Ubon bygger en farm....

 
I "min" by har man gått över till att kasta ut risgrynen för ca 7-8 år sedan. De ser ingen skillnad på skörd. MEN de har bara en skörd om året så ingen speciell tidspress..

Tycker jag låter märkligt att risbönder inte ser skillnad på skördar, jag är inget proffs på detta med risodling, men något har jag lärt mig under dom perioder jag varit i bland risfälten dom senaste 10 åren...jag är inte intresserad av att odla ris, jag håller på med detta som en tidsstudie, kan man underlätta? kan man göra något enklare? kan man förbättra något moment? och när till och med en av mina absolut sämsta studenter brt666 klarar av att skilja på 2 odlingssätt, så kan jag inte göra annat än att ge dig tipset, kontakta brt666, han kan säker lära ut något till dina risbönder i din by...
 
Tycker jag låter märkligt att risbönder inte ser skillnad på skördar, jag är inget proffs på detta med risodling, men något har jag lärt mig under dom perioder jag varit i bland risfälten dom senaste 10 åren...jag är inte intresserad av att odla ris, jag håller på med detta som en tidsstudie, kan man underlätta? kan man göra något enklare? kan man förbättra något moment? och när till och med en av mina absolut sämsta studenter brt666 klarar av att skilja på 2 odlingssätt, så kan jag inte göra annat än att ge dig tipset, kontakta brt666, han kan säker lära ut något till dina risbönder i din by...
Det kan han säker då de bara har en skörd om året. Men faktum kvarstår att de gått över till att så riset genom att "kasta ut riskorn". Det var min svärmors bror som provade först. Ingen trodde på det och han vart utskrattad. Nu gör många/de flesta på detta sätt. Dock ska sägas att det är husbehovsodling på små fält och det handlar bara om en skörd om året. Nu är det det vanliga klibbiga riset de odlar..
 
Det kan han säker då de bara har en skörd om året. Men faktum kvarstår att de gått över till att så riset genom att "kasta ut riskorn". Det var min svärmors bror som provade först. Ingen trodde på det och han vart utskrattad. Nu gör många/de flesta på detta sätt. Dock ska sägas att det är husbehovsodling på små fält och det handlar bara om en skörd om året. Nu är det det vanliga klibbiga riset de odlar...


Nu är det det vanliga klibbiga riset de odlar.., har aldrig hört talas om att det är någon som odlar klibbigt ris, fast jag tror jag förstår vad du menar...

:reta: :upanddown:
 
I morgon blir det en spännande dag, stämmer ubons beräkningar?, pålen har vi lyft, så långt stämmer det, men nu ska lyft och
stödpålen kopplas ihop med huvudpålen, och solcellen ska gå till väders, hade jag haft båda pålarna på backen så skulle det
underlättat, när fästen byggdes, funkar inte detta så bryter jag ihop en stund, sen börjar jag om...det ska bara fungera.:D

Ramen till solcellen, överdimenskionerad, absolut, jag vet hur det kan blåsa här...

,

P1030107.JPG
 
Nähä,

inte blev det som jag tänkt, jag sa tydligt till att ramen och resten ska märkas upp innan isärtagning för att rostskydda, detta blev inte gjort, och när bitarna åter ska sättas ihop så finns det ett obegripligt antal kombinationer att sätta bitarna på, en bit får jag inte dit som tänkt, löser problemet igenom att ta bort en bit och justera borrhålen, sätter på 4 extra stag, så nu blir det att vänta till på Söndag att få upp solcellen, kan ju passa bra att det ta detta i samband med söndagens gudstjänst, och efter avslutat arbete så firar vi med några flaskor vin, det får bli nattvardsvinet som stryker på foten....

P1030114.JPG
 
Nähä,

inte blev det som jag tänkt, jag sa tydligt till att ramen och resten ska märkas upp innan isärtagning för att rostskydda, detta blev inte gjort, och när bitarna åter ska sättas ihop så finns det ett obegripligt antal kombinationer att sätta bitarna på, en bit får jag inte dit som tänkt, löser problemet igenom att ta bort en bit och justera borrhålen, sätter på 4 extra stag, så nu blir det att vänta till på Söndag att få upp solcellen, kan ju passa bra att det ta detta i samband med söndagens gudstjänst, och efter avslutat arbete så firar vi med några flaskor vin, det får bli nattvardsvinet som stryker på foten....

P1030114.JPG
Ma kan stryka vinet på huvudet åxå,,,,,inte bara foten,,,,öh vänster fot eller höger?????
 
Är det ett hus i Sverige du är ute efter?


Den enda anledningen varför jag tittar på detta hus är att för min del ligger det strategiskt bra till,

förmodligen kommer slutnotan bli betydligt högre än vad man kunnat tänkt sig från början, och jag

är inte på plats, bad en vän om att sköta detta, såg en bild från mäklaren på skorstenen, såg konstigt ut, bad min

vän att ta en bild, och det visar sig att skorstenen behöver en justering.


1581252472334.png


Så ser den ut. Fick ta kortet med system kameran för att kunna zooma ordentligt.
Kräver lite jobb som du ser.
 
Jag hittade detta hus, av bara en händelse, kontaktade mäklaren, frågade lite om objektet, det visar sig att mäklaren har inga uppgifter om huset,
inte heller nuvarande ägare har några uppgifter att lämna, och huset säljs med en total friskrivningsklausul, mot alla eventuella fel, (se skorsten),
anledningen till detta är att, huset är ett dödsbo som en organisation har fått i arv, och med detta så finns bara egen besiktning som underlag,
vad har vi och gå på som dom dyraste bitarna vid reparation, skorsten murstock, dränering, sista? huset ska enligt uppgift vara byggt i början på 50-talet, panna, fungerar inte skorsten så fungerar inte pannan, nu körs huset med el-patron, skick på taket? räknar man ihop vad åtgärderna skulle komma att hamna på i pengar, så tycker jag nog att man tagit i redigt när man satt ett begärt pris, jag har tagit ett beslut att lämna ett bud, så får vi se var vi hamnar, inte för att jag behöver huset, men som jag skrev, ligger strategiskt bra till för min del...
 
Som jag skrev, bad en god vän gå på visningen, lägga ett bud för min räkning, som att visa mitt intresse, fick ett mail ganska omgående

tillbaka från mäklaren som frågade efter, är finansieringen klar? och vilken adress kan jag nå dig på?, att man frågar efter min adress,

logiskt med tanke på att all dialog ligger på e-mail, jag skrev ner adressen och skickade tillbaka till mäklaren, och man frågar om finansieringen

är klar? här hade Ubon ett jäkla arbete med att, hålla alla känslor i styr, och vilket arbete jag fick lägga ner på att hålla Ubon:s humorlåda stängd,

jag skrev som det var, ja, finansieringen är klar, utan lånelöfte...

Och min gode vän skrev och berättade lite om huset efter visningen, en bild han skickade gjorde mitt beslut mera klart, jag kommer att höja budet direkt...

en panna som ser ut att vara nyinstallerad?....

1581413077150.png
 
Jaha,

Jag fick använda mig av mina inga-ingagörsvetenskapliga kunskaper av vilka jag inga har, här finns inga ritningar, jag ser bilden/bilder framför

mig hur den färdiga saken ska se ut,
vad är problemet? ett problem för Ubon, är att han aldrig kommer att komma närmare vetenskapsakademien

än att få ett jobb i garderoben, som garderobiär, hur maxar man den optimala klädhängaren? hellre tar jag nog jobbet i lunchrestaurangens

diskavdelning, (maskiner) om där finns 2 diskare så ska vi nog kunna finna ut hur Ubon blir arbetslös, tror nog med enkla åtgärder,

att det behövs nog bara 1 diskare...efter att Ubon hanterat detta...


Vilken arbetare/tjänsteman är mest ogillad av andra arbetare?

Gissa på en tidsstudieman, som höjer sin egen lön, pga. av sin egen effektivitet, och sänker andras lön....
 
Jaha,

Jag fick använda mig av mina inga-ingagörsvetenskapliga kunskaper av vilka jag inga har, här finns inga ritningar, jag ser bilden/bilder framför

mig hur den färdiga saken ska se ut,
vad är problemet? ett problem för Ubon, är att han aldrig kommer att komma närmare vetenskapsakademien

än att få ett jobb i garderoben, som garderobiär, hur maxar man den optimala klädhängaren? hellre tar jag nog jobbet i lunchrestaurangens

diskavdelning, (maskiner) om där finns 2 diskare så ska vi nog kunna finna ut hur Ubon blir arbetslös, tror nog med enkla åtgärder,

att det behövs nog bara 1 diskare...efter att Ubon hanterat detta...


Vilken arbetare/tjänsteman är mest ogillad av andra arbetare?

Gissa på en tidsstudieman, som höjer sin egen lön, pga. av sin egen effektivitet, och sänker andras lön....
Tidsstudieman har jag drömt om att bli sen jag var liten påg!
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp