Tono, den lilla vakthunden, det har varit nära några gånger, idag var det nära igen, det kom en man och parkerade sin pickis utanför gaten till till farmen, jag går fram till grinden som leder från tomten till farmen (baksidan), jag ser en person inne på farmen, jag kallar på Tono, han kommer springande, jag öppnar skjutgrinden, nu ser jag vem denna man är, han har köpt fågel tidigare vid tillfällen, när Tono får syn på honom, så reser Tono ragg, och morrar, jag säger till mannen, stå still. sträck upp händerna i luften, framförallt, STÅ STILL, Tono luktar runt, nu börjar mannen röra på fötterna, Tono reser ragg morrar och visar tänderna, för i HE..VETE stå still, Tono är avvaktande, sniffar runt mannen, jag kallar på Tono och det börjar bli lugnt, jag ser på Tono att han litar inte på denna man, straxt innan så hade min fru tagit moppen till byn, jag ringer henne och säger, kom hem, hon kommer och ska börja ta fåglar, det börjar skymma, fåglarna gör natt i sitt utrymme, jag står utanför med mannen, och Tono är någonstans bakom mig, nu ska den här mannen gå in till fåglarna och hjälpa min fru, nu blev Tono förbannad, vad ända in i he...., ska Du ta husses fåglar?, han är på väg att attackera, jag lyckades att ta tag i Tono, sen var det bara att gå hem, detta har hänt tidigare, guidens bror, jag är hemma, gaten öppen, han kommer på moppen och kör in på infarten, Tono reagerar direkt, jag kallar in Tono, håller honom i halsbandet, nu kommer nästa sak, han kliver av moppen går mot mig, sträcker fram handen och ska hälsa, kanske Tono uppfattade detta som en attack mot mig? jag har även sett att Tono börjar få tillbaka tendenser att vilja bli boss, detta får jag ta tag i när jag är åter, prio 1, hoppas min fru kan hantera Tono under tiden, en fjolla ifrån byn började jogga på vägen, stannar och retar Tono, kommer ibland på moppen, åker förbi, vänder, retar Tono, en sen kväll var jag ute och såg detta, han rycker i grinden, vad i he...e gör Du, jag får till svar, jag gillar inte hundar, ge f*n i och reta Tono, annars så släpper jag ut Tono, efter detta så har jag sett honom en gång gå förbi här, fast innan han passerade så tog han grannen med sig för att kunna passera.
Här vaktar Tono, inget som jag lärt honom, jag har flyttat gränsen var han ska vakta, hus, tomten och farmen, men som sagt, han vill vakta lite mera, gatan, och jaga iväg andra hundar, moppar, joggare, cyklister, ibland några bilar, som sagt, detta är prio 1.