Ubon bygger en farm....

Diskussion i 'Expat i Thailand' startad av Ubon, 26 augusti 2014.

1. Ubon

Ubon Forumveteran

He he he :) :)

Berralund och eirkar gillar detta.
  2. pitch

pitch Medlem

Utmärkt. Jag kom just att tänka på (när jag satt på porslinstronen förstås, man tänker bättre där) att jag skulle påpeka att det är en Bra Idé(tm) med en fläkt som cirkulerar luften lite.

Men jag skulle rekommendera en fläkt på nåt i stil med en watt, efter det vinner du inte mycket i en låda med den storleken. Tänk på att du måste kyla bort dess förlusteffekt också.

eirkar, suriya och Berralund gillar detta.
  3. Ubon

Ubon Forumveteran

Mango är hälsan själv, när vi startade farmen, frugan planterade 7 olika mangoträd, kanske det blev några till, okänt för Ubon, igår eftermiddag kom hon hem från farmen med en mango, en enda, 1 styck, jag har aldrig sett någon så stor, efter vägning så visade vågen på 1.6 kilo...:)

Mango 1,6 kilo.jpg

Sakhon, Kycklingen, Koppar55 och 10 andra gillar detta.
  4. Phonta

Phonta Forumveteran

Den var stor , själv gillar jag Pappaya , men frugan gillar Mango, har satt flera träd på tomten nu IMG_20180119_101234783.jpg

Kycklingen, brt666, JanneMan61 och 6 andra gillar detta.
  5. Isan Lover

Isan Lover Forumräv Guldmedlem

Hej

Den var gigantisk, redan på 1 kg är dom ju stora, äter mycket mango och då både grön omogen och den mogna gula, vi har ju flera träd i vår trädgård men vi hinner inte få dom mogna innan vi återvänder till Sverige, men gröna käkar vi ifrån egna träd.

Mvh isan lover

eirkar, suriya och Micke.T gillar detta.
  6. Ubon

Ubon Forumveteran

Jag har en del olika storlekar på fläktar, den mindre här är på 0.10 ah, detta torde bli 1.2 w, värmen ifrån denna ser jag inte som något problem, det är så lite så det är försumbart, lådans storlek är inte bestämd, detta är beroende på vad som är tänkt att packas in, Jag får fundera vidare.

cpufläkt.jpg

Kycklingen, eirkar, pontiac-51 och 1 annan gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Ubon

Ubon Forumveteran

Nu börjas det att så ris, en del fält har börjat gro, och som vanligt så ska gräset hållas efter, fälten innan sådd besprutas och vallarna likaså, även att vallarna besprutas efter sådd, detta gift lakas ur efter det att regnet börjar, rinner ut på fälten tas upp av risplantan, bedrövligt, och dessa som sköter hanteringen har ingen personlig skyddsutrustning, än mer bedrövligt.

Giftbesprutning 1.jpg

giftbesprutning 2.jpg

Kycklingen, brt666, pontiac-51 och 2 andra gillar detta.
  9. Ubon

Ubon Forumveteran

Dessa lånehajar, jag kallar dom för "moneypicker" 3 närmsta husen runt här har fastnat i gapet på hajarna, jag ser bikar ock bilar i stort sett varje dag som kommer för att plocka upp räntorna, lånet vill dom inte ha tillbaka, det är räntorna dom tjänar på, det är tanterna som tagit dessa underbordetlånen, så gubbarna står utanför, men dom blir ändock drabbade på något sätt, 2 av tanterna har inget jobb, den 3-dje jobbar några timmar på en mindre hönsfarm några 100 meter bort, inkomst 200 B per dag, antar att räntorna överstiger inkomsten, och dessutom så har dom gått i borgen för varandra, det sista som hände vid huset jämte här, för några dagar sedan var att, när pengar ska hämtas så är hon inte hemma, vad som sägs är att "någon" vid detta hus har tagit vattenslangen och kört in den i genom fönstret...och skruvat på vattnet, så där blev gubben i familjen drabbad direkt, indirekt blir han drabbad om han ger pengar till sin fru och hon betalar räntor till moneypicker, ingen har sett detta hända, man har sett att moneypicker har varit där, och dom står högst upp på listan som misstänkta...

Last edited: 14 maj 2018
    Sakhon, Kycklingen, eirkar och 1 annan gillar detta.
  10. Ubon

Ubon Forumveteran

Inom 10 dagar så har det varit några ormar igen, sålde av alla vuxna grodor, några smet iväg men fångades in, i denna jakt så lyfte jag på en plåtbit som låg på marken och hittade en svart skorpion, frugan hittade en orm, kan tänka mig att denna är en Dogfaced watersnake, frugan fångar orm på sitt sätt, Ubon:s humor: undrar om hon känner till "Ljusterö"...:)

ormfångst.jpg

Kycklingen, brt666, eirkar och 6 andra gillar detta.
  11. Ubon

Ubon Forumveteran

Jag står på altanen, min fru kommer ut och säger, det regnar:) hon är duktig hon som alldeles själv kan komma fram till att det regnar...:) själv hade jag nog inte kunnat listat ut att det regnar...

Regn.jpg

12. Ubon

Ubon Forumveteran

Nu blir det inget mer på en okänd tid, uppkopplingsproblematik...

pappa anka.jpg

Kycklingen, eirkar, Phonta och 1 annan gillar detta.
  13. Berralund

Berralund Forumvärd TS-teamet

Hoppas att problematiken löser sig snabbt! :wai:

Kycklingen gillar detta.
  14. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumveteran

Höll just på att tappa hakan när jag läste vad du skrev.
    Trodde herrn' hade tappat förståndet en stund.

eirkar gillar detta.
  15. Ubon

Ubon Forumveteran

Nu har jag tillfälligt fått igång dator/telefon, för hur länge vet jag inte, tydligen mycket snö under vintern, husvagnen tålde inte tyngden, så taket ramlade in, så det blir till att besöka skroten, adjö med den husvagnen...:)

Berralund, eirkar och Pepsi gillar detta.
  16. Pepsi

Pepsi Forumräv

Så har du kommit till Sverige nu? I måndags var du i Thailand. Nu till verkligheten med snö i Sverige..
    Kanske bara info från Sverige du fått..
    Spara husvagnen och bygg något.. Ett struts hus kanske? :)
    Hoppas allt är bra Ubon!! :wai::wai:

Berralund och eirkar gillar detta.
  17. Ubon

Ubon Forumveteran

Lämnade Th. Tisdag framme i Swe. Onsdag, "hemma" Onsdag kväll, ingen snö kvar, klart man kan bygga ett strutshus av husvagn, det finns ju taklucka dom kan titta ut ifrån:) resten av tiden lär dom få "nackont", vart ute ett par gånger med lien och slagit gräs, ska försöka hålla efter växtligheten som vill ta över. Vet inte när jag är åter i Th. kanske stannar här 4-5 månader, så det är dags att börja leta biljett redan nu...:)

Kycklingen, eirkar, Berralund och 1 annan gillar detta.
  18. Berralund

Skönt att vara tillbaka och samtidigt inte misstänker jag. Ha en skön sommar, hoppas på uppdateringar om farmen när sådana kommer från Thailand.

19. Ubon

Ubon Forumveteran

Inte, var rätta ordet, men jag har bodelningen efter min son och även huset hans ska säljas, kunde jag åka om 3 månader så åker jag...:)

eirkar och Berralund gillar detta.
  20. Berralund

Hoppas att det löser sig snabbt, sådant är påfrestande. :wai:

Kycklingen gillar detta.
  21. Ubon

Ubon Forumveteran

Har just varit i kontakt med patentombudet, blir en träff om några veckor i Stockholm.

Berralund gillar detta.
Laddar...

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis