Thailändares sätt att dricka Whiskey

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"andrejsdenruskige " sa:
Nu måste jag komma in och förstöra ölromantiken.

Kanske jag är alkoholist, men jag dricker faktiskt för att bli full.
Dricker man, ja, låt oss säga 8 flaskor Chang, Leo eller annan öl så gör man det för att bli full.

Det finns ingenting som man dricker 5 liter av om det inte ger någon mental effekt.
Varken Coca-Colan, mjölk, Fanta, Sprite, vatten eller öl.
Ska vara sodavatten då isåfall! :)

"Rolf " sa:
Sociologer har sedan länge känt till att alkoholism är relativt ovanligt bland ostasiatiska folk. Man ansåg tidigare att detta berodde på att andra droger, såsom opium, heroin och cannabis (hasch), ersatt alkoholmissbruket. Men det har i många undersökningar visat sig att en majoritet bland kineser, japaner och koreaner reagerar på små mängder av alkohol med intensiv hudrodnad, illamående och ibland nässelfeber. Detta bör innebära att vissa folkgrupper har ett naturligt genetiskt betingat skydd mot alkoholism. Den beskrivna reaktionen liknar nämligen den som västerlänningar brukar få efter att ha intagit antabus (disulfiram) som verkar genom att blockera det enzym som omsätter alkoholens omsättningsprodukt acetaldehyd till acetat. Ansamlingen i vävnader och blod av acetaldehyd förorsakar de nämnda symptomen. Alkoholintoleransen bland ostasiater kan orsakas av liknande mekanismer. Man har funnit att japaner till 85-95 procent har en "atypisk" form av enzymet alkoholdehydrogenas (atypisk i jämförelse med de flesta västerlänningar!) vilket kan påverka graden av ansamling av acetaldehyd i kroppsvävnaderna. Man har även funnit att det föreligger skillnader mellan olika "raser" i förmågan att omsätta och bryta ner alkohol i vävnaderna.
Att det är nåt som skiljer raserna åt är ju helt klar. Detta står i Fass har inte med alkohol att göra men änndå:
• om du får biverkningar som allvarliga hud- och slemhinneförändringar, t.ex. utslag, hudrodnad, blåsbildning på läpparna, ögonen eller munnen, hudflagning följt av feber, vilka i sällsynta fall inträffar under behandling med Tegretol/Tegretol Retard. Dessa reaktioner kan vara vanligare hos patienter i vissa asiatiska länder (t.ex. Taiwan, Malaysia och Filippinerna) samt hos patienter med kinesisk eller thailändsk härkomst. Risken för sådana biverkningar kan förutses via ett blodprov hos dessa patienter. Rådgör med din läkare innan du påbörjar behandlingen med Tegretol/Tegretol Retard om du är av kinesisk eller thailändsk härkomst.
Dom här tabletterna käkar jag utan bekymmer

"ledarn " sa:
Om det som Roffe hittat stämmer så hade jag inte så fel ändå...

Om det är som Lego skriver så har man lärt sig något nytt i alla fall.. :)
Dom flesta menar på att det har nåt med enzymer att göra

"ledarn " sa:
Min tro också.....
Men när man inte "kan ta gift på det" så är jag "öppen"... :nod: :nod:
Jag läste nåt som KTH hade sammanställt och allt pekar i samma riktning så jag är nog övertygad om att det stämmer::

Asiater tål alkohol sämre än västerlänningar
HONGKONG (TT-AFP). Asiater som dricker stora mängder vin och sprit löper större risk att få slaganfall än storkonsumenter i väst. Måttlig alkoholkonsumtion kan visserligen skydda mot både hjärtsjukdomar och hjärnblödningar, men för asiater är den mängd alkohol som anses hälsosam bara hälften så stor som för västerlänningar, förklarade en hälsoexpert vid en vin- och spritutställning i Hongkong på onsdagen.
Orsaken är att många asiater saknar de enzymer som effektivt bryter ner alkohol, sade professor Jean-Marc Orgogozo från universitetet i franska Bordeaux. Enligt undersökningar saknar till exempel 50 procent av japanerna detta enzym. Dessutom har asiater större benägenhet att få slaganfall och hjärnblödningar och för mycket drickande ökar risken för dem, sade professor Orgogozo.
Om exempelvis en engelsman utan problem kan bryta ner tre glas vin bör en asiat däremot sluta dricka efter ett eller två, enligt professor Orgogozo.
Han påpekade också att de hälsosamma effekter alkohol i måttliga mängder kan ha hänger ihop med övrig diet och livvstil. I fattiga länder, där människor är undernärda, har alkohol ingen skyddande effekt alls mot sjukdomar. (TT-AFP)

"legolas " sa:
Googla ni som inget vet.... det har med tunntarmen eller tjocktarmens tjocklek att göra... Spriten rinner ut i kroppen snabbare då. och dessutom så har de LÄTTARE att bli beroende och bli alkisar.....

Har du någon länk på detta? Tack.

Säger som en annan god man på detta forum, -Det ska vara is i ölen och om isen hinner smälta så dricker du på tok för långsamt :D

Jag är "ganska" säker på att det gäller även aboriginer som bor i Australien.
Där kom dom vita (engelsmän/Irländare) och gjorde som dom gjorde i USA.
Aboriginer tål inte heller alkoholen som vi gör.

Helt rätt där Matte hinner isen smälta så går det försakta :)

dom thai som ja umgås me hemma i byn dom dricker whiskyn ren som ja gör o kan säga att dom klarar en djävla massa okey dom gör ju inte som ja ja vill ju gärna ha en kall öl till samtidigt men de ratar dom antingen eller.....nu på tisdag lär det bli en liten fest när ja kommer hem me en massa mat o dryck

Polisen iföljetåg av tanten o grabben hämtar på suvvan brukar kunna dra till sig en hel del blickar från andra passagerare :)

"Kycklingen " sa:
Jag är "ganska" säker på att det gäller även aboriginer som bor i Australien.
Där kom dom vita (engelsmän/Irländare) och gjorde som dom gjorde i USA.
Aboriginer tål inte heller alkoholen som vi gör.

Så är det och se vilken misär många av dom fortfarande lever i. Usch! Det fanns t o m skottpengar på aboriginer förr i tiden. Vedervärdigt!

Gjorde en vetenskaplig undersökning igår.
En flaska Absolut soda vatten och lite 7up.

4 flaskor soda vatten 1 flaska 7up och en 7:a Absolut konsumerades up.
2st Thai fick i sig 2 glas respektive 3 glas. Jag blandade groggarna och jag bestämde tempot.
Kraftig fylla uppstod hos thaiarna varav den ena spydde som fan och den andra slocknade.
Resten av flaskan var min och jag har en jävla bakis.

Nu hade dom kanske en eller annan öl i kroppen sedan tidigare men det var nog spriten som avgjorde.

;D ;D ;D
Dricka wiskey LOL vi kallar det bäla, polisen skulle ha en liten fest för ett tag sen så jag sänd dem en låda Black Label till festen, sen såg min fru inga poiser ute på 3 dagar.
En vecka senare dyker själva hövdingen upp vid vårt hus och tackade, sen frågar han när jag kommer för vi måste dela ett par flaskor så vi kan prata med varandra för jag kan inte thai om jag e nykter.
Numer kommer polisen 2 gånger/dygn och kollar huset och ser till att min fru är ok som tack. Undrar om den satt fint ;D
MVH kjell

Fasen vilket bra sätt att bli god vän med polisen. Men så är det ju, brännvin av alla de slag är hårdvaluta och då speciellt whisky. Finurligt och bra samt en god investering! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Håller med Berra här whiskyn har hjäpt mig mycke här uppe ta bara mina snickare även om dom har fullt upp o har inte tid me mig men vill ja nåt så kommer dom ändå :)
Dom vet att det vankas go dricka o en massa mat sen brukar ja allt bjuda dom o deras familjer på dryck o BBQ innan ja åker hem o de uppskattas kan ja lova

Glimten66

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A

Tillbaka