Ubon bygger en farm....

apknug

Forumveteran
nja, jag har eftersändning till min kamrat i Sverige, han får min post och scannar breven via datorn, jag talar om vilka brev som han ska öppna och scanna till mig, så har jag löst detta.

Och denna bedrövelse med Post Nord och eftersändning, 2 gånger har jag fått reklamera denna vinter, att post delas ut på min hemadress, skulle min kamrat inte sett till mitt hus och samtidigt så tittade han i min brevlåda, så hade jag haft brev liggande i min brevlåda i upp till 4 månader.
En polare till mig har kört eftersändning från sverige till Thailand till sina hyrda hus ett par tre månader varje vinter. Han, och jag, blev förvånade över hur bra det funkade!

Ubon

Forumveteran
En polare till mig har kört eftersändning från sverige till Thailand till sina hyrda hus ett par tre månader varje vinter. Han, och jag, blev förvånade över hur bra det funkade!

Även jag har tidigare i c:a 10 år på vinterhalvåret haft eftersändning till Thailand, har aldrig fungerat att posten kommit varje vecka, sista året så kom 60% fram, jag kom på att posten lagras och skickas när posten tycker att det är dags...så din polare tycks ha haft en djefla tur med sitt.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
nja, jag har eftersändning till min kamrat i Sverige, han får min post och scannar breven via datorn, jag talar om vilka brev som han ska öppna och scanna till mig, så har jag löst detta.

Och denna bedrövelse med Post Nord och eftersändning, 2 gånger har jag fått reklamera denna vinter, att post delas ut på min hemadress, skulle min kamrat inte sett till mitt hus och samtidigt så tittade han i min brevlåda, så hade jag haft brev liggande i min brevlåda i upp till 4 månader, med inkasso som ett resultat av detta.

Ska väl börja lägga in flera räkningar via autogiro.
Autogiro har alltid fungerat klockrent för mig. Men även E-faktura är bra. Elräkningen får jag i Kivra men betalningen går via Autogiro.

apknug

Forumveteran
Även jag har tidigare i c:a 10 år på vinterhalvåret haft eftersändning till Thailand, har aldrig fungerat att posten kommit varje vecka, sista året så kom 60% fram, jag kom på att posten lagras och skickas när posten tycker att det är dags...så din polare tycks ha haft en djefla tur med sitt.
Beror säkert på vilket postkontor och postmästare det är, de verkar tro att de har egen beslutanderätt!

Ubon

Forumveteran
Besökte transport office, försökte förlänga mitt bil-körkort som gått ut under pandemin, går inte, bara att bita i det sura äpplet, och börja om från början, gör man detta inom 3 år så slipper man uppkörningen, så nu blir det att införskaffa läkarintyg, och jag var samtidigt till IM för ett intyg att jag har min adress i Thailand, och kommer man in utan visum så är det 2 år som gäller, passade även på att förlänga mitt tillstånd att stanna med ytterligare 2 månader....
1674048200904.png

...från transportkontoret så blev det att besöka IM, därefter ville frugan handla lite,
och då hamnade vi här....
1674048524461.png

lika bra att passa på att äta...
1674048669267.png

och efter detta så vart det ett besök hos hennes fackförening, det var någon månatlig räkning som skulle betalas, själv väntade jag vid bilen och passade på att föreviga Guvernörens residens på bild...ska vara hans bostad enligt uppgift.
1674049036596.png

efter detta så var dagen förstörd så det blev att styra hemåt

Ubon

Forumveteran
Här uppe i dessa marker så är det förvånansvärt lite av vissa frukter detta år, tänker närmast på mango, noll mango på detta träd, enligt frugan så ska man låta röken från elden sila sig upp igenom löv-verket för att få igång att det ska bli frukt igen, thailändsk bondepraktika? fast inte omöjligt, finns en blomma i Sverige som bara blommar efter en skogsbrand, och den uppmärksamme ser och noterar att även sopborsten har tagit eld...555 555

1674104280375.png

1674104331210.png

Ubon

Forumveteran
Så var man hemma igen, trevligt med en inbjudan, att någon tänker på mig, "printman" en säker kille på vad han gör, jobbar i olika material, den här skylten, texten (endast text) målar han dit på fri hand, den tar han 300 B för, 300? ja, han sa 300, billigt, har själv beställt en del saker under åren, och själv har jag aldrig varit missnöjd med det jag beställt, har väl en fundering på att låta han trycka upp dekaler till mopeder, han har en maskin som trycker klisterlappar.

1674225044261.png

1674225420568.png

Ubon

Forumveteran
14 papper, dom flesta med min signatur, gamla och nya passet, frugans och min husbok, id-kort, gamla körkortet, besök på IM och hos läkare avklarat, då torde det väl vara klart att leverera detta paket till körkortsavdelningen på måndag...nu är det några år sedan jag höll på med detta, då hittade jag kk-frågorna på nätet, men minns inte idag var detta var, ser ut som att jag får gå på vad jag minns från när det begav sig...
1674287073496.png

apknug

Forumveteran
14 papper, dom flesta med min signatur, gamla och nya passet, frugans och min husbok, id-kort, gamla körkortet, besök på IM och hos läkare avklarat, då torde det väl vara klart att leverera detta paket till körkortsavdelningen på måndag...nu är det några år sedan jag höll på med detta, då hittade jag kk-frågorna på nätet, men minns inte idag var detta var, ser ut som att jag får gå på vad jag minns från när det begav sig...
1674287073496.png
Gör testet / filmen på nätet innan du åker dit så gå de kanske snabbare!

Ubon

Forumveteran
Men vid profetens skägg, vad är nu detta? ave maria och handpåläggning...

Nu är detta Tingsrättens bedömning, vinner denna dom laga kraft, så är det fritt fram att köpa massage med förlängning, vad detta nu innehåller...

En man i 45-årsåldern frias från åtalet om tre fall av köp av sexuell tjänst som påstods ha ägt rum på en massagesalong på Östermalm.
Enligt Stockholms tingsrätt håller inte åklagarens bevisning för att slå fast att mannens Swishbetalningar avsett sexköp.

En man i 45-årsåldern åtalades för tre fall av sexköp som påstods ha ägt rum på en massagesalong på Östermalm i Stockholm.

Det stod klart att mannen besökt den aktuella salongen vid tre tillfällen. Han hade, enligt åklagaren, betalat för besöken via Swish och betalningarna hade vid samtliga tillfällen skett i två omgångar där en första betalning gick till salongen och den andra till två olika kvinnor som jobbar på salongen.

Hävdade att det rörde sig om förlängning​

Den åtalade mannen nekade till brott och hävdade att betalningarna som gjorts till de två privatpersonerna avsett ersättning för ”förlängning av massagen”. Han tyckte att massagen hade känts så bra att han under denna visat för massösen att de skulle fortsätta. Den förlängningen har han sedan betalat till ett telefonnummer som massösen hade på en lapp. Beloppets storlek på den extra betalningen varierade beroende på hur nöjd han var med massagen.

Ett vittne som jobbat på den aktuella salongen, och som tagit emot en betalning från den åtalade mannen, uppgav vid tingsrätten att hon visste att det förekommit försäljning av sexuella tjänster där. Även hon hade sålt sådana tjänster vid något tillfälle. Hon sade sig dock inte veta vad de aktuella betalningarna från mannen till henne avsåg då hon ibland lånat ut sin Swish till andra. Åklagaren har inte heller påstått att hon sålt sexuella tjänster till mannen.

Vittnet uppgav vidare att kunderna betalade kontant till aktuell massös vid köp av sexuella tjänster samt att det ibland hände att kunderna ville förlänga en massage som från början var bokad en timme. Det hände då att vissa kunder betalade via Swish samt även lämnade dricks.

Bevisningen håller inte​

Stockholms tingsrätt anser att betalningarna till vittnet och ytterligare en kvinna som arbetat på salongen är besvärande för mannen. Detta särskilt då vittnet uppgett att betalning av sexuella tjänster skett direkt till aktuell massös. Enligt tingsrätten hade det också, mot bakgrund av mannens förklaring, varit naturligt att betala för förlängningen av massagen direkt till salongen och då med ett belopp ”nära timpriset för en legal massage”. I ett av de nu aktuella fallen betalade han istället mer än det dubbla timpriset till vittnet för den påstådda förlängningen.

De besvärande omständigheterna till trots frias dock mannen då åklagarens bevisning inte anses tillräcklig.

WILLIAM ERIKSSON
william.eriksson@dagensjuridik.se

flimmer

Forumräv
Bara så att du har detta i åtanke:

Thailand's labour minister has issued a stern warning to employers of foreigners and foreigners who are working in Thailand.

You must have a work permit to work in the kingdom and you must not do jobs reserved for Thai people.

Fines and even prison terms have been announced after Thai restaurant owners complained to the Labour Ministry.

Suchart Chomklin told Thai Rath yesterday that he had acted swiftly after complaints received about Thai nominees being used in foreign owned businesses and those businesses employing foreigners illegally.

He said he had instructed the Department of Employment to crack down hard.

"I want to warn all foreigners that we fully intend to implement the law especially where foreigners are taking Thai jobs," said Suchart.

In the fiscal year 2023 there have already been 9,883 checks on employers and businesses resulting in 355 prosecutions.

Also 153,882 foreigners had been investigated with 795 prosecuted.

Of this number 386 took Thai jobs.

The crackdown will start in Bangkok and other tourist areas like Pattaya, Phuket and Koh Samui. Then it will be spread out to all corners of the kingdom.

DoE chief Phairoj Chotiksathian confirmed the crackdown would be strictly enforced with the DoE working with immigration, tourist and local police and other organisations.

He said that people without work permits and those doing jobs outside descriptions on their permits would be found and prosecuted.

Ubon

Forumveteran
Bara så att du har detta i åtanke:

Thailand's labour minister has issued a stern warning to employers of foreigners and foreigners who are working in Thailand.

You must have a work permit to work in the kingdom and you must not do jobs reserved for Thai people.

Fines and even prison terms have been announced after Thai restaurant owners complained to the Labour Ministry.

Suchart Chomklin told Thai Rath yesterday that he had acted swiftly after complaints received about Thai nominees being used in foreign owned businesses and those businesses employing foreigners illegally.

He said he had instructed the Department of Employment to crack down hard.

"I want to warn all foreigners that we fully intend to implement the law especially where foreigners are taking Thai jobs," said Suchart.

In the fiscal year 2023 there have already been 9,883 checks on employers and businesses resulting in 355 prosecutions.

Also 153,882 foreigners had been investigated with 795 prosecuted.

Of this number 386 took Thai jobs.

The crackdown will start in Bangkok and other tourist areas like Pattaya, Phuket and Koh Samui. Then it will be spread out to all corners of the kingdom.

DoE chief Phairoj Chotiksathian confirmed the crackdown would be strictly enforced with the DoE working with immigration, tourist and local police and other organisations.

He said that people without work permits and those doing jobs outside descriptions on their permits would be found and prosecuted.

Tack för din fina omtanke, men för min del så är denna text inget som varken bekymrar eller något som jag oroar mig för...och skulle man hård-dra detta, så inte är det väl att ta jobb från Thai. att hålla på att tänka och utveckla för framtiden...

Ubon

Forumveteran
och sådärja, förste man på plats, körkort för bil klart efter en del missförstånd, gäller nu i 2 år, mc-kortet ska förnyas nästa år, och åker jag utan visum så blir förlängningen för kk. 2 år, 5 år efter prövotiden om man åker med visum

1674553932635.png

Ubon

Forumveteran
Inget förvånar längre när det gäller Post-Nord, snart blir väl kunden anvisad att själv
hämta posten hos avsändaren...som idag så delar man ut posten varannan dag och vartannat brev, och en del post delar man inte ut alls....

Hänt Nyheter
Hänt Nyheter

FöljVisa profil

Nytt chockförslag för Postnord – post var tredje dag: ”Sparar vi mycket pengar på​

Igår kl. 15:44
11149

Tallviking

Forumveteran
Inget förvånar längre när det gäller Post-Nord, snart blir väl kunden anvisad att själv
hämta posten hos avsändaren...som idag så delar man ut posten varannan dag och vartannat brev, och en del post delar man inte ut alls....

Hänt Nyheter
Hänt Nyheter
FöljVisa profil

Nytt chockförslag för Postnord – post var tredje dag: ”Sparar vi mycket pengar på​

11149

Folk har slutat skicka papperspost. Har du inte märkt det. Händer väl typ en gång i månaden nu att man får något annat än reklam i brevlådan.

Är stenåldersteknik med papperspost i dagens samhälle

kurant

Forumveteran

Hänt Nyheter
Hänt Nyheter
FöljVisa profil

11149
Bara att posta tre dagar tidigare så är saken löst

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
895
mikeus
M

Topp