Ubon bygger en farm....

När vi byggde tak så frågade jag frugan om vi inte behövde bygglov. Hon förstod ju såklart inte vad jag pratade om. Förklarade men det behövdes inte var svaret varpå jag tänkte att det har hon inte en aning om. Jag snackade i alla fall med grannen (thai) och förklarade vad/hur vi skulle göra och fick okej av honom. Det enda som oroade honom var just om han skulle få massa vatten på sin tomt. Jag förklarade att vi kommer ha bra takavvattning och leda bort vattnet. Man får ju visa lite respekt mot sina grannar även om jag vet hur det byggs i Thailand. Grannen har aldrig klagat på vår tillbyggnad och relationen är bra :thumbsup:

Svärföräldrarnas granne höjde tomten så allt regnvatten rann in på svärföräldrarnas tomt så dom fick översvämningar.
Grannen hade rätten på sin sida så var bara för svärföräldrarna att bygga upp en mur som skiljde av så vattnet rann ut på vägen.

Svärföräldrarnas granne höjde tomten så allt regnvatten rann in på svärföräldrarnas tomt så dom fick översvämningar.
Grannen hade rätten på sin sida så var bara för svärföräldrarna att bygga upp en mur som skiljde av så vattnet rann ut på vägen.

att höja marken torde väl vara en sak, men att aktivt bygga och leda in vatten till grannen är inte ok enligt mig...

Hmm , Det där med vattenavrinning darlingen håller på att bygga hus o jag e lite involverad som moralisk stöd . I fjor när vi var o markberedde så påpekade jag dränering längst bak på tomten som vi skulle koppla takavrinningen på och ut genom marken o till deras så kallade dagvatten . Första systerns man påpekade nej bättre o inte långt alls att leda genom den bakre grannen de har ändå en avrinning längst deras mur . Som tur är så har darlingen min fullt förtroende med det jag påpekar då hon sett på mitt jobb hur jag sköter fastigheterna där . Ska bli skoj att komma ner nu i vinter o se på när de sätter igång , Har redan hört genom systern att den där falangen ska lägga sig i . Kan väl påpeka att darlingen har sparat ihop varenda krona till detta huset själv o e så jäkla stolt för detta. Det jag hjälper henne med är typ byta ut de fönster hon tror hon skall sätta in o bättre dörrar o lite annat o typ uteköket blir min avdelning...

själv har jag börjat att titta efter en biljett till Thailand, tänkt är att stanna några månader över vintern...i värsta fall så blir det att stanna i Sverige över denna vinter....allt avgörs av hur mycket jag hinner att göra med "nya" huset.

ska man gå efter bilden så är valet lätt...

1725729290205.png

nu blir det till att hålla reda på var man bor, och hur många dagar per år....med detta upplägg så är Thailand ett icke-alternativ för min del.

Det thailändska skattedepartementet håller för närvarande på att utarbeta lagstiftning för att beskatta utländska inkomster för personer som är bosatta i Thailand.

Enligt Kulaya Tantitemit, generaldirektör för departementet, är detta förslag i linje med den internationella principen om världsinkomst enligt bosättningsregeln.

Denna princip innebär att en individs inkomst, oavsett dess ursprung, ska beskattas av det land där individen är bosatt under en viss period.

För att genomföra detta krävs en ändring av § 41 i skattelagen. Den föreslagna ändringen skulle kräva att personer som är bosatta i Thailand i 180 dagar eller mer betalar personlig inkomstskatt på utländska inkomster, även om den inkomsten inte förs in i Thailand.

Under de första 11 månaderna av räkenskapsåret 2024 samlade intäktsavdelningen in 1,963 biljoner baht, vilket överträffade målet med 0,4 % eller 8,44 miljarder baht.

Det starka resultatet tillskrevs statliga åtgärder som syftade till att stimulera konsumtionen, till exempel programmet för enkla e-kvitton, som ökade uppbörden av mervärdesskatt från den inhemska konsumtionen.

Kulaya räknar med att i slutet av detta räkenskapsår den 30 september kommer avdelningen att nå sitt mål på 2,28 biljoner baht.

För räkenskapsåret 2025, som börjar den 1 oktober, har finansministeriet satt som mål att avdelningen ska samla in 2,372 biljoner baht.

Källa: Bangkok Post.

image.png

nu blir det till att hålla reda på var man bor, och hur många dagar per år....med detta upplägg så är Thailand ett icke-alternativ för min del.

Det thailändska skattedepartementet håller för närvarande på att utarbeta lagstiftning för att beskatta utländska inkomster för personer som är bosatta i Thailand.

Enligt Kulaya Tantitemit, generaldirektör för departementet, är detta förslag i linje med den internationella principen om världsinkomst enligt bosättningsregeln.

Denna princip innebär att en individs inkomst, oavsett dess ursprung, ska beskattas av det land där individen är bosatt under en viss period.

För att genomföra detta krävs en ändring av § 41 i skattelagen. Den föreslagna ändringen skulle kräva att personer som är bosatta i Thailand i 180 dagar eller mer betalar personlig inkomstskatt på utländska inkomster, även om den inkomsten inte förs in i Thailand.

Under de första 11 månaderna av räkenskapsåret 2024 samlade intäktsavdelningen in 1,963 biljoner baht, vilket överträffade målet med 0,4 % eller 8,44 miljarder baht.

Det starka resultatet tillskrevs statliga åtgärder som syftade till att stimulera konsumtionen, till exempel programmet för enkla e-kvitton, som ökade uppbörden av mervärdesskatt från den inhemska konsumtionen.

Kulaya räknar med att i slutet av detta räkenskapsår den 30 september kommer avdelningen att nå sitt mål på 2,28 biljoner baht.

För räkenskapsåret 2025, som börjar den 1 oktober, har finansministeriet satt som mål att avdelningen ska samla in 2,372 biljoner baht.

Källa: Bangkok Post.

image.png
Det är ju så det fungerar i de flesta länderna. Du ska skatta där du bor.

återigen en tung räkning på elen, man får bita ihop och betala....usch 82 spänn.

GodEl tillhanda 2024-09-30OCR-/fakturanummer 2415483508Bankgironummer 5331-9901
Dras via autogiro 82,00 kr

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp