Ubon bygger en farm....

JanneMan61

Forumräv
Varför inte prova att bara kasta ut ris istället för att plantera ut risplantor? Hinns det inte med mer än en skörd ifall man gör på så sätt?

brt666

Forumräv
Varför inte prova att bara kasta ut ris istället för att plantera ut risplantor? Hinns det inte med mer än en skörd ifall man gör på så sätt?
Jag har händesevis precis genomgått en certifierad utbildning i risodling hos Ubons utbildningscentrum. Jag vet precis varför "kasta ut ris" är en ineffektiv metod vid risplantering. Dock tycker jag att Ubon skall lära av traditionellt jordbruk och tillverka en maskin att dra bakom sitt nyligen införskaffade klövdjur!

JanneMan61

Forumräv
Jag har händesevis precis genomgått en certifierad utbildning i risodling hos Ubons utbildningscentrum. Jag vet precis varför "kasta ut ris" är en ineffektiv metod vid risplantering. Dock tycker jag att Ubon skall lära av traditionellt jordbruk och tillverka en maskin att dra bakom sitt nyligen införskaffade klövdjur!
I "min" by har man gått över till att kasta ut risgrynen för ca 7-8 år sedan. De ser ingen skillnad på skörd. MEN de har bara en skörd om året så ingen speciell tidspress..

Isan Lover

Forumveteran
I "min" by har man gått över till att kasta ut risgrynen för ca 7-8 år sedan. De ser ingen skillnad på skörd. MEN de har bara en skörd om året så ingen speciell tidspress..
Hej

Vår erfarenhet är att plantor jämnt fördelare i rader ger en bättre avkastning än när man bara sår genom att kasta ut riskorna, men det är ju en stor skillnad på nedlagt arbete också, så räknar man nedlagda timmar och kostnader så kanske slutresultatet ändå blir plus minus noll.

Mvh isan lover

Ubon

Forumveteran
Var gör de andra fyra, sitter i skuggan och insuper Lao Khao?

Vad jag känner till så var det på detta sätt, frugan hade beställt maskinen att sätta plant på ett antal rai risfält, det gick ett par dagar extra, och anledningen var att maskinen gått sönder och behöver repareras, den dagen maskinen anländer så bad frugan mig att åka ut till fälten, och kolla läget, själv blev hon upptagen med annat, jag åker ut och kollar läget, det började med att någon av dom ville låna min moppe, för att åka och handla is, 2 man åkte iväg, det tog tid innan dom kom tillbaka, och det var inte bara is dom köpt, nåväl, det går ett par timmar, och nu hör vi något ljud ifrån maskinen som inte ska vara där, här försöker man det klassiska, gasa och kör fram och back, samma problem, dom tar in maskinen till vägen, och även jag som Herr nyfiken vill vara med och se, var är felet, tydligen så har dom bytt 2 bussningar av 3, kanske hoppades på att den större bussningen skulle hålla, maskinen är stilla, nu tar man bort en plockgaffel, frågar mig var man kan få tag på en slipmaskin, han tänker att om jag slipar in sidan på plockgaffeln så kan det fungera, jag sa att en slipmaskin är inget jag går och bär på mig ifall någon behöver låna, men jag kan köra dig till min verkstad, där finns slipmaskin, och så blev det, tog honom 15 minuter så var han klar, kör honom tillbaka, gaffeln monteras och maskinen kör igång, och nu är alla glada, fast jag funderar på, om bussningen inte byts mot en ny, så kommer bussningen att slitas mer, ytterligare att slipa på gaffeln, till slut finns inget mer att slipa på gaffeln, och nu har man förlorat 25 % av maskinens kapacitet, och Du @TS73, någon Lao Khao såg jag inte till, möjligt att detta fanns i någon av kassarna, annars så kan man tänka sig att dom satt och insöp den ljuvliga naturen med inslag av
P1030019.JPG
risfält...

Ubon

Forumveteran
Tycker jag låter märkligt att risbönder inte ser skillnad på skördar, jag är inget proffs på detta med risodling, men något har jag lärt mig under dom perioder jag varit i bland risfälten dom senaste 10 åren...jag är inte intresserad av att odla ris, jag håller på med detta som en tidsstudie, kan man underlätta? kan man göra något enklare? kan man förbättra något moment? och när till och med en av mina absolut sämsta studenter brt666 klarar av att skilja på 2 odlingssätt, så kan jag inte göra annat än att ge dig tipset, kontakta brt666, han kan säker lära ut något till dina risbönder i din by...

JanneMan61

Forumräv
Tycker jag låter märkligt att risbönder inte ser skillnad på skördar, jag är inget proffs på detta med risodling, men något har jag lärt mig under dom perioder jag varit i bland risfälten dom senaste 10 åren...jag är inte intresserad av att odla ris, jag håller på med detta som en tidsstudie, kan man underlätta? kan man göra något enklare? kan man förbättra något moment? och när till och med en av mina absolut sämsta studenter brt666 klarar av att skilja på 2 odlingssätt, så kan jag inte göra annat än att ge dig tipset, kontakta brt666, han kan säker lära ut något till dina risbönder i din by...
Det kan han säker då de bara har en skörd om året. Men faktum kvarstår att de gått över till att så riset genom att "kasta ut riskorn". Det var min svärmors bror som provade först. Ingen trodde på det och han vart utskrattad. Nu gör många/de flesta på detta sätt. Dock ska sägas att det är husbehovsodling på små fält och det handlar bara om en skörd om året. Nu är det det vanliga klibbiga riset de odlar..

Ubon

Forumveteran
Det kan han säker då de bara har en skörd om året. Men faktum kvarstår att de gått över till att så riset genom att "kasta ut riskorn". Det var min svärmors bror som provade först. Ingen trodde på det och han vart utskrattad. Nu gör många/de flesta på detta sätt. Dock ska sägas att det är husbehovsodling på små fält och det handlar bara om en skörd om året. Nu är det det vanliga klibbiga riset de odlar...

Nu är det det vanliga klibbiga riset de odlar.., har aldrig hört talas om att det är någon som odlar klibbigt ris, fast jag tror jag förstår vad du menar...

:reta: :upanddown:

Ubon

Forumveteran
I morgon blir det en spännande dag, stämmer ubons beräkningar?, pålen har vi lyft, så långt stämmer det, men nu ska lyft och
stödpålen kopplas ihop med huvudpålen, och solcellen ska gå till väders, hade jag haft båda pålarna på backen så skulle det
underlättat, när fästen byggdes, funkar inte detta så bryter jag ihop en stund, sen börjar jag om...det ska bara fungera.:D

Ramen till solcellen, överdimenskionerad, absolut, jag vet hur det kan blåsa här...

,

P1030107.JPG

Ubon

Forumveteran
Nähä,

inte blev det som jag tänkt, jag sa tydligt till att ramen och resten ska märkas upp innan isärtagning för att rostskydda, detta blev inte gjort, och när bitarna åter ska sättas ihop så finns det ett obegripligt antal kombinationer att sätta bitarna på, en bit får jag inte dit som tänkt, löser problemet igenom att ta bort en bit och justera borrhålen, sätter på 4 extra stag, så nu blir det att vänta till på Söndag att få upp solcellen, kan ju passa bra att det ta detta i samband med söndagens gudstjänst, och efter avslutat arbete så firar vi med några flaskor vin, det får bli nattvardsvinet som stryker på foten....

P1030114.JPG

Audirs2

Forumräv
Nähä,

inte blev det som jag tänkt, jag sa tydligt till att ramen och resten ska märkas upp innan isärtagning för att rostskydda, detta blev inte gjort, och när bitarna åter ska sättas ihop så finns det ett obegripligt antal kombinationer att sätta bitarna på, en bit får jag inte dit som tänkt, löser problemet igenom att ta bort en bit och justera borrhålen, sätter på 4 extra stag, så nu blir det att vänta till på Söndag att få upp solcellen, kan ju passa bra att det ta detta i samband med söndagens gudstjänst, och efter avslutat arbete så firar vi med några flaskor vin, det får bli nattvardsvinet som stryker på foten....

Visa bilaga 87470
Ma kan stryka vinet på huvudet åxå,,,,,inte bara foten,,,,öh vänster fot eller höger?????

Liknande trådar

Topp