Ubon bygger en farm....

"Hangnam " sa:
Två rai är nog för lite för att det skall gå att tjäna några pengar på. Men för skoj skull så kan du ju prova men räkna med att du kanske förlorar pengar istället. a :police:

Jag räknar inte med att förlora pengar, logiskt, hade räknat med att förlora pengar så skulle satsningen varit 0:-

Om tråden lever om 4 år så har vi svaret.

Mitt problem just nu är tiden, inte lätt att driva verksamhet i 2 länder samtidigt, tack vare min oäkta hustru så funkar det, är i stort sett uppkopplad dagligen och hon informerar mig vad som händer, skickar mail/bilder.

"Birger " sa:
Jag har lite svårt att förstå hur Ubon skall kunna förlora pengar på att odla...Så stora kostnader är det väl inte. Två rai ger säkert inte så mycket, men jag har själv räknat på hur vi kan utnyttja frugans 3,2 rai och jag räknar med att familjen blir i stort sett självförsörjande på griskött, ägg, slaktankor, fisk, grönsaker grodor. Ris får vi köpa, men det gör vi ju direkt av grannarna.

Som jag ser det, så är Du på rätt väg...

"krister " sa:
5555 hur stort är årsförbrukningen av grodor? ;D

Skratt å glädje

Underskatta inte grodor som mat, själv har jag aldrig ätit, dom som provat säger att smaken är som kyckling, i byn såldes grodor för 20 bath styck, mm, skulle nog kunna tänka mig en liten grodfarm....20 m2

"krister " sa:
du kanske skulle "odla" fram lite insekter också... cikador, skorpioner mm...
det e nog ganska lättskött och ger bra avkastning per m2, dom e ju ganska små

Insekter är något som är på framgång pga. proteinvärdet, vi brukar åka till en nästliggande by och köpa, ljusbruna, påminner om kackerlackor,
halvkilo 100bath kilo180bath, nu kan ni ta fram räknedosan.

"Birger " sa:
Du har säkert alldeles rätt, Areeya, inte tror jag lönsamheten blir nåt att hurra för och nog tror jag de sanitära problemen blir lite större än vad mina optimistiska släktingar tror. Men svågern har grisar mitt i byn och det luktar inte mer än att det tog två besök i byn innan jag upptäckte farmen. Renare anläggning har jag aldrig sett! Inte heller har jag sett grisar bli schamponerade och duschade förr....
Men enda sättet för att få lönsamhet är nog att förädla. Sälj inte grisen till slakt, slakta själv och sälj korv! Och så vidare....

Helt klart, all vidareförädling ökar priset.

Själv tror jag inte på detta med tanke på område och transporter.

Arey

Grisar i sig luktar inte, avföringen luktar,

Grisar har ett ställe som toalett,

Grisar som urinerar kan vara ett problem, går att lösa genom ströbädd,

Grisar är allätare, perfekt, inga rester, jmf. svenska vildsvin.

Grisar har en omsättning 3;1 insekter2;1, fram med räknedosan.

Tror nog att jag har försökt komma in i debatten, har jag glömt något så påminn mig, Rong bananer ska vi ha i första hand för eget bruk, om något finns till övers, så blir det till salu, även grisar äter bananer....

vi kommer att satsa på att köpa en halv rai till, den marken har en liten damm. Tänkte bygga ett litet hönshus och ha fisk under det. Kanske skaffa hundra hönor för ägg produktion. Inte för att tjäna massa pengar utan mest för att hennes far och mor har något att syssla med.

något man skall tänka på?

Vad gäller grisuppfödning är Ubon en drömmare, som jag anser vet ingenting om grisuppfödning.
Om du tar en griskulting och föder upp den tills den väger 90 kg som är en lämplig slaktvikt, med foderkostnad och kostnad för griskultingen får du idag ett överskott på ca 700 Baht och då skall grisen ha mat två gånger om dan och boxen måste rengöras varje dag i minst 4 månader.
Sedan finns risk att grisen kan få infektion och då måste antibiotika pumpas in som gör att när den får infektion den tappar matlusten och växer inte som den ska och kanske dör också. Det är vid regnperioden som infektioner sättes in och är nästan ofrånkomligt att inte grisarna blir sjuka, grisen är också känslig för infektioner.
Du nämner om att ha suggor och föda upp smågrisar det är en mycket besvärlig process därför smågrisarna är mycket känsliga för infektion och det dör alltid smågrisar för uppfödaren och suggan kan käka upp dem också.
En sugga har stor foderkostnad därför den behöver mycket och bra foder för att avla griskultingar, tro inte att griskultingarna är gratis från suggan.
Har du mycket grisar i stallet desto större risk för infektioner och att grisar dör.
Sedan måste du ha utsläpp från grisstallet, jag anser det enda är att ha cementerad damm och sedan köra ut det på risfälten och tapioka fälten det här slammet med traktor och tank.
För thaiarna blir det lönsamt om de har en falang som betalar för fodret och kultingarna, därför de kan sälja idag en gris på 90 kg för 65-70 baht kg.
Jag skulle tro att på det viset räknar thaifamiljen allt som kommer in är deras vinst och utgifterna är falangens problem.
Det produceras enormt mycket griskött i Thailand men det går till på annat vis.
Det finns mycket stora aktörer på marknanden blandannat CP som är ett mycket stort börsnoterat företag som har stor export av jordbruksprodukter.
CP har kontraktsodlare som skall kunna grisuppfödning de har också egna kurser för det.
Sedan måste de bygga upp ett svinstall som skall godkännas av CP det måste byggas efter deras normern och det skall ha luftkonditionering som gör att med jämn temperatur motverkas infektioner för grisarna.
Om främmande personer går in i svinstallet måste de ha skyddsklädersom täcker hela kroppen, annars får de inte gå in. Sedan kommer CP och kontrollerar svinstallet och grisarna med jämna mellanrum att allting skötes efter deras normer.
CP har också egna veterinärer som åker ut på stubinen om så erfordras av uppfödaren.
Smågrisarna levereras av CP och allt foder, som de har egen mycket stor tillverkning på, sedan när grisarna är slaktfärdiga kommer CP och hämtar dem och uppfödaren får sedan en avräkning och vinsten för uppfödningen. Genom att CP är mycket stora kan de pressa priset på marknaden och därmed se till att uppstickare försvinner, men uppfödaren drabbas inte, i sådana fall ger de bonus till uppfödaren. De tar väl hand om uppfödaren och ser till att de alltid har inkomster från verksamheten. De här uppfödarna kan ha många tusen grisar de föder upp.
De som har suggor för smågrisarna sysslar enbart med det och är inte ihopblandat.
CP har stor förädling av griskött blandannat, görs korv och färdiga maträtter m.m. allt som finns av pålägg och färdiga rätter på 7-11 butiker kommer från CP de driver också alla 7-11 butiker, sedan har de egna butiker som säljer ett stort sortiment av deras produkter och är stora exportörer också.
De som är bosatta i nordligaste Thailand där det är betydligt kallare har de nog lyckats bättre de små uppfödarna, men på andra områden är de dömda att misslyckas.

Ja en sak kan jag klart säga att Rong har inte en susning om hur bybon föder upp sina grisar. Kött som man köper av de ambulerande försäljarna i byarna.
Det är mil emellan dem och stordriften.

"Golden " sa:
Ja en sak kan jag klart säga att Rong har inte en susning om hur bybon föder upp sina grisar. Kött som man köper av de ambulerande försäljarna i byarna.

Nej där e.han ute.o.cycklar vet av egen erfarenhet

Jag känner mycket väl till det, de brukar har några grisar 3-4 st men det blir inga pengar att föda upp 3-4 grisar. Det är som jag lagt fram en vinst på ca 700 Baht på varje gris för 4 månders uppfödning.
Sedan finns de som har riskvarnar och de får överskott när de maler riset, som passar för grisfoder och de brukar ha 3-4 grisar som konsumerar det överskottet.
Som det blir större antal ökar risken för infektioner, som smittar om en gris får det går det till nästa.
I byarna har nästan all grisuppfödning försvunnit, sedan är problemet med utsläppen när folk klagar kommer inspektion på farmen.
Om det skall vara någon affär med en liten grisfarm bör det vara ca 100 grisar, men då kommer problemen också, sedan skall det finnas avsättning också till vettiga priser, därför uppfödaren har inte mycket marginaler att röra sig med.
De här bilarna som kör omkring och säljer griskött är det mycket dålig kvalite som de säljer, jag skulle tro att det är från avelssuggor och därför säljer de billigt också, men thaiarna äter det mesta, därför finns det avsättning också för det.
På marknaden har de bra kvalite på grisköttet finns ingen orsak att handla från de där bilarna. I området där jag håller till kommer en sådan bil 5 på morgonen ibland och skriker ut i högtalaren från bilen om kött och hunden min skäller hel vilt på den, jag misstänker de säljer hundkött också, därför andra hundar skäller helvilt också, därför de känner lukten. Vi har aldrig köpt från bilen men vad jag hört är det billigt och då är det inget prima griskött.

"Golden " sa:
Har du själv någon erfarenhet av grisuppfödning i Thailand eller är det vad du tror ?
Jag vet en del svenskar som prövat på det, men alla har upphört efter ett tag.

"krister " sa:
vi kommer att satsa på att köpa en halv rai till, den marken har en liten damm. Tänkte bygga ett litet hönshus och ha fisk under det. Kanske skaffa hundra hönor för ägg produktion. Inte för att tjäna massa pengar utan mest för att hennes far och mor har något att syssla med.

något man skall tänka på?

Stängsla, annars har Du hönsskit överallt

Tror nog det räcker med ett tjugotal, ett par tuppar, låt hälften ruva, efter några
månader så har Du 100.

Av erfarenhet säger jag, ANVÄND MUNSKYDD. Försök lär thai detta, grattis.

Nu var det inte Du utan taih som skulle sköta detta, då blir det som det blir.

Generellt så är fåglar lättskötta, mat vatten grus snäckskal.....lycka till

De levande som klarar sig bra i exempelvis Isaan är biffkor och bufflar, resten kan ni glömma blir endast en massa problem.
Jag har sett i byn där jag håller till de har kvar sina kor och bufflar, sedan har biffköttet blivit betydligt dyrare än det var tidigare därför är lönsamheten bättre och de betalar ingenting för foder.
Det är en som har ca 40 bufflar han jobbar på ett norskt fartyg och hans bror tar hand om hjorden, men de säljer varje år bufflar och håller samma antal i hjorden.
Sedan finns det biffkor någon kan ha 20 st men vanligen 10-15 st.
Alla som haft grisar har försvunnit, när birdflu var och de kunde inte äta kyckling steg priset kraftigt på griskött som gjorde att många gick in i branschen, men sedan föll priset och då försvann uppfödarna.
När de har kor och bufflar ute, måste någon person bevaka dem och det kan vara någon som inte har alla getter hemma, eller någon med andra problem, men det skapar jobb för sådana som inte annars kan få jobb.
Det är en i byn som köper upp och säljer biffkor och bufflar och det är en väldig trafik med djuren han kör dem på en pickup och har ett hägn vid gården, men det är många djur som passarer varje dag till honom och därifrån på pickuper.

Jag träffade några år sedan en svensk som skulle starta en grisfarm i Isaan, han var väldigt optimistisk och även kaxig och ansåg att han kunde de här med att föda upp grisar, jag varnade honom och avrådde från det äventyret, men naturligtvis lyssnade han inte. Jag sade till honom om det finns något som är säkert är att din grisfarm kommer att kånka, då blev han sur på mig.
Men sedan hörde jag efteråt att den hade upphört grisfarmen, det var nog ett 100 tal grisar han skulle ha där och då skulle han efter grisfarmen ha startat en hönsfarm för äggproduktion med 1000 höns. Men det visade sig att han kunde sälja äggen till samma pris som fodret kostade, sedan kommer han en morgon till äggfarmen och varenda höna var död, det hade blivit en smittsam infektion bland hönsen. Sedan har jag aldrig hört något mer från farmaren, det var resturangägaren som kände honom som berättade för mig om äggfarmen.
I byn finns en katoy som hade 25 höns för ägg som vi brukade köpa av, men här någon vecka sedan hade han inga ägg och han sade att en morgon kommer han till burarna och alla hönor var döda, det var också en infektion som de drabbats av.
Grannen har haft sådana här höns som springer lös och pickar allt och jag saknade dem, därför de är bra för renhållningen, men då säger ägaren att nästan alla hade dött av någon infektion.
Många falanger känner inte till men under regnperioden är det mycket lätt att få infektioner i tropiskt klimat, även för människor det är många som blir sjuka och går och sniffar på en tub de stoppar i näsan. Man kan också se det om man får ett sår har det mycket svårt att läka, i Sverige pratar man om rötmånad men jag tror här är det mycket värre.
Det finns i Thailand enorma ägg och kycklingfarmer men de har aircon i sina byggnader och det motverkar infektioner eftersom de håller konstant temperatur.
Att föda upp kyckling går på 35 dygn till 2 kg och sedan görs lokalen kemiskt ren därför är det snabb omsättning på kycklingarna.

jaha tack för tipset, ja ska se om vi ska tänka om med att de svärfar ett litet hönshus.

Jag hade en kompis i Isaan som hade några grisar, men han hade även en risskalare som han skalade hela byns ris gratis, och tog skalet som foder. Jag antar att det är något sådant som krävs för att det skall bli lönsamt.

Korna har ju gratis mat men jag vet ju inte vad vaccinationer kan kosta. Men att anställa en gammal tant att passa några djur är ju inte så farligt dyrt. Kan även organisera några i byn som kan ta ut gemensamma djur på bete.

"krister " sa:
jaha tack för tipset, ja ska se om vi ska tänka om med att de svärfar ett litet hönshus.

Jag hade en kompis i Isaan som hade några grisar, men han hade även en risskalare som han skalade hela byns ris gratis, och tog skalet som foder. Jag antar att det är något sådant som krävs för att det skall bli lönsamt.

Korna har ju gratis mat men jag vet ju inte vad vaccinationer kan kosta. Men att anställa en gammal tant att passa några djur är ju inte så farligt dyrt. Kan även organisera några i byn som kan ta ut gemensamma djur på bete.

Pratade just med tjejen, hon säger att vaccin till korna står the Government för (gratis), jag vet att en del byar har fått bidrag för att skapa arbeten, det finns startbidrag för olika sysselsättningar, i den by jag tillhör har man startat
korgflätning, i ett studiebesök i en annan by så startade dom en svampodling,
just den här sorten kostade 180 B kilo, sen beror priset på vilken sort.

Känns lite bakvänt, lämna en säck ris till skalning, få tillbaka en halv säck ris, betalningen är skalet, sen köper vi skal för att användas som ströbädd till korna, efter ett år åker detta med koskiten ut på risfältet som gödning, kallas väl för rundgång?

Krister, om jag skulle bygga hönshus så skulle detta vara flyttbart, efter ett år flyttas allt till en ny plätt, fräs upp marken där hönsen gått, gödningen är redan på plats, bättre gödsel än detta kan Du inte få, sen är det bara att sätta dina grönsaker.
,

"Ubon " sa:
Stängsla, annars har Du hönsskit överallt

Tror nog det räcker med ett tjugotal, ett par tuppar, låt hälften ruva, efter några
månader så har Du 100.

Av erfarenhet säger jag, ANVÄND MUNSKYDD. Försök lär thai detta, grattis.

Nu var det inte Du utan taih som skulle sköta detta, då blir det som det blir.

Generellt så är fåglar lättskötta, mat vatten grus snäckskal.....lycka till
Man kan väl säga att jag vet att om du har hundra grisar så är du övervakat av goverments av delning av djurhållning,
och där är det många restriktioner för att över huvud taget driva grisfarm.

Se dan har jag erfaren het av vänner i närområdet som haft tio femton grisar.

Och vinsten av denna gris hantering uppgår till mångdubbelt mer än vad du uppger.

Du tror väl ingen föder upp gris för 700 bht i vinst, ja tror inte det.

Ock dessa grisar som jag nu talar om går till försäljning till bilförsäljare. marknaden.

Ock av dessa 15 grisar var ingen avdankad sugga, "utan färska o fina"

;)
"Birger " sa:
Du har säkert alldeles rätt, Areeya, inte tror jag lönsamheten blir nåt att hurra för och nog tror jag de sanitära problemen blir lite större än vad mina optimistiska släktingar tror. Men svågern har grisar mitt i byn och det luktar inte mer än att det tog två besök i byn innan jag upptäckte farmen. Renare anläggning har jag aldrig sett! Inte heller har jag sett grisar bli schamponerade och duschade förr....
Men enda sättet för att få lönsamhet är nog att förädla. Sälj inte grisen till slakt, slakta själv och sälj korv! Och så vidare....
;)

"Golden " sa:
Man kan väl säga att jag vet att om du har hundra grisar så är du övervakat av goverments av delning av djurhållning,
och där är det många restriktioner för att över huvud taget driva grisfarm.

Se dan har jag erfaren het av vänner i närområdet som haft tio femton grisar.

Och vinsten av denna gris hantering uppgår till mångdubbelt mer än vad du uppger.

Du tror väl ingen föder upp gris för 700 bht i vinst, ja tror inte det.

Ock dessa grisar som jag nu talar om går till försäljning till bilförsäljare. marknaden.

Ock av dessa 15 grisar var ingen avdankad sugga, "utan färska o fina"
Att föda upp en gris från kulting till 90 kg levande vikt tar det ca 4 månader och åtgången av foder är ca 10 säckar a 30 kg. När grisen har låg vikt och ung är det annat foder än när den blir äldre, fodret bytes.
Efter 90 kg blir det inte lönsamt sett till foderkostnad och vad grisen ökar i vikt och sedan är det bra kvalitet på grisköttet vid 90 kg vikt.
Vinsten rör sig om ca 700 Baht per gris, när allt foder köpes in, kan få lägre foderkostnad om det här avfallet vid rismalning blandas i fodret.
Det finns två problem med grisarna och det är att de blir lös i magen och de har en vattnig avföring och de kan bero på att boxarna är inte rengjorda väl, eller att det skett för snabbt byte av fodret. Sedan är det infektioner som kommer vid regnperioden och då gäller det att medicinera med antibiotika om det hjälper, men det händer att grisar dör också.
Thaiarna brukar hålla 3-4 grisar och då är det oftast inga problem, men går antalet grisar över 20 då blir det lätt problem på det sättet farmerna drives utan jämn temperatur.
Om du tror att en gris gör mycket större vinst än 700 Baht har du ingen kännedom om grisfarm, utan tror på inflationsrykten som många är duktiga att komma med.
För att få bästa priset för grisen är att sälja till marknaden, men de betalar mindre än om de köper från CP. Sedan finns en annan möjlighet och det är att sälja till partyn som ordnas i byarna och de brukar ha åtgång på 3-4 grisar ett sådant party.
Det sämsta priset är att sälja till de här grisnasarna som åker runt och säljer lågpris griskött av kvalitet som kan ifrågasätta.
Varför tror du att de här små grisuppfödarna har förvunnit i byarna ? Svaret är lönsamheten är för dålig, sett till jobbet som fordras.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp