Med utgångspunkt att man t.ex. inte har en thailändsk fru som kan hjälpa att vara tolk när man söker plats eller att det kan bli så me tiden att man är ensam.
Jag tog och gjorde några sökningar om åldringsboenden i Thailand som har inriktat sig lite extra mot ”farranger” utlänningar och som väntat hittade jag inte någon där det finns ett flertal svenskar eller skandinavier boendes eller som inriktning. Därmed inte sagt att det inte finns sådana åldringsboenden. Däremot om man söker på åldringsboenden med att individen har engelska som ett av sina språk så kommer det upp träffar här och där. Här är några av träffarna men som med allt så behövs grundliga undersökningar helst på plats eftersom alla påstår de är toppen!
För den som kan tänka sig där det eventuellt finns britter
Information for British people on medical support in Thailand including mental health, lists of hospitals and care homes and how the British embassy can help.
www.gov.uk
För den som har god ekonomi och vill lyxa till det
Baan Lalisa is Thailand’s best retirement nursing home condo and assisted living for elderly and recovering patients at affordable cost in Pattaya.
baanlalisa.com
I och runt Bangkok finns en hel del och också Pattaya, Hua Hin, Phuket och Chang Mai men när man söker på specifika platser där det inte finns så mycket ”farranger” blir det mindre träffar.
Nu är det inte så att jag söker plats men om någon vet specifika ställen där det bor en del svenskar, norrmän eller danskar så kan det kanske vara intressant för någon på TS att få denna information?