Ubon bygger en farm....

Finns inget ändamål för detta just nu, jag vill testa och prova...fungerar detta enligt min tanke?
Antagligen fäster limmet genom att leta sig in i eventuella porer/ojämnheter i materalet så om du värmer plåtarna så kanske det vidhäfter bättre då limmet hinner in längre innan det stelnar. Om det inte lossnar från ytan utan det sitter kvar lim på bägge detaljerna efter att du brutit isär dem så är der nog de kemiska bindningarna i materalet som är för klena och då spelar det nog ingen roll om du värmer plåtarna.

Ungefär så jag tänker jag, vi får prova oss fram...för att nu komma fram till hur många kilo kan vi belasta plåtbitarna innan limmet släpper, här har jag kommit fram till att kunna använda mig av bilbesiktningens våg, jag vet efter att vägt mig själv, även vägt biken, att vågen slår fel på max 1 kilo, om jag förstått vägen rätt.

Islåda, ska den se ut så här, inte alls, klarar den provet att tillverka is, så blir det soptunnan, då har den gjort sitt,

åhh, vad trött jag blir, förhandsvisning, och detta är vad som blev kvar av text och bilder...

fryslåda 002.JPG

fryslåda 003.JPG

Senast ändrad:
Nyfiken, så jag startade att prova, hade en och en halv timma tillgodo innan avfärd, kopplar ihop och kör igång, tidtagning, 10 minuter in på provet så kommer frugan ut och säger, jag glömde att vi måste åka tidigare för att hämta papper, så det vart till att avbryta, men kan ändock konstatera, kyla och vattenkylningen fungerar, har en liten förarglig läcka, någon droppe emellanåt, inget jag forskar i, och vad är jag ute efter? det finns formler att läsa in sig på, men faktorerna runt omkring påverkar, jag vill tillverka is till familjens behov, kan jag frysa 1 deciliter vatten så kan jag räkna ut watt och volym...

ps: ser ni att kopparplattan har redan fått tjänstgöra, som tyngd, pressa lite på locket för tätning...:)

Provkörning kyllådan 004.JPG

Om min fru är bättre än Ubon? det vet jag inget om, nu har hon fått för sig att vi ska åka till Sverige, som hon säger, jag vill se snö, och jag som åkte ifrån snön...

Just nu fungerar ingenting, var nere på traffic office för att förnya kk, men se det gick inte, som dom säger, måste ha ett intyg om var man bor, läkarintyg, åkte till kommunhuset, intyg, nej det går inte, måste först vända mig till Svenska Ambassaden för att få ett intyg, (översätta passet) samma för inskrivning i gula husboken, personbevis ifrån Sverige, och det ska framgå vilka mina (avlidna) föräldrar är.

Var nere för att hämta linsen till tv:n, den hade dom inte "hunnit" plockat isär.

Garaget? ingenting händer, senast nu så var det den "kloka?" chamanen, trollgubben som skulle tycka till när och vilket datum som skulle vara lämpligt att börja bygga på, å va tusan har han med detta bygge att göra?

Biken? den har funkat med papper och ny skylt, med en viss försening, blir så djefla trött på alla förseningar, bortförklaringar, undanflykter, inga raka passager någonstans.

Dags att åka till gränsen för att stämpla passet, frugan vill åka till Cambodia, själv föredrar jag Laos.

Om min fru är bättre än Ubon? det vet jag inget om, nu har hon fått för sig att vi ska åka till Sverige, som hon säger, jag vill se snö, och jag som åkte ifrån snön...

Just nu fungerar ingenting, var nere på traffic office för att förnya kk, men se det gick inte, som dom säger, måste ha ett intyg om var man bor, läkarintyg, åkte till kommunhuset, intyg, nej det går inte, måste först vända mig till Svenska Ambassaden för att få ett intyg, (översätta passet) samma för inskrivning i gula husboken, personbevis ifrån Sverige, och det ska framgå vilka mina (avlidna) föräldrar är.

Var nere för att hämta linsen till tv:n, den hade dom inte "hunnit" plockat isär.

Garaget? ingenting händer, senast nu så var det den "kloka?" chamanen, trollgubben som skulle tycka till när och vilket datum som skulle vara lämpligt att börja bygga på, å va tusan har han med detta bygge att göra?

Biken? den har funkat med papper och ny skylt, med en viss försening, blir så djefla trött på alla förseningar, bortförklaringar, undanflykter, inga raka passager någonstans.

Dags att åka till gränsen för att stämpla passet, frugan vill åka till Cambodia, själv föredrar jag Laos.
Ähhh. Det är väl ingen snö än? Jag tror säkert att gubben kan trolla fram ett datum som passar Ubon om han förser gubben med en flaska Samsong?
Jag gick precis en kurs på jobbet som kallades "grey to green" och som handlade om att se positivt på saker. Jag anar en grå nyans hos Ubon för tillfället :).

Snön kommer...önskar dig en riktigt vit jul, nytt rekord i snömängd.;):wai::xmas_smiley:

Trollgubben tittade efter i almanackan och tyckte att måndag kunde passa bra för att sätta stolparna, och detta utan en flaska Sam Song, han kanske minns mig ifrån när vi skulle bygga på farmen, han sätter en dag 20 dagar framåt i tiden, jag gick tillbaka och bad honom att titta en gång till i kalendern, sa till honom vilken veckodag som skulle passa mig bra, och se på tusan, den dagen skulle gå bra som ett alternativ.

En grå nyans hos Ubon? snarare att den är närmare svart, så mycket som händer och det som inte händer, i vart fall så idag var byggherren här och måttade och mätte, kanske lite litet med 20 m2, det får bli detta till att börja med, behövs det större så får jag ordna det när jag behöver, just nu är det mer fördelar än nackdelar att bygga på detta sätt, blir till att handla imorgon, och det är sagt att preparering för stolp ska ordnas lördag/söndag, sätta stolpen på måndag, jag vill se resultat innan jag tror på något...och det är sagt att detta ska vara färdigt på 2 veckor, och nej, Ubon är inte glad efter allt som hänt/händer, det sista nu som kom upp, som tar min tid, jag känner mig tvingad att svara kommunen, och det kommer jag att göra igenom att JO-anmäla, och det blir 5 olika anmälningar i samma ärende, men det är 5 olika händelser och olika datum, och därmed så finns möjligheten till 5 anmälningar...

Snön kommer...önskar dig en riktigt vit jul, nytt rekord i snömängd.;):wai::xmas_smiley:

Trollgubben tittade efter i almanackan och tyckte att måndag kunde passa bra för att sätta stolparna, och detta utan en flaska Sam Song, han kanske minns mig ifrån när vi skulle bygga på farmen, han sätter en dag 20 dagar framåt i tiden, jag gick tillbaka och bad honom att titta en gång till i kalendern, sa till honom vilken veckodag som skulle passa mig bra, och se på tusan, den dagen skulle gå bra som ett alternativ.

En grå nyans hos Ubon? snarare att den är närmare svart, så mycket som händer och det som inte händer, i vart fall så idag var byggherren här och måttade och mätte, kanske lite litet med 20 m2, det får bli detta till att börja med, behövs det större så får jag ordna det när jag behöver, just nu är det mer fördelar än nackdelar att bygga på detta sätt, blir till att handla imorgon, och det är sagt att preparering för stolp ska ordnas lördag/söndag, sätta stolpen på måndag, jag vill se resultat innan jag tror på något...och det är sagt att detta ska vara färdigt på 2 veckor, och nej, Ubon är inte glad efter allt som hänt/händer, det sista nu som kom upp, som tar min tid, jag känner mig tvingad att svara kommunen, och det kommer jag att göra igenom att JO-anmäla, och det blir 5 olika anmälningar i samma ärende, men det är 5 olika händelser och olika datum, och därmed så finns möjligheten till 5 anmälningar...
Skönt att höra att du orkar kämpa i vilket fall!

Tänk vad lätt det är att få igång en dialog....

Det började med att Ordförande länkade till en låst artikel, och Ubon svarade.

Ubon: Blir lite konstigt att länka till en låst artikel...

Och här kommer en höna in och svarar, har inte en aning om vem det är.

Höna: Det finns ju faktiskt dem som kan läsa plusartiklar, så så konstigt är det väl ändå inte. Dessutom har xxxxxxxxx xxxxxxx varit varit med både på tv och i radio, och dessa medier har väl de flesta tillgång till.

Ubon: Höna: Jag skiter väl fullständigt i om andra kan läsa + artiklar, länken blir inte mindre låst för att Du påpekar att "andra" kan läsa, och jag skiter fullständigt i att xxxxxxxx xxxxxxx har varit med i TV och radio, det är inte vad sakfrågan handlar om, saken gäller, varför länka till en låst artikel? och vilka medier som folk här har tillgång till vet Du inte ett skit om, var befinner jag mig? så ta och kyl ner dig tant...

https://www.facebook.com/ufi/reacti...991805487_1924986650923621&av=100015111316698

Höna: Ubon:, vart någonstans i min kommentar gjorde jag mig förtjänt av din vrede? En god ton i kommentarer ger respekt, om man vill ha det dvs. Och förresten så är jag nedkyld.

Ordförande: Höna: Drick något varmt så Du slipper frysa! Beklagar Ubon:s sätt att uttrycka sig!

Ubon, Hönan, Blev hönan så sur att bli kallad för "tant"? ok, ber så djefla mycket om ursäkt, kärring...

Ordförande: Ubon, det är INTE OK med en sådan "ursäkt!" Kvalificerat slarv!

Ubon, Ordförande, Du beklagar aldrig någonsin till någon annan vad jag skrivit...

Ordförande; Fel, som partiordförande har jag faktiskt ett extra ansvar!

Ubon, Ordförande, Vad gnäller Du om? jag bad ju om ursäkt...

Tycker nog det blir lite tjatigt att skriva samma sak gång efter annan, det blir just inget stopp om man säger, vilket då? frugan vann återigen på lotto, 2000 "3=6000 Bath...:)

Lotteri, 3 time 2000 004.JPG

Hej

Bara att gratulera, vi har många inbitna lottköpare i vår by också, själv har jag aldrig lyckats, jag får hålla mig till V75.

Mvh isan lover

Nu har det börjat levereras material, är Ubon glad? inte det minsta, skitsur på allt som inte fungerar...:( jag vill ha 8 stolp, frugan säger att det räcker med 6 stolp, armeringsmatta, finns inte den sort jag vill ha, tunnare matta av något annat slag, som jag har noll förtroende för.

Linser Tono 030.JPG

Linser Tono 032.JPG

Linser Tono 033.JPG

Linsen från tv:n, nu fick jag hem en, men inte ifrån den firman jag beställde, det blev ifrån en annan firma, snett tvärs över gatan, passade även på att ta med mig projektorlinser ggr. 3, vad jag ska ha dom till, inte en aning, linsen ska jag prova att klippa och klistra, får se om det fungerar att focusera solstrålarna, fungerar detta inte, så får jag tänka om, hitta på något annat sätt att lösa den biten, antingen så blir det denna...:) annars så blir det denna...:( nu hamnar detta på hyllan för framtida projekt.

Linser Tono 036.JPG

Linser Tono 037.JPG

Nu har det börjat levereras material, är Ubon glad? inte det minsta, skitsur på allt som inte fungerar...:( jag vill ha 8 stolp, frugan säger att det räcker med 6 stolp, armeringsmatta, finns inte den sort jag vill ha, tunnare matta av något annat slag, som jag har noll förtroende för.

Linser Tono 030.JPG

Linser Tono 032.JPG

Linser Tono 033.JPG
Jag la tre lager av deras armering på rulle ,distanser imellan ,plus riktiga armeringsjärn najade ihop till en fyrkant i ytterkanterna mvh joakim

Det får bli som det blir, och det blir inte bra, en fru och en byggare mot Ubon och vad han tycker, 1 rulle rutnät, 25 meter ggr. 2 meter, totala plattans yta är c:a 30 m2, med 50 m2 nät täcker inte ens hälften med dubbelt nät, detta är ingen armering, tråd i segjärn, det kommer att räcka med att jag vill ställa in en maskin på några 100-kilo så spricker plattan, samma sak när jag vill köpa en "vibrator" det behövs inte säger frugan, och med det så finns luftbubblor i betongen, som är en försvagande faktor, distanser till armeringen? vad är det säger min fru, Ubon säger, gör inte om, gör rätt från början, så slipper man göra om...

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp