Ubon bygger en farm....

jag förstår inte varför hon blev så sur, riktigt ordentligt sur, en väninna jag känt i många år, det var denna som jag skickade:

bakom varje framgångsrik kvinna, finns en man som mentor....

och hon svarade:

Henna​

Nja..

1f604.png

bara att erkänna, att män är smartare än kvinnor....

absolut, nobelpriset har tilldelats kvinnor 64 gånger, motsvarande för män är 960.

Henna

Sluta prata strunt... me mer kvinnor vid makten blir d mindre krig. Så vem e smart
1f604.png
O du tror inte att även Nobel kommittén varit dåliga på att uppmärksamma kvinnor precis som många andra sk kommittéer på planeten....för varför har kvinnor i många yrken sämre lön än män trots exakt samma utförda arbete

Du har skickat​

...därför att kvinnan är underställd mannen. det var tack vare männen som kvinnan fick rösträtt,

Henna

Sånt där strunt ska du ej skicka till mig...lyssnar ej
1f64c.png

Du har skickat​

ha ha ha, nu fick jag igång dig....

Öppna

Du har skickat

puzz å kräm

Henna

Ne...e filbunke...bara väldigt ointresserad
1f44d.png
1f44d.png

Nu busy . O fet ogilla på om syftet e att försöka provocera..Ha en fin kväll

Du har skickat

inte provocera, bara fakta

Henna

Usch...fett oskön nu

Henna

Adios

får väl försöka muntra upp henne lite, berätta att hon är vacker som en filmstjärna, och när hon frågar,

vilken filmstjärna? och det är här jag får hålla tillbaka min humor och inte svara, Musse Pigg....

konstvärlden är bra konstig, och aldrig tidigare i historien har det varit så enkelt att förfalska ett konstverk....
skulle till och med Ubon klara av.
1731912785002.png

En banan i matbutiken kostar några kronor. Men en banan som tejpats upp med silvertejp på en vit vägg är desto dyrare och kan i veckan klubbas för miljoner, skriver flera medier.

Det är den italienska konstnären Maurizio Cattelan konceptuella konstverk ”Comedian” som i veckan säljs på auktionshuset Sotheby's i New York. Bananen har varit en snackis i konstvärlden i flera år, och förväntas säljas för någonstans mellan 1–1,5 miljon dollar, drygt tio miljoner kronor.

Köparen får byta ut bananen, och silvertejpen.

– Det man köper när man köper Cattelans ”Comedian” är inte själva bananen utan ett äkthetsintyg som ger ägaren tillstånd att reproducera den här bananen och silvertejpen på väggen, säger David Galperin, chef för samtidskonst på Sotheby's, enligt TT.

Det kan vara hur svårt som helst att förstå vilket budskap konstnären vill förmedla, jag gör ett försök med denna.....

jag tänker som så, färger i ansiktet, runt hjärnan, typiskt för den som tagit LSD, och hur fick konstnären bilden av färgerna?

däcket?, blir du gammal som en getabock, så får du bilringar.

att betala inträde för att skåda detta verk, säger mig att besökarna är lättlurade....

någon som har något annat förslag?

1731913460698.png

Det kan vara hur svårt som helst att förstå vilket budskap konstnären vill förmedla, jag gör ett försök med denna.....

jag tänker som så, färger i ansiktet, runt hjärnan, typiskt för den som tagit LSD, och hur fick konstnären bilden av färgerna?

däcket?, blir du gammal som en getabock, så får du bilringar.

att betala inträde för att skåda detta verk, säger mig att besökarna är lättlurade....

någon som har något annat förslag?

1731913460698.png
Inga stenar kvar ser jag samt förmodligen vill "konstnären" få igång betraktarens fantasi en smula... :rolleyes:

så här såg det ut före, här föreslog jag för några år sedan, att jag kunde blåsa av smutsen med högtryckstvätten, frugan sa nej, för att som hon sa, färgen kunde försvinna, och var är problemet?, det är väl bara att stryka på ny vitt, och muren ville jag ska vara vit...
1732211070981.png

och så här ser det ut idag, tankarna går till ett tivoli, och absolut ingen färgsättning som jag skulle ställt mig bakom,
men hon tog beslutet utan att informera mig innan igångsättandet...så här är resultatet, om och när jag kommer ner
igen, och spyr över färgen så blir det till att måla om...
1732211739870.png

muren innanför grinden är gul, detta kort måste vara taget före dom var klara, jag får be om en uppdatering...återkommer.

muren innanför grinden är gul, detta kort måste vara taget före dom var klara, jag får be om en uppdatering...återkommer.
hon har tydligen skickat en bild innan dom var klara, jag har sett en bild med gul mur, hittar inte på den, och
frugan raderar bilder var efter, men jag hittade en text i chatten, här skriver hon gul....

Metal cover window ,white same color

Yes,sure

Gate ,color blue,same

Fence,change to light yellow,light orange

This my plan

det naggas i kanterna....

"Minimiförmåner betalas bara ut till de som bor i det land där förmånen beviljas. Enligt en tillfällig lag i Sverige har garantipension tidigare betalas ut till dig som är bosatt inom EU/EES och Schweiz. Den tillfälliga lagen har upphört från och med 1 januari 2023."

Pensionen upphör att betalas ut i januari 2025​

I våras stod det klart att den finska motsvarigheten till den svenska garantipensionen – kallad folkpension – inte länge kommer att betalas ut till personer bosatta utanför Finland.

Totalt är det drygt 23 000 pensionärer som påverkas och omkring 18 000 av dessa bor i Sverige.

– Från och med januari nästa år kommer de inte att få någon finsk folkpension, den upphör helt att betalas ut, har Ann-Sofie Kraft Nilsson vid Pensionsmyndigheten tidigare sagt till Aftonbladet.

det naggas i kanterna....

"Minimiförmåner betalas bara ut till de som bor i det land där förmånen beviljas. Enligt en tillfällig lag i Sverige har garantipension tidigare betalas ut till dig som är bosatt inom EU/EES och Schweiz. Den tillfälliga lagen har upphört från och med 1 januari 2023."

Pensionen upphör att betalas ut i januari 2025​

I våras stod det klart att den finska motsvarigheten till den svenska garantipensionen – kallad folkpension – inte länge kommer att betalas ut till personer bosatta utanför Finland.

Totalt är det drygt 23 000 pensionärer som påverkas och omkring 18 000 av dessa bor i Sverige.

– Från och med januari nästa år kommer de inte att få någon finsk folkpension, den upphör helt att betalas ut, har Ann-Sofie Kraft Nilsson vid Pensionsmyndigheten tidigare sagt till Aftonbladet.
Jag skulle fått 70euro från dom när jag blev pensionär, det kan ni stoppa upp i rovan sa jag! Så det kommer inga pengar från dom enligt beslut!
Funderar på att säga upp den svenska åxå så att dom sparar lite där åxå! :xmas_smiley: ;)

oms moms å proms på skatten.....snart försvinner alla löner och bidrag i skatt.

Pengar är centralt vid årets klimattoppmöte COP29 i Baku. För att bekosta fattiga länders klimatsatsningar beräknas minst en biljon dollar behövas årligen – vissa bedömer att siffran är ännu högre. Förutom bidrag och lån från enskilda länder och exempelvis EU skulle olika skatter och avgifter kunna bekosta projekten.

- Den här typen av diskussioner skulle ha varit helt tabu bara för fem år sedan. Nu sker de åtminstone, säger Katherine Brown, forskare vid Stockholm Enviroment Institute, som dock inte räknar med något genombrott vid årets klimatmöte.

Här är några av förslagen:

1. Fossilskatt​

Flera olika avgifter är möjliga att lägga på olje-, kol- och gasbolagen. Man kan tänka sig ett pris på det som tas upp ur marken – höga skatter eller en minimibolagsskatt.

- Det är baserat på en "utsläpparen betalar"-princip, säger Duncan Moss vid Global Solidarity Levies Task Force (GSLTF), en koalition ledd av Frankrike, Kenya och Barbados som utreder flera avgifter.

En bekostnad på varje oljefat, ton kol eller kubikliter gas skulle exempelvis kunna leda till 210 miljarder dollar årligen i intäkter.

2. Sjöfartsskatt​

Det pågår redan för fullt ett arbete inom den internationella sjöfartsorganisationen IMO för att införa en koldioxidavgift, där varje ton utsläpp kostar en viss summa. En sådan avgift skulle dra in 127 miljarder dollar årligen – mer än vad rika länder i dag ger till fattiga i klimatfinansiering.

3. Skatt på finansiella transaktioner​

Flera länder i världen har skatter på finansiella transaktioner, så kallade FTT. Ett förslag är 0,1 procent på all aktie- och fondhandel och 0,01 procent på derivat. Det skulle kunna dra in hundratals miljarder dollar årligen. En beräkning från 2019 landade på omkring 327 miljarder dollar.

- Man bygger på ett existerande prejudikat på områden som i dag är underbeskattade, säger Moss.

4. Flygskatt​

Förslaget från GSLTF riktar in sig på bränslet, med ett extra tillägg på lyxbiljetter, privatjet och dem som reser mycket. En flygskatt skulle kunna innebära intäkter på mellan 19 och 164 miljarder dollar, beroende på hur den genomförs. I Sverige finns redan en flygskatt, som regeringen dock valt att avskaffa från och med mitten av nästa år.

5. Plastskatt​

EU införde 2021 en plastskatt på icke-återvunna plastförpackningar. Den drog in 7,2 miljarder euro förra året. GSLTF uppger att en skatt vid produktionen på 60–90 dollar per ton skulle kunna dra in uppemot 35 miljarder dollar årligen.

6. Kryptoskatt​

Skapandet av kryptovalutor som bitcoin är energikrävande. Enligt IMF skulle en skatt på 0,089 dollar per kilowattimme kunna få ned både utsläpp från sektorn och dra in 5,2 miljarder dollar årligen.

7. Miljardärsskatt​

En förmögenhetsskatt på världens rikaste dollarmiljardärer på 2 procent skulle kunna generera 250 miljarder dollar årligen, och är något som Brasilien föreslagit i somras. Skatten skulle beröra omkring 3 000 personer i världen.

oms moms å proms på skatten.....snart försvinner alla löner och bidrag i skatt.

Pengar är centralt vid årets klimattoppmöte COP29 i Baku. För att bekosta fattiga länders klimatsatsningar beräknas minst en biljon dollar behövas årligen – vissa bedömer att siffran är ännu högre. Förutom bidrag och lån från enskilda länder och exempelvis EU skulle olika skatter och avgifter kunna bekosta projekten.

- Den här typen av diskussioner skulle ha varit helt tabu bara för fem år sedan. Nu sker de åtminstone, säger Katherine Brown, forskare vid Stockholm Enviroment Institute, som dock inte räknar med något genombrott vid årets klimatmöte.

Här är några av förslagen:

1. Fossilskatt​

Flera olika avgifter är möjliga att lägga på olje-, kol- och gasbolagen. Man kan tänka sig ett pris på det som tas upp ur marken – höga skatter eller en minimibolagsskatt.

- Det är baserat på en "utsläpparen betalar"-princip, säger Duncan Moss vid Global Solidarity Levies Task Force (GSLTF), en koalition ledd av Frankrike, Kenya och Barbados som utreder flera avgifter.

En bekostnad på varje oljefat, ton kol eller kubikliter gas skulle exempelvis kunna leda till 210 miljarder dollar årligen i intäkter.

2. Sjöfartsskatt​

Det pågår redan för fullt ett arbete inom den internationella sjöfartsorganisationen IMO för att införa en koldioxidavgift, där varje ton utsläpp kostar en viss summa. En sådan avgift skulle dra in 127 miljarder dollar årligen – mer än vad rika länder i dag ger till fattiga i klimatfinansiering.

3. Skatt på finansiella transaktioner​

Flera länder i världen har skatter på finansiella transaktioner, så kallade FTT. Ett förslag är 0,1 procent på all aktie- och fondhandel och 0,01 procent på derivat. Det skulle kunna dra in hundratals miljarder dollar årligen. En beräkning från 2019 landade på omkring 327 miljarder dollar.

- Man bygger på ett existerande prejudikat på områden som i dag är underbeskattade, säger Moss.

4. Flygskatt​

Förslaget från GSLTF riktar in sig på bränslet, med ett extra tillägg på lyxbiljetter, privatjet och dem som reser mycket. En flygskatt skulle kunna innebära intäkter på mellan 19 och 164 miljarder dollar, beroende på hur den genomförs. I Sverige finns redan en flygskatt, som regeringen dock valt att avskaffa från och med mitten av nästa år.

5. Plastskatt​

EU införde 2021 en plastskatt på icke-återvunna plastförpackningar. Den drog in 7,2 miljarder euro förra året. GSLTF uppger att en skatt vid produktionen på 60–90 dollar per ton skulle kunna dra in uppemot 35 miljarder dollar årligen.

6. Kryptoskatt​

Skapandet av kryptovalutor som bitcoin är energikrävande. Enligt IMF skulle en skatt på 0,089 dollar per kilowattimme kunna få ned både utsläpp från sektorn och dra in 5,2 miljarder dollar årligen.

7. Miljardärsskatt​

En förmögenhetsskatt på världens rikaste dollarmiljardärer på 2 procent skulle kunna generera 250 miljarder dollar årligen, och är något som Brasilien föreslagit i somras. Skatten skulle beröra omkring 3 000 personer i världen.
Av kryptovalutor är det bara Bitcoin av dom stora som fortsatt använder energikrävande mining, dom andra har gått över till staking.
Innan hade jag miningriggar som stod och drog ström.
Nu har jag inga miningriggar, sålt grafikkorten och sätter dom i staking och får ny krypto utbetald dagligen.
Så inte energikrävande att skapa kryptovalutor längre bara en kryptovaluta + några småvalutor som ingen känner till.

vem kan man lita på? en golare som vill ha straffrabatt, som sitter illa till redan där han sitter, och än mera dåligt blir det efter detta...

hur får man straffrabatt på ett livstids-straff?, det enda som jag ser det, genom ett tidsbestämt i förtid, och inte heller skulle det förvåna mig, om denna man skulle vara en kommande måltavla....det är nog isoleringen som gäller för hans del.

GÄNGVÅLDETDÖMDA EX-ADVOKATERNA

33-åring vittnade mot gängadvokat – nekas straffrabatt​

Av Felicia Nordlund
Publicerad 26 november, 16:39
En livstidsdömd 33-årig man som var nyckelvittne i rättegången mot ex-advokaten Ekrem Güngör får inte sitt straff tidsbestämt, rapporterar Dagen Juridik.
Mannen har yrkat på att få straffrabatt för de vittnesuppgifter han lämnat. Bland annat har 33-åringen självmant vänt sig till en kriminalvårdare och berättat vad han visste om ett mord som var tänkt att äga rum på anstalten och där Güngör haft rollen som ”koordinator”.
Men detta är inte skäl nog, anser Örebro tingsrätt. Domstolen konstaterar att det föreligger ett absolut hinder att tidsbestämma livstidsstraffet eftersom 33-åringens risk för återfall i allvarlig brottslighet bedöms vara hög.

jag har föreslagit, om det hade varit normala förhållanden i Ryssland, Gulag med intern personal, då hade det nog blivit stopp på alla klagomål.

och som vanligt ett nytt "genomtänkt förslag"?

Sverige överväger hyra fängelseplatser i Estland​

Regeringen för samtal med Estland om att hyra fängelseplatser där, rapporterar Sveriges radio Ekot.​

Under fredagen var justitieminister Gunnar Strömmer (M) i Tallin och diskuterade frågan med Estlands justitieminister Liisa Pakosta.

Gunnar Strömmers pressekreterare bekräftar i ett sms till Ekot att samtal förs med Estland om fängelseplatser men att det ännu är i ett tidigt skede.

inte nog med att fångar bor under hotell-liknande förhållande, nu ska fångarna dessutom bjudas på en utlandsresa...:laugh::laugh:

jag har tidigare vid många tillfällen berättat om vad som komma skall, och återigen samma sak, en ytterligare höjning, och detta är inte slutet, och jag kan få uppfattningen att mina läsare antingen inte bryr sig, eller är synskadade och slagit döv-örat till, eller helt enkelt givit upp...

Elkonsumenter står inför en tuff start på 2024, då elskatten höjs med 1,4 öre per kilowattimme – en ökning på 2,6 procent från förra året.

Totalt innebär detta en skattehöjning på 12 procent över två år, vilket motsvarar fyra miljarder kronor i ökade kostnader.

12 % över 2 år?

jag har tidigare vid många tillfällen berättat om vad som komma skall, och återigen samma sak, en ytterligare höjning, och detta är inte slutet, och jag kan få uppfattningen att mina läsare antingen inte bryr sig, eller är synskadade och slagit döv-örat till, eller helt enkelt givit upp...

Elkonsumenter står inför en tuff start på 2024, då elskatten höjs med 1,4 öre per kilowattimme – en ökning på 2,6 procent från förra året.

Totalt innebär detta en skattehöjning på 12 procent över två år, vilket motsvarar fyra miljarder kronor i ökade kostnader.

12 % över 2 år?
Och snart har vi 2025!! Vad kommer 2035?

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp