Ta inte dengue med en klackspark. Jag vill att du ska fortsätta skriva här
Solceller i all ära (ska inte gå OT i din tråd om vilka horribla erfarenheter jag hade när jag skulle anlägga en solcellsfarm) MEN tänk på en viktig sak, det är nu (äntligen) ett måste enligt lag att ha en anordning som bryter produktionen av el vid strömavbrott. Detta är för att säkra säkerheten för elektrikerna som jobbar med elledningarna. Stänger man av strömmen för att göra ett jobb på kablarna, så vill man inte att ström kommer från "bakhållet" från solceller.
Heder till dig som vill använda solceller (jag älskar dessa). Tänk bara på att om du vill använda dessa vid strömavbrott, så måste det vara en egen krets som INTE är kopplad till övriga nätet.
Du vill inte vara ansvarig för att en elektriker blir grillad när han servar ledningar mitt på dagen.
Solceller är supergrymma om man (som du) vill köra 12V system. Då slipper man förlusterna från invertern. Dessutom så blir det ganska enkelt att via likriktare att inte låta strömmen gå ut via transformatorn ut till stadsnätet vid ett elavbrott/service.
Men som jag påtalade tidigare, det beror helt på hur många W (arbete) du vill ha utfört. Lite LED-lampor och några akvariepumpar funkar bra på 12V men om det är mer så räkna på det.
EDIT:
Det är Amperen som avgör tjockleken på kablarna