Ubon bygger en farm....

Rong varför har du så svårt att ta till dig andras kunskaper från livet.

Jag kan i alla fall säga dig en gång till finns ingen som skulle besvära sig att föda upp en gris som ger 700 bht i avkastning.
Tre grisar är ju för husbehov ock den närmaste släkten, så när man ändå är på gång så köper man in 8- 10 kultingar till, och gör en bra vinst.

Sen kan jag tillägga att det är inte någon som köper sitt foder, mer än några säckar kraftfoder.

Men som vanligt är det skillnad på ditt Googlande o verkligheten.

"Ubon " sa:
Pratade just med tjejen, hon säger att vaccin till korna står the Government för (gratis), jag vet att en del byar har fått bidrag för att skapa arbeten, det finns startbidrag för olika sysselsättningar, i den by jag tillhör har man startat
korgflätning, i ett studiebesök i en annan by så startade dom en svampodling,
just den här sorten kostade 180 B kilo, sen beror priset på vilken sort.

Känns lite bakvänt, lämna en säck ris till skalning, få tillbaka en halv säck ris, betalningen är skalet, sen köper vi skal för att användas som ströbädd till korna, efter ett år åker detta med koskiten ut på risfältet som gödning, kallas väl för rundgång?

Krister, om jag skulle bygga hönshus så skulle detta vara flyttbart, efter ett år flyttas allt till en ny plätt, fräs upp marken där hönsen gått, gödningen är redan på plats, bättre gödsel än detta kan Du inte få, sen är det bara att sätta dina grönsaker.
Kor och bufflar behöver sällan injektion, därför de är härdiga djur, men om det behövs är det en veterinär som kommer ut och ger dem.
Tidigare fanns det mycket svampodlingar i området jag håller till, men i princip allt har försvunnit, vad jag hört blev lönsamheten för dålig.
De hade en uppköpare som kom och köpte upp av farmarna och han sålde det till Pattaya området, den här svampen var faktiskt en mycket bra svamp. Det kan vara möjligt att uppköparen blev utkonkurrerad, därför jag ser den svampen i Pattaya som säljs där. Jag var själv in i en sådan här svampodling där ägaren jobbade i full fart, det var väldigt fuktigt och varmt som kom från svampen och en frän lukt men det kom mycket svamp ut och sedan satt flera kvinnor ute och rengjorde svampen som skulle gå till uppköparen och han var nöjd med priset och lönsamheten farmaren. De här husen var byggd av bambustänger och täckt med väv och bambutak för att det inte skulle bli för varmt.
Han hade jobbat i många år med svamp, men nu har verksamheten upphört.
När de lämnar ris för malning är det meningen att kostnaden för bonden är avfallet, men den som maler stjäl alltid lite ris är omöjligt att kolla det för bönderna, de har inga sådana vågar heller.
Hönsgödseln är den absolut bästa gödseln, sedan kommer ko och buffel gödsel och den sämsta är svingödsel sett till näringsvärden.
Hönsgödseln passar att använda till tapioka och sockerodling, ko och buffelgödsel är lämplig för gummiträd och svingödseln för risodling.
Vid de här kycklingfarmerna kommer det ut enorma mängder hönsgödsel, det är hela berg av det. När de föder upp kycklingar lägger de en ströbädd av risavfall och när kycklingarna gått till slakt rengöres golvet och den här gödseln är uppblandad med ströet som gör att det är lämpligt för gödsel till tapioka och socker odling, många farmare använder endast hönsgödsel.
Tidigare var hönsgödsel nästan gratis om de tog bort den från farmerna, därför de förstod inte att det är en mycket bra gödsel för vissa grödor. Därför idag tar de bra betalt för hönsgödseln kycklingfarmarna, de hämtar med långtradare från farmarna kanske 40 ton ett ekipage och sedan portioneras det ut i 8 kg säckar för 14 Baht styck till konsumenten. De förtjänar ca 1 Baht den här som köper in och portionerar ut det.
Thaiarna hade tidigare försökt använda gödseln till ris men det gick inte därför den är för kraftig och det var kanske därför den sågs som värdelös.
Idag har de insett värdet med hönsgödseln och gör pellets också av den, en mycket bra ide att ta tillvara all naturgödsel som är mycket bra för jorden.
Sambon har använt hönsgödsel nu i två år för tapioka odlingen och det har varit lyckat resultat.
I år kommer hon att använda ko och buffelgödsel för gummiträden, som har visat sig ger bra resultat och är en mycket billig gödsel.
Den naturgödsel som passar för risfälten är svingödseln därför det är en svag gödsel och riset tål inte stark naturgödsel.

"Golden " sa:
Rong varför har du så svårt att ta till dig andras kunskaper från livet.

Jag kan i alla fall säga dig en gång till finns ingen som skulle besvära sig att föda upp en gris som ger 700 bht i avkastning.
Tre grisar är ju för husbehov ock den närmaste släkten, så när man ändå är på gång så köper man in 8- 10 kultingar till, och gör en bra vinst.

Sen kan jag tillägga att det är inte någon som köper sitt foder, mer än några säckar kraftfoder.

Men som vanligt är det skillnad på ditt Googlande o verkligheten.
Vad gäller den här grisuppfödningen har jag själv fakta och kunskaper, finns väl ingen orsak att ta till sig något som jag förstår är rykten och finns ingen sanning i.

1 smågris eller griskulting kostar 1500 Baht
Vinsten jag uppgett är 700 Baht
Summa 2200 Baht
När du säljer grisen om vi säger 100 kg som är hög vikt och du får 70 Baht kg
7000 Baht
Det åtgår foder 10 säckar och du har att röra dig med 4800 Baht som du också behöver för foderkostnaden,el och vatten m.m.. Man kan säga vinsten rör sig om 700-1000 Baht per gris inte över 1000 Baht, jag gjorde en försiktig kalkyl därför de flesta kommer med glädjekalkyler.
Men har du 10 grisar rör det sig om en vinst på 7000-10.000 Baht.
Det är när du kommer upp i 100 grisar som vinsten blir intressantare, men det förutsätter att inga grisar blir sjuka och dör.
Om en thaifamilj skall föda upp 15 grisar som du nämner är utläggen innan de kan sälja grisarna ca 95.000 Baht och finns ett risktagande också.
Det kan vara mycket pengar för en thaifamilj om de inte har en falang sponsor som står för de kostnaderna och sedan vad de säljer grisarna för är familjens inkomst.

"Ubon " sa:
Krister, om jag skulle bygga hönshus så skulle detta vara flyttbart, efter ett år flyttas allt till en ny plätt, fräs upp marken där hönsen gått, gödningen är redan på plats, bättre gödsel än detta kan Du inte få, sen är det bara att sätta dina grönsaker.
,

naturligtvis har vi en damm under med fisk som äter skiten, det är egentligen den fisken som utgör vinsten. Äggen går ungefär jämnt upp med utgifterna för fodret.

De femton grisar min holländska kamrat sålde inbringade 75 000 i vinst efter att inköp samt extra foder är av räknad.

Så stora skillnader med dina googel erfarenheter.

Nu är ju det så att en stor gris farm har mycket större kostnader, på grund av regeringens tillsyn, samt att de köper in det mesta av fodret,
utan att veta skulle jag tro att vinsten per gris är ca 2000 bht .

Om det inte har denna avans per gris tror jag inte det funnits några gris farmer .

"Golden " sa:
De femton grisar min holländska kamrat sålde inbringade 75 000 i vinst efter att inköp samt extra foder är av räknad.

Nu är ju det så att en stor gris farm har mycket större kostnader, på grund av regeringens tillsyn, samt att de köper in det mesta av fodret,

Om det inte har denna avans per gris tror jag inte det funnits några gris farmer .
Tro inte på sagor, 75000 i vinst kan du glömma!
Vinsten är 700-1000(max) per gris. Använd sunda förnuftet.

Hur är det men ankor/duck och försäljning av ägg, någon som vet? :o

Ytterligare en expert i ämnet
Av egen erfarenhet vet jag att.golden e.på rätt spår

"Golden " sa:

Jag kan inse omedelbart att holländaren har inte räknat in foderkostnaden och då stämmer hans kalkyl.
Du har sannolikt missförstått honom, kan klassas som språksvårigheter med missförstånd.

Rong nu har jag ju set att du googlat.
Men vad du inte förstått är att foder kostnaden har i stort sett varit noll, på grund av eget överskott på foder.
Stor drift så där du får köpa in eget foder eller producera eget blir ju det annorlunda, plus andra kostnader.
Då kan vinsten i dag handla om ca 1500 bht per gris.

Men som småskalig gris uppfödare har du inte dessa kostnader framföralt inte på foder sidan.

Har du tio grisar så inte fortsätter du med detta för 700 bht per gris.

Men har du 1000 grisar kanske du hamnar i ett annat läge.

Du måste ju förstå att om du har noll kostnader i stort för att föda upp så blir det en viss vinst .

Men lovar dig finns ingen som har tio grisar fortsätter för ynka 7000 bht att föda upp gris

"Golden " sa:
Rong nu har jag ju set att du googlat.
Men vad du inte förstått är att foder kostnaden har i stort sett varit noll, på grund av eget överskott på foder.
Stor drift så där du får köpa in eget foder eller producera eget blir ju det annorlunda, plus andra kostnader.
Då kan vinsten i dag handla om ca 1500 bht per gris.

Men som småskalig gris uppfödare har du inte dessa kostnader framföralt inte på foder sidan.

Men har du 1000 grisar kanske du hamnar i ett annat läge.

Du måste ju förstå att om du har noll kostnader i stort för att föda upp så blir det en viss vinst .
Men lovar dig finns ingen som har tio grisar fortsätter för ynka 7000 bht att föda upp gris
Jag har gjort kalkylen på att det finns foderkostnad för att föda upp grisar.
Orsaken att grisuppfödning i liten skala har försvunnit är dålig lönsamhet.
Det går inte att föda upp grisar med endast avfallet från riskvarn utan måste blandas ut med annat foder.
Det finns en riskvarn i många byar dit folk kommer och maler riset för eget behov och eftersom folk vill ha polerat ris blir det avfall från riset som innehåller näring och fibrer, det är inte det gula skalet som användes.
Vanligen tar ägaren till kvarnen själv hand om det här avfallet som blandas ut med annat inköpt foder som ges till grisarna som han föder upp.
I den här byn fanns en sådan kvarn och ägaren hade 3-4 grisar som han använde avfallet från riskvarnen. De räknar att avfallet är vinsten för att mala riset för folket i byn, men den kvarnmästaren stal också ris från vad folk lämnade in. Nu är han sjuk och har upphört med verksamheten, nu kommer en person som har en stor och avancerad riskvarn längre ifrån och hämtar och levererar ris för malning till sin kvarn.
Vad den personen gör med avfallet känner jag inte till, men sannolikt säljer han det, därför jag anser han har inga grisar för uppfödning.
Kalkylerar man med grisuppfödning kan man för allt i världen inte göra en kalkyl att man har gratis foder.

Om grisen skall växa till 100 kg på fyra månader måste det vara näringsrik mat om den får enbart avfallet från riset vid malning det räcker inte till. Det måste blandas ut med dyrt inköpt foder av hög kvalitet och även småris och andra saker som gör att grisen får de rätta proteinerna att grisen växer snabbt.
Fodret ändras efter vikten när grisen väger 60 kg ökar den vikt med ca 1kg om dagen. Det blir betydligt lättsammare att köpa allt foder från marknaden än att hålla på med blandningen av risavfallet. I slutändan blir det ingen större prisskillnad än med enbart inköpt foder och de rätta ingredienserna, som grisen behöver för att växa snabbt.
Vinsten för grisuppfödning är 700-1000 Baht för varje gris efter 4 månader.
Alla grisar håller inte samma vikt efter 4 månader vissa kan ha lägre vikt och andra högre.

"Golden " sa:
Det finns inte många som håller på med grisuppfödning och thaiarna ser annorlunda än vad du gör.
Om de har tio grisar ser det som att det blir en sparat slant i slutändan, de satsar på grisarna och sedan när de säljer grisarna får de en stor hög med pengar, som annars kanske gått till konsumtion om inte grisarna funnits.

Du är en drömmare om du tror att det går att tjäna 2000 Baht på varje gris, om så hade varit fallet hade det funnit massor med grisfarmer på landsbygden, som det inte gör utan istället har de försvunnit på grund av dålig lönsamhet.

Rong en fråga vart håller du till i isaan själv höll jag till i wapi pathum mahasarakam förut o där.finns o fanns det.många grisfarmare me.runt en 10-20 suggor de ända jag kunde höra dom gnälla.över ibland va kilopriset när det skönk

Senaste resan, så var frugan och jag runt och letade arbetsbil till salu, såg då flera föredetta grisfarmer som inte var igång i Chonburi området, de flesta var i storleksordningen över 30-40st grisar. Kanske så är det väl bättre med lågskalig grisfarming, just i vinstsyfte...

"glimten66 " sa:
Rong en fråga vart håller du till i isaan själv höll jag till i wapi pathum mahasarakam förut o där.finns o fanns det.många grisfarmare me.runt en 10-20 suggor de ända jag kunde höra dom gnälla.över ibland va kilopriset när det skönk
Jag håller till i Nang Rong området, det fanns många små grisfarmer här när fågelinfluensan var och priset på griskött steg kraftigt, men sedan föll priset och grisfarmerna försvann.
Vad gäller djur vad som de har kvar här är biffkor och buffel. Grannen här sålde sina bufflar på grund av åldersskäl och han fick 40-50.000 Baht styck för dem, nu vet jag inte om de gick som avelsbufflar som betingar högre pris, men vad de säger är priset för en buffel 40.000 Baht och kan bli upp till 60.000 Baht.
Biffkor är visst också mycket högre pris än tidigare.
Den här grannen har visst alltid tagit hand om bufflar, men nu gav han upp därför han orkar inte mer ta hand om bufflar, därför de skall tas ut varje morgon och sedan in på kvällen och måste simma i vatten varje dag.
Fördelen med bufflar och kor är att de behöver inte köpa in kraftfoder, därför har de inga utgifter utan endast jobbet. De åker ut och klipper gräs efter risvallarna och tar till djuren och sedan tar de hand om halmen från riset som är näringsrikt för djuren och gör stora stackar med den halmen för torrperioden. Något kraftfoder köper de inte in.

"Rong " sa:
Jag håller till i Nang Rong området, det fanns många små grisfarmer här när fågelinfluensan var och priset på griskött steg kraftigt, men sedan föll priset och grisfarmerna försvann.

Ja lycksökare finns överallt men där jag höll till e dom flest kvar

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp