Ubon bygger en farm....

Konstig firma jag har föreningskonton hos, Nordea bank heter dom, nu har dom stängt ett konto, och anledningen är att jag har vägrat att lämna ut årsprotokoll som dom har begärt för att se att vi inte tvättar eller finansierar terrorism, det märkliga är i mina ögon att Nordea bank nu själva är under luppen som misstänkta för penningtvätt.

Tillgångarna på kontot har dom skickat utbetalningen på en check, till Asien som ska lösas in i Sverige senast inom 6 veckor, jaha?

Det är bra att bygga där.
För det verkar som du har ingen gräsklippare, ser för jävligt ut.:D:D:D:D:wai:

Åtgärdat...:)

Före och efter...

Bike 250 cc 268.JPG

Kyllåda 1 002.JPG

Skarpt läge...

Det är några dagar sedan, sent på kvällen, klockan är runt 23.30, varmt och fuktigt, och nu sker det som man inte vill ska ske, strömavbrott, jag har hemma det som behövs för att lösa problemet, fulladdat batteri, inverter, kablar, kontakter, och i ficklampans sken så kopplade jag ihop detta, och nu kan jag köra fläkten, vilken är på 68w, vilket räcker till i nödfall för natten, dags att sova, fungerar, efter c:a 2 timmar kom strömmen tillbaka, ska bygga snabbkoppling som täcker 3 sovrum, bara att stoppa i kontakten, funderade lite på detta, varför har fläktar olika lägen, 1,2,3,?, varför inte montera en potentiometer?, då kan man ställa fläktens hastighet själv, mellan 0-100 steglöst, tror knappast att detta skulle fördyra produkten.

shopping
42 THB

Kan man sälja denna för 42 B, så är tillverkningskostnaden betydligt lägre....

Naturligtvis ska jag tillse att din önskan går i uppfyllelse....loggar ut.

Senast redigerad av en moderator:
Försök inte @Ubon att sluta skriva på tråd " Ubon bygger en farm..." Vad någon som heter @Tulpan skriver och klankar på dig @Ubon, ska man bara ignorera. Jag börjar bli less på de som vill förstöra en fin tråd med roligt innehåll. Tack att du @Ubon finns :):):).
Och vi har tagit bort tulpanens inlägg och citat därav, det är oacceptabelt!

En tulpan vissnade....

Jag tänkte faktiskt ta en timeout, ibland blir det för mycket, som nu när det blir mycket på en gång, och blir det timeout så blir det svårare att komma tillbaka i tråden, man missar kontinuteten, det som händer nu att vi hittade en tid för röntgen till frugan, väntetiden var 3 månader, tid som inte finns att vänta, frugan, yngre syster och en systerdotter åker i morgon vid 09.00 till Korat, stannar över natten på hotell, söndag röntgen, tar ungefär 1 timma, (vi hittade en tid) sedan är det väl bara återresa till hemmet, själv har jag fått uppdraget att sitta barnvakt till djuren på farmen, och kostnaden för röntgen är 25.000B, dom vill ha en handpenning, så den mailade vi över, en handpenning på 15.000 av 25", lite väl kraftig handpenning kan man tycka, men detta är nu klart så långt, för några dagar sen så var vi iväg på en restaurang för att fira en systerdotter som fyllde år, vi sitter där och äter en buffe", till bordet kom det en tjej med en låda på magen och ville sälja lotter, jag vänder mig om för att köpa en lott, min fru säger att Ubon ska inte köpa några lotter, jag återgår till att äta, tittar åt sidan där min fru sitter, hon har vänt sig om och håller på att köpa lotter, hon köper 5 lotter med samma nummer, ok tänkte jag, då ska jag också köpa 1 lott, tar samma nummer som frugan, efter några dagar så var det dragning, och naturligtvis vinner frugan 4000B, hon hade 5 lotter med samma nummer, så totalt blev det för hennes del 20.000B, och jag hade en lott med samma nummer, för min del blev det 4000B, andra gången jag vinner 4000B på det statliga lotteriet, vidare så funderar jag på om det är någon ide" att träffas "in person" och umgås? tror nog bilden visar vad jag menar...

Banded Krait 022.JPG

En tulpan vissnade....

Jag tänkte faktiskt ta en timeout, ibland blir det för mycket, som nu när det blir mycket på en gång, och blir det timeout så blir det svårare att komma tillbaka i tråden, man missar kontinuteten, det som händer nu att vi hittade en tid för röntgen till frugan, väntetiden var 3 månader, tid som inte finns att vänta, frugan, yngre syster och en systerdotter åker i morgon vid 09.00 till Korat, stannar över natten på hotell, söndag röntgen, tar ungefär 1 timma, (vi hittade en tid) sedan är det väl bara återresa till hemmet, själv har jag fått uppdraget att sitta barnvakt till djuren på farmen, och kostnaden för röntgen är 25.000B, dom vill ha en handpenning, så den mailade vi över, en handpenning på 15.000 av 25", lite väl kraftig handpenning kan man tycka, men detta är nu klart så långt, för några dagar sen så var vi iväg på en restaurang för att fira en systerdotter som fyllde år, vi sitter där och äter en buffe", till bordet kom det en tjej med en låda på magen och ville sälja lotter, jag vänder mig om för att köpa en lott, min fru säger att Ubon ska inte köpa några lotter, jag återgår till att äta, tittar åt sidan där min fru sitter, hon har vänt sig om och håller på att köpa lotter, hon köper 5 lotter med samma nummer, ok tänkte jag, då ska jag också köpa 1 lott, tar samma nummer som frugan, efter några dagar så var det dragning, och naturligtvis vinner frugan 4000B, hon hade 5 lotter med samma nummer, så totalt blev det för hennes del 20.000B, och jag hade en lott med samma nummer, för min del blev det 4000B, andra gången jag vinner 4000B på det statliga lotteriet, vidare så funderar jag på om det är någon ide" att träffas "in person" och umgås? tror nog bilden visar vad jag menar...

Banded Krait 022.JPG
Jag är glad att du delar med dig det ni går igenom @Ubon.
Det är bra för dig själv att ventilera och få saker fram från ditt hjärta.
Ni ser att ni vinner på lotteri det är någon som vakar over er.
Jag önskar av allt mitt hjärta att det går bra för din fru @Ubon :wai:

Tänkte vänta med kyllådan tills verkstaden blivit klar, jag tjuvstartar lite för att prova mig fram, frigolitlådarna försvann när frugan fick för sig att så salladsfrön i dom, tog en sväng till Macro, dom har lådor, tycker nog att materialet är i tunnaste laget, hittade på en liten låda hemma, den får duga att prova med.

Det finns färdiga vattenkylningar att köpa, tycker inte att priset är det rätta samt att det blir omvägen att värmen först ska igenom metallen, tänkte mig att prova lägga vatten direkt på peltiern, kan detta ställa till problem? luftkylning via fläkt räcker inte till (större fläkt?) vid start så värmer kyler peltiern direkt, bråkdelar av en sekund, och när inte värmen evakueras tillräckligt fort så tar värmesidan över kylsidan, om jag använder vatten så tekniskt sett kan värmen bara komma upp i kokpunkt, man får tänka på att peltiern får inte bli för varm, det sägs att dom blir förstörda, har aldrig provat, det får bli en ny erfarenhet om så händer, material till detta? frigolitlåda, fanns hemma, plastskiva till lock, spillbit som fanns hemma från ett tidigare projekt, en glasslåda i plast, glassen har vi ätit upp, ett par kortare slangbitar, sneglar på frugans vattenslang, kanske inte rätt diameter, en pump 12 volt, tillhör en liten prydnadsfontän/akvarium, provkörd, ger nog lite för stort flöde, kanske kan skruva ner volttalet, kanske kan använda en speedkontroll, finns hemma från ett annat projekt, limmar och tätar med limpistol, borde fungera, (finns inget tryck) frigolitskiva för isolering av locket på in och utsida, finns en skiva kvar hemma från frugans salladsodling, jag får prova mig fram när jag får tummen ur...

Kyllåda 1 008.JPG

Känner mig konstig på något sätt, ompysslad?, antagligen på frugans order, äldre systern var här, hennes man, ger Tono mat, Tono har redan fått mat av mig, hon går ner på farmen, ger fåglarna mat, bra så långt, men dom vill även ha vatten, även småkycklingarna som sitter i 3 separata burar vill ha mat och vatten, fanns det ingen tanke på detta? det är lungt, jag har ordnat detta så det är klart, hon tog med sig sonen för att åka hem och äta, hon frågade om jag ville komma med och äta, låt mig förklara på detta sätt, under dom kanske 9 år på deltid som jag varit här så tror jag nog att mina måltider hemma hos frugans syster kan räknas på mina händers 2 tummar, om detta skulle vara sista måltiden innan jag svälter ihjäl, vete tusan om jag inte hellre svälter ihjäl.

Limpistol

den finns här, tänkte mig att prova limma ihop 2 plattjärn, tvättar rent med methyl alcohol, ytan kanske är 6 cm2, sätter limmet och drar fast med 2 tvingar, väntar någon timma, visst sitter detta ihop, men nu kommer detta "men", provar hållfastheten, bryter isär dessa järn, motstånd finns, men när jag studerar limmet så kommer jag fram till att limmet är för tjockt, detta kan nog bero på att limmet börjar stelna innan jag hunnit få dit tvingarna, kanske man kan lösa detta genom att värma plåtbitarna? tror nog att jag vill ha så tunt lager lim som möjligt, och tvingar är nog inte det optimala, funderar på domkraft, att kunna pressa ihop med några 100 kilos tryck, och hur vet jag att plåtarna har rätt temperatur? kanske kan strunta i limpistolen och använda bara limstiftet, testa direkt på plåten, värm plåten, testa när limmet smälter och gå på lite högre i temperatur, jag får prova mig fram, nyfiken som jag är, om detta skulle fungera så kan man jag minska storlek och antal skruv, mutter, borrhål.

Limpistol

den finns här, tänkte mig att prova limma ihop 2 plattjärn, tvättar rent med methyl alcohol, ytan kanske är 6 cm2, sätter limmet och drar fast med 2 tvingar, väntar någon timma, visst sitter detta ihop, men nu kommer detta "men", provar hållfastheten, bryter isär dessa järn, motstånd finns, men när jag studerar limmet så kommer jag fram till att limmet är för tjockt, detta kan nog bero på att limmet börjar stelna innan jag hunnit få dit tvingarna, kanske man kan lösa detta genom att värma plåtbitarna? tror nog att jag vill ha så tunt lager lim som möjligt, och tvingar är nog inte det optimala, funderar på domkraft, att kunna pressa ihop med några 100 kilos tryck, och hur vet jag att plåtarna har rätt temperatur? kanske kan strunta i limpistolen och använda bara limstiftet, testa direkt på plåten, värm plåten, testa när limmet smälter och gå på lite högre i temperatur, jag får prova mig fram, nyfiken som jag är, om detta skulle fungera så kan man jag minska storlek och antal skruv, mutter, borrhål.
Min erfarenhet av smältlim är att det är rätt dålig hållfasthet i det. Kanske finns det ett lämpligare lim till ändamålet?

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp