Ubon bygger en farm....

PanPan

Forumveteran
Ja, någon tjänar pengar med de priserna. Det är en sak som är säkert. Nu vet jag inte hur stora markerna är, men den som köper en condo måste ha en stor plånbok.
Nä köpa en condo i Pattaya behövs ingen stor plånbok men bygga ett condominium i centrala Pattaya, då behövs stor plånbok.
Bygga i Bangkok behövs ännu större plånbok och där behövs stor plånbok för att köpa high end condo centralt.

Grådassig

Aktiv medlem
Nä köpa en condo i Pattaya behövs ingen stor plånbok men bygga ett condominium i centrala Pattaya, då behövs stor plånbok.
Bygga i Bangkok behövs ännu större plånbok och där behövs stor plånbok för att köpa high end condo centralt.
Jag tänkte snarare på om någon köper upp mark för en miljard baht, så vill de väl ha avkastning för marken de köpt. Om de bygger condominium med 500 condos, lär de vilja ha betald för varje enskild försåld condo som även täcker en del av marken som komplexet är byggd på.

Jag är medveten om att det är skillnader mellan svenska bostadsrätter, där man "äger" en del av bostadsrättsföreningen och får nyttjandetillgång till lägenheten och faciliteterna, och thailändska condos.

Jag är ingen expert på detta område men tycker att det borde ju sätta avtryck på condo-priserna. Rätta mig om jag har fel. :)

apknug

Forumräv
Jag tänkte snarare på om någon köper upp mark för en miljard baht, så vill de väl ha avkastning för marken de köpt. Om de bygger condominium med 500 condos, lär de vilja ha betald för varje enskild försåld condo som även täcker en del av marken som komplexet är byggd på.

Jag är medveten om att det är skillnader mellan svenska bostadsrätter, där man "äger" en del av bostadsrättsföreningen och får nyttjandetillgång till lägenheten och faciliteterna, och thailändska condos.

Jag är ingen expert på detta område men tycker att det borde ju sätta avtryck på condo-priserna. Rätta mig om jag har fel. :)
1 000 000 000 baht för tomten delat på 500 condos blir 2 000 000 baht per lgh bara för marken. Sen tillkommer huset......

PanPan

Forumveteran
1 000 000 000 baht för tomten delat på 500 condos blir 2 000 000 baht per lgh bara för marken. Sen tillkommer huset......
Var det som jag skrev priser för mark mellan 2nd road och beach road jag skrev att han sa, får du väl inte en condo för 2 miljoner där?
Kollade på nätet en tomt låg ute för 1,2 miljarder men såg inte riktigt var den låg.

apknug

Forumräv
Var det som jag skrev priser för mark mellan 2nd road och beach road jag skrev att han sa, får du väl inte en condo för 2 miljoner där?
Kollade på nätet en tomt låg ute för 1,2 miljarder men såg inte riktigt var den låg.
Nä, det var väl det jag skrev. Det blir 2 000 000 per condo bara för att täcka kostnaden för marken. Sen tillkommer huset.

Fritz

Aktiv medlem
Allt beror väl på läget, var den ligger.
Enligt Engelsman försväljningschefen på Top group som byggt condon vi bor i finns det ingen mark mitt i centrala Pattaya som går under 1 miljard baht.
Bygga ett nytt condo på mitt i centrum 2nd road-beach road kostar skjortan, så gör condona med.
Var det vad han sa, själv inte kollat markpris där.
När en engelsman pratar om en miljard menar han då inte det som vi kallar för en miljon ? Och en miljard kallar dom för billion ?

PanPan

Forumveteran
När en engelsman pratar om en miljard menar han då inte det som vi kallar för en miljon ? Och en miljard kallar dom för billion ?
Här är mark på östra sidan för över en miljard men den är nog rätt stor antar jag och off.
Och här för 3,5 miljarder men är ju 536 rai men är ju i bang sarey så off.

335 miljoner för 1600m2 det är 1 rai, i Jomtien.

Nam Falang

Forumveteran
Här är mark på östra sidan för över en miljard men den är nog rätt stor antar jag och off.
Och här för 3,5 miljarder men är ju 536 rai men är ju i bang sarey så off.

335 miljoner för 1600m2 det är 1 rai, i Jomtien.
Kanonpriser! Bara att slå te! :laugh2:

Ubon

Forumveteran
Många mopeder i Thailand finns det, i Sverige är dom undangömda i garage och utrymmen, åldern tar ut sin rätt....

själv tar jag ut mina för en åktur om jag känner för detta, går inte fort, men många hurrarop....hur många gamlingar ser Ni i Thailand?

1668113378938.png

Kärlek. bara en massa kärlek....

Ubon

Forumveteran
Glömskan kan vara på gott och ont, själv har jag inte glömt, dom 2 pojkarna som dömdes för ett dubbelmord,
till döden, omvandlat till livstid i fängelse, är det rätt personer som dömdes?

Ubon

Forumveteran
Tänk vad en pandemi kan ställa till, märkligt, en svensk resebyrå som svarar på engelska, och detta tolkar jag som att någon återbetalning kommer inte att ske, saken gäller resan till Thailand hösten 2019, köpte en resa till Thailand som ställdes in, fick boka om till dagen efter, och här hade jag även köpt en biljett på inrikesflyget, även den fick ställas in, blev till att köpa en ny biljett, jag har varit tidigare i kontakt med Thai Air, våren 2020, som svarar med ett autosvar, att man ska vända sig till resebyrån, som i sin tur svarade med ett autosvar, att man ska vända sig till flygbolaget, tycker detta känns som ett moment 22, tänkte jag skulle ta tag i detta denna vecka, pratade med flygbolaget som svarade att dom har betalat ut ersättning till resebyrån, jag frågade vad det var för pengar det handlade om, 222 kronor blev svaret, men vänta lite nu, min biljett kostade lite mer om man säger, javisst, men detta är vad resebyrån begärt och detta har vi betalat ut, och här försökte jag få en liten extra plåster-på-såret-kompensation, som typ Loungen, eller en uppgradering på nästa biljett till bizniss-klass, men detta ville dom inte höra talas om, och efter detta så kontaktar jag resebyrån som svara att dom ska kolla upp detta och återkomma, och det gjorde dom, med ett autosvar, ett svar som jag absolut inte är nöjd med, så nu blir det till att svara tillbaka till resebyrån, see you in court...jag skiter fullkomligt i deras hanteringskostnad.

Travelpartner <no-reply@travelpartner.se>

4760a2ee670f2f8a935eb3081c94410a7f518eb9fa0ac4330eea6737da083c05.png

Hi Ezzranda,

Your refund request has been rejected. This is because the amount repaid by the airline is lower than our handling fee.

Best regards,
Panagiotis G
Travelpartner​

Grådassig

Aktiv medlem
Tänk vad en pandemi kan ställa till, märkligt, en svensk resebyrå som svarar på engelska, och detta tolkar jag som att någon återbetalning kommer inte att ske, saken gäller resan till Thailand hösten 2019, köpte en resa till Thailand som ställdes in, fick boka om till dagen efter, och här hade jag även köpt en biljett på inrikesflyget, även den fick ställas in, blev till att köpa en ny biljett, jag har varit tidigare i kontakt med Thai Air, våren 2020, som svarar med ett autosvar, att man ska vända sig till resebyrån, som i sin tur svarade med ett autosvar, att man ska vända sig till flygbolaget, tycker detta känns som ett moment 22, tänkte jag skulle ta tag i detta denna vecka, pratade med flygbolaget som svarade att dom har betalat ut ersättning till resebyrån, jag frågade vad det var för pengar det handlade om, 222 kronor blev svaret, men vänta lite nu, min biljett kostade lite mer om man säger, javisst, men detta är vad resebyrån begärt och detta har vi betalat ut, och här försökte jag få en liten extra plåster-på-såret-kompensation, som typ Loungen, eller en uppgradering på nästa biljett till bizniss-klass, men detta ville dom inte höra talas om, och efter detta så kontaktar jag resebyrån som svara att dom ska kolla upp detta och återkomma, och det gjorde dom, med ett autosvar, ett svar som jag absolut inte är nöjd med, så nu blir det till att svara tillbaka till resebyrån, see you in court...jag skiter fullkomligt i deras hanteringskostnad.

Hi Ezzranda,

Your refund request has been rejected. This is because the amount repaid by the airline is lower than our handling fee.

Best regards,
Panagiotis G
Travelpartner​
Ingår de i Svenska resegruppen AB?

Du betalade alltså en fullprisbiljett, och får inte ett öre tillbaka?

Grådassig

Aktiv medlem

Hi Ezzranda,

Best regards,
Panagiotis G
Travelpartner​
Outsourcing. Allt för att slimma utgifterna.

apknug

Forumräv

Hi Ezzranda,

Best regards,
Panagiotis G
Travelpartner​
Ganska intressant det finns en hel del skrivet på forumet om dessa covid avbokningar och folk som har problem att få återbetalning. Hur mycket hade du betalt för biljetten och hur mycket kräver du tillbaka?

andrejsdenruskige

Forumveteran
Vad är det Thai, inte vill ha? i utbyte mot utlänningars ägande av 1 rai tomtmark, man tackar nej till investeringar över 3 år, motsvarande
120.000.000 miljoner bath, och med det nya skattesystemet 2019, så tackar man även nej till, stämpelskatt, överförings-skatt vid köp, samma om marken säljs, och här ska det även betalas skatt på vinsten, och man kan väl anta att på marken byggs det hus, ytterligare skatter, på byggmaterial, vatten sopor och el, och arbetstillfällen skapas, satt och lekte lite med siffror om 1000 utlänningar skulle äga 1 rai var, stora siffror blev det, och marken ligger där den ligger, inget som går att flytta på....faktiskt så är jag glad att Thai protesterade mot förslaget, detta är dom inte värda.

Jag tror nog inte att ett ja eller nej till förslaget utgör någon större skillnad.
Det var ju inte direkt så att man kunde köpa sig en markplätt varsomhelst och göra vad man ville med den.
Typ investera en massa helvetes pengar för att få köpa sig en felplacerad markplätt.

Folk med sådana pengar har oftast bättre förstånd än att göra sådana dumheter.

Grådassig

Aktiv medlem
Ingår i Svenska Resegruppen, ja

Om jag får någon återbetalning återstår att se, sista ordet i detta är inte sagt ännu, betalade fullt pris.
Det låter som om Svenska resegruppen har gjort fel och inte begärt full återbetalning från flygbolaget. Det kan ju inte bara vara du som drabbats kan man tycka. Ligger nog en del ärenden hos ARN, skulle jag gissa.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
887
mikeus
M

Topp