Skicka pengar till Thailand på billigaste sätt ?

ödmjuk ?
Varför det.
Jag ställte en fråga och har inte fått något relevant svar från någon !
Hur lång tid panpan har bott i Thailand har ingen betydelse, när jag frågor i väst och han svarar i öst !
Ja, såklart ska jag klara det själv, hade väl inte riktigt förväntat hjälp här, men tänkte ge det en chans.

Du har ju redan fått svar att Swedbank tar 50kr och Bangkok Bank tar 200 Thb.

Det kan ju vara så att någon annan bank tar 60kr i Sverige och att du åker på 500thb av den thailändska banken.
Hoppas inte dessa siffror avskräcker dig från affären.

Det här var frågan:
"
Jag funderar på att skicka pengar till Thailand i höst för köp av bil och evt condo, men tycker, att mottagende bank i Thailand i allmänhet tar ut stora kostnader för att ta emot pengarna.
Någon, som vet, om det finns stor pris skillnad mellan olika banker i Thailand ?"

Mig bekant finns Swedbank i Sverige och inte i Thailand !
Dom thailändska bankerns avgifter är lätt att hitta.
Kan skilja om det är en bransch utanför Bangkok så det blir två banker som tar var sin avgift.

Sällan över 500 thb tillsammans.

Annars tar Swedbank 50kr och kursen är -0,03 mot TT kurser.
Max överföring är 150k sek per dag

Nu klarar du resten själv eller???

Dom thailändska bankerns avgifter är lätt att hitta.
Kan skilja om det är en bransch utanför Bangkok så det blir två banker som tar var sin avgift.

Sällan över 500 thb tillsammans.

Annars tar Swedbank 50kr och kursen är -0,03 mot TT kurser.
Max överföring är 150k sek per dag

Nu klarar du resten själv eller???

Vad menar du med detta: "kursen är -0,03 mot TT kurser."
(Som jag har förstått det, är det bäst att skicka svenska kronor, inte thailändska baht.)

Max överföring 150k sek per dag, är det svenska banker, som begränsar det eller bankerna i Thailand ?

(Som jag har förstått det, är det bäst att skicka svenska kronor, inte thailändska baht.)

Max överföring 150k sek per dag, är det svenska banker, som begränsar det eller bankerna i Thailand ?
Flera svenska banker skickar inte SEK sen många år tillbaka utan växlingen sker i Sverige.

TT Kursen är något som bankerna använder sig av och är bara en teoretisk kurs som ingen får.

Det är nog Riksbanken som satt gränsen 150k sek?
Vill du skicka större belopp måste det rapporteras till Riksbanken.
Det kanske inte går utan att besöka den svenska banken personligen och skriva under.

Vill du veta vad din bank i Thailand tar för avgifter är det bara att sätta in kortet i en ATM och begära ut ett kontoutdrag.
Hur enkelt som helst.

Det här var frågan:
"
Jag funderar på att skicka pengar till Thailand i höst för köp av bil och evt condo, men tycker, att mottagende bank i Thailand i allmänhet tar ut stora kostnader för att ta emot pengarna.
Någon, som vet, om det finns stor pris skillnad mellan olika banker i Thailand ?"

200 bath är avgiften på 50,0000 tex

Ja om du vill skicka mer än 150 tusen per dag så skickar banken uppgifter till Skatteverket och skickar du stor summa på en dag så kan pengarna fastna i thailändska riks banken har hänt mig och flera jag känner

Ja om du vill skicka mer än 150 tusen per dag så skickar banken uppgifter till Skatteverket och skickar du stor summa på en dag så kan pengarna fastna i thailändska riks banken har hänt mig och flera jag känner
Ja, jag vet, att för många år sedan var det så, att Thailand fastställde ett max belopp, man kunde skicka.
Men trodde egentligen, att det beslut hadde ändrats för en del år sedan.

När hände det senast för dig, att pengarna fastnade i thailändska riksbanken ?

Ja, jag vet, att för många år sedan var det så, att Thailand fastställde ett max belopp, man kunde skicka.
Men trodde egentligen, att det beslut hadde ändrats för en del år sedan.

När hände det senast för dig, att pengarna fastnade i thailändska riksbanken ?
Om jag kommer ihåg rätt så är det väl ungefär 5-6 år sedan vi skickade 350 tusen när vi skulle köpa mark fastnade ca 14 dar och massa tjafs senare så kom dom fram

En fantastisk tråd...

En fråga...
Vill inte höra svaret...
Sedan vet man något...
Som man trodde inte längre gällde..
Men man vill fortfarande inte höra svaret...

Man kan verkligen tro att det är fredag redan, å jag som inte gjort några popcorn ännu.

Någon, som vet, om det finns stor pris skillnad mellan olika banker i Thailand ?

När vi pratar om mindre belopp, har jag använt Wise för överföringen, men vet inte, om man kan överföra stora belopp och om det är säkert ?

Kanske bäst och enkelt att överföra, om man jobbade med krypto valuta, men det gör jag inte....

Min erfarenhet säger att Bangkok bank är billigast mottagande bank, 0.25% (min 200B, max 500B)
Kostar några hundra baht extra att skicka till annan bank då alla banker nås genom Bkk bank.
Vet inte maxtak på att skicka/ta emot.

/ SatanG

Det här var frågan:
"

Tagga ner dig.

Du påminner om dom där gubbarna i Thailand som klagar på om thaimaten kostar 40 baht istället för 30 och sen går dom till en bar och super och plockar ut damer för 6000 baht.

BTT

Senast ändrad:
Någon, som vet, om det finns stor pris skillnad mellan olika banker i Thailand ?

När vi pratar om mindre belopp, har jag använt Wise för överföringen, men vet inte, om man kan överföra stora belopp och om det är säkert ?

Kanske bäst och enkelt att överföra, om man jobbade med krypto valuta, men det gör jag inte....
BBKB tar max 500 baht per överföring, :)

Jag har använt Wise i 2 år men när jag ville skicka pengar förra veckan fick jag en massa frågor som skulle besvaras. Jag har skickat en massa dokument av min inkomst, pensionär, från pensionsmyndigheten, min bank, slutskattesedel m.m. men de hjälper inte, suck. Wise, som jag använder har flyttat från London till Bryssel och de kanske har problem med de svenska dokument som jag laddat upp till dom.

Finns det nåt annat sätt att skicka pengar på? Har tröttnat på Wise oförmåga att förstå ett enkelt svar.

Jag har använt Wise i 2 år men när jag ville skicka pengar förra veckan fick jag en massa frågor som skulle besvaras. Jag har skickat en massa dokument av min inkomst, pensionär, från pensionsmyndigheten, min bank, slutskattesedel m.m. men de hjälper inte, suck. Wise, som jag använder har flyttat från London till Bryssel och de kanske har problem med de svenska dokument som jag laddat upp till dom.

Finns det nåt annat sätt att skicka pengar på? Har tröttnat på Wise oförmåga att förstå ett enkelt svar.
Remitly kanske....

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
N
Svar
1
Visningar