Ubon bygger en farm....

Inträde till denna anläggning, farangpris 0:- bath

Sista bilden, denna förmodar är för studiesyfte.

Termit 113.JPG

Några erfaringar?

Använd din Fru som inköpare, falanginköpare betalar ett högre pris.

Kontrollera om transporten ingår i priset.

90 % av alla inköp har skötts av min äkta halva, funkat bra, känner till butikerna, åkt runt och kollat priser,
alla inköp har skett i dom små butikerna.

Vi har gjort som så, ordnat med arbetsledare, skisser och ritningar, vad är priset för detta?
han förhandlar om priset för bygget, vi köper materialet, skulle aldrig ge mandat att någon byggare
köper materialet, notan kan sluta på vad som helst.

Tack för mycket goda tips Ubon. Stämmer presis med vad frugan siger :wai:
Vi tänker använda hennes bröder för att utföra en del arbete på marken och byggnader...
och dom lär inte få någon anledning att ligga för mycket på latsidan... då deras tre äldre
systrar (inkluderad frugan) har visat sig vara mycket goda och hårda arbetsledare!
Något jag får erfara varje dag :wai:

Tack för mycket goda tips Ubon. Stämmer presis med vad frugan siger :wai:
Vi tänker använda hennes bröder för att utföra en del arbete på marken och byggnader...
och dom lär inte få någon anledning att ligga för mycket på latsidan... då deras tre äldre
systrar (inkluderad frugan) har visat sig vara mycket goda och hårda arbetsledare!
Något jag får erfara varje dag :wai:

Arbetsledare? kvinnan kan få vilken man som helst att att böja rygg, 1 och 1/2 meter färsk bambo.
I Sverige upphörde slaveriet 1847. 55 55

En fundering, med anledning av farmbygget: skulle det vara ide att föda upp risråttor till försäljning? Thailändarna äter ju risråttor och dom är säkert mycket lättfarmade. Någon som har ideer?

Hej Birger , jag har ju skjutit en del risråttor , dock aldrig sett en i bur , kanske svårt att få tag på avelsdjuren , skall fråga svärfar nästa onsdag , han är en djäv... på allt som rör skogen uppe i Isaan , skulle kunna vara en kul grej , dom smakar helt ok , varför inte föda upp Gno Sing , de smakar även de utmärkt , dessa tar vi ibland i byn ,tar av daga samt äter med nöje ........ Tusenfotingen är ju giftig ,dock inte mycket värre än en skorpion , så man får nog vara en riktig "chicken" om man skall trilla vidare av en sån .... Blev stungen av den mindre brunröda Skorpionen(den värre av de två förekommande här ) för två veckor sen , låg i handduken , blev som ett normalt getingstick inte mer , två timmar sen inga som helst synliga tecken vid stickstället ...... Men å andra sidan så är ju en del Svenskar överkänsliga :):):)

Hej Birger , jag har ju skjutit en del risråttor , dock aldrig sett en i bur , kanske svårt att få tag på avelsdjuren , skall fråga svärfar nästa onsdag , han är en djäv... på allt som rör skogen uppe i Isaan , skulle kunna vara en kul grej , dom smakar helt ok , varför inte föda upp Gno Sing , de smakar även de utmärkt , dessa tar vi ibland i byn ,tar av daga samt äter med nöje ........ Tusenfotingen är ju giftig ,dock inte mycket värre än en skorpion , så man får nog vara en riktig "chicken" om man skall trilla vidare av en sån .... Blev stungen av den mindre brunröda Skorpionen(den värre av de två förekommande här ) för två veckor sen , låg i handduken , blev som ett normalt getingstick inte mer , två timmar sen inga som helst synliga tecken vid stickstället ...... Men å andra sidan så är ju en del Svenskar överkänsliga :):):)

Vi har haft en del ormar här, för många dom sista veckorna, vet inte om det beror på att det kommit 2 riktiga
regnskurar, denna var den sista som gjorde ett besök, namnet ska vad jag förstår, Golden tree snake,
som jag skrev tidigare så fungerar inte zoomen på kameran, innebär att jag måste ta kameran närmare objektet,
och den lyckades bita mig i tumvecket, en väldans tur att jag hade serum i kylskåpet, kall Archa, det blev dubbel dos.

Ville bara ta några bilder, sen släpper jag iväg dom, denna släppte jag ut på andra sidan vägen, i grannens
utekök, Vadå? dom har ju dragit för flera veckor sedan, det kom för många bikar varje dag och vill inkassera
räntan på tidigare lån, se det positiva, ormen får ju ett eget hus att husera i.

Ormen har ett gift, men ingen större effekt på mänskan, serum tar jag i förbyggande syfte.

Varför flytta ormar? om jag inte gör det så kommer hunden att skicka dom till ormarnas paradis, tycker jag är tråkigt.

Sen tycker jag nog att Samsung borde bygga kameror som tål att ramla i golvet.

Golden tree snake 008.JPG

Golden tree snake 009.JPG

Golden tree snake 014.JPG

Golden tree snake 018.JPG

Ormen har ett gift, men ingen större effekt på mänskan, serum tar jag i förbyggande syfte.

För oss nybörjare..... Vart någon stans kjöper du Serum? Jag trodde man måste ha olika serum til
olika ormar? :wai:

Men å andra sidan heter ju närmaste platsen til vårat land "Ban Non Malueam"
.... något som troligen har något med förekomsten av pytonormar att gjöra.
Och då är ju inte ett serum mycket till hjälp :wai:

Senast redigerad av en moderator:
För oss nybörjare..... Vart någon stans kjöper du Serum? Jag trodde man måste ha olika serum til
olika ormar? :wai:

Men å andra sidan heter ju närmaste platsen til vårat land "Ban Non Malueam"
.... något som troligen har något med förekomsten av pytonormar att gjöra.
Och då är ju inte ett serum mycket till hjälp :wai:

Helt riktigt som Du säger, olika serum för olika ormar, men jag kör med sorten som funkar för min del,

serumet Archa standard, kall, andra kör med Chang eller Leo, funkar inte bra för min del, finns att

köpa licensfritt på 7/11 eller någon annan butik, finns även i byn:s hålet i.väggen, c:a 50 bath per dos.

När det gäller kramande ormar, bara att svälja ett par bowlingklot innan Du går ut i skog och mark,
hjälper detta, vet inte, har aldrig provat, kanske det blir lite mer hårdkramat för ormen, under tiden
kan Du ringa efter hjälp. wai wai

För ett par år sen var det en Thaikille som miste sin fru i närheten av vår by , närmare bestämt i Pra Thai området , frugan gick ut för att titta till bufflarna och kom ej åter ,mannen fann när han sökte sin fru en enorm Pyton som slukat den mycket småväxta Thaikvinnan enligt uppgift runt 1,40 m samt 45 kg , inte alls för en Thaikvinna onormalt liten anser jag .. Ormen slogs Ihjäl samt kvinnan fick en normal begravning , ledsamt men troligt då detta fanns i nyheter samt i press.. Runt vårt område hittades för ett år sen två stycken riktigt stora Pyton .,..... Hundar och katter åker lätt med samt om oturen är framme även småväxta Thai ;) Och det funkar ej med en Chang i försvar ...

För ett par år sen var det en Thaikille som miste sin fru i närheten av vår by , närmare bestämt i Pra Thai området , frugan gick ut för att titta till bufflarna och kom ej åter ,mannen fann när han sökte sin fru en enorm Pyton som slukat den mycket småväxta Thaikvinnan enligt uppgift runt 1,40 m samt 45 kg , inte alls för en Thaikvinna onormalt liten anser jag .. Ormen slogs Ihjäl samt kvinnan fick en normal begravning , ledsamt men troligt då detta fanns i nyheter samt i press.. Runt vårt område hittades för ett år sen två stycken riktigt stora Pyton .,..... Hundar och katter åker lätt med samt om oturen är framme även småväxta Thai ;) Och det funkar ej med en Chang i försvar ...

Jäklar... vi håller ju till i Prathai området. Och frugan väger inte mycket över 40 kg.
Måste troligen öka beloppet på livsforsäkringen nu :wai:

En fundering, med anledning av farmbygget: skulle det vara ide att föda upp risråttor till försäljning? Thailändarna äter ju risråttor och dom är säkert mycket lättfarmade. Någon som har ideer?

Aldrig funderat på detta, men varför inte?

Dom få gånger jag sett risråtta på marknader, så betingar dom ett högre pris än färsk kyckling.

Hur farma? dom gånger jag varit med när det fångas råtta så har detta skett med fälla, råttan bygger

sin håla i vallarna runt risfälten, när dom hittar en håla så sätts fällan vid ingången och betas med ris,

fångas styckvis, verkar som att dom är ensamstöringar? funderar på om dom skulle trivas att leva

10 stycken på en m2? foder lär inte bli något problem. Hur snabbt väcker en råtta? antal ungar per kull,

hur många kullar per är? hur ser parningssäsongen ut?

Det var ett tag sedan jag läste att myndigheterna ville öka statusen på råtta, inte för att jag tror att

köttet skulle vara bättre, istället kan jag tänka mig att man vill minska beståndet,

och genom detta minska förlusten av ris för bönderna.

Om man räknar 1 råtta per rai, hur många rai risfält finns det? hur mycket äter en råtta?

tag detta gånger antal dagar, och var hamnar vi? men som sagt varför inte prova.

Däckbyte 013.JPG

De risråttor jag skjutit har suttit i träden på natten , har även sett några som sägs på vallarna , svärfar har så dålig bössa så han träffar dem aldrig ,därför tar han dem i fälla .... Vet inte hur det ser ut med parningssäsonger då jag inte har en susning om huruvida det är en ren råtta eller mer lik en kanin ,de äter vad jag vet i stort sett bara vegetabilier , det gör dem i så fall troligen till en art som inte bör vara föremål för trikinos ... Ja, jag ser dem på natten i pannlampans sken oftats ensamma eller i par , små eller stora verkar mest sitta ensamma ,kanske starkt revirhävdande , skall ta ett snack med svärfar på onsdag när jag åker upp för att hämta gumman , kanske tar mig en sväng ut på natten med bössan , en sån här lite uppskrämd sedan jag bytt pistong samt satt i en fjäder och vikt som i Sverige inte var laglig , skjuter lätt en stor Thailändsk vit häger på 50 m

Diana 54 5,6 mm.jpg

De risråttor jag skjutit har suttit i träden på natten , har även sett några som sägs på vallarna , svärfar har så dålig bössa så han träffar dem aldrig ,därför tar han dem i fälla .... Vet inte hur det ser ut med parningssäsonger då jag inte har en susning om huruvida det är en ren råtta eller mer lik en kanin ,de äter vad jag vet i stort sett bara vegetabilier , det gör dem i så fall troligen till en art som inte bör vara föremål för trikinos ... Ja, jag ser dem på natten i pannlampans sken oftats ensamma eller i par , små eller stora verkar mest sitta ensamma ,kanske starkt revirhävdande , skall ta ett snack med svärfar på onsdag när jag åker upp för att hämta gumman , kanske tar mig en sväng ut på natten med bössan , en sån här lite uppskrämd sedan jag bytt pistong samt satt i en fjäder och vikt som i Sverige inte var laglig , skjuter lätt en stor Thailändsk vit häger på 50 m

Diana 54 5,6 mm.jpg

Phonta phonta lille vän.

"De risråttor jag skjutit har suttit i träden på natten"

Det är ingen råtta, snarare en mus, fladdermus....wai wai

Jag har varit pälsdjursfarmare och har ganska stor erfarenhet av djuruppfödning. Av vad jag sett verkar "risråttan" vara en vanlig brunråtta och i så fall är dom lättuppfödda. Men lite bättre burar än 1kvm får dom allt ha! Man vill ju att djuren skall ha det bra. Saken kanske är värd att kolla, så kan ju gubben få nåt att pyssla med utöver grisarna och hönsen.
Man kan ju inte bara supa....

Phonta phonta lille vän.

"De risråttor jag skjutit har suttit i träden på natten"

Det är ingen råtta, snarare en mus, fladdermus....wai wai

Haha,, och du vet som vanligt inte vad du snackar om Ubon , ungefär som med ägandet av fordon i Thailand .. Alla som jagat risråttor vet att de vistas mycket i träden till och med ganska högt uppe om det är stora kraftiga grenar att klättra på , inte fn vet jag vad de gör där , förmodligen skyddar de sig under natten precis som fåglar eller så finns det nåt ätbart där

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp