Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Detta är ett avgörande i Advokatsamfundets disciplinnämnd, egentligen behövs inte mycket för att bli utesluten, och jag är av uppfattningen att adv. kommer att begå ett liknande "misstag" när fakturan presenteras....

Advokat har medvetet ställt ut faktura med oriktigt innehåll, oredigt förfarande, uteslutning

Tror nog jag kan räkna upp ett tiotal fel som adv. gjort (om inte fler) i detta ärende. som exempelvis,

Långsam handläggning, och detta är satt i system.

Vid vissa tillfällen har adv. inte skilt på mig som fysisk person, och husköparna som juridisk person.

Brustit i upplysningsplikten ang. kostnad.

Brustit i upplysningsplikten när det gäller tvistenämnden,

i den texten står det att som adv, kan man rent allmänt upplysa om
tvistenämnden, jag ställde frågan, var tycker adv. att jag ska vända mig om jag har klagomål? hen svarde att jag kunde alltid
begära hens entledigande i Tingsrätten, inte ett ord om tvistenämnden.

Överdebiterad kommande räkning,

jag ställde i ett tidigt skede frågan om hur många timmar hen ansåg att det var nu, 12 1/2
timma blev svaret, och redan här kan jag se att dessa timmar finns inte och jag har även ställt samma fråga senare, hur många
timmar anser Du att Du är uppe i nu, och på denna frågan fick jag inget svar,och här ser vi ytterligare ett fel i upplysningsplikten,
en klient har rätt att få reda på fortlöpande var kostnaden ligger på.

En adv. har skyldighet att upplysa vad en adv. kommer att fakturera, fast pris eller per timma, nu var det jag som fick fråga.

Här är jag lite osäker, får läsa på, stängde samtliga bankonton och flyttade pengarna till adv.konto, jag menar på att här
bort adv. rådgjort med klienten, adv. motivering var att hen ville ha kontroll över pengarna vilket jag tycker att svaret haltar,
när någon avlider så fryses samtliga konton, varför flyttade hen inte över fond och aktiekontona? svaret är nog enklare än så,
finns pengarna på klientmedelskontot så det bara att ta ut betalningen för fakturan direkt ifrån kontot.

och det är viktigt att upplysningen även gäller moms, och när det gäller detta att upplysa om moms så finns det ett nyligen
avgjort ärende i advokatsamfundets tvistenämnd, adv. har inte upplyst att moms tillkommer, har för mig att fakturan var på 16.000:-
nämnden halverade räkningen.

Och naturligtvis vill jag ha en specificerad faktura, inte? det finns ett avgörande i disciplinnämnden om en adv. som klandrades, adv.
ville dra av på räkningen till klienten om adv. slapp specificera densamma, och detta säger mig att man har rätt att få en specsifierad
faktura, och det ska jag naturligtvis ha.

Nu är det dags att stänga skrivlådan, upp om några timmar och mjölka korna...

brt666

Aktiv medlem
Detta är ett avgörande i Advokatsamfundets disciplinnämnd, egentligen behövs inte mycket för att bli utesluten, och jag är av uppfattningen att adv. kommer att begå ett liknande "misstag" när fakturan presenteras....

Advokat har medvetet ställt ut faktura med oriktigt innehåll, oredigt förfarande, uteslutning

Tror nog jag kan räkna upp ett tiotal fel som adv. gjort (om inte fler) i detta ärende. som exempelvis,

Långsam handläggning, och detta är satt i system.

Vid vissa tillfällen har adv. inte skilt på mig som fysisk person, och husköparna som juridisk person.

Brustit i upplysningsplikten ang. kostnad.

Brustit i upplysningsplikten när det gäller tvistenämnden,

i den texten står det att som adv, kan man rent allmänt upplysa om
tvistenämnden, jag ställde frågan, var tycker adv. att jag ska vända mig om jag har klagomål? hen svarde att jag kunde alltid
begära hens entledigande i Tingsrätten, inte ett ord om tvistenämnden.

Överdebiterad kommande räkning,

jag ställde i ett tidigt skede frågan om hur många timmar hen ansåg att det var nu, 12 1/2
timma blev svaret, och redan här kan jag se att dessa timmar finns inte och jag har även ställt samma fråga senare, hur många
timmar anser Du att Du är uppe i nu, och på denna frågan fick jag inget svar,och här ser vi ytterligare ett fel i upplysningsplikten,
en klient har rätt att få reda på fortlöpande var kostnaden ligger på.

En adv. har skyldighet att upplysa vad en adv. kommer att fakturera, fast pris eller per timma, nu var det jag som fick fråga.

Här är jag lite osäker, får läsa på, stängde samtliga bankonton och flyttade pengarna till adv.konto, jag menar på att här
bort adv. rådgjort med klienten, adv. motivering var att hen ville ha kontroll över pengarna vilket jag tycker att svaret haltar,
när någon avlider så fryses samtliga konton, varför flyttade hen inte över fond och aktiekontona? svaret är nog enklare än så,
finns pengarna på klientmedelskontot så det bara att ta ut betalningen för fakturan direkt ifrån kontot.

och det är viktigt att upplysningen även gäller moms, och när det gäller detta att upplysa om moms så finns det ett nyligen
avgjort ärende i advokatsamfundets tvistenämnd, adv. har inte upplyst att moms tillkommer, har för mig att fakturan var på 16.000:-
nämnden halverade räkningen.

Och naturligtvis vill jag ha en specificerad faktura, inte? det finns ett avgörande i disciplinnämnden om en adv. som klandrades, adv.
ville dra av på räkningen till klienten om adv. slapp specificera densamma, och detta säger mig att man har rätt att få en specsifierad
faktura, och det ska jag naturligtvis ha.

Nu är det dags att stänga skrivlådan, upp om några timmar och mjölka korna...
Kor? Jag trodde endast du odlade moskiter?

Ubon

Forumveteran
Ett mail ifrån adv.

Hej Xxxxxx,

Jag har betalat in den summa som du nämnde på Max skattekonto. Jag kommer att göra en redovisning av alla transaktioner som gjorts i samband med det kommande avslutet.

Min förhoppning är att detta ska kunna verkställas och avslutas före semestern.

Mvh
Xxx

Vems semester? industrisemestern? eller hen:s semester, kanske hen har beslutat att ta skidsemester i December?

och det är väl självklart att hon ska visa upp en redovisning....

Ubon

Forumveteran
Ett litet steg i rätt riktning? jag har fortfarande mina tvivel att 2 dömda Burmeser är rätt personer som dömdes till döden för mord på 2 engelska backpackers, nu är det 2 andra Burmeser som släppts ifrån fängelset också dömda för mord, dömdes till x och x år, varför detta straff och dödsstraff för 2 andra Burmeser? jag vill nog ha det till att dödsstraffet är en eftergift till England, vi dömer till hårdast möjliga straff för att visa att Thailand sköter rättssäkerheten, och för att turism inte ska ta skada, sen att det kan vara fel personer som dömdes är inte så noga, detta är ännu inte riktigt officiellt, men ser ut att stämma, och om det är så, så kan detta underlätta för andra som söker upprättelse/resning...

Burmese migrants released from Thai prison after murder convictions overturned

Two Burmese migrants, serving six and eight year sentences for the alleged murder of a Thai woman in Ranong, southern Thailand in 2015, have won their appeal in a Thai court. Sein Kadone and Wai Lin, who received eight and six year sentences, respectively, have been in prison for three years and eight months. They were finally released Thursday this week.

On October 28, 2015, four Myanmar citizens – Sein Kadone, Wai Lin, Moe Zin Aung and Kyaw Soe Win – were arrested and charged on five counts for the gruesome murder of Orawee Sampaotong, a 17 year old Thai woman, a month before. The Ranong provincial court handed down guilty verdicts in April 2018.

Moe Zin Aung and Kyaw Soe Win, both minors at the time of sentencing, received sentences of four years and two years, from the Juvenile Court of Ranong, but were released last year.

Since their arrests, observers and family members have claimed the four migrants were forced to confess under torture during interrogation by Thai police. Their families said the men and boys were on fishing boats out at sea for the majority of their time in Thailand, and only ever on land for five or six days a month.

U Min Oo, a migrant rights advocate at the Foundation for Education Development, told The Irrawaddy on Thursday that the two men are currently in the custody of Thai immigration officials in Ranong, and that they’ll be officially returned to Myanmar next week.

“As soon as we heard that the appeal had been won, we went to meet Wai Lin and Sein Kadone. Sein Kadone is eager to go back to his home in Myeik, in southern Myanmar.”

He said Thai officials had not relayed the court decision to the defense lawyers, who received the news from the two mens’ relatives.

“They said they did not expect it. They expressed their gratitude to all the groups and individuals that supported them.”

Daw Ni Tut, Sein Kadone’s mother, said her son’s release was unexpected.

“I met him this morning and I am happy.”

Despite being released, the two must remain in the custody of immigration authorities while going through the official return process.

Sein Kadone and Wai Lin are expected to be returned to Myanmar next Tuesday.

The murder in Ranong occurred a year after an infamous case in which two Myanmar migrants were arrested and charged with the rape and murder of two British backpackers on Koh Tao island, in southern Thailand, in September 2014. The two were convicted and sentenced to death in December 2015. They are still in prison appealing their convictions.

Jag fattar det som att det var 4 som dömdes, var är dom andra 2?

Ubon

Forumveteran
Hade just inget för mig, så jag tänkte att skulle bjuda på lite onödigt vetande, hemma hos Ubon i Th-landet, om man kör vägen nerifrån bilden så ligger det 2 hus med blåa tak på höger sida, mitt emellan dom 2 husen tvärs över vägen finns ett hus med rosa tak, där bor Ubon, denna bild torde vara ganska ny med tanke på att garaget blev färdigt i början på detta år, garaget syns framför huset, går vi nu bakom huset så kommer vi in på farmen, ytterligare en bit bakåt så har vi ett grönt fält, vilket är en fiskdamm, ytterligare bakåt så har vi ljusare fält, 2 fält som ligger jämte varandra,
och ytterligare bakåt så är det ytterligare 4 fält, och kvar är den sista lilla fältet fram till träddungen, en annan nyans, kan bero på att jag fyllt upp detta fält, och är det nu någon som har vägarna förbi så har Ni redan en karta var Ubon bor...:cool:

1562174134285.png

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Hade just inget för mig, så jag tänkte att skulle bjuda på lite onödigt vetande, hemma hos Ubon i Th-landet, om man kör vägen nerifrån bilden så ligger det 2 hus med blåa tak på höger sida, mitt emellan dom 2 husen tvärs över vägen finns ett hus med rosa tak, där bor Ubon, denna bild torde vara ganska ny med tanke på att garaget blev färdigt i början på detta år, garaget syns framför huset, går vi nu bakom huset så kommer vi in på farmen, ytterligare en bit bakåt så har vi ett grönt fält, vilket är en fiskdamm, ytterligare bakåt så har vi ljusare fält, 2 fält som ligger jämte varandra,
och ytterligare bakåt så är det ytterligare 4 fält, och kvar är den sista lilla fältet fram till träddungen, en annan nyans, kan bero på att jag fyllt upp detta fält, och är det nu någon som har vägarna förbi så har Ni redan en karta var Ubon bor...:cool:

Visa bilaga 79537
Snacka om omgiven av risfält, underbart. Där hade @gunnarg trivts och blickat ut med en flaska isaanvatten...:)

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal

Visa bilaga 79537
Under vilket fält har du kamouflerat kolkällaren?;)tänkte mest ifall @magunnar behöver hjälp med ev fritagning :):)

Ubon

Forumveteran
Nu börjas det igen, vet verkligen myndigheterna själva vad dom håller på med? den ena pålagan efter den andra...det har talats om att sjukhusen överdebiterar, gör inte myndigheterna samma sak?

The basic compulsory travel insurance will offer up to 1 million baht of coverage in cases of death, with a maximum duration of 30 days, the cost is reported to be as low as 20 baht. Tourists will be expected to pay it as they arrive in Thailand without proof of adequate current travel insurance arrangements.

Ett erbjudande om en försäkring upp till 1.000.000 B, gäller vid dödsfall, som avliden så lär dom avlidna inte behöva dessa pengar, men vad gäller den försäkringen egentligen för? betalas dom ut som ett efterlevandeskydd? tror jag knappast, och försäkringspremien blir därefter, fast å andra sidan så är det nog många som redan har någon form av försäkring, sen är det frågan om den försäkringen kommer att gälla, tidigare har det talats om en försäkring som ska vara tecknad i ett thailändskt försäkringsbolag.

20 bath låter bra, eller? är detta för hela vistelsen? förmodligen inte, per dag skulle jag gissa på, kanske man lägger upp detta så att man kan bara köpa för minst 30 dagar, vilket betyder att en tvåveckorsturist få betala det dubbla, om och när man startat detta och blivit lite varma i kläderna så kommer nog denna summa att höjas.

Betalas vid ankomst, detta torde betyda längre köer på Suwan.

The Bangkok Post reports that the premium would be directed to Thailand’s Tourism Promotion Fund for coverage of payments in the event of claims.
The new insurance scheme will need to be considered by the Ministry of Sports and Tourism before being considered by the new cabinet.
The Tourism and Sports Ministry, despite admitting that the April and May tourism numbers have dropped year-on-year, especially the Chinese, still predict the number of foreign visitors will reach 40 million this year.

Tycker det är märkligt att detta skulle ligga under Sport och Turist.

Jag får vänta tills att det kommer något mera konkret i detta, så ska jag läsa in mig på materialet.

SOURCEThai Visa, Bangkok Post, Thai Office of Insurance Commision

PanPan

Forumveteran
Nu börjas det igen, vet verkligen myndigheterna själva vad dom håller på med? den ena pålagan efter den andra...det har talats om att sjukhusen överdebiterar, gör inte myndigheterna samma sak?

The basic compulsory travel insurance will offer up to 1 million baht of coverage in cases of death, with a maximum duration of 30 days, the cost is reported to be as low as 20 baht. Tourists will be expected to pay it as they arrive in Thailand without proof of adequate current travel insurance arrangements.

Ett erbjudande om en försäkring upp till 1.000.000 B, gäller vid dödsfall, som avliden så lär dom avlidna inte behöva dessa pengar, men vad gäller den försäkringen egentligen för? betalas dom ut som ett efterlevandeskydd? tror jag knappast, och försäkringspremien blir därefter, fast å andra sidan så är det nog många som redan har någon form av försäkring, sen är det frågan om den försäkringen kommer att gälla, tidigare har det talats om en försäkring som ska vara tecknad i ett thailändskt försäkringsbolag.

20 bath låter bra, eller? är detta för hela vistelsen? förmodligen inte, per dag skulle jag gissa på, kanske man lägger upp detta så att man kan bara köpa för minst 30 dagar, vilket betyder att en tvåveckorsturist få betala det dubbla, om och när man startat detta och blivit lite varma i kläderna så kommer nog denna summa att höjas.

Betalas vid ankomst, detta torde betyda längre köer på Suwan.

The Bangkok Post reports that the premium would be directed to Thailand’s Tourism Promotion Fund for coverage of payments in the event of claims.
The new insurance scheme will need to be considered by the Ministry of Sports and Tourism before being considered by the new cabinet.
The Tourism and Sports Ministry, despite admitting that the April and May tourism numbers have dropped year-on-year, especially the Chinese, still predict the number of foreign visitors will reach 40 million this year.

Tycker det är märkligt att detta skulle ligga under Sport och Turist.

Jag får vänta tills att det kommer något mera konkret i detta, så ska jag läsa in mig på materialet.

SOURCEThai Visa, Bangkok Post, Thai Office of Insurance Commision
Efterlevnadskostnaden är högre än du tror, inte hög men inte heller låg om man inte skall brännas på bakgården.

Audirs2

Aktiv medlem

Visa bilaga 79537
Kan du inte fylla med färgad jord så svenska flaggan syns?:thumbsup::nod::angel::angel::afro:

Ubon

Forumveteran
Efterlevnadskostnaden är högre än du tror, inte hög men inte heller låg om man inte skall brännas på bakgården.
Jag vet inte, eller det är väl ingen som i dagsläget vet vad som eventuellt kommer av detta, vi får vänta och se, just nu är det är bara jag som sitter och filosoferar om detta, erbjudande om ett försäkringsskydd för dom som avlider, om inga efterlevande finns? premierna går in till en myndighet, och inte kan jag tänka mig att myndigheten självmant påtalar till efterlevande att det finns en försäkring, och vad gäller försäkringen för? sårtvätt och 2 plåster? läste en annan artikel om detta, att denna försäkring ska gälla alla resenärer, men samtidigt så står det, eller att resenären kan ha en egen godkänd försäkring, och sen har vi detta med att den enskilda tjänstemannen på IM avgör om försäkringen gäller eller inte, och med detta så blir det ännu lättare att avvisa folk, har Du pengar att försörja dig, 10.000:- B? javisst, har Du 20 B till försäkringen? inte Bath, svenska pengar, här gäller endast Bath, och ingenstans finns det att växla, eller, har Du försäkring? javisst, visar försäkringsbrevet, tyvärr, denna gäller inte, här läser vi bara thai, denna är inte översatt, och även om brevet skulle vara översatt, tyvärr, denna gäller inte, är inte stämplat av notarius publicus, eller annan likvärdig person/ myndighet, nu kanske köerna blir ännu längre på Suwan när folk ska stå och argumentera om 20 bath...som sagt, vi får se vad som händer.

Pepsi

Forumveteran
Såg en intressant sak på datorn, istället för att använda sig av bladen i en vindsnurra så använder man sig av en vertikalfläkt, det talas om upp till 50% mer kapacitet, och fördelen är att man behöver inte komma upp på samma höjd som stora vindkraftsnurror, och med det så tas mindre yta i anspråk, och att vikten blir lägre, fick en ide" om att kunna boosta vinden, att vända vinden mot vindriktningen, så denna ska jag titta närmare på, om och när jag får tid...
Hej @Ubon ! Såg att du skrev om vertikaldrivet vindkraft verk.. Såg ett för ett antal år sedan när någon byggde något som liknade en "snurra" man har på en skorsten. Många små vertikala sneda "vingar". Ser ut som en glänsande boll. Vindhastigheten gjorde att man fick högre drag i skorstenen.
En som utnyttjat det som vindkraftverk med bra resultat. Kanske något du känner till?

Pepsi

Forumveteran
Provanläggning Marieholm, denna skulle vara klar 2012, och nu ytterligare en anläggning 2019? dålig verkningsgrad, varför håller man fast vid ett verk som detta när det finns verk med bättre verkningsgrad? är man egenkär i sin egen produkt? sätter man upp ett likadant verk så har man väl inte utvecklat någonting under 7 år, och jag undrar vad/om man utvecklat något under ett antal år? för min del så ser det ut som att tekniken sprungit ifrån dom...
Kanske man behöver lite nytänkande gällande innovationer?? Du som är uppfinnare borde se utanför ramarna.. :)
Ta vindkraft.. Stora propellrar.. Varför inte utnyttja det som kallas ejektorverkan? Tänk en stor kon..
Luftflödets hastighet ökar ju mindre arean på konen blir.. En liten vindsnurra får samma effekt med liten yta. Den snurrar fortare. :)
1562249739297.png

Ubon

Forumveteran
Hej @Ubon ! Såg att du skrev om vertikaldrivet vindkraft verk.. Såg ett för ett antal år sedan när någon byggde något som liknade en "snurra" man har på en skorsten. Många små vertikala sneda "vingar". Ser ut som en glänsande boll. Vindhastigheten gjorde att man fick högre drag i skorstenen.
En som utnyttjat det som vindkraftverk med bra resultat. Kanske något du känner till?
Samma princip, den jag tittade på var inte som en boll, utan cylindrisk, jag tror inte på bollen ensam att suga ut luften från skorstenen, utan här kan jag nog tänka mig utan att veta, att det går en axel ifrån toppen i centrumlinjen ner en bit i skorstenen och på axeln sitter det en propeller, och bollen driver propellern, som drar ut den dåliga luften, tror nog att med bara bollen skulle det skulle bli så dålig verkningsgrad, nästintill +- noll, det finns fläktar utan boll som är eldrivna...dom bollar jag sett sitter mest på djurstallar.

Kanske en sån här Du tänkte på?

1562251926118.png

Audirs2

Aktiv medlem
Samma princip, den jag tittade på var inte som en boll, utan cylindrisk, jag tror inte på bollen ensam att suga ut luften från skorstenen, utan här kan jag nog tänka mig utan att veta, att det går en axel ifrån toppen i centrumlinjen ner en bit i skorstenen och på axeln sitter det en propeller, och bollen driver propellern, som drar ut den dåliga luften, tror nog att med bara bollen skulle det skulle bli så dålig verkningsgrad, nästintill +- noll, det finns fläktar utan boll som är eldrivna...dom bollar jag sett sitter mest på djurstallar.

Kanske en sån här Du tänkte på?

Visa bilaga 79566
Här e svaret! :p:cool:

Liknande trådar

Topp