Svenskarna som väljer att dö i Thailand-flyr svenska åldringsvården

Tanken var förstås att försöka få dom att glömma sitt ursprung, språk och kultur för att bli en del av det nya landet, precis på samma sätt som vi i Sverige gjorde med Samerna och USA med Indianerna, men det verkar som om språk, kultur och traditioner är så djupt rotade att dom överlever länge.

Mvh isan lover
Fasen jag kommer ihåg efter Freden i Roskilde 1658, när Skåne blev svenskt att. Karl X Gustav och hans lakejer röjde runt i Skåne och tvingade alla att prata svenska, annars piskades de på torgets skampåle eller stupstock. Den som knystade ett ord om nån Kung Fredrik eller Kung Kristian, oavsett nummer, blev genast slagen i bojor.

Blev någon skåning påkommen med att äta en Röd Pölse, dricka gammeldansk eller mumsa på ett smörrebröd så blev det omedelbart ett besök hos skarprättaren för halshuggning...

Det bor inte 23 miljoner etniska Lao i isaan.

Det är totala antalet innevånare i hela Isaan och väldigt många har helt andra etniska ursprung.
Etniska Khmer, etniska Siam, etniska Kineser mfl.

Thailands befolkning är 67 miljoner varav en tiondel är etniska kineser.

Antalet etniska Samer i Sverige utgör en liten procent och har aldrig varit en stor grupp.
Hej

Själv har jag inte uppfattat det som om dom Thailändska myndigheterna uppger att alla etniska Lao bor i Isaan, det bor ju många ifrån Isaan i Bangkok och andra platser i landet.

Mvh isan lover

Han har aldrig sett alla de kinesiska begravningsplatser och kinesiska tempel som finns i alla städer i Isaan och varför det kinesiska nyåret firas stort i Isaan.
Hej

Har du slagit i huvudet eller något?

Var någonstans har du kunnat utläsa i mina inlägg att det inte finns många Kineser I Thailand?

Det bor ca 10 miljoner etniska kineser I Thailand och dom äger det mesta i landet.

Mvh isan lover

Hej

Har du slagit i huvudet eller något?

Var någonstans har du kunnat utläsa i mina inlägg att det inte finns många Kineser I Thailand?

Det bor ca 10 miljoner etniska kineser I Thailand och dom äger det mesta i landet.

Mvh isan lover
I ditt påstående att det bor 23 miljoner etniska Lao i isaan.
100% av Isaans befolkningen.

Det bor fortfarande ca 23 miljoner etniska Lao i Isaan i inlägg # 458

I ditt påstående att det bor 23 miljoner etniska Lao i isaan.
100% av Isaans befolkningen.

Det bor fortfarande ca 23 miljoner etniska Lao i Isaan i inlägg # 458
Hej

Det var lite fel formulerat av mig, Issan har 23 miljoner innevånare och alla är naturligtvis inte av Laotiskt ursprung och 15 miljoner av dessa uppskattas tala Isaan/Lao, till detta ska man ju lägga alla dom människor som finns spridda över landet och då inte minst i Bangkok och Chonburi området som också kan tala Isaan/Lao, så det totala antalet är säkerligen högre än det som uppges för enbart Isaan.

Mvh isan love

Hej

Det var lite fel formulerat av mig, Issan har 23 miljoner innevånare och alla är naturligtvis inte av Laotiskt ursprung och 15 miljoner av dessa uppskattas tala Isaan/Lao, till detta ska man ju lägga alla dom människor som finns spridda över landet och då inte minst i Bangkok och Chonburi området som också kan tala Isaan/Lao, så det totala antalet är säkerligen högre än det som uppges för enbart Isaan.

Mvh isan love
Ändras hela tiden, nu heter det visst Isaan/Lao språket.
Det enda jag motsatt mig att du är den ende jag hört både vad gäller Thai och Farang som envetnas om att kalla det Lao och sen påstå att thailändska myndigheter med kallar dom Lao.
Nog lika mycket skillnad mellan Lao, Isaan och Thai, kanske inte där du bor för du bor vid gränsen men det gör inte majoriteten i Isaan där dom pratar Isaan.

Sitter du och säger att skåningar pratar danska och Nordbohusläningar norska med och är etniska danskar och norrmänn?

Ändras hela tiden, nu heter det visst Isaan/Lao språket.
Det enda jag motsatt mig att du är den ende jag hört både vad gäller Thai och Farang som envetnas om att kalla det Lao och sen påstå att thailändska myndigheter med kallar dom Lao.
Nog lika mycket skillnad mellan Lao, Isaan och Thai, kanske inte där du bor för du bor vid gränsen men det gör inte majoriteten i Isaan där dom pratar Isaan.

Sitter du och säger att skåningar pratar danska och Nordbohusläningar norska med och är etniska danskar och norrmänn?

Detta handlar om denna ständiga klasskamp. På min tid var de röda laget ILs guru även när de som jag själv upplevde röjde runt på fyllan.

Just i denna tråd vill man påvisa sitt enorma deltagande i risbyn och dessutom utan någon som helst blyghet påpeka andras tillkortakommande språkmässigt i Thailand.
Men Isaans svenske Robin Hood vill också påskina att den minoritet han påstår sig tillhöra iThailand, inte är så liten utan faktiskt en majoritet.....i alla fall i Isaan.....eller som nu senaste efter sakligt påvisande från andra.......utspridda runt Thailand.

Detta handlar om denna ständiga klasskamp. På min tid var de röda laget ILs guru även när de som jag själv upplevde röjde runt på fyllan.

Just i denna tråd vill man påvisa sitt enorma deltagande i risbyn och dessutom utan någon som helst blyghet påpeka andras tillkortakommande språkmässigt i Thailand.
Men Isaans svenske Robin Hood vill också påskina att den minoritet han påstår sig tillhöra iThailand, inte är så liten utan faktiskt en majoritet.....i alla fall i Isaan.....eller som nu senaste efter sakligt påvisande från andra.......utspridda runt Thailand.

Även om du mest gjort dig känd som en gnällgubbe av Guds nåde så har du ju faktiskt även ett bra mått av humor.

Fortsätt gärna på den vägen.

BTT

Hej

Mvh isan love
Se där.
Ja det har blivit en serie av underliga formuleringar från din sida.

Den bästa är nog att Isaans stora befolkning tillhör en etnisk minoritetsgrupp.
Men också att lao är allas modersmål.

Förnekelsen att khmer är stort i hela den folkrika södra Isaan från bergen i västra Chaiyaphum till gränsen till Kambodja.

Se där.
Ja det har blivit en serie av underliga formuleringar från din sida.

Den bästa är nog att Isaans stora befolkning tillhör en etnisk minoritetsgrupp.
Men också att lao är allas modersmål.

Förnekelsen att khmer är stort i hela den folkrika södra Isaan från bergen i västra Chaiyaphum till gränsen till Kambodja.
Hej

Ja och du uppskattade att bara en 1/3 av människorna i Isaan talade Lao och det visade sig vara 3/4, sen att alla människor skulle ha Lao som modersmål måste vara en missuppfattning ifrån din sida.

Vad det gäller modersmål så definieras det språk som barn lär sig efter födseln av föräldrarna som modersmål och det språk som man sen lär sig i skolan som andraspråk.

Det finns undersökningar som visar att barn som inte undervisas på sitt modersmål presterar sämre i skolan och detta är något man har konstaterat både i Nordöstra och Södra Thailand, det får du sen tolka som du vill.

Mvh isan lover

Hej

Ja och du uppskattade att bara en 1/3 av människorna i Isaan talade Lao och det visade sig vara 3/4, sen att alla människor skulle ha Lao som modersmål måste vara en missuppfattning ifrån din sida.

Vad det gäller modersmål så definieras det språk som barn lär sig efter födseln av föräldrarna som modersmål och det språk som man sen lär sig i skolan som andraspråk.

Det finns undersökningar som visar att barn som inte undervisas på sitt modersmål presterar sämre i skolan och detta är något man har konstaterat både i Nordöstra och Södra Thailand, det får du sen tolka som du vill.

Mvh isan lover
Jag uppskattar fortfarande att de flesta pratar thai i Isaan och inte lao.
Thai är dominerade och tar över mer och mer, främst bland yngre, i städerna och via utbudet i media.

En naturlig utveckling att det blir ett riksspråk för hela landet.
Som i andra länder ligger landsbygden och den äldre generationen efter i utvecklingen.
Sen är det väldigt svårt att bekräfta förhållandet i exakt antal.

Finns ingen som pratar thai i Ubon där jag bor, bara Isaan.
Bor relativt centralt, så inte ute i nån liten by.
Var i Laos med frun, o hon pratar obehindrat men läsa Lao kan hon inte,
Många thailändare som smilade när dom hörde mina barn prata när vi
var på semester i Phuket i somras :laugh2:

Finns ingen som pratar thai i Ubon där jag bor, bara Isaan.
Bor relativt centralt, så inte ute i nån liten by.
Var i Laos med frun, o hon pratar obehindrat men läsa Lao kan hon inte,
Många thailändare som smilade när dom hörde mina barn prata när vi
var på semester i Phuket i somras :laugh2:
Phuket har väl sin egna dialekt, en frugan verka ha svårt att förstå.
"They speak phuket, I not understand to much" kan det låta från henne om jag frågat vad något betytt som en däromkring sagt.

Phuket har väl sin egna dialekt, en frugan verka ha svårt att förstå.
"They speak phuket, I not understand to much" kan det låta från henne om jag frågat vad något betytt som en däromkring sagt.
Hehe inte bara phuket, även i pattaya, Rayong, Bangkok har det kommit fram thailändare som smilar o vill prata med min fru o barnen
när dom hör dom prata. Åfan, att dom har sin egna dialekt där visste jag inte, min fru har inga problem att förstå ialf.

Hehe inte bara phuket, även i pattaya, Rayong, Bangkok har det kommit fram thailändare som smilar o vill prata med min fru o barnen
när dom hör dom prata. Åfan, att dom har sin egna dialekt där visste jag inte, min fru har inga problem att förstå ialf.
Ja vet att det kan bli svårt att prata och förstå även på kortare avstånd, när vi åkte från Chaiyaphum till Chiang Khan i Loei distrikt med tidigare gf fick hon problem att förstå.
Sträckan är något över 24 mil bara.
Gf säger själv att hon pratar thai och inte lao.
Hon hade lättare språkmässigt när vi åkte till Kho Tao, Pattaya,Hua Hin och Rayong.

Jag uppskattar fortfarande att de flesta pratar thai i Isaan och inte lao.
Thai är dominerade och tar över mer och mer, främst bland yngre, i städerna och via utbudet i media.

En naturlig utveckling att det blir ett riksspråk för hela landet.
Som i andra länder ligger landsbygden och den äldre generationen efter i utvecklingen.
Sen är det väldigt svårt att bekräfta förhållandet i exakt antal.
Hej

Att Thai var på väg att ta över var det många i Thailand som trodde för 15-20 årsedan och det gällde även mig själv, man trodde att popmusiken, TV programmen m.m skulle påskynda den utvecklingen och då speciellt bland unga.

Men så blev det konstigt nog inte, den Laotiska kulturen, maten, traditionerna, musiken och språket är i princip lika utbredd som tidigare, både på landsbygden och dom stora provins huvudstäderna i Isaan, marknader, bröllop, begravningar, konserter eller fesivaler så hör man folk tala Isaan/Lao överallt.

Numera ser barnen i Isaan ofta på tecknade filmer dubbade till Lao, det finns TV kanaler där man talar Lao, när det är fest spelar man typisk Isaan musik på Lao, konserter med Molam drar fortfarande stora folkmassor o.s.v, så mot alla odds lever både språket och kulturen vidare över 100 år efter det att den här delen av landet införlivades med Thailand (Siam).

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp