Ubon bygger en farm....

Om jag har en kostnad på inköp av 15 kultingar på 20 000 sen en foder kostnad på 30 00.
Resten foder från egen risskörd på 50 rai, nu käkar dom ju inte upp 50 rai om nu någon mot förmodan trodde detta.

Om du nu Rong har dessa förutsättningarna hur mycket har du då över när du sålt.

"Golden " sa:
Om jag har en kostnad på inköp av 15 kultingar på 20 000 sen en foder kostnad på 30 00.
Resten foder från egen risskörd på 50 rai, nu käkar dom ju inte upp 50 rai om nu någon mot förmodan trodde detta.

Om du nu Rong har dessa förutsättningarna hur mycket har du då över när du sålt.
Bra griskultingar kostar ca 1500 Baht styck, sedan måste du köpa in foder ca 150 st 30 kg säckar. Det måste vara foder som är anpassad till vikten på grisen därför den växer hela tiden och fodermängden ökar med grisens vikt. Det här inköpta fodret har alla vitaminer och annat som grisen behöver för att växa. Grisen skall uppnå en levande vikt på ca 100 kg på 4 månader och därför måste du ha högkvalitativt foder.
Du kan inte ersätta det här inköpta fodret med ris finns ingen möjlighet till det.
Jag skall ge dig ett gott råd sälj riset till uppköpare och skrinlägg planen på en grisfarm,
finns inga pengar att tjäna på grisar.
Om du är en duktig grisfarmare kan du ha en nettovinst på 700-1000 Baht för varje gris. Jag anser det är inte värt besväret, grisarna skall ha foder två gånger om dan och boxen skall rengöras varje dag.
Sedan måste du inse det är inte endast fodret och kultingen som är kostnad, finns andra kostnader också.

Men det är ju det jag sagt hela tiden är väl ingen som föder upp tio femton grisar, för att käna 700 bht per gris.

Men i min redogörelse från en holländsk granne, så säger jag ju att han gör sitt eget foder till 90%.

Du har ju själv i ett tidigare inlägg att en som som bearbetar riset kan föda upp lite gris," heter väl inte kvarn förresten, där man skiljer skalet från riset".

Men nu avslutar jag diskussionen för denna gång efter som du har för svårt att ta till dig andras uppfattningar o erfarenheter, som är byggda på verkligheten.

Men skall återkomma med ny erfarenhet om det ekonomiska utfallet när mamman till min fru i hop med sin nya gubbe startat upp med tio grisar.

"Golden " sa:

Svåra och viktiga grejer det här, inget för amatörer....

Förutsättningarna blir olika från fall till fall.

Själv utgår jag från dom siffror och beräkningar jag har, Rongs siffror när det gäller
det mesta, så ligger vi för närvarandra, inom felmarginalen, där vi skiljer oss helt från varandra är lönsamheten, bruttovinsten torde ligga mellan foderkostnad och salupriset på kilo kött, för att få ner foderkostnaden så ligger det i min kalkyl att något foder kommer att tas in från egen odling.

Som ett exempel, nämner jag en granne, han har en sugga, i vintras sålde han 4
vuxna djur, han säger uppskattad vikt 100 kilo styck, han har ingen våg så det blir att uppskatta, lite tveksam är jag, tror nog vikten var straxt under 100, för dessa 4 betalade köparen 23,000 B, 4 pojkar från byn slaktade, (Slaktade? dom kunde lika gärna kört med motorsåg) köparen betalade 700 B
till dom att dela på, under samma tid låg sälj liv till marknad på 80B kilo, färdigt foder över disk, 45 B kilo
Small C, Luay 074.jpg
Small C, Luay 073.jpg

Utan att vara grisuppfödare eller har insikt i priser, blir det inte en snudd på förlustaffär för köparen?

Säg att de vägde 400 kg styck. Efter slakt får man kanske på sin höjd ut 80% kött dvs 320kg. Om han då får 320*80 från marknaden som köper av honom får han ju knappast in mer än han gav plus hans omkostnader?

Eller får man ut mer än 80%?

"Janne " sa:
Utan att vara grisuppfödare eller har insikt i priser, blir det inte en snudd på förlustaffär för köparen?

Säg att de vägde 400 kg styck. Efter slakt får man kanske på sin höjd ut 80% kött dvs 320kg. Om han då får 320*80 från marknaden som köper av honom får han ju knappast in mer än han gav plus hans omkostnader?

Eller får man ut mer än 80%?

Nu hänger inte jag med, vad menar Du?

Jag har haft diskussion med en thaiperson som har 15-20 års erfarenhet av grisuppfödning och haft vanligen 10-15 grisar som födds upp från kulting till 100 kg levande vikt. Hon kände mycket väl det här att ge avfallet från riskvarnar när de mal riset och även att koka upp ris från egen odling till grisarna, men hon anser det är bättre att sälja riset till marknaden för 10 Baht kg än koka upp det för grisarna. Sedan går det inte att ge enbart ris utan det måste blandas med annat foder och samma sak med avfallet från riskvarnarna. De här stora uppköparna som har riskvarnar säljer sådant avfall från riskvarnarna också.
Hon anser att det är bättre att köpa fodret från marknaden som är färdigblandad med allt som grisen behöver för att växa snabbt och att det blir bra kvalitet på köttet.
Att föda upp grisar det blir vinst men inte stor, hon anser att en vinst på 700-1000 Baht för varje gris är helt korrekt.
Numera har den här personen upphört med grisuppfödning som många andra därför lönsamheten är dålig med det risktagande som finns, och det jobb som måste läggas ned.

"Ubon " sa:
Nu hänger inte jag med, vad menar Du?
Det blir ju slaktavfall på kanske 20% när man slaktar en gris, de pengarna går ju förlorade. Så väger grisen 100kg kan man ju som mest sälja 80 kg vidare.

Hade uppfödaren sålt fyra såna grisar till slaktaren för 23000 Baht så kan han ju i bästa fall sälja 320 kg kött till det du angav 80 B/kg Hans utgifter blir ju 23700 inkl slakt och inkomst 320*80 dvs 25 600 alltså en förtjänst på 1900 Baht om han säljer allt och verkligen får ut 80 Baht för allt och 80% av grisens vikt ... känns som hög risk att han gör en förlustaffär ...

"Janne " sa:
Det blir ju slaktavfall på kanske 20% när man slaktar en gris, de pengarna går ju förlorade. Så väger grisen 100kg kan man ju som mest sälja 80 kg vidare.

Hade uppfödaren sålt fyra såna grisar till slaktaren för 23000 Baht så kan han ju i bästa fall sälja 320 kg kött till det du angav 80 B/kg Hans utgifter blir ju 23700 inkl slakt och inkomst 320*80 dvs 25 600 alltså en förtjänst på 1900 Baht om han säljer allt och verkligen får ut 80 Baht för allt och 80% av grisens vikt ... känns som hög risk att han gör en förlustaffär ...

Man säljer livdjur. alltså levande, sen är det upp till köparen att hantera 100 kilo....4 gånger 100 kilo=23.000 till uppfödaren.

"Ubon " sa:
Man säljer livdjur. alltså levande, sen är det upp till köparen att hantera 100 kilo....4 gånger 100 kilo=23.000 till uppfödaren.
Jo menar bara att uppköparen gjorde en dålig affär. Uppfödaren gjorde nog en bra affär med de priserna du skriver.

"Janne " sa:
Jo menar bara att uppköparen gjorde en dålig affär. Uppfödaren gjorde nog en bra affär med de priserna du skriver.

Om båda är nöjda, så är det väl en bra affär för båda...

Just den här affären känner jag till, jag var själv närvarande.

Nu skrev jag en lång text, hur jag ser på saken, när jag ska lägga till en bild så försvann texten, skräp.....

Godnatt
Sedana 073.jpg

"Ubon " sa:
Priset idag för levande gris är mellan 70-80 Baht kilo och de säljer på marknaden här i Nang Rong griskött för 140-160 Baht kg. Priset varierar dag från dag det finns ett marknadpris som går upp och ned.
De här försäljarna som finns inne på marknaden och säljer griskött, de beställer ett visst antal grisar som de anser sig behöva och det finns ett mindre modernt slakteri där grisarna slaktas och levereras till marknanden.
Min sambo känner en som säljer griskött därinne och hon säljer ca 20 grisar varje dag och hennes förtjänst är minst 1000 Baht på varje gris.
Jag har själv varit in på ett mindre slakteri ute på landet och när de slaktade grisar det enda som gick till spillo var håret på grisen som brändes bort med gasol och innehållet i magsäcken. Men alla tarmar och inälvor tvättades och såldes, samma sak med alla benen.
Men allt var mycket rent på slakteriet och det var en slaktare med 3 medhjälpare som skötte det, jag köpte själv en biffstek där, fanns ingenting att kritisera på slakteriet.
Huden gick till förtäring också, har sett dem skurna i småbitar och grillade, och säljs i vissa butiker som någon slags godis.

Ingen som har funderat på den stora riskfaktorn med grisuppfödning?? Alltså dödsantalet bland grisarna... Inget ovanligt att grisar dör under uppfödningen av olika skäl...

"Ubon " sa:
Om båda är nöjda, så är det väl en bra affär för båda...

Just den här affären känner jag till, jag var själv närvarande.
Jag anser du behöver mer kött på benen vad gäller grisuppfödning och skall ge dig ett praktiskt exempel.
En väninna till sambom har en son som skulle göra den här tiden på templet och då är det vanligt enligt thai tradition att de ordnar party för sonens skull.
Den här väninnan ansåg hon behövde 4 grisar och skulle föda upp dem själv.
Hon inköpte 4 kultingar för 1500 Baht styck 6000 Baht
Foder 4 säckar a 600 Baht 2400 Baht
Foder 8 säckar a 500 Baht 4000 Baht
Foder 20 säckar a 350 Baht 7000 Baht
Summa: 19.400 Baht

Grisarna var 3,5 månad när de slaktades och vägde då i snitt 86 kg
Priset var då för levande gris 65 Baht kg.
Hennes inkomst skulle vara 22,360 Baht för uppfödningen
Hennes kostnader 19,400 Baht
Ger en vinst på 2,960 Baht som ger 740 Baht för varje gris.

De här foderkostnaderna är helt korrekta därför min sambo köpte fodret och tog det med bil till väninnan.
Den här väninnan har mycket eget ris i lager och känner till var man kan köpa det här avfallet vid malning, men hon köpte allt foder från marknaden.
Därför kan du inse att alla uppgifter jag kommit med är fakta och ingenting annant och kritiken du kommit med har varit mot bättre vetande.
Den här väninnan har tidigare fött upp grisar och var ingen amatör på området utan visste vad det var frågan om.

Om du ger enbart ris till grisen måste du sannolikt vänta i 7-8 månader innan du kan sälja grisen och ha 100 kg levande vikt, enligt en risbonde som född upp många grisar och har själv mycket ris.
Den här risbonden sade att skall man få en vinst på 1000 Baht för varje gris måste man ha tur att ingenting inträffar för grisarna att de blir sjuka eller dyligt.
Han har haft tidigare grisar inte många varje gång, men för tillfället har han inga grisar.

"Rong " sa:
Jag anser du behöver mer kött på benen vad gäller grisuppfödning och skall ge dig ett praktiskt exempel.
En väninna till sambom har en son som skulle göra den här tiden på templet och då är det vanligt enligt thai tradition att de ordnar party för sonens skull.
Den här väninnan ansåg hon behövde 4 grisar och skulle föda upp dem själv.
Hon inköpte 4 kultingar för 1500 Baht styck 6000 Baht
Foder 4 säckar a 600 Baht 2400 Baht
Foder 8 säckar a 500 Baht 4000 Baht
Foder 20 säckar a 350 Baht 7000 Baht
Summa: 19.400 Baht

Grisarna var 3,5 månad när de slaktades och vägde då i snitt 86 kg
Priset var då för levande gris 65 Baht kg.
Hennes inkomst skulle vara 22,360 Baht för uppfödningen
Hennes kostnader 19,400 Baht
Ger en vinst på 2,960 Baht som ger 740 Baht för varje gris.

De här foderkostnaderna är helt korrekta därför min sambo köpte fodret och tog det med bil till väninnan.
Den här väninnan har mycket eget ris i lager och känner till var man kan köpa det här avfallet vid malning, men hon köpte allt foder från marknaden.
Därför kan du inse att alla uppgifter jag kommit med är fakta och ingenting annant och kritiken du kommit med har varit mot bättre vetande.
Den här väninnan har tidigare fött upp grisar och var ingen amatör på området utan visste vad det var frågan om.

Rong

Nu får vi nog reda ut vissa saker.

Jag startade den här tråden i seriös anda, att diskutera om djur växter, det som rör en farm/farming.

Bättre Du skickar mig att handla, jag kan handla billigare över disk.

Jag vänder på frågan, vem i omnejden känner inte till var man kan finna någon som skalar ris?

kritiken du kommit med har varit mot bättre vetande.

Vänta lite nu, jag skrev 2 rader till Janne, dom använder Du, och påstår att jag framfört kritik, vänligen, förklara detta för mig.

Jag vill nog påstå att din väninna är hitintills den största amatören som grisuppfödare,
i denna tråd, hon har köpt allt foder över disk, utan att göra en enda ansats att få ner foderkostnaden med en enda bath.
Blow.2 granat 346.jpg

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp