"Golden " sa:
Man kan väl säga att jag vet att om du har hundra grisar så är du övervakat av goverments av delning av djurhållning,
och där är det många restriktioner för att över huvud taget driva grisfarm.
Se dan har jag erfaren het av vänner i närområdet som haft tio femton grisar.
Och vinsten av denna gris hantering uppgår till mångdubbelt mer än vad du uppger.
Du tror väl ingen föder upp gris för 700 bht i vinst, ja tror inte det.
Ock dessa grisar som jag nu talar om går till försäljning till bilförsäljare. marknaden.
Ock av dessa 15 grisar var ingen avdankad sugga, "utan färska o fina"
Att föda upp en gris från kulting till 90 kg levande vikt tar det ca 4 månader och åtgången av foder är ca 10 säckar a 30 kg. När grisen har låg vikt och ung är det annat foder än när den blir äldre, fodret bytes.
Efter 90 kg blir det inte lönsamt sett till foderkostnad och vad grisen ökar i vikt och sedan är det bra kvalitet på grisköttet vid 90 kg vikt.
Vinsten rör sig om ca 700 Baht per gris, när allt foder köpes in, kan få lägre foderkostnad om det här avfallet vid rismalning blandas i fodret.
Det finns två problem med grisarna och det är att de blir lös i magen och de har en vattnig avföring och de kan bero på att boxarna är inte rengjorda väl, eller att det skett för snabbt byte av fodret. Sedan är det infektioner som kommer vid regnperioden och då gäller det att medicinera med antibiotika om det hjälper, men det händer att grisar dör också.
Thaiarna brukar hålla 3-4 grisar och då är det oftast inga problem, men går antalet grisar över 20 då blir det lätt problem på det sättet farmerna drives utan jämn temperatur.
Om du tror att en gris gör mycket större vinst än 700 Baht har du ingen kännedom om grisfarm, utan tror på inflationsrykten som många är duktiga att komma med.
För att få bästa priset för grisen är att sälja till marknaden, men de betalar mindre än om de köper från CP. Sedan finns en annan möjlighet och det är att sälja till partyn som ordnas i byarna och de brukar ha åtgång på 3-4 grisar ett sådant party.
Det sämsta priset är att sälja till de här grisnasarna som åker runt och säljer lågpris griskött av kvalitet som kan ifrågasätta.
Varför tror du att de här små grisuppfödarna har förvunnit i byarna ? Svaret är lönsamheten är för dålig, sett till jobbet som fordras.