Ubon bygger en farm....

Jag har inget namn på denna frukt, frugan säger att den heter manburry, smaken? kanske någonstans mellan hallon och björnbär, ok för att lägga i flingor och mjölk, plantad och växer på farmen, 2-3 meter hög buske, ger rikligt med frukt...:) frugans syster bara älskar att plocka denna frukt, den är ju gratis.

Visa bilaga 67138
Mullbär är lite rolig bär för den är i och för sig rätt söt men reglerar på något sätt sötsuget ändå.

Och för den som är intresserad så är det mullbärsträdets blad som Silkesfjärilen äter och sen förpuppas till det som sedan blir Thaisiden
Mullbär är bra :cool:
Cyklade en gång norrut från Nan och sådär två mil utanför Nan finns det en Mullbärsodling där de tillverkar saft och annat av Mullbär.
De drog in mig och gjorde t o m en film av farangens besök. Det var faktiskt en häftig upplevelse. Skall du hitåt så fanns det en jättefin resort precis före odlingen om du inte föredrar att tälta. Stannar du i Phrae så bör vår stuga som jag kallar för resort vara klar, fast man vet inte för har så mycket med trädgården än, de håller på med fyll på baksidan. Annars kan du sova i huset om det inte känns för lyxigt :eek: :p I Nan har vi bara en lägenhet men det finns många fina resort här med.

Ubon

Forumveteran
Nu är dom flesta kalkonerna sålda, alla vuxna grodorna sålda, 2 tankar fyllda med smågrodor och yngel, kläckaren rullar på som den ska, kycklingar kläcks på löpande band, ett gäng gaidam ska säljas av, kanske min fru kan börja förstå detta med struktur? kanske inte?

Fantastisk detta med kalkonkycklingar, dom växer till i ägget, i mörker, ändock vet dom var och hur dom ska öppna äggskalet, alla öppnar skalet på samma sätt, även om ägget ligger ner.

Kalkonboet.jpg

nykläckt.jpg

Phonta

Forumveteran
Nu är dom flesta kalkonerna sålda, alla vuxna grodorna sålda, 2 tankar fyllda med smågrodor och yngel, kläckaren rullar på som den ska, kycklingar kläcks på löpande band, ett gäng gaidam ska säljas av, kanske min fru kan börja förstå detta med struktur? kanske inte?

Fantastisk detta med kalkonkycklingar, dom växer till i ägget, i mörker, ändock vet dom var och hur dom ska öppna äggskalet, alla öppnar skalet på samma sätt, även om ägget ligger ner.

Visa bilaga 67171

Visa bilaga 67172
Gaidam , är det samma som våra svarta kycklingar som springer runt tro, kanske dina är mer att äta på , fn. inget alls på de som finns i vår by

När man köper is, så får man detta i en plastpåse, man tar hem isen som börjat smälta, ibland lägger jag detta i frysfacket, och dom fryser ihop i en klump, numera tar jag med mig kylburken och tar isen i, brukar hålla sig till morgonen efter, och lämnar efter sig vatten.

Men nu har Ubon funderat lite, för c:a 2 år sedan så köpte jag en kylväska i sve, drivs på 12 volt, kylelementet är peltier, temperaturskillnaden ska vara 20 grader mot omgivande temp, i thai, 40+ grader ute, så håller väskan 20+ vad är det för kyla? kom och tänka på att jag har några peltier som ligger i sve, sedan tidigare experiment, kanske kan såga upp och montera några av dessa? evakueringen av värmen sköts av en liten cpu-fläkt, kanske kan byta till en större, och då borde/kanske kan fungera...
Nog kan man använda peltierelement för mycket mer tempskillnad än 20 grader, men verkningsgraden kan gå ner nåt jävelusiskt om man försöker göra nåt dom definitivt inte är designade för. Samtidigt, så, om du har riktigt bra fläktar så spelar det ju inte lika stor roll att dom utvecklar hundra watt på den varma sidan för att hålla din is kall.

Det finns ju mycket blajsnack om peltierelement där ute på Intrawebben, och en hel del skrivet som är alldeles för avancerat för att vara användbart, men den här sidan verkar ta upp funktionen på ett lagom invecklat sätt (och med fina kurvor): https://www.meerstetter.ch/compendium/tec-peltier-element-design-guide
Till exempel ser man ju där att kvoten mellan värmen som ett element kan transportera bort och hur mycket som måste kylas på andra sidan är exponentiellt beroende på temperaturdifferensen. Förutsatt att kylningen på den varma änden är samma. Om du har råd (finansiellt, visst, men kanske allra mest utrymmesmässigt) med en kylfläns stor som ett hus så kan du få upp tempdifferansen rejält.

Ubon

Forumveteran
Nog kan man använda peltierelement för mycket mer tempskillnad än 20 grader, men verkningsgraden kan gå ner nåt jävelusiskt om man försöker göra nåt dom definitivt inte är designade för. Samtidigt, så, om du har riktigt bra fläktar så spelar det ju inte lika stor roll att dom utvecklar hundra watt på den varma sidan för att hålla din is kall.

Det finns ju mycket blajsnack om peltierelement där ute på Intrawebben, och en hel del skrivet som är alldeles för avancerat för att vara användbart, men den här sidan verkar ta upp funktionen på ett lagom invecklat sätt (och med fina kurvor): https://www.meerstetter.ch/compendium/tec-peltier-element-design-guide
Till exempel ser man ju där att kvoten mellan värmen som ett element kan transportera bort och hur mycket som måste kylas på andra sidan är exponentiellt beroende på temperaturdifferensen. Förutsatt att kylningen på den varma änden är samma. Om du har råd (finansiellt, visst, men kanske allra mest utrymmesmässigt) med en kylfläns stor som ett hus så kan du få upp tempdifferansen rejält.
Tack för info. trevligt...

Nu har Ubon tänkt lite längre, varför krångla till det? kylväska, varför inte använda sig av en frigolitbox? finns i olika storlekar och med olika tjocklekar, även här kan man bygga in peltierelement, peltier?, bara att prova sig fram. Du pratar om kylflänsar, jag kom på att jag har köpt ett antal av dessa, (tillhör ett annat projekt) man kan väl låna...:) vi får se vad som händer.

cellplastlåda.jpg

kylfläns.jpg

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Tack för info. trevligt...

Nu har Ubon tänkt lite längre, varför krångla till det? kylväska, varför inte använda sig av en frigolitbox? finns i olika storlekar och med olika tjocklekar, även här kan man bygga in peltierelement, peltier?, bara att prova sig fram. Du pratar om kylflänsar, jag kom på att jag har köpt ett antal av dessa, (tillhör ett annat projekt) man kan väl låna...:) vi får se vad som händer.

Visa bilaga 67175

Visa bilaga 67176
Fungerar jättebra. :thumbsup: Det är precis så jag har gjort med vårat "resekylskåp". :) Jag mätte upp hur stort hål det skulle vara för att passa in peltiermodulen, och sedan hettade jag upp en rakbladskniv och skar längs linjerna jag hade ritat. Man får mycket finare yta i snittet om man hettar upp kniven med gasolspisen först, så det var därför jag gjorde så. :)

Senast ändrad:

Phonta

Forumveteran
Dessa fungerade redan från början ganska bra , jag använde dessa i kylskåp till båten redan på 90 talet , problemet var som tidigare nämnts att kyltempen inne ,i detta fall "boxen" är avhängigt flera omständigheter , dels storlek på aggregatet om man så får kalla det , sen har vi storleken invändigt samt isoleringen i det kylda utrymmet, även som nämndes yttertemperaturen ..
I Thailand skall det bli intressant att se vad Ubon når för resultat :thumbsup:

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Funkar bra både i Thailand och i Sverige. Vi brukar ha en liten plastlåda med isbitar i botten på boxen. Då blir det kylning även då man inte har tillgång till ström, och lätt att byta ut dem är det ju också då det säljs påsar med is i nästan var och varannan butik längs vägen. :)

Ubon

Forumveteran
Gaidam , är det samma som våra svarta kycklingar som springer runt tro, kanske dina är mer att äta på , fn. inget alls på de som finns i vår by
Första gången igår som jag smakade på en Gaidam plockad och kommer ifrån farmen, ingen smak som tilltalade mig, fast denna kokades, den enda fågel som jag normalt äter som kokt, höns med ris och currysås, vad som finns på en fågel att äta avgörs av fodret, här vet vi hur Thai tar hand om sina fåglar, låter dom springa fritt och får leta mat av vad som finns på marken, slänger åt dom lite ris emellanåt, med detta så blir köttet inte det bästa, minns jag rätt? protein i ris 7-9 % sojaböna c:a 30 %, sen kan man fundera på vad som är bäst :), den godaste fågeln enligt mig är BUT-kalkon och framförallt rökt.

Ubon

Forumveteran
Tror nog Ubon ser bilden framför sig lite klarare nu, nu utgår jag ifrån denna låda (likadan, denna är till äggkläckning), storleken kan jag reglera, tjockare väggar, homogenare, klär denna med faner som blir skydd mot stötskador, delar in med en flyttbar vägg, ena facket för is, den andra för kyla till dricka, om vi antar att lådan är anpassad för flaskor, innehåll i flaskan? inte en aning :) om vi nu tar bort en flaska så finns ett tomt utrymme, även denna luft ska kylas, detta vill inte Ubon, om vi tänker oss att flaskan finns i en kartong anpassad till flaskan, nu tillverkar Ubon av frigolit samma mått som kartongen, och byter flaskan till frigolit, så slipper vi kyla denna luft enär denna luft inte finns, när det gäller peltier så är måtten som jag tänkte mig, 40#40#3.7 m/m, och 60 w, ut 50 w, tror nog att det kan klara sig på 2 stycken, monterar på tempkontroll för båda, kyl och isbox, evakueringen av värmen på peltier sköts med hjälp av en eller flera cpu-fläktar, en mindre fläkt ska ligga i kyllådan enbart för att sakta cirkulera den kylda luften, dom drar några få watt, solcell, laddkontroll, batteri, dyrare än att köpa ett kylskåp, nackdel låst till nätet, fördel, mobil, kan iofs. köra med en inverter, men samtidigt är det roligare att hitta på egna lösningar, hur den kommer att se ut? skiter Ubon i, bara den fungerar :)

kylbox.jpg

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Tror nog Ubon ser bilden framför sig lite klarare nu, nu utgår jag ifrån denna låda (likadan, denna är till äggkläckning), storleken kan jag reglera, tjockare väggar, homogenare, klär denna med faner som blir skydd mot stötskador, delar in med en flyttbar vägg, ena facket för is, den andra för kyla till dricka, om vi antar att lådan är anpassad för flaskor, innehåll i flaskan? inte en aning :) om vi nu tar bort en flaska så finns ett tomt utrymme, även denna luft ska kylas, detta vill inte Ubon, om vi tänker oss att flaskan finns i en kartong anpassad till flaskan, nu tillverkar Ubon av frigolit samma mått som kartongen, och byter flaskan till frigolit, så slipper vi kyla denna luft enär denna luft inte finns, när det gäller peltier så är måtten som jag tänkte mig, 40#40#3.7 m/m, och 60 w, ut 50 w, tror nog att det kan klara sig på 2 stycken, monterar på tempkontroll för båda, kyl och isbox, evakueringen av värmen på peltier sköts med hjälp av en eller flera cpu-fläktar, en mindre fläkt ska ligga i kyllådan enbart för att sakta cirkulera den kylda luften, dom drar några få watt, solcell, laddkontroll, batteri, dyrare än att köpa ett kylskåp, nackdel låst till nätet, fördel, mobil, kan iofs. köra med en inverter, men samtidigt är det roligare att hitta på egna lösningar, hur den kommer att se ut? skiter Ubon i, bara den fungerar :)

Visa bilaga 67183
Hämtat direkt från @Ubon s klurerilåda. :)

Ubon

Forumveteran
Sitter vid datorn, utanför på vägen stannar en pickup, han tutar, jag går ut, visar sig att han vill köpa flaxare, alltså fågel, jag tar min mobil och ringer frugan så får hon ta snacket, samtidigt tycker jag mig se kinesdrag på killens ansikte, och detta har jag hört tidigare att Gaidam ska vara healty och lyckobringande för kineser i deras tro på någonting, det visar sig att han vill köpa just Gaidam, jag sa till frugan, gör ett paketpris på samtliga, rakt av, kan det bli lite bättre struktur på farmen tro?

Grodorna växer, dom större äter sina småsyskon, nackdel, förlust av groda, fördel i förlusten, minskad foderåtgång, och mer protein, livets gång om man säger, har tidigare läst om groda i det vilda, det är endast 3% av grodynglen som når vuxen ålder, 3 stycken av 100 yngel blir vuxna? naturens eget skafferi till predatorer.

Och här hade jag helt fel om priset på groda över tid, Macro, jag skrev att priset borde ligga på 130-140 B över Jul Nyår, totalt fel, har legat still på 115 B dom senaste 6 månaderna, tillgång och efterfrågan?

Senast ändrad:

Ubon

Forumveteran
Tono, den lilla vakthunden, det har varit nära några gånger, idag var det nära igen, det kom en man och parkerade sin pickis utanför gaten till till farmen, jag går fram till grinden som leder från tomten till farmen (baksidan), jag ser en person inne på farmen, jag kallar på Tono, han kommer springande, jag öppnar skjutgrinden, nu ser jag vem denna man är, han har köpt fågel tidigare vid tillfällen, när Tono får syn på honom, så reser Tono ragg, och morrar, jag säger till mannen, stå still. sträck upp händerna i luften, framförallt, STÅ STILL, Tono luktar runt, nu börjar mannen röra på fötterna, Tono reser ragg morrar och visar tänderna, för i HE..VETE stå still, Tono är avvaktande, sniffar runt mannen, jag kallar på Tono och det börjar bli lugnt, jag ser på Tono att han litar inte på denna man, straxt innan så hade min fru tagit moppen till byn, jag ringer henne och säger, kom hem, hon kommer och ska börja ta fåglar, det börjar skymma, fåglarna gör natt i sitt utrymme, jag står utanför med mannen, och Tono är någonstans bakom mig, nu ska den här mannen gå in till fåglarna och hjälpa min fru, nu blev Tono förbannad, vad ända in i he...., ska Du ta husses fåglar?, han är på väg att attackera, jag lyckades att ta tag i Tono, sen var det bara att gå hem, detta har hänt tidigare, guidens bror, jag är hemma, gaten öppen, han kommer på moppen och kör in på infarten, Tono reagerar direkt, jag kallar in Tono, håller honom i halsbandet, nu kommer nästa sak, han kliver av moppen går mot mig, sträcker fram handen och ska hälsa, kanske Tono uppfattade detta som en attack mot mig? jag har även sett att Tono börjar få tillbaka tendenser att vilja bli boss, detta får jag ta tag i när jag är åter, prio 1, hoppas min fru kan hantera Tono under tiden, en fjolla ifrån byn började jogga på vägen, stannar och retar Tono, kommer ibland på moppen, åker förbi, vänder, retar Tono, en sen kväll var jag ute och såg detta, han rycker i grinden, vad i he...e gör Du, jag får till svar, jag gillar inte hundar, ge f*n i och reta Tono, annars så släpper jag ut Tono, efter detta så har jag sett honom en gång gå förbi här, fast innan han passerade så tog han grannen med sig för att kunna passera.

Här vaktar Tono, inget som jag lärt honom, jag har flyttat gränsen var han ska vakta, hus, tomten och farmen, men som sagt, han vill vakta lite mera, gatan, och jaga iväg andra hundar, moppar, joggare, cyklister, ibland några bilar, som sagt, detta är prio 1.

Ubon

Forumveteran
Den större röda Coca Cola kyl lådan som vi tanka på morgonen med en 10 bath is påse o div drycker satt jag oxå o tänkte på att modda likt Ubon . Typ ha solcells driven kylskåp att ha under dagen ute på altanen o även kvällen :)

Visa bilaga 67187
Snyggt, ser att Du ligger inne med ett stenbord :) kyllådan, borde funka som Du skriver, 10 Bath is, täcker väl botten ungefär, fyll tomma volymen med frigolitblock, kostnaden på mitt projekt, tänkte använda solcellen som jag redan köpt för att testa, 100w med 10 meter kabel=4.000 B laddregulator c:a 400 B batteri 80 AH, c:a 3.700 B detta borde bli, peltier kan man hitta för 2-300 B styck cpu fläkt, kan man plocka ifrån en skrotad dator, annars kan man hitta begagnade med kylfläns för någon hundring, lite smågrejor som kommer till, innan jag kan tala om hur många watt som behövs så måste jag testa/provköra, om detta så får jag återkomma, sen när Du tvättar lådan så köper Du en flaska aceton för att tvätta frigolitblocken, som backupp om man har 220v så skulle man kunna använda sig av en batteriladdare 12 v, nu är det dags att titta i Ubon:s lilla humorlåda:)

Liknande trådar

Topp