Ubon bygger en farm....

Svärföräldrarna har likadant kort, antar att dom har ett var, frågan är vad dom kan handla i matväg i dessa butiker, dom hade gått upp och köpt ett lock coca cola och ett lock appelsin juice på det kortet plus nudlar.

Detta bidrag om 300 B är för living, tydligen kan dom handla vad som finns i Cat One:s sortiment, undantaget, tobak, öl och alkohol.

Nu är det 1 år sedan en kusin till frugan avled i byn. och idag är det andra dagen av 3 som man med munkars hjälp håller minnet i liv av den avlidne, (där fick Ubon till det) igår stannade jag 20 minuter, idag 1 timma 10 minuter, när munkarna( 2ggr. igår 3 idag) kom så avvek Ubon i riktning mot hemmet, frugan stannar kvar och bönar och ber, och imorgon samma sak, fast utan Ubon:s närvaro, faktum är att jag vet inte vad jag ska tänka om dessa minneshögtider, där är musik som dundrar ifrån högtalare, dans tjo och tjim, ett bord har tävling i vem som kan gömma flest järn innanför västen, ifrån början så var det intressant, men numera så sovrar jag i inbjudningarna, trivs bättre hemma och lugnet.

Nu är det 1 år sedan en kusin till frugan avled i byn. och idag är det andra dagen av 3 som man med munkars hjälp håller minnet i liv av den avlidne, (där fick Ubon till det) igår stannade jag 20 minuter, idag 1 timma 10 minuter, när munkarna( 2ggr. igår 3 idag) kom så avvek Ubon i riktning mot hemmet, frugan stannar kvar och bönar och ber, och imorgon samma sak, fast utan Ubon:s närvaro, faktum är att jag vet inte vad jag ska tänka om dessa minneshögtider, där är musik som dundrar ifrån högtalare, dans tjo och tjim, ett bord har tävling i vem som kan gömma flest järn innanför västen, ifrån början så var det intressant, men numera så sovrar jag i inbjudningarna, trivs bättre hemma och lugnet.
När min frus farfar varit död i ett år skulle man till templet med kläder till den döde, det skulle vara i min svärfars storlek och sen skulle man ta fram urnan och gjorde någon välsignelsen av några benbitar ... sen fick svärfar kläderna ... jaha ytterligare en ceremoni man inte förstod ....

När min frus farfar varit död i ett år skulle man till templet med kläder till den döde, det skulle vara i min svärfars storlek och sen skulle man ta fram urnan och gjorde någon välsignelsen av några benbitar ... sen fick svärfar kläderna ... jaha ytterligare en ceremoni man inte förstod ....

Du har så rätt, och inte blir man klokare av vad som gäller, nyfiken som jag är så frågar jag, varför? och får man då till svar, fråga inte så mycket, och hur ska man då förstå? stämmer bra detta med den avlidnes benrester, nu efter farbroderns bortgång så efter kremeringen så ska benresterna tas om hand, sorteras? tvättas i cocosmjölk, inte för att jag förstår den sista smörjelsen, samma sak när familjen satte upp en nytt gravmonument så hämtade familjen benresterna från tidigare placering som fanns i tempelmuren och under rituella former tillsammans med munkar placerades dessa i nya monumentet, jag börjar misstänka att min fru är Buddhatroende...en regional religiös gös.

Jag hittar inte på bilderna från farbroderns egen BBQ, ligger väl någonstans på datorn, skit samma, en annan sak var detta med den avlidne i kistan, ett sista farväl, en del hällde/skvättade lite cocosmjölk, en del hade flaskor med en vätska, tyckte jag kände en lukt av bensin, jag frågade min fru, är det bensin? om blickar kunde döda, så hade jag varit död, som sagt ibland ska man inte fråga, framkom senare, inte bensin, parfymerat vatten...

Östra ingången till templet.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Projekt ricetakern går vidare, jag behöver hårdlöda, tänkte köra med silverlod, någon som har erfarenhet av denna?

Mapgasbrännare inkl. gas upp till 2400ºC med exakt justering av låga. Perfekt vid hårdlödning.

Alltså frågar jag om mapgasbrännare.

Farmens väg...

Som det är nu så får vi gå ut på framsidan, runda grannens tomt för att komma till farmen, begärt in anbud på att öppna muren på baksidan med direktinfart/ut ner på farmen, min fru vill ha en trappa, i helvete säger Ubon, det SKA bli en landgång, detta för att kunna gå till farmen med en kärra, oavsett med vad, foder, varor, min fru säger, jamen jag kan gå runt med fodersäckarna på kärra, eller ta på moppen, nu försöker jag förklara, Du kommer hem med 2 säckar foder (minst) per vecka, Du kör in bilen på uppfarten, lastar ur dessa säckar, tar 1 säck på moppen ggr.2, kör tillbaka ut, rundar grannens tomt, året består av 56 veckor, detta gör Du 56 ggr. per år, denna extra tid tar 5 minuter ggr. 56 vilket i runda slängar blir=....280 minuter på ett år, på 10 år så lär det bli, 2800 minuter, tid som fröken Gös istället kan lägga på farmen. Det kommer att bli en ramp, byggaren ville gjuta trappan 70 mm betong utan armeringsjärn, inte alls säger Ubon, vill Du gjuta trappa, varsågod, gjut hur många Du vill, men inte här. här SKA det bli en ramp oavsett vad min fru säger, minst 120 mm, och armering, ni behöver inte "naja" Ubon har svets. Vi får se hur detta slutar, vem vinner? fru Gös (sötnos) eller Ubon? Är det inte lite konstigt, att byggaren vill bestämma?

Tvättmaskinen..

Slangen viker sig och stryper vattnet, min fru har löst problemet på sitt sätt, fast å andra sidan varför klaga? hon löste problemet , fast nog kan man ha synpunkter på vilket material hon använt...:)

Tvättmaskin ala ingenjörstruppen.jpg

Tyckte det var helt underbar lösning :)

Jag låste in bilnycklarna i hyrbilen en gång i USA. Knallade upp på hotellrummet och hämtade just en trådgalge. Snart hade jag öppnat bilen som värsta biltjuvar proffset. Trådgalgar är fina verktyg :)

Problemet löst till större del, men fortfarande en mindre strypning på vattnet, kanske jag bygger om i framtiden, rör som slitsas, och cutta ut med kapen för att få böjningen, men det får jag väl ta någon dag när min fru är på gott humör så hon inte känner att hon har gjort fel. Igår åkte frugan iväg för att "bara titta, inte handla" enligt listan som byggaren av rampen gett till henne, och hem kommer hon efter att varit och "tittat" och naturligtvis så har hon handlat, leverans samma dag, och naturligtvis så har köpt denna 5 mm dragna tråden som armering, som jag har dålig erfarenhet av som armering, förvisso så blir det ingen direkt belastning, men ändock blir jag lite sur, vi har en överenskommelse och då tycker jag att det är den som ska gälla. Nu på morgonen så börjar hon yra något om en trappa, funderar på om byggaren och hon gått bakom min rygg att frångå rampen, vi får se, 2 lass mud beställt, hon säger till mig, be dom tippa mudden vid sidan av gaten, jag frågar varför inte tippa där den ska vara, får till svar, byggarna kan kärra bort, och Ubon tänker, kärra 30 meter, totalt meningslöst arbete.

Kom just tillbaka från metallfirman, behöver köpa lite mera metallprofiler, tittade samtidigt på alu-rör till nästa projekt, på vägen hem så var det poliskontroll, jag stod som nummer 4 i kön för bikar, blev lite osäker när det blev min tur om hans handviftande betydde att jag skulle åka iväg rakt fram eller om han vinkade in mig på sidovägen, tydligen så skulle jag in på sidovägen, ok, inga problem för min del, kör fram till bordet där det sitter det 2 poliser, varav den ena är polischef för trafikavdelningen, polischef? vi hoppar över titlar, skriva polischef är ju bara fjantigt, denna lagens långa arm har jag känt till under ett antal år, första gången jag träffade honom var på en begravning för ett antal år sedan, han frågade var jag var på väg, jag tänkte åka hem, jaha, då är det bara att åka, ha en trevlig dag.

I väntans tider, dom dyker väl upp snart, bilarna med profilerna och 2 lass mud...

Ja man kan förstå att arbetslösheten är låg om lastbil dumpar 30 meter från där man behöver materialet. Planering har väl inte dessa hört talas om.

Ja man kan förstå att arbetslösheten är låg om lastbil dumpar 30 meter från där man behöver materialet. Planering har väl inte dessa hört talas om.

Någon planerar så att arbetslösheten är noll, ett arbete som fodrar en man, där sätter man till ytterligare arbetare, som står och tittar på, med denna planering så blir i slutet arbetslösheten noll....har själv sett ett antal exempel på detta, nu senast vid elstolpbytet på gatan utanför huset, totalt 2 dagar på ett antal veckor, första dagen 9 man, andra dagen 7 man, sen försvann dom, sen får man räkna antal minuter ggr. gubbar i transporttid, bortkastad tid...

Senast redigerad av en moderator:
Lätt är det att handla på nätet, och när betalningen är genomförd så kan det bli svårare, att få till rättelse/ändring, men efter många turer så ska denna vara på väg, avskyr dessa långa leveranstider på flera veckor.

Sök Paket

MKP2000-122 off grid 12v to 220v solar inverter pure sine power inverter 2000w off grid voltage converter LED Display

Butik: makerele

Antal: 1

Anländer den 27 feb. 2018

Det ser ut som att det blir 1-0 till Ubon, 4 man har jobbat på idag, justerat infarten och gjutit igen en svacka, tagit bort muren, byggt en grind, byggt upp sidorna, och någon "mud" kom inte igår, beställt 2 lass a" 300 B, frugan tog moppen och åkte iväg för att fråga var är leveransen, kom tillbaka och hade bett dom trycka upp sin muden någonstans där solen inte kommer åt att skina, när hon var där så hade dom höjt priset till 500B per lass, beställde 2 m2 sand så använder vi detta istället som fyllnad, och kanske dom blir i stort sett klara med rampen imorgon?

Tvättmaskinen..

Slangen viker sig och stryper vattnet, min fru har löst problemet på sitt sätt, fast å andra sidan varför klaga? hon löste problemet , fast nog kan man ha synpunkter på vilket material hon använt...:)

Tvättmaskin ala ingenjörstruppen.jpg
Antar att du menar silvertejp istället för eltejp? Silvertejp regerar ju i Svedala. Påhittigt i vilket fall :p

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp