Hur man får betalt för att klippa sin egen gräsmatta...
Gräsmattan ska klippas under sommaren, här har kommunen den tjänsten till ett facilt pris för oss pensionärer, priset har gått upp så i år kostar det för 1000 m2, 500:- för att klippas 2 gånger per månad, idag drog man in denna tjänst med omedelbar verkan, motiveringen är att detta strider mot kommunallagen, och visst är det så, och detta kommer kommunen på efter flera år? och i år var det första gången jag tänkte mig att anlita denna tjänst, men men, och den äldsta i kommunen som anlitar denna tjänst har fyllt 102 år, och får 2 månader på sig att lösa problemet, finner ut att det är 80 personer i kommunen som anlitar denna tjänst, och nu framkommer det att hela kommunens service-gruppen ska avvecklas.
Åk-gräsklippare
Jag har gräsklippare både med och utan drivning på hjulen, men tycker att det blir för många steg att gå, förra året så anlitade jag en trädgårdstjänst från Thailand under 3 månader, men gräsmattan skulle behövas klippas både före och efter dessa 3 månader,
Oavsett vad, så står nu ett inköp av en åkgräsklippare på inköpslistan.
Ubon löser problemet på sitt sätt...
Jag ringde till veteran-poolen, pensionärer som vill ha lite extra-jobb, och lyssnade runt lite, och kommer då fram till följande, Ubon skriver in sig i poolen som arbets-sökande, företrädesvis gräsklippning, denna fastighetsägare kontaktar poolen och behöver en man som kan klippa gräsmattan, och detta blir mitt uppdrag, jag klipper min egen gräsmatta, jag får betalt av poolen för mitt jobb, poolen fakturerar fastighetsägaren som i sin tur utnyttjar Rut-avdraget på 50 %.
Extra-jobb....
Här står Ubon med en tänkt åkgräsklippare, och tänker så här, i detta villasamhälle byggt på 50-talet så är väl 80% pensionärer och det skulle vara konstigt om ingen av dessa 2-300 villor anlitat kommunens tjänst, och man ska veta att det är bara 30% som får tjänsten, först till kvarn är det som gäller, resten får söka sig någon annan stans, veteran-poolen?