Ubon bygger en farm....

Kul grej, här är alla häpna över att min tik Lila lyder handkommandon, kan gå i koppel och inte jagar höns. Hon följer mig också in i hönsgården, för hon pallar inte med att jag gullar med "hönsisarna". Så jag sitter på en uppochnedvänd hink, med jycken mellan knäna, ett höns på skallen, ett på var axel och en på Lila och försäkrar dom att dom är duktiga höns och Lila duktig vovve... Everybody happy! Det är häpnadsväckande vad man kan åstadkomma med att ha nära kontakt med sina djur. Och med korv.....

Jag gör ett mellanstick så återkommer vi till hundar och deras uppfostran, första gången jag har sett en nykläckt tokay, en trevlig ödla, jag själv gillar dom som husdjur, skitar ner lite, låt bli dom och dom låter bli dig. Från ägg till ödlebebis....

Tokayödlans ägg.jpg

Newborn gingko.jpg

Tokayen är bra! Den bringar lycka till gården, den är som forna dagars hustomte. Att den skiter på loftet spelar väl ingen roll, det märks inte. Jag vill gärna ha ormar där också, för vi har mycket möss! Priset för att ha mycket djur och därmed djurfoder...

Sandy, fyra månaders Goldenvalp, med sitt för dagen helt nya fina koppel...;

20171121_151653.jpg

Ser ut som en trevlig liten hund som blir större, ett problem som jag finner besvärande är "bloodsucker" insekter, fästingar, helt klart är att här i Th-land så är fästingplågan ett helsike för hundar, glad att dom inte vad jag vet gillar mäniskor, vet inte någon som besväras av dessa. För att lösa detta så bör man ha en lösning, en lösning som fanns i Sve, för ett antal år sedan var halsbandet för hundar som senare förbjöds av Sve-myndigheterna, kan tänka mig att det var kemikaliemyndigheten som förbjöd detta, men dessa fungerar, och finns att köpa på nätet i Th-land.

En hund som irriteras av kliande insekter är inte till 100% intresserad av att lyssna på kommando, lös problemet.
Desto mer päls på hunden, desto mer skydd för insekterna, krama hunden och passa på att känna efter om det finns något som inta ska finnas, bara att plocka bort....

Halsband Tono +Rambo.jpg

Dagens insekter.jpg

Ser ut som en trevlig liten hund som blir större, ett problem som jag finner besvärande är "bloodsucker" insekter, fästingar, helt klart är att här i Th-land så är fästingplågan ett helsike för hundar, glad att dom inte vad jag vet gillar mäniskor, vet inte någon som besväras av dessa. För att lösa detta så bör man ha en lösning, en lösning som fanns i Sve, för ett antal år sedan var halsbandet för hundar som senare förbjöds av Sve-myndigheterna, kan tänka mig att det var kemikaliemyndigheten som förbjöd detta, men dessa fungerar, och finns att köpa på nätet i Th-land.

En hund som irriteras av kliande insekter är inte till 100% intresserad av att lyssna på kommando, lös problemet.
Desto mer päls på hunden, desto mer skydd för insekterna, krama hunden och passa på att känna efter om det finns något som inta ska finnas, bara att plocka bort.

Halsband Tono +Rambo.jpg

Dagens insekter.jpg

Här i trakterna av Nong Mi har vi inte sett så mycket som en endaste fästing. När vi bodde i Stockholm skärgård så var det fullt med fästingar. Hade under en tid två drevrar inneboende och de fick saneras minst två gånger per dag. Gäller att ta dem innan de sugit sig fast. Född och uppvuxen med hundar. Främst jakthundar. Sällan de hade problem med fästingar när vi bodde i Södermanland. Personligen så duger jag inte som värd åt fästingar. En stor äng hörde till skärgårdsfastigheten och där gick jag barbent utan problem. Hundarna var dock som fästingsmagneter.

Här som sagt var. Inte en fästing. Inte ens på grannens lurviga Nou Nou...;

20171130_180546.jpg

Det blir bra med hunden Tono:). Husse behöver ha tålamod:). Jag har mina egna erfarenheter med ouppfostrade hundar, blivit biten i foten rejält:mad:. Jag har blivit hundrädd sedan dess:(. Jag litar inte på hundägarnas bedyrande om deras söta rata hundar:confused:. Du får en trogen hund som vet vem som har kommandot:):):):D:D:D.

eirkar, rätt inställning som Du har, Jag litar inte på hundägarnas bedyrande om deras söta rata hundar:confused:.

Läste för ett tag sedan om en "polishund" som attackerat hundförarens kollegor, själv kommer jag aldrig att uppnå 100% när det gäller Tono:s lydnad, och tålamod har jag haft, tålamod har jag när det gäller Tono, förvisso som jag skrev tidigare, jag ger upp Tono, men ändock efter alla timmar/veckor/ månader jag lagt ner på denna Tono, så ville jag ge detta en chans till, idag går det framåt med små steg, och det är jag glad för idag, med facit i hand.

Lita aldrig på vad matte/husse säger, hunden kanske tycker annorlunda...

Som Sparks skriver: Här som sagt var. Inte en fästing. Inte ens på grannens lurviga Nou Nou...;

Ubon säger att det ska Du vara glad åt, Idag så hittade jag fästingar på Tono, och naturligtvis vill jag få bort dessa, jag har löst problemet med Tono:s tendens att bitas, munskydd, denna gång så tänkte jag att struntar i munskyddet, det blev en nära "dödenupplevelse" tono skulle till att bita mig, snabb reaktion och jag klarade mig, samtidigt så förstår jag Tono, först irriterar insekter, sen kommer Husse och irriterar, kan väl nämna att för 1 år sedan skulle det inte finnas en möjlighet att överhuvudtaget sätta på Tono ett munskydd. Små steg framåt...

Tono bitskydd.jpg

Tokayen är bra! Den bringar lycka till gården, den är som forna dagars hustomte. Att den skiter på loftet spelar väl ingen roll, det märks inte. Jag vill gärna ha ormar där också, för vi har mycket möss! Priset för att ha mycket djur och därmed djurfoder...
När tokig säger tokig 7 gånger betyder tydligen lycka (hemma) hos mig i Roi-et :-)

När tokig säger tokig 7 gånger betyder tydligen lycka (hemma) hos mig i Roi-et :-)

Som min fru sa ifrån början, gillar inte dessa ödlor, ta bort, själv tyckte jag att det var inga problem, låt dom stanna, ett tag efter detta så säger min fru. låt dom stanna, dom bringar lycka till hus /familj, och här stannar dom, om dom inte flyttar självmant. En sak jag märkt är att antalet har minskat, kan det bero på artiklar jag har läst, smugglare fastnade i tullen, försökte att smuggla reptiler/ödlor/ grodor, sen har jag förstått att en del av dessa kan betinga ett högt värde i pengar, pengar är inte allt...

Ubon:s projekt går vidare, efter ett par veckors "nere" för räkning, åkte på något som jag inte vet vad det var, 3:dubbel dengue? inte helt ok ännu, men på rätt sida om graven.

Har nu försökt att ändra adressen till Thailand i en internetshop, detta var inte det lättaste, skapade ett konto i min frus namn i Th. och det gick att beställa varor som betalades via mitt Mastercard, jag skapade kontot i Swe, och har köpt en del saker till Swe. som behövs till ombyggnaden när det gäller att gå ifrån elbolagets leveranser till 12 volt, via inverter (Jag kallar den för konverter) och ändock ha 220-230 volt, detsamma vill jag göra i Th-land, tiden går och inget händer. Nu ser jag att det är ändrat och leveranserna kan gå till Th-land via mitt kundnummer, jag vill säkra upp mot strömavbrott med solceller, börjar med en och provar mig fram, sedan så får man bygga på vartefter.

Ubon:s projekt går vidare, efter ett par veckors "nere" för räkning, åkte på något som jag inte vet vad det var, 3:dubbel dengue? inte helt ok ännu, men på rätt sida om graven.

Har nu försökt att ändra adressen till Thailand i en internetshop, detta var inte det lättaste, skapade ett konto i min frus namn i Th. och det gick att beställa varor som betalades via mitt Mastercard, jag skapade kontot i Swe, och har köpt en del saker till Swe. som behövs till ombyggnaden när det gäller att gå ifrån elbolagets leveranser till 12 volt, via inverter (Jag kallar den för konverter) och ändock ha 220-230 volt, detsamma vill jag göra i Th-land, tiden går och inget händer. Nu ser jag att det är ändrat och leveranserna kan gå till Th-land via mitt kundnummer, jag vill säkra upp mot strömavbrott med solceller, börjar med en och provar mig fram, sedan så får man bygga på vartefter.

Ta inte dengue med en klackspark. Jag vill att du ska fortsätta skriva här;)

Solceller i all ära (ska inte gå OT i din tråd om vilka horribla erfarenheter jag hade när jag skulle anlägga en solcellsfarm) MEN tänk på en viktig sak, det är nu (äntligen) ett måste enligt lag att ha en anordning som bryter produktionen av el vid strömavbrott. Detta är för att säkra säkerheten för elektrikerna som jobbar med elledningarna. Stänger man av strömmen för att göra ett jobb på kablarna, så vill man inte att ström kommer från "bakhållet" från solceller.

Heder till dig som vill använda solceller (jag älskar dessa). Tänk bara på att om du vill använda dessa vid strömavbrott, så måste det vara en egen krets som INTE är kopplad till övriga nätet.

Du vill inte vara ansvarig för att en elektriker blir grillad när han servar ledningar mitt på dagen.

Solceller är supergrymma om man (som du) vill köra 12V system. Då slipper man förlusterna från invertern. Dessutom så blir det ganska enkelt att via likriktare att inte låta strömmen gå ut via transformatorn ut till stadsnätet vid ett elavbrott/service.

Men som jag påtalade tidigare, det beror helt på hur många W (arbete) du vill ha utfört. Lite LED-lampor och några akvariepumpar funkar bra på 12V men om det är mer så räkna på det.

EDIT:
Det är Amperen som avgör tjockleken på kablarna

Ta inte dengue med en klackspark. Jag vill att du ska fortsätta skriva här;)

Solceller i all ära (ska inte gå OT i din tråd om vilka horribla erfarenheter jag hade när jag skulle anlägga en solcellsfarm) MEN tänk på en viktig sak, det är nu (äntligen) ett måste enligt lag att ha en anordning som bryter produktionen av el vid strömavbrott. Detta är för att säkra säkerheten för elektrikerna som jobbar med elledningarna. Stänger man av strömmen för att göra ett jobb på kablarna, så vill man inte att ström kommer från "bakhållet" från solceller.

Heder till dig som vill använda solceller (jag älskar dessa). Tänk bara på att om du vill använda dessa vid strömavbrott, så måste det vara en egen krets som INTE är kopplad till övriga nätet.

Du vill inte vara ansvarig för att en elektriker blir grillad när han servar ledningar mitt på dagen.

Solceller är supergrymma om man (som du) vill köra 12V system. Då slipper man förlusterna från invertern. Dessutom så blir det ganska enkelt att via likriktare att inte låta strömmen gå ut via transformatorn ut till stadsnätet vid ett elavbrott/service.

Men som jag påtalade tidigare, det beror helt på hur många W (arbete) du vill ha utfört. Lite LED-lampor och några akvariepumpar funkar bra på 12V men om det är mer så räkna på det.

EDIT:
Det är Amperen som avgör tjockleken på kablarna

Tack Pjodd, nu har vi en öppning att diskutera alternativa energilösningar...

Tack Pjodd, nu har vi en öppning att diskutera alternativa energilösningar...

Det finns inte så många andra alternativ. Solceller "is da shit":)
Köp inte från lokala handlare ( Bankokföretag), utan köp färdiga 300W paneler från Kina (det är där dom ändå är gjorda) så sparar du en hel del pengar.
Invertern är den tunga och dyraste delen. Den hade jag köpt från Tyskland (det går 2-3 invertrar på solpanelernas livstid (15-20år)).

Först vill jag säga att jag är ingen elkille, kan nästan ingenting om el, 2 kablar med + och minus, koppla rätt och jag har 50% att det blir rätt...

jag bjuder in till prat om solceller eller andra alternativ, tänker jag rätt? kan jag tänka om till andra vägar? Ni visar vägen...

Pjodd har kommit med synpunkter och det tackar jag för, låt oss fortsätta detta i en seriös anda, tack och välkommen.

Tror nog att man först ska räkna ut den totala förbrukningen i watt, låt oss säga, Micro 1500w, vattenkokare 1800w, dator 50watt, belysning 80w, rakhyvel 0 watt (handjagare) telefonladdare ? kan laddas med induktionsström, ungefär så tänker jag, hur tänker Ni?

varför är belysningen bara på 80 watt? och 80 w är högt räknat..

Pjodd skrev att invertern är den tunga och dyra delen, det håller jag med om, men varför är den så dyr? kan det vara så att här kommer vi in på sinuskurvan?

Jag har köpt 1 inverter 2500 w till huset i Swe, modifierad sinuskurva, 2 laddcontroller, a 30 ah, räcker att testa med och sen får man bygga på vartefter det behövs, letar nu efter 1 inverter med minst 2000 w med en ren sinuskurva, hiskeliga priser på dessa, planen är att ha en controller till varje solcell, backupp.

Pjodd, man kommer inte ifrån förlusterna i invertern, och jag behöver inte bry mig om lagen, elnätet kommer i Swe. att kopplas bort på sikt, även om nätet skulle finnas kvar så är detta 2 separata system.

"och jag behöver inte bry mig om lagen" Nu har han varit för länge i Thailand:D:D:D
Kylskåp och ev. elspis brukar vara tunga elförbrukare punktvis iaf,
Lagring av ström? Undrar hur begagnat marknaden kommer bli på lithium? Du skickar inte ut något på nätet?

"och jag behöver inte bry mig om lagen" Nu har han varit för länge i Thailand:D:D:D
Kylskåp och ev. elspis brukar vara tunga elförbrukare punktvis iaf,
Lagring av ström? Undrar hur begagnat marknaden kommer bli på lithium? Du skickar inte ut något på nätet?

Helt rätt, kommer inte att registrera mig för att sälja ut på nätet, har räknat lite på detta och vad jag kommit fram till är att det är inte lönsamt att sälja, först ska man regga sig för att kunna sälja, nätbolaget vill ha betalt för att man använder sig av nätet, sen vill staten ha sin del av kakan, det varit en hel del fram och tillbaka om detta med skatt och moms, jag är för liten för att detta skulle vara intressant, dessutom så betalar köparen/elbolaget av el en sån låg ersättning per KW, nej tack för min del.

När det gäller spis så glömmer vi denna, i sve. så har jag gasolspis med backupp av vedspis, och i Th. så är det detsamma.
Kylskåp med frysfack finns i Th, i sve, så har jag en grävd brunn som jag använder som kylskåp, funkar bra för min del.

Batterier? jag hittade på en firma under sommaren i sve, som säljer bygger, monterar solcellsanläggningar, tycker att jag fick ett bra pris av dom vid köp av solceller, jag har även sett att dom säljer teslas batterier, som ligger på dryga 500 AH, men till ett pris av ungefär 50-60.000 kronor, (vet ej om det var med eller utan moms) inte intressant för min del, dessutom så behöver jag inte 500 AH.

Och nu plockar vi bort i sve, lampor från 220 V till 12 V, gått ifrån vanliga glödlampor till lågenergi och nu till dessa.

1. 3 watt.jpg

Senast ändrad:
Skam den som ger upp, det tog x antal veckor att lösa problemet med min registrering som jag gjorde i Sve, nätshoppingen fungerar bara ifrån Sve, kan inte bytas till annat land, jag är inte intresserad att få beställda varor till Sve. när jag inte kan ta emot dessa...nu lyckades jag att få dom att ändra adressen till Th. och nu hittade jag tillbaka till denna, beställd med lång leveranstid, 5 veckor...ok, jag väntar på leverans.

Bad min fru att registrera ett konto i hennes namn, och det gick bra, hon köpte lite småsaker till henne själv med mitt Mastercard, beställde till mig själv, vindruta till nya Honda, present till min fru (Big Bike) packfickor, är 110 cc big bike? om det inte är, låt min fru skämmas, det är hon som äger den :). När min fru nu går in och beställer denna, så blev det tvärstopp. you are not the cardholder, själv säger jag bara..SUCK.

MKP2000-122 off grid 12v to 220v solar inverter pure sine power inverter 2000w off grid voltage converter LED Display

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp