Ubon bygger en farm....

 

Ubon

Forumveteran
Nu får vi se om den här tråden kan bli seriös....
Blow.2 granat 056.jpg
 
"Långeman " sa:
Du har helt rätt, det ser jag nu som först. Då jag var den som skrev det första inlägget så framgick det inte. Då hette tråden bara UBON, men det har du säkert glömt numera, och just nu gjorde jag det samma.
Lycka till med farmen, oavstt vad den kommer att handla om.

Jag bytte från Ubon en farmare till Ubon bygger en farm.

Två rai står till mitt förfogande, och där tänkte jag utveckla en farm, tanken bakom detta är att min "oäkta hustru" den dagen hon går i pension i framtiden, ska ha en inkomst från detta så att det täcker mellanskillnaden mellan lön och pension.

Normalt lägger jag mina projekt på femårsplanering, nu har det varit ett års förberedelser, startplanering, så om fyra år ska verksamheten vara igång och
förhoppningsvis generera en vinst. Framtiden utvisar, men nog känns det lite omtumlande att byta dryga 40 år inom juridkens värld till att bli farmare i ett annat land.
 
"Ubon " sa:
Jag bytte från Ubon en farmare till Ubon bygger en farm.

Två rai står till mitt förfogande, och där tänkte jag utveckla en farm, tanken bakom detta är att min "oäkta hustru" den dagen hon går i pension i framtiden, ska ha en inkomst från detta så att det täcker mellanskillnaden mellan lön och pension.

Normalt lägger jag mina projekt på femårsplanering, nu har det varit ett års förberedelser, startplanering, så om fyra år ska verksamheten vara igång och
förhoppningsvis generera en vinst. Framtiden utvisar, men nog känns det lite omtumlande att byta dryga 40 år inom juridkens värld till att bli farmare i ett annat land.

Vilka av djuren från Noaks ark kommer att finnas hos er i framtiden, det blir väl inte bara grisar och kalkoner. ???
 
"Rong " sa:
Jag ställer frågan är det din odling och i såfall vad är det du odlar ?


Denna tillhör inte oss, var på väg till nästliggande by för att ta en fika, träffade på bonden som stod på fältet, men han var inte så talför. Tänkte inte på vad han odlade, med tanke på säsongen så tror jag min gissning blir cantalope.

Cantalope en fin frukt, när odlarna runt om här, plockat vad dom ska ha så blir det alltid kvar på fältet som vem som helst kan ta, passade på en gång att plocka en hink som jag kokade, (inte hinken) och gjorde mos av, dom är så söta i sig själv så inget socker behövs.

Hon har drygt 20 rai, hennes 7 syskon har tillsammans lika mycket, totalt ungefär 45rai, på fälten är det 100% ris som gäller olika sorter, bönor sätts på sommaren för gröngödsling.

Det som odlas hemma är bara för husbehov.
Sist jag var nere så fick jag några plantor passionsfrukt, annars har vi haft eller har, 1 cocos (min egenplanterade) papya, lök, gurka, banan, chili, lemon, några olika sorter mango, päron, dill, persilja, har säkert glömt något.

För min del så är det väl egentligen blommor som gäller, orkideer, sen odlar jag bara för att det är kul å se när det växer.

För några dagar sen fick jag en bild på bananen utanför grinden, den är 8 månader och ger frukt nu, den har också ynglat av sig med 5 plantor, dom flyttar jag till 2 rai, om 2 månader när jag är på plats.
20140813_055120.jpg
 
Om du söker tips för din blivande farm kunde jag ge dig rådet att plantera bananer.
Bananer planterar du med 3 m mellanrum och det görs vanligen innan regnperioden och efter 1 år ger den frukt. Plantorna är billiga att köpa in men de måste grävas relativt djupt och sedan skall jorden man tar upp vila några dagar innan man planterar.
En bananodling kan ge ca 6 ton per rai eller ca 40 ton per ha.
Bananer är inte billiga numera och thai konsumerar mycket bananer, därför tror jag att det går att säja till marknaden och även privat.
En bananodling är lättskött och fordrar inte mycket gödning, men bör hållas efter för sly och ogräs, men när träden blir stora täcker de solljuset och inte mycket ogräs och sly kommer. Jag anser man kan anordna en droppbevattning när torrperioden kommer, men annars har trädet djupa rötter, gödsling skall man göra därför det ger mycket mer frukt.
Vi har planterat bananer vid gummifältet men det ligger avsides som medför att thaiarna plockar stockar, men det kommer bananer, man kan säga bananstockarna är allmänn egendom.
Nu har vi planterat runt två dammar och de träden har vuxit mycket bra och börjar snart ge frukt. Jag skalar och fryser ned bananer därför hållbarheten är kort tid för banantocken om inte så görs. Bananer anses som den nyttigaste frukten.
Jag anser bananodling är intressant och det är lättskött.
Jag kallar det bananträd men det är inget träd och mycket lätt att cutta ned med en machete. Man cuttar ned trädet sedan det gett frukt, och nytt kommer upp.
Vi har haft bananer endast för egen konsumtion och ingen försäljning, men när de vid dammarna börjar ge frukt blir det för mycket och måste säljas, men thailändskan säger det är inga problem att sälja till marknaden.
 
"Ubon " sa:
Jag bytte från Ubon en farmare till Ubon bygger en farm.

Två rai står till mitt förfogande, och där tänkte jag utveckla en farm, tanken bakom detta är att min "oäkta hustru" den dagen hon går i pension i framtiden, ska ha en inkomst från detta så att det täcker mellanskillnaden mellan lön och pension.

Normalt lägger jag mina projekt på femårsplanering, nu har det varit ett års förberedelser, startplanering, så om fyra år ska verksamheten vara igång och
förhoppningsvis generera en vinst. Framtiden utvisar, men nog känns det lite omtumlande att byta dryga 40 år inom juridkens värld till att bli farmare i ett annat land.

Två Rai är inte mycket för en farm ::)
 
Två rai är nog för lite för att det skall gå att tjäna några pengar på. Men för skoj skull så kan du ju prova men räkna med att du kanske förlorar pengar istället. a :police:
 
Jag har lite svårt att förstå hur Ubon skall kunna förlora pengar på att odla...Så stora kostnader är det väl inte. Två rai ger säkert inte så mycket, men jag har själv räknat på hur vi kan utnyttja frugans 3,2 rai och jag räknar med att familjen blir i stort sett självförsörjande på griskött, ägg, slaktankor, fisk, grönsaker grodor. Ris får vi köpa, men det gör vi ju direkt av grannarna.
 
"Birger " sa:
Jag har lite svårt att förstå hur Ubon skall kunna förlora pengar på att odla...Så stora kostnader är det väl inte. Två rai ger säkert inte så mycket, men jag har själv räknat på hur vi kan utnyttja frugans 3,2 rai och jag räknar med att familjen blir i stort sett självförsörjande på griskött, ägg, slaktankor, fisk, grönsaker grodor. Ris får vi köpa, men det gör vi ju direkt av grannarna.

5555 hur stort är årsförbrukningen av grodor? ;D
 
du kanske skulle "odla" fram lite insekter också... cikador, skorpioner mm...
det e nog ganska lättskött och ger bra avkastning per m2, dom e ju ganska små
 
"krister " sa:
du kanske skulle "odla" fram lite insekter också... cikador, skorpioner mm...
det e nog ganska lättskött och ger bra avkastning per m2, dom e ju ganska små

Cikador yrar min svärson om, det skall tydligen vara lönsamt och jag tycker det låter kul. Dock måste uppfödningen ligga en bit från huset och utföras inomhus - dom för tydligen ett sabla liv!
 
vet inte hur det e i din by men i den byn jag bodde i Isaan, och i den förort till Udon där farsan bor gör man precis vad man vill på sin markplätt. Farsan hade Canadagäss 2 m från sovrummet, så han fick isolera och skaffa dubbla fönster.

Cikador jo dom för ett jä-vla liv, men det finns redan en miljon cikador i banantädet bakom huset så vad gör det för skillnad?
 
"Birger " sa:
Jag har lite svårt att förstå hur Ubon skall kunna förlora pengar på att odla...Så stora kostnader är det väl inte. Två rai ger säkert inte så mycket, men jag har själv räknat på hur vi kan utnyttja frugans 3,2 rai och jag räknar med att familjen blir i stort sett självförsörjande på griskött, ägg, slaktankor, fisk, grönsaker grodor. Ris får vi köpa, men det gör vi ju direkt av grannarna.

Du låter optimistisk Birger...men det är ju bra! Frugan har egna nästan 6 rai och hon säjer att inget lönar sej!!! Jag har föreslagit ett och annat men hon säjer att hon aldrig kan tjäna samma som i Sverige på att jobba 30 tim/veckan...Sant...men nu gällde det ju Thailand. Grisar drar till sig fruktansvärt mycket flugor och råttor(inte risråttor) i värmen och nu vill man ha(Amphore) en ritning på var man släpper ut avloppsvatten när man spolar rent...många har visst fått förstört grundvatten pga att man bara släpper ut avloppsvattnet i naturen....Men jag vet ju inte mkt om jordbruk...men bananer låter bra..
 
Du har säkert alldeles rätt, Areeya, inte tror jag lönsamheten blir nåt att hurra för och nog tror jag de sanitära problemen blir lite större än vad mina optimistiska släktingar tror. Men svågern har grisar mitt i byn och det luktar inte mer än att det tog två besök i byn innan jag upptäckte farmen. Renare anläggning har jag aldrig sett! Inte heller har jag sett grisar bli schamponerade och duschade förr....
Men enda sättet för att få lönsamhet är nog att förädla. Sälj inte grisen till slakt, slakta själv och sälj korv! Och så vidare....
 
Ja du långeman....


Vilka av djuren från Noaks ark kommer att finnas hos er i framtiden, det blir väl inte bara grisar och kalkoner

Min planering idag, 4 modersuggor, grundpelare. Allt kan ändras över tid.

// Inlägg redigerat på begäran av TS
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp