Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Den är kreativ och bra. Under coronan så fanns det en "generell" 60.dagars extension som typ alla fick, för att det inte gick att resa. Den verkar vara formellt borttagen nu men de där 60 dagarna som de pratar om nu verkar misstänkt likt.

Som jag skrev och fått förklarat för mig, man får 60 dagar om det finns skäl att stanna, och som gift är ett godtagbart skäl, det var flera på IM, en thai-tjej och en kille från Laos försökte samma, vi är förlovade, avslag, Ni är inte gifta, så det blir för den killen att knalla tillbaka till Laos och skaffa sig ett visum, det var vad IM sa, en falang och thai-tant, som frugan lyssnade på och berättade för mig senare, dom stannar tydligen 1 år och betalar 5000 B, frågade Du dom hur dom bär sig åt, naturligtvis inte, jag får arbeta med frågorna till IM....

Ubon

Forumveteran
Som jag skrev och fått förklarat för mig, man får 60 dagar om det finns skäl att stanna, och som gift är ett godtagbart skäl, det var flera på IM, en thai-tjej och en kille från Laos försökte samma, vi är förlovade, avslag, Ni är inte gifta, så det blir för den killen att knalla tillbaka till Laos och skaffa sig ett visum, det var vad IM sa, en falang och thai-tant, som frugan lyssnade på och berättade för mig senare, dom stannar tydligen 1 år och betalar 5000 B, frågade Du dom hur dom bär sig åt, naturligtvis inte, jag får arbeta med frågorna till IM....

Ubon

Forumveteran
Som en torsk eller sill, alla vill ha syre,,,,

En otäck upplevelse, lungorna kollapsade, fick ingen luft när lungorna fylldes med vätska, så nu tror jag mig veta hur det
känns att börja dö drunkningsdöden....

Passar på att tacka min Fru, att hon valde rätt utbildning....hon vek inte från min sida, på sjukhuset sov hon på golvet jämte min säng, på tå direkt om jag hostade till, skulle hon iväg några timmar så såg hon till att någon i släkten fanns vid min sida,,,,,dygnet runt.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Som en torsk eller sill, alla vill ha syre,,,,

En otäck upplevelse, lungorna kollapsade, fick ingen luft när lungorna fylldes med vätska, så nu tror jag mig veta hur det
känns att börja dö drunkningsdöden....

Passar på att tacka min Fru, att hon valde rätt utbildning....hon vek inte från min sida, på sjukhuset sov hon på golvet jämte min säng, på tå direkt om jag hostade till, skulle hon iväg några timmar så såg hon till att någon i släkten fanns vid min sida,,,,,dygnet runt.
Fy tusan, skönt att det gick väl. Rökare?

Ubon

Forumveteran
Ibland blir det som det blir, jag gjorde iordning alla papper med styrelsebeslut, Ordförandebeslut, köpekontrakt, köpeavtal, såg jättefint ut när jag skickade in papperna till Inskrivningen Lantmäteriet, hade tänkt att frugan skulle få lagfarten senast sista December 22, men så blev det inte, fick tillbaka papperna, det var saknaden av ett papper som gjorde att ärendet avvisades, man måste skicka med en begäran om vad man vill, hemställer härmed till inskrivningen att Ni må flytta lagfarten från säljaren till köparen, ungefär så kanske, dom skickade med en blankett, ligger i Sverige, kan iof. be kassören att skriva på mitt namn, jodå, han har fullmakt att företräda mig, eller vänta 2 månader tills jag är tillbaka...

Ubon

Forumveteran
Nu är det dags att påbörja visum till frugan, en fråga till Er som åker själva eller brukar skicka någon med flyget, om vi tar detta från nu så blir det förhoppningsvis färska uppgifter från och med denna dag, jag har läst en del om detta med visum, och en försäkring efterfrågas, men vilket bolag ska man anlita?

Ubon

Forumveteran
Nu kom detta på svenska nyheter,

Thailändsk prinsessa medvetslös i veckor​

Artikel av TT Nyhetsbyrån • 9 tim. sedan

1673198343060.png

Den thailändske kungens äldsta dotter, prinsessan Bajrakitiyabha, kollapsade för några veckor sedan och har ännu inte återfått medvetandet. Hon drabbades av en bakterieinfektion som påverkade hjärtat, meddelar det thailändska hovet.
Thailands äldsta prinsessa Bajrakitiyabha, här med sin far vid en tillställning 2015. Då var fadern ännu prins. Han tillträdde som kung året efter. Arkivbild.
Thailands äldsta prinsessa Bajrakitiyabha, här med sin far vid en tillställning 2015. Då var fadern ännu prins. Han tillträdde som kung året efter. Arkivbild.© Mark Baker/AP/TT
Den 44-åriga prinsessans kollaps skedde den 14 december, medan hon tränade sin hund inför en tävling i staden Nakhon Ratchasima nordost om Bangkok.
Hon vårdas på sjukhus, där hennes hjärta, lungor och njurar hålls vid funktion på konstgjord väg. Hon får också antibiotika.
Läkarna har ställt diagnosen att hon drabbades av en mykoplasmabakterie som orsakade "en hjärtinflammation" och "svår hjärtarytmi", enligt hovets besked.
Bajrakitiyabha är det enda barnet från kung Maha Vajiralongkorns (regentnamn Rama X) äktenskap med sin kusin, prinsessan Soamsawali. Sedan hennes far tillträdde tronen 2016 har hon haft en framträdande roll i offentliga sammanhang och talats om som en möjlig kronprinsessa.

Ubon

Forumveteran
Nu är det dags att påbörja visum till frugan, en fråga till Er som åker själva eller brukar skicka någon med flyget, om vi tar detta från nu så blir det förhoppningsvis färska uppgifter från och med denna dag, jag har läst en del om detta med visum, och en försäkring efterfrågas, men vilket bolag ska man anlita...

Ingen som har någon info? ok, inga problem, får söka lite själv på försäkringar, men tänkte få gå den enkla vägen...

Acke

Forumveteran
AXA Europe Travel Insurance använder jag alltid åt frun.
Smidigt online.
Finns det ingen möjlighet att frun har något skydd via hemförsäkring, om man nu har en sådan i Sverige? Även om hon inte är medborgare så får hon väl ändå räknas men en medlem av hushållet.

Var så länge sedan nu, men är det flygbolaget eller "visumansökan" som kräver försäkring?

kurant

Forumveteran
Finns det ingen möjlighet att frun har något skydd via hemförsäkring, om man nu har en sådan i Sverige? Även om hon inte är medborgare så får hon väl ändå räknas men en medlem av hushållet.

Var så länge sedan nu, men är det flygbolaget eller "visumansökan" som kräver försäkring?
Det är en försäkring för visumansökan och vistelse i Schengen.
För att få skydd via hemförsäkring måste hon vara folkbokförd på adressen i Sverige.

Ubon

Forumveteran
Har hittat ett jyst alternativ till belysningen, den första satt vi upp vid gaten, höll några månader, den som sattes upp efter den har fungerat i drygt 3 år, och nu har jag köpt ett exemplar av en mindre modell för att testa, ikväll är jag uppe i 6 timmar lystid, efter att den legat i solen över dagen, det får bli några av denna sort att ta med till Sverige, en kommer jag att skänka till min kilowatt-broder...sägs att lystiden kan uppgå till 12 timmar, 1 å 2 öre per timma vid en livslängd på 3 år i avskrivning...vilket inte är exakta siffror.

1673717237826.png

1673717309188.png

1673717467008.png

Ubon

Forumveteran
Sitter och funderar lite, 2 gånger på raken så har jag inte fått min elräkning, men det dyker upp påminnelse, och ett påslag med en förseningsavgift med 60 kronor, och min fundering gäller, har hört att man delar numera ut posten varannan dag, och med detta så delar man ut vartannat brev?

kurant

Forumveteran
Sitter och funderar lite, 2 gånger på raken så har jag inte fått min elräkning, men det dyker upp påminnelse, och ett påslag med en förseningsavgift med 60 kronor, och min fundering gäller, har hört att man delar numera ut posten varannan dag, och med detta så delar man ut vartannat brev?
Får du fortfarande räkningar via brev?

Ubon

Forumveteran
Kan man få elräkningen i Thailand icke via brev?

nja, jag har eftersändning till min kamrat i Sverige, han får min post och scannar breven via datorn, jag talar om vilka brev som han ska öppna och scanna till mig, så har jag löst detta.

Och denna bedrövelse med Post Nord och eftersändning, 2 gånger har jag fått reklamera denna vinter, att post delas ut på min hemadress, skulle min kamrat inte sett till mitt hus och samtidigt så tittade han i min brevlåda, så hade jag haft brev liggande i min brevlåda i upp till 4 månader, med inkasso som ett resultat av detta.

Ska väl börja lägga in flera räkningar via autogiro.

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
896
mikeus
M

Topp