Ubon bygger en farm....

Sitter och tittar på en resa från Örebro till Göteborg, tänker att det kan bli smidigt med flyget, en biljett har en liten omväg, från Örebro så ska man mellanlanda i Stansted-flygplatsen i England, därefter så blir det nästa flyg till Prag i Tjeckien, och slutligen från Prag till Göteborg, en resa på 14 timmar, det får bli tåg eller buss...

Sitter och tittar på en resa från Örebro till Göteborg, tänker att det kan bli smidigt med flyget, en biljett har en liten omväg, från Örebro så ska man mellanlanda i Stansted-flygplatsen i England, därefter så blir det nästa flyg till Prag i Tjeckien, och slutligen från Prag till Göteborg, en resa på 14 timmar, det får bli tåg eller buss...
Kolla hyrbil.
När jag åkte från sjukhus tyckte jag buss, taxi lät dyrt 3000kr.
Kollade hyrbil t&r 380kr.

Kolla hyrbil.
När jag åkte från sjukhus tyckte jag buss, taxi lät dyrt 3000kr.
Kollade hyrbil t&r 380kr.
kanske olämpligt att köra, med tanke på vad vi ska utsätta oss för, så det bästa alternativet just nu torde vara tåg, men nackdelen är att måste kliva ombord i Stockholm...

Det är som vanligt, uttalanden som ändras, fram och tillbaka...TIT

Thailands utrikesministerium överväger fortfarande möjligheten att minska den visumfria perioden för utländska turister från 60 dagar till 30 dagar, och inget beslut har hittills fattats. Ministeriets talesman Nikorndej Balankura försäkrade att inga nya visumregler för närvarande finns på plats, så turister som besöker Thailand påverkas inte för tillfället.

Diskussionen kommer som svar på den senaste tidens omfattande rapporter, både lokalt och internationellt, som tyder på att en plötslig förändring var på gång. I grund och botten fokuserar samtalet på att balansera landets attraktionskraft för turism med oro för säkerhet och olaglig verksamhet.

Pratade lite med en thaikompis som arbetar med turister, han berättade att nu är det dåliga tider, kvalitetsturisterna lyser med sin frånvaro, så nu får vi hålla oss tillgodo med skräpturisterna från i första hand Kina och Indien...

Pratade lite med en thaikompis som arbetar med turister, han berättade att nu är det dåliga tider, kvalitetsturisterna lyser med sin frånvaro, så nu får vi hålla oss tillgodo med skräpturisterna från i första hand Kina och Indien...

Högsäsongen är ju slut nu så det tunnas ut väldigt på turistområdena. Besökare från Kina har ju också minskat senaste tiden av flera anledningar har jag hört. Men normalt kommer många från Kina och Indien hit för SongKran

Hmm, och hur blir det nu?

Den ukrainska ledningen har gått med på att hålla ett presidentval. Det säger USA:s sändebud Steve Witkoff i en intervju med Tucker Carlson.

– Ja, det kommer det att bli. De har gått med på det, säger Witkoff, utan att ge några detaljer kring hur och när ett val skulle ske.

Tucker Carlson har anklagats för att agera språkrör åt president Vladimir Putin och Kreml. I intervjun upprepade den konservative profilen det ryska narrativet om att Volodymyr Zelenskyj inte är en legitim president och därför inte kan underteckna någon fredsuppgörelse.

Här är det nu? 2 stora länder som dikterar villkoren för Ukraina, lägger sig landets inre angelägenheter, om det nu är på det viset att Putin inte anser att Zelenskyj är en legitim President, skulle då Putin godta en ny President som en legitim ledare, så har han samtidigt godtagit Ukrainas suveränitet som ett eget land, men så var det detta med att påverka valet, i mina ögon ser jag ingen fred i närtid...

Om nu Putin är så förtjust i dessa landområden, så kan han väl få hyra dessa, och så länge hyran betalas, liknade som ett Usu Fruit avtal i Thaland, så kan han hantera landområdena bäst han gitter, Ukrainare som bor i dessa områden har att välja på, att bo kvar under rysk överhöghet, eller flytta över gränsen in i Ukraina, och här kan man använda avgifterna för att bygga upp landet...

Fram och tillbaka, inga klara besked, börjar Ubon att tröttna på Thailand?

I stället för en generell minskning till 30 dagar skulle Thailand kunna införa ett nivåsystem baserat på nationalitet eller resehistorik. Länder med låg andel personer som stannat längre än vad som är tillåtet eller olaglig verksamhet (t.ex. Japan, USA eller EU-länder) kan behålla undantaget på 60 dagar, medan länder med högre risk får 30 dagar. Alternativt kan frekventa besökare med fläckfria register – som de som har kommit in i Thailand flera gånger under de senaste fem åren utan problem – behålla den längre vistelsen. Detta belönar resenärer som följer reglerna, ser till att turismen flyter på och riktar in sig på åtgärder där det behövs. Data från den thailändska immigrationsbyrån kan enkelt informera dessa nivåer och undvika en nedskärning som passar alla.

Frekventa inresor dom senaste 5 åren, detta innebär att jag skulle ha 2 inresor istället för tänkta 5 inresor, 2 inresor går bort pga: av pandemin, en inresa nu pga: av att jag stannat över vintern för att se över värmesystemet, och varför en beräkning per nation?, vilket skulle innebära att en del blir negativt behandlade för att andra har misskött sig, vore enkelt att ta detta per person, varje person som lagligt reser in i landet finns i registret...

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp