Ubon bygger en farm....

Dessa fungerade redan från början ganska bra , jag använde dessa i kylskåp till båten redan på 90 talet , problemet var som tidigare nämnts att kyltempen inne ,i detta fall "boxen" är avhängigt flera omständigheter , dels storlek på aggregatet om man så får kalla det , sen har vi storleken invändigt samt isoleringen i det kylda utrymmet, även som nämndes yttertemperaturen ..
I Thailand skall det bli intressant att se vad Ubon når för resultat :thumbsup:

Funkar bra både i Thailand och i Sverige. Vi brukar ha en liten plastlåda med isbitar i botten på boxen. Då blir det kylning även då man inte har tillgång till ström, och lätt att byta ut dem är det ju också då det säljs påsar med is i nästan var och varannan butik längs vägen. :-)

är det samma som våra svarta kycklingar som springer runt tro, kanske dina är mer att äta på , fn. inget alls på de som finns i vår by

Första gången igår som jag smakade på en plockad och kommer ifrån farmen, ingen smak som tilltalade mig, fast denna kokades, den enda fågel som jag normalt äter som kokt, höns med ris och currysås, vad som finns på en fågel att äta avgörs av fodret, här vet vi hur Thai tar hand om sina fåglar, låter dom springa fritt och får leta mat av vad som finns på marken, slänger åt dom lite ris emellanåt, med detta så blir köttet inte det bästa, minns jag rätt? protein i ris 7-9 % sojaböna c:a 30 %, sen kan man fundera på vad som är bäst :), den godaste fågeln enligt mig är BUT-kalkon och framförallt rökt.

Senast redigerad av en moderator:
Tror nog Ubon ser bilden framför sig lite klarare nu, nu utgår jag ifrån denna låda (likadan, denna är till äggkläckning), storleken kan jag reglera, tjockare väggar, homogenare, klär denna med faner som blir skydd mot stötskador, delar in med en flyttbar vägg, ena facket för is, den andra för kyla till dricka, om vi antar att lådan är anpassad för flaskor, innehåll i flaskan? inte en aning :) om vi nu tar bort en flaska så finns ett tomt utrymme, även denna luft ska kylas, detta vill inte Ubon, om vi tänker oss att flaskan finns i en kartong anpassad till flaskan, nu tillverkar Ubon av frigolit samma mått som kartongen, och byter flaskan till frigolit, så slipper vi kyla denna luft enär denna luft inte finns, när det gäller peltier så är måtten som jag tänkte mig, 40#40#3.7 m/m, och 60 w, ut 50 w, tror nog att det kan klara sig på 2 stycken, monterar på tempkontroll för båda, kyl och isbox, evakueringen av värmen på peltier sköts med hjälp av en eller flera cpu-fläktar, en mindre fläkt ska ligga i kyllådan enbart för att sakta cirkulera den kylda luften, dom drar några få watt, solcell, laddkontroll, batteri, dyrare än att köpa ett kylskåp, nackdel låst till nätet, fördel, mobil, kan iofs. köra med en inverter, men samtidigt är det roligare att hitta på egna lösningar, hur den kommer att se ut? skiter Ubon i, bara den fungerar :)

kylbox.jpg

Tror nog Ubon ser bilden framför sig lite klarare nu, nu utgår jag ifrån denna låda (likadan, denna är till äggkläckning), storleken kan jag reglera, tjockare väggar, homogenare, klär denna med faner som blir skydd mot stötskador, delar in med en flyttbar vägg, ena facket för is, den andra för kyla till dricka, om vi antar att lådan är anpassad för flaskor, innehåll i flaskan? inte en aning :) om vi nu tar bort en flaska så finns ett tomt utrymme, även denna luft ska kylas, detta vill inte Ubon, om vi tänker oss att flaskan finns i en kartong anpassad till flaskan, nu tillverkar Ubon av frigolit samma mått som kartongen, och byter flaskan till frigolit, så slipper vi kyla denna luft enär denna luft inte finns, när det gäller peltier så är måtten som jag tänkte mig, 40#40#3.7 m/m, och 60 w, ut 50 w, tror nog att det kan klara sig på 2 stycken, monterar på tempkontroll för båda, kyl och isbox, evakueringen av värmen på peltier sköts med hjälp av en eller flera cpu-fläktar, en mindre fläkt ska ligga i kyllådan enbart för att sakta cirkulera den kylda luften, dom drar några få watt, solcell, laddkontroll, batteri, dyrare än att köpa ett kylskåp, nackdel låst till nätet, fördel, mobil, kan iofs. köra med en inverter, men samtidigt är det roligare att hitta på egna lösningar, hur den kommer att se ut? skiter Ubon i, bara den fungerar :)

kylbox.jpg
Hämtat direkt från @Ubon s klurerilåda. :)

Sitter vid datorn, utanför på vägen stannar en pickup, han tutar, jag går ut, visar sig att han vill köpa flaxare, alltså fågel, jag tar min mobil och ringer frugan så får hon ta snacket, samtidigt tycker jag mig se kinesdrag på killens ansikte, och detta har jag hört tidigare att Gdam ska vara healty och lyckobringande för kineser i deras tro på någonting, det visar sig att han vill köpa just Gdam, jag sa till frugan, gör ett paketpris på samtliga, rakt av, kan det bli lite bättre struktur på farmen tro?

Grodorna växer, dom större äter sina småsyskon, nackdel, förlust av groda, fördel i förlusten, minskad foderåtgång, och mer protein, livets gång om man säger, har tidigare läst om groda i det vilda, det är endast 3% av grodynglen som når vuxen ålder, 3 stycken av 100 yngel blir vuxna? naturens eget skafferi till predatorer.

Och här hade jag helt fel om priset på groda över tid, Macro, jag skrev att priset borde ligga på 130-140 B över Jul Nyår, totalt fel, har legat still på 115 B dom senaste 6 månaderna, tillgång och efterfrågan?

Senast ändrad:
Tono, den lilla vakthunden, det har varit nära några gånger, idag var det nära igen, det kom en man och parkerade sin pickis utanför gaten till till farmen, jag går fram till grinden som leder från tomten till farmen (baksidan), jag ser en person inne på farmen, jag kallar på Tono, han kommer springande, jag öppnar skjutgrinden, nu ser jag vem denna man är, han har köpt fågel tidigare vid tillfällen, när Tono får syn på honom, så reser Tono ragg, och morrar, jag säger till mannen, stå still. sträck upp händerna i luften, framförallt, STÅ STILL, Tono luktar runt, nu börjar mannen röra på fötterna, Tono reser ragg morrar och visar tänderna, för i HE..VETE stå still, Tono är avvaktande, sniffar runt mannen, jag kallar på Tono och det börjar bli lugnt, jag ser på Tono att han litar inte på denna man, straxt innan så hade min fru tagit moppen till byn, jag ringer henne och säger, kom hem, hon kommer och ska börja ta fåglar, det börjar skymma, fåglarna gör natt i sitt utrymme, jag står utanför med mannen, och Tono är någonstans bakom mig, nu ska den här mannen gå in till fåglarna och hjälpa min fru, nu blev Tono förbannad, vad ända in i he...., ska Du ta husses fåglar?, han är på väg att attackera, jag lyckades att ta tag i Tono, sen var det bara att gå hem, detta har hänt tidigare, guidens bror, jag är hemma, gaten öppen, han kommer på moppen och kör in på infarten, Tono reagerar direkt, jag kallar in Tono, håller honom i halsbandet, nu kommer nästa sak, han kliver av moppen går mot mig, sträcker fram handen och ska hälsa, kanske Tono uppfattade detta som en attack mot mig? jag har även sett att Tono börjar få tillbaka tendenser att vilja bli boss, detta får jag ta tag i när jag är åter, prio 1, hoppas min fru kan hantera Tono under tiden, en fjolla ifrån byn började jogga på vägen, stannar och retar Tono, kommer ibland på moppen, åker förbi, vänder, retar Tono, en sen kväll var jag ute och såg detta, han rycker i grinden, vad i he...e gör Du, jag får till svar, jag gillar inte hundar, ge f*n i och reta Tono, annars så släpper jag ut Tono, efter detta så har jag sett honom en gång gå förbi här, fast innan han passerade så tog han grannen med sig för att kunna passera.

Här vaktar Tono, inget som jag lärt honom, jag har flyttat gränsen var han ska vakta, hus, tomten och farmen, men som sagt, han vill vakta lite mera, gatan, och jaga iväg andra hundar, moppar, joggare, cyklister, ibland några bilar, som sagt, detta är prio 1.

Den större röda Coca Cola kyl lådan som vi tanka på morgonen med en 10 bath is påse o div drycker satt jag oxå o tänkte på att modda likt Ubon . Typ ha solcells driven kylskåp att ha under dagen ute på altanen o även kvällen :-)

IMG_20180421_121924.jpg

Snyggt, ser att Du ligger inne med ett stenbord :) kyllådan, borde funka som Du skriver, 10 Bath is, täcker väl botten ungefär, fyll tomma volymen med frigolitblock, kostnaden på mitt projekt, tänkte använda solcellen som jag redan köpt för att testa, 100w med 10 meter kabel=4.000 B laddregulator c:a 400 B batteri 80 AH, c:a 3.700 B detta borde bli, peltier kan man hitta för 2-300 B styck cpu fläkt, kan man plocka ifrån en skrotad dator, annars kan man hitta begagnade med kylfläns för någon hundring, lite smågrejor som kommer till, innan jag kan tala om hur många watt som behövs så måste jag testa/provköra, om detta så får jag återkomma, sen när Du tvättar lådan så köper Du en flaska aceton för att tvätta frigolitblocken, som backupp om man har 220v så skulle man kunna använda sig av en batteriladdare 12 v, nu är det dags att titta i Ubon:s lilla humorlåda:)

en mindre fläkt ska ligga i kyllådan enbart för att sakta cirkulera den kylda luften, dom drar några få watt
kylbox.jpg
Utmärkt. Jag kom just att tänka på (när jag satt på porslinstronen förstås, man tänker bättre där) att jag skulle påpeka att det är en Bra Idé(tm) med en fläkt som cirkulerar luften lite.

Men jag skulle rekommendera en fläkt på nåt i stil med en watt, efter det vinner du inte mycket i en låda med den storleken. Tänk på att du måste kyla bort dess förlusteffekt också.

Mango är hälsan själv, när vi startade farmen, frugan planterade 7 olika mangoträd, kanske det blev några till, okänt för Ubon, igår eftermiddag kom hon hem från farmen med en mango, en enda, 1 styck, jag har aldrig sett någon så stor, efter vägning så visade vågen på 1.6 kilo...:)

Mango 1,6 kilo.jpg

Mango är hälsan själv, när vi startade farmen, frugan planterade 7 olika mangoträd, kanske det blev några till, okänt för Ubon, igår eftermiddag kom hon hem från farmen med en mango, en enda, 1 styck, jag har aldrig sett någon så stor, efter vägning så visade vågen på 1.6 kilo...:)

Mango 1,6 kilo.jpg

Hej

Den var gigantisk, redan på 1 kg är dom ju stora, äter mycket mango och då både grön omogen och den mogna gula, vi har ju flera träd i vår trädgård men vi hinner inte få dom mogna innan vi återvänder till Sverige, men gröna käkar vi ifrån egna träd.

Mvh isan lover

Utmärkt. Jag kom just att tänka på (när jag satt på porslinstronen förstås, man tänker bättre där) att jag skulle påpeka att det är en Bra Idé(tm) med en fläkt som cirkulerar luften lite.

Men jag skulle rekommendera en fläkt på nåt i stil med en watt, efter det vinner du inte mycket i en låda med den storleken. Tänk på att du måste kyla bort dess förlusteffekt också.

Jag har en del olika storlekar på fläktar, den mindre här är på 0.10 ah, detta torde bli 1.2 w, värmen ifrån denna ser jag inte som något problem, det är så lite så det är försumbart, lådans storlek är inte bestämd, detta är beroende på vad som är tänkt att packas in, Jag får fundera vidare.

cpufläkt.jpg

Nu börjas det att så ris, en del fält har börjat gro, och som vanligt så ska gräset hållas efter, fälten innan sådd besprutas och vallarna likaså, även att vallarna besprutas efter sådd, detta gift lakas ur efter det att regnet börjar, rinner ut på fälten tas upp av risplantan, bedrövligt, och dessa som sköter hanteringen har ingen personlig skyddsutrustning, än mer bedrövligt.

Giftbesprutning 1.jpg

giftbesprutning 2.jpg

Dessa lånehajar, jag kallar dom för "moneypicker" 3 närmsta husen runt här har fastnat i gapet på hajarna, jag ser bikar ock bilar i stort sett varje dag som kommer för att plocka upp räntorna, lånet vill dom inte ha tillbaka, det är räntorna dom tjänar på, det är tanterna som tagit dessa underbordetlånen, så gubbarna står utanför, men dom blir ändock drabbade på något sätt, 2 av tanterna har inget jobb, den 3-dje jobbar några timmar på en mindre hönsfarm några 100 meter bort, inkomst 200 B per dag, antar att räntorna överstiger inkomsten, och dessutom så har dom gått i borgen för varandra, det sista som hände vid huset jämte här, för några dagar sedan var att, när pengar ska hämtas så är hon inte hemma, vad som sägs är att "någon" vid detta hus har tagit vattenslangen och kört in den i genom fönstret...och skruvat på vattnet, så där blev gubben i familjen drabbad direkt, indirekt blir han drabbad om han ger pengar till sin fru och hon betalar räntor till moneypicker, ingen har sett detta hända, man har sett att moneypicker har varit där, och dom står högst upp på listan som misstänkta...

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp