Ubon
Forumveteran
reduktionsplikten och den ekonomiska bluffen....
staten tar sitt ansvar och betalar kostnaden, låt oss då fråga oss, vilka är staten? här är det inte bara bilisterna som tänkt som ska betala, notan vältras över på samtliga skattebetalare....och den som inte har någon bil eller tankar bränsle får även vara med och betala
Regeringen föreslår höjd reduktionsplikt i höstbudgeten, erfar SVT.
1 januari i år sänktes reduktionsplikten till 6 procent för diesel och bensin för perioden 2024–2026. Nu planerar regeringen att den 1 juli nästa år höja den till 10 procent.
Förändringen ska sänka CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, skriver SVT.
Tidöpartierna ska också planera att sänka drivmedelsskatten ytterligare för att priset inte ska stiga.
"Priset på bensin och diesel kommer inte att påverkas när man tankar bilen. Staten står för hela kostnaden. Detta är mer eller mindre bara en sifferexercis i budgeten", skriver Sverigedemokraterna i ett mejl till TT.
Inför valet 2022 var priset på drivmedel en het fråga. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna lovade alla en sänkning på både bensin och diesel.
Men sänkningen har också mötts av kritik eftersom Sveriges riskerar att missa EU:s klimatmål.
Innan årsskiftet låg reduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle för att få en minskning av transportutsläppen.
kör på rapsolja, eller begagnad frityrolja, så får vi lukten av gatukök i varje korsning...och snart kommer forskarna på att förbränd rapsolja är cancerframkallande...
staten tar sitt ansvar och betalar kostnaden, låt oss då fråga oss, vilka är staten? här är det inte bara bilisterna som tänkt som ska betala, notan vältras över på samtliga skattebetalare....och den som inte har någon bil eller tankar bränsle får även vara med och betala
Regeringen föreslår höjd reduktionsplikt i höstbudgeten, erfar SVT.
Sverigedemokraterna bekräftar uppgifterna.
1 januari i år sänktes reduktionsplikten till 6 procent för diesel och bensin för perioden 2024–2026. Nu planerar regeringen att den 1 juli nästa år höja den till 10 procent.Förändringen ska sänka CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, skriver SVT.
Tidöpartierna ska också planera att sänka drivmedelsskatten ytterligare för att priset inte ska stiga.
"Priset på bensin och diesel kommer inte att påverkas när man tankar bilen. Staten står för hela kostnaden. Detta är mer eller mindre bara en sifferexercis i budgeten", skriver Sverigedemokraterna i ett mejl till TT.
Inför valet 2022 var priset på drivmedel en het fråga. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna lovade alla en sänkning på både bensin och diesel.
Men sänkningen har också mötts av kritik eftersom Sveriges riskerar att missa EU:s klimatmål.
Innan årsskiftet låg reduktionsplikten på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Reduktionsplikten innebär att bensinbolagen måste blanda i en viss mängd biobränsle för att få en minskning av transportutsläppen.
kör på rapsolja, eller begagnad frityrolja, så får vi lukten av gatukök i varje korsning...och snart kommer forskarna på att förbränd rapsolja är cancerframkallande...