Svenskarna som väljer att dö i Thailand-flyr svenska åldringsvården

Hej

Ja om du läser in dig på Thailändsk historia och etniska minoriteter i Thailand så utgör Lao drygt 20 miljoner människor, knappt 4 miljoner Malajer och en dryg miljon Khmerer, men dom är ju alla Thailändare.

Mvh isan lover
Att Lao kan anses som en etnisk grupp är rätt men inte att dom är en minoritet. Bara 20 miljoner.
Av befolkningen är dom troligen den största och därmed en etnisk majoritet.

Nu är uppblandningen mellan olika så utbredd att det suddas ut.

Andra stora är Siam, Kinesiska, Khmer, Malaj.

Med utgångspunkt att man t.ex. inte har en thailändsk fru som kan hjälpa att vara tolk när man söker plats eller att det kan bli så me tiden att man är ensam.
Jag tog och gjorde några sökningar om åldringsboenden i Thailand som har inriktat sig lite extra mot ”farranger” utlänningar och som väntat hittade jag inte någon där det finns ett flertal svenskar eller skandinavier boendes eller som inriktning. Därmed inte sagt att det inte finns sådana åldringsboenden. Däremot om man söker på åldringsboenden med att individen har engelska som ett av sina språk så kommer det upp träffar här och där. Här är några av träffarna men som med allt så behövs grundliga undersökningar helst på plats eftersom alla påstår de är toppen!

För den som kan tänka sig där det eventuellt finns britter

För den som har god ekonomi och vill lyxa till det

I och runt Bangkok finns en hel del och också Pattaya, Hua Hin, Phuket och Chang Mai men när man söker på specifika platser där det inte finns så mycket ”farranger” blir det mindre träffar.

Nu är det inte så att jag söker plats men om någon vet specifika ställen där det bor en del svenskar, norrmän eller danskar så kan det kanske vara intressant för någon på TS att få denna information?
Trevligt med ett inlägg som håller sig till trådämnet i st f allt ältande i ett ämne som är inne på sitt femtielfte varv där ingen ger sig.

Trevligt med ett inlägg som håller sig till trådämnet i st f allt ältande i ett ämne som är inne på sitt femtielfte varv där ingen ger sig.
Faranger, särskilt svenskar, borde vara en etnisk minoritet på Thailändska äldre boende. Dock inte den största.

Det finns ett Nursing Home "i" Pattaya, som marknadsför sig mot faranger. Ligger troligen rätt långt öster och söder ut. Man brukar se reklam skyltar när man åker runt Wat Huay Yai.

Att Lao kan anses som en etnisk grupp är rätt men inte att dom är en minoritet. Bara 20 miljoner.
Av befolkningen är dom troligen den största och därmed en etnisk majoritet.

Nu är uppblandningen mellan olika så utbredd att det suddas ut.

Andra stora är Siam, Kinesiska, Khmer, Malaj.
Min fru som är ifrån Nong O nära Nong bua L säger att där pratar alla Isan/lao och dom flesta i Udon Thani gör det också

Min fru som är ifrån Nong O nära Nong bua L säger att där pratar alla Isan/lao och dom flesta i Udon Thani gör det också
Ja i de trakterna och i byar är det vanligast.
Har du någon aning om övriga Isaan?
Vad pratar man i Surin, Korat, Kalasin, Ubon Ratchatani, Buriram, Khon Kaen, Sisaket ?

Ja i de trakterna och i byar är det vanligast.
Har du någon aning om övriga Isaan?
Vad pratar man i Surin, Korat, Kalasin, Ubon Ratchatani, Buriram, Khon Kaen, Sisaket ?
Ja säger min fru dom pratar Isan/lao i dom ställen du skriver sen kan alla Thai. Tar du chang mai så pratar dom ett annat språk
men kan Bangkokthai. Lite som i sverige känner några Skåningar och även från Torne dalen, fatta noll. Träffade en gubbe, jätte
trevlig från Ystad i Thai jag bad han prata försiktigt för ja förstod inte vad han mena. Jag tror Il har helt rätt i det han skriver

Ja säger min fru dom pratar Isan/lao i dom ställen du skriver sen kan alla Thai. Tar du chang mai så pratar dom ett annat språk
men kan Bangkokthai. Lite som i sverige känner några Skåningar och även från Torne dalen, fatta noll. Träffade en gubbe, jätte
trevlig från Ystad i Thai jag bad han prata försiktigt för ja förstod inte vad han mena. Jag tror Il har helt rätt i det han skriver
Då vet inte din fru att flera av dessa ställen gränsar mot Kambodja och khmer.

Befolkningsmässigt är det stora städer och distrikt.
Hur många miljoner bor i Ubon Ratchatani?

I den här länken på hemsida från Isaan som drivs av en commite av högt uppsatta Isaanbor ifrån universitet i olika delar av Isaan så räknar dom upp 13 ethniska grupper, Lao-Thai är nummer 7 på listan om man inte orkar läsa om alla.
Korat som nämns här och är nr 6 på listan så står det.
Tai-Kadai language family
6. Tai Korat
Korat people belong to the Tai-Kadai language family ethnic group. The Tai branch found that there have been settlements in Nakhon Ratchasima Province since prehistoric times.

Då vet inte din fru att flera av dessa ställen gränsar mot Kambodja och khmer.

Befolkningsmässigt är det stora städer och distrikt.
Hur många miljoner bor i Ubon Ratchatani?
Jag lyssnar på vad hon säger och hon har släkt på dom flesta ställena du visade Du försöker bara söka skit, tror på min fru och Il

Hej

Den här kartan förklarar ju det mesta, men vill man inte förstå så hjälper nog inte den heller.

1698075338506.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Den här kartan förklarar ju det mesta, men vill man inte förstå så hjälper nog inte den heller.

1698075338506.jpeg

Mvh isan lover
Den beskriver precis det du och Boa inte förstår att det inte är 20 miljoner som pratar lao i Issans samtliga distrikt.
Khmer pratar man i östra delen och i Korat är det ingen majoritet som pratar lao.

Kanske knappt en tredjedel av Issans befolkning pratar lao och minst i städerna.

Korat, Buriram, Surin, Sisaket, Ubon Ratchatani och några till distrikt i Öster är distrikt med stor befolkning, kanske står dom för 10 miljoner eller mer tillsammans.

Den beskriver precis det du och Boa inte förstår att det inte är 20 miljoner som pratar lao i Issans samtliga distrikt.
Khmer pratar man i östra delen och i Korat är det ingen majoritet som pratar lao.

Kanske knappt en tredjedel av Issans befolkning pratar lao och minst i städerna.

Korat, Buriram, Surin, Sisaket, Ubon Ratchatani och några till distrikt i Öster är distrikt med stor befolkning, kanske står dom för 10 miljoner eller mer tillsammans.
Du kan inte isan/lao och inte Thai så du har inte en aning vad som pratas där du vill bara mästra

Läs länken som Panpan la in.

Den är på engelska. Klarar du av engelska?
Nä inte men du kan översätta, min dotter var ihop med en Engelsman och bodde i mitt hus i 2 år så lite kan jag Vi
hade samma intressen i garaget så det var bara att prata Engelska,läsa ,skriva helt Ok men inte fullt ut tar tid

Tillbaka
Topp