du behandlar henne.

Du har ju livet på dig, testa lite olika sätt att behandla kvinnorna, du får en omedelbar respons och jag lärde mig av mina misstag. Men det är ju inte hela sanningen, du måste ha lite "tur" också med den du väljer.
Precis som mackes sagt i en del inlägg...................och jag håller med!
Mycken ounderbyggd kritik här från väldigt oerfarna :xmas_smiley:...tycker jag! Visst kan man ha kärlek i förhållandet även om man är 25 år äldre!!! Jag är ett levande exempel! ;)Men det gäller ju att man behandlar sin partner bra...och tar hand om sej själv så man inte ser ut som "en gubbe" på 65!! :nod:

Och i mitt fall...efter ett 6-årigt förhållande och ett barn ihop :nod:...absolut inga lögner oss emellan!! Visst man måste ju ha tur också...det verkar vi lite äldre erfarna...till motsats mot de yngre oerfarna...som vet allt om den Thailändska kvinnan...haft!!!

Ha det bra alla :)

Areeya

"areeya " sa:
Mycken ounderbyggd kritik här från väldigt oerfarna :xmas_smiley:...tycker jag! Visst kan man ha kärlek i förhållandet även om man är 25 år äldre!!! Jag är ett levande exempel! ;)Men det gäller ju att man behandlar sin partner bra...och tar hand om sej själv så man inte ser ut som "en gubbe" på 65!! :nod:

Och i mitt fall...efter ett 6-årigt förhållande och ett barn ihop :nod:...absolut inga lögner oss emellan!! Visst man måste ju ha tur också...det verkar vi lite äldre erfarna...till motsats mot de yngre oerfarna...som vet allt om den Thailändska kvinnan...haft!!!

Areeya

Vad jag skrev handlar ju inte om den thailändska kvinnan utan kulturen. Tror thai själva är mer utsatta för denna typ av lögner och Thaikvinnor som lever med farang är nog ärligare mot sina makar än landsmän. Finns ju liknande lögner i Sverige en vit lögn.

Ja helt klart Jonas...vita lögner...är ju inte en lögn!...? Och bra och ärliga,präktiga mäniskor finns ju lika som dåliga och sämre människor!!..Överallt!! Men att generalisera att den Thailändska kvinnan skulle vara sämre än sina falangmedsystrar....skitsnack!! Man måste också tänka på förutsättningarna som de Thailändska kvinnorna växer upp med...i alla fall i den fattiga delen(Isaan)....

Sen att det finns en tradition av att ljuga....och förvränga sanningen bland vissa Thai betyder ju inte att alla gör det!!

Areeya

"Jonas " sa:
Vad jag skrev handlar ju inte om den thailändska kvinnan utan kulturen. Tror thai själva är mer utsatta för denna typ av lögner och Thaikvinnor som lever med farang är nog ärligare mot sina makar än landsmän. Finns ju liknande lögner i Sverige en vit lögn.
Helt korrekt, min fru kan ibland ljuga för sina kompisar och de kan ljuga för henne. Ibland hör jag och förstår att hon inte pratar sanning vilket hon talar om till mig sen. Det har inte de med att göra svarar hon då. Vita lögner som inte spelar någon roll tror jag förekommer i alla kulturer.

Hur allvarligt det är att tappa ansiktet har jag och säkert även Jonas lärt genom att jobba med filippinare. Nästan alltid underbara människor att jobba tillsammans med ända tills dom känner att ansiktet är tappat. Då kan det gå riktigt illa. Skall man läsa lusen av någon så gör det i så fall mellan fyra ögon bakom en stängd dörr. Och detsamma gäller naturligtvis när man har med thai att göra.

Frugan och jag respekterar varandra och varandras åsikter trots åldersskillnaden. Ömsesidig respekt är ledordet så vi har sällan några konflikter oss emellan.

"andrejsdenruskige " sa:
Själv föredrar jag att behandla kvinnor efter det jag menar är riktigt och inte prova en massa teorier och studerar reaktionerna.
Måste kännas jobbigt att först i hög ålder veta hur man ska behandla folk, och i synnerlighet den man lever tillsammans med, efter att ha "experimenterat" bort övriga delar av livet.

Får se nu, du hade haft mer än "några" förhållanden, du har levt 20 vuxna år och har minst dubbelt så många kvar. Varför stannade du inte med den första? Om du vet precis hur man skall behandla kvinnor måste hon ha gråtit blod när du lämnade henne. Och den andra, och den tredje...

"mackes " sa:

Som sagt inte min avsikt att såra dig mackes.

Jag har inga som helst problem att få kvinnor att älska mig då jag behandlar dem mycket väl och har en stor romantisk ådra. Däremot är jag rätt duktig på att se igenom falskhet och vet när det är spel för galleriet.
Jag kräver 100% uppriktighet i en relation och om damen inte lever upp till det så tackar jag för mig så vänligt jag kan.
Misstag gör alla men lögner i en relation funkar inte för mig, jag har upplevt kärlek tillräckligt många gånger för att veta när det är äkta och jag nöjer mig inte med mindre för äkta kärlek är det bästa som finns här i livet :D

Min erfarenhet av Thaitjejer säger att dem har lite väl lätt för att säga "jag älskar dig", jag är 100% säker på att flertalet av dem jag dumpat inte älskat något annat än glädjen över att äntligen ha hittat en bra farang och förmodligen hade detta kunnat utvecklas till nån form av kärlek men det är inte det jag söker.
Några av dem har de fakto älskat mig på riktigt men där har jag själv inte kännt samma sak, kärlek ska helst vara dubbelriktad.

Det finns olika former av kärlek men den jag söker är den passionerade kärleken där man åtrår varandra både fysiskt och psykist och känner en samtillhörighet att vi två är ett. Den kärleken är inte alla förunnat att få uppleva men den är helt underbar.

Jag är glad för din skull mackes och önskar dig all lycka i din relation och ditt liv :)

Jag lovar att återkomma och berätta om jag hittat rätt tjej den här gången.

"Berralund " sa:
Hur allvarligt det är att tappa ansiktet har jag och säkert även Jonas lärt genom att jobba med filippinare. Nästan alltid underbara människor att jobba tillsammans med ända tills dom känner att ansiktet är tappat. Då kan det gå riktigt illa. Skall man läsa lusen av någon så gör det i så fall mellan fyra ögon bakom en stängd dörr. Och detsamma gäller naturligtvis när man har med thai att göra.

Frugan och jag respekterar varandra och varandras åsikter trots åldersskillnaden. Ömsesidig respekt är ledordet så vi har sällan några konflikter oss emellan.

Det finns ett väldigt bra förhållningssätt som jag lärde mig när jag jobbade med personal. Negativ kritik tas alltid mellan fyra ögon, positiv kritik tas alltid inför så många som möjligt! :D

"andrejsdenruskige " sa:
Såja, "bättre" erfarenhet kanske kan översättas med aktuell erfarenhet.
Världen förändras och man ska inte tro att ens förutfattade menigar, eller så kallad erfarenhet, om saker och ting går att applicera i dagens samhälle.

Hur okvinnliga var dina jämnåriga tjejer i din ungdom?
En 25årig thailändska eller en 25årig svenska, tror du att det är någon större skillnad?
En 60årig thailändska eller en 60årig svenska, är det stor skillnad där, rent generellt?

Jag tror att du sitter och jämför en ung thailändska med en svensk kvinna i din egen ålder. Och då är det nog lätt att det blir fel.

Fy fasiken vilket kanoninlägg, bullseye när det gäller inlägg. Karma kommer att utdelas i sju dagar i sträck!

"Janne " sa:
Helt korrekt, min fru kan ibland ljuga för sina kompisar och de kan ljuga för henne. Ibland hör jag och förstår att hon inte pratar sanning vilket hon talar om till mig sen. Det har inte de med att göra svarar hon då. Vita lögner som inte spelar någon roll tror jag förekommer i alla kulturer.

Den sortens lögner anser jag vara helt ok men i en kärleksrelation hör det inte hemma. Jag ska inte generallisera och säga att Thai är värre än andra men att de har lätt för att ljuga är dagens sanning ;)

"mackes " sa:
Det finns ett väldigt bra förhållningssätt som jag lärde mig när jag jobbade med personal. Negativ kritik tas alltid mellan fyra ögon, positiv kritik tas alltid inför så många som möjligt! :D

Vanligt sunt förnuft eller?

"Berralund " sa:

Ja man har ju hört otaliga historier om kaptener som försvunnit överbord nattetid när dom fått fillipinare att tappa ansiktet. Var kadett på en båt med bara Svensk kapten och chief. Den chiefen hade problem med humöret hade förolämpat otaliga. Så innan han mönstra på hängde det wanted dead lappar uppe och var riktigt hetsk och farlig stämning ombord.

"areeya " sa:
Precis som mackes sagt i en del inlägg...................och jag håller med!

Areeya

Du tycker inte att man ska generalisera och säga att Thai i gemen ljuger mer än andra, men du generaliserar gärna och säger att äldre är mer erfarna än yngre.
Låter på mig som om du dessutom anser att den här erfarenheten gör den äldre mannen visare än den yngre.
Kvalificerat skitsnack om du frågar mig, erfarenhet mäts inte i år, den mäts i mängden och variationen upplevelser och förmåga att analysera och ta in det du upplever. En 35 åring kan vara betydlig mer erfaren och visare än en 70 åring även om 70 åringen har betydligt längre erfarenhet i ämnet.
För att översätta erfarenhet i kunskap krävs dessutom att man hängt med i utveckligen och är uppdaterad på vad som är aktuellt för dagen och där brister många äldre.

För att göra en liknelse.
Jag pratade men en sjuksköterska ang ingångslöner för nyutexaminerade, hon var förbaskade på att dom nya som kom fick högre ingångslön än vad hon hade efter 19 år i vården, hon hade tagit upp det med sin chef, svaret hon fick var att det du lärde dig för x antal år sedan gäller inte längre och är tyvärr inget värt...

"mackes " sa:
Får se nu, du hade haft mer än "några" förhållanden, du har levt 20 vuxna år och har minst dubbelt så många kvar. Varför stannade du inte med den första? Om du vet precis hur man skall behandla kvinnor måste hon ha gråtit blod när du lämnade henne. Och den andra, och den tredje...

Kan ju vara så att damerna inte behandlat honom så som är önskvärt.
Några av oss har lite större anspråk än att bara ta emot och vara nöjda med det som erbjuds.
Men jag kan förstå att man ser det annorlunda om man inte har så mycket att välja på.

"mackes " sa:

Man växer ifrån varandra. Att man väljer att upphöra med ett förhållande behöver inte betyda att varken jag eller tjejen är en idiot som inte kan behandla varandra på ett normalt sätt. Jag hyser inga agg mot mina föredetta flickvänner, det verkar du göra.
Någonting måste ha gått väldigt fel när du har experimenterat som hobbypsykolog i dina förhållanden.
Även vänner växer ifrån varandra och slutar att umgås. Det betyder inte att man har behandlat varandra dåligt. Livet har olika faser som en "erfaren" man som du borde ha upptäckt vidd detta laget.

Att döma av dina inlägg så kan jag idag konstatera att erfarenhet inte verkar vara något att hänga i julgranen. Jag klarar mig väldigt bra på min erfarenhet och behöver inte experimentera med människor.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp