Ubon bygger en farm....

"hillmer " sa:
Fan vad ni tar allt för givet här bara för att det är en tjej som jobbar i bar. Är väl skillnad på att ha en dröm men att sen kanske inte kan förverkliga den. Har inte ni drömmar?? Sen varför tror alla att dom bara vill ha pengar bara för dom har en drömm??
Karma! Exakt Hillmer, -sedan var min tanke bara att få veta om det går att få lönsamhet på en ank-farm. Den här damen kommer jag nog aldrig att träffa, pratar bara litet över nätet.

"Hans Svensson " sa:
Karma! Exakt Hillmer, -sedan var min tanke bara att få veta om det går att få lönsamhet på en ank-farm. Den här damen kommer jag nog aldrig att träffa, pratar bara litet över nätet.

I Thailand, i allt som går att äta finns det en lönsamhet, mer eller mindre.
Nu lämnar vi den här tjejen och önskar henne lycka till...

Trotoarbonder.
Ett tag i Sverige var det vanligt att man skulle lamna storstan och flytta ut po landet och odla potatis och andra grodor,nu verkar det som om dessa personer har flyttat till Thailanska ladsbygden och har blivit exsperter po Thailandsk jordbruk och sedar,bara den lilla saken att alla grodor besprutas med bekampnings medel ,verkar inte ha forstotts i debatten,en fattig risbonde kan inte behova gora det,han ager nogra rai,odlar for sitt eget behov,min Thai tjej vet battre,hennes far har ett storskaligt jordbruk med flera anstalda,de odlar mest ris for exsport till utlandet,samt saljer po den inhemska marknaden,de odlar ockso annat.
Lycka till .

"cumulus " sa:
Du fabricerar foton ute ifrån google och tar det för sanning... Saken är väl den att du aldrig sett en thaikossa för du blundar dig fram för att slippa se vad som försigår....

ALLT är INTE bra i Thailand, mycket är dåligt....Här ser du ett par äkta Isaanrangel i alla fall...
Fotot på thaikossan tog jag själv igår när jag gick till en byresturang i byn.
Det borde du väl förstå att de har kor som de föder upp för att sälja och tjäna pengar och ett benrangel får de mycket dåligt betalt eller det kanske finns ingen köpare till sådana kor som är misskötta.
I det här området har de välmående kor och bufflar som vad jag kan förstå de säljer många till avelsdjur till de som vill bygga upp bra besättningar av kor och bufflar.
Grannen sålde bufflar här för 40-50.000 Baht styck och kor säljer de för 30-40.000 Baht styck, det finns inte köttvärde för de summorna, därför anser jag att det är avelsdjur eller som man säger livkor och livbufflar.
Nötköttet har stigit kraftigt i pris de senaste åren därför har det blivit lönsamt med biffkor och bufflar. I Thailand när de slaktar en ko eller buffel, de tar tillvara allting, det enda som går till spillo är håret på huden som bränns bort och gödseln i magen men alla tarmar och annat innehåll tvättas och säljs, komage är mycket dyrt också, räknas som delikatess för thaiarna.
Men det är samma sak i Sverige de tar tillvara det mesta, det som inte kan säljas som kött males till köttfärs eller blir korv, men det är mycket litet som går till spillo av en ko som slaktas i Sverige.

"piloten " sa:
Trotoarbonder.
Ett tag i Sverige var det vanligt att man skulle lamna storstan och flytta ut po landet och odla potatis och andra grodor,nu verkar det som om dessa personer har flyttat till Thailanska ladsbygden och har blivit exsperter po Thailandsk jordbruk och sedar,bara den lilla saken att alla grodor besprutas med bekampnings medel ,verkar inte ha forstotts i debatten,en fattig risbonde kan inte behova gora det,han ager nogra rai,odlar for sitt eget behov,min Thai tjej vet battre,hennes far har ett storskaligt jordbruk med flera anstalda,de odlar mest ris for exsport till utlandet,samt saljer po den inhemska marknaden,de odlar ockso annat.
Lycka till .
Du har fel i det där, de som försöker starta upp på landsbygden någon verksamhet är oftast thaidamen som vill ha en egen inkomst, eller att det är hennes föräldrar som behöver försörjning som jag anser är det vanligaste.
Det är inga utlänningar om kommer till landsbygden för att själva bli försörjda, de har alltid inkomster från annat håll.
Om falangen måste försörja hennes föräldrar som många gånger är fallet då kanske falangen tänker de kan väl jobba själva och på det viset få inkomster och det är väl inte helt feltänkt.
En thaikvinna som kommer från landet, hon drömmer om att ha ett hus i byn som överglänser alla andras och att hon äger land, det är det som gäller. Därför den som äger mycket land är respekterad i byn och de ser upp till en sådan person.
I byn har hon anhöriga, släktingar och vänner som ger henne ett socialt liv som hon oftast inte hittar någon annanstans.

"Hans Svensson " sa:
"Jag har byggt ett dataprogram som hjälper dig att blanda rätt gris foder. Det finns även lite information om foderblandningar vi använder idag. Både Siten och mjukvaran är under uppbyggnad. Kom och ge synpunkter.

http://www.feedlab.eu/

Lite Data:
En kulting kostar ca 1800 Bath (riktig slaktgris). Går att köpa billigare från en bonde men man riskerar att dom växer sakta och till en högre foder kostnad.
En gris behöver ca 250 kg mat för att växa från 12 kg till 100 kg.
Försäljning pris ca 60 - 64 bath/kg (levande vikt)

Man gör således en vinst på ca 500 - 800 Bath i genomsnitt per gris om man blandar eget foder. Köper du färdig mat och allting fungerar som det ska så kan du räkna med några hundra bath i vinst, men det finns inga marginaler för att göra fel.

Nu orkar jag inte skriva mera just nu, cya l8er.

/Jonny och Wanphen, Phi mai"

SLUT CITAT! WOOW - några hundra bath i vinst för det värsta slitgöra åtminstone jag kan tänka mig! Inte så smart ide´!

Kommentera gärna uppgifterna ovan, det är en större grisbonde som skriver!

"Hans Svensson " sa:
Kommentera gärna uppgifterna ovan, det är en större grisbonde som skriver!
Det stämmer nog ganska så bra och blir nasse sjuk och du måste köpa medicin m.m så går det back. Ungefär samma vinst i sverige.

En som har haft grisuppfödning i 20 år. A

"Hangnam " sa:
Det stämmer nog ganska så bra och blir nasse sjuk och du måste köpa medicin m.m så går det back. Ungefär samma vinst i sverige.

En som har haft grisuppfödning i 20 år. A

Helt rätt i en stor drift får du göra en kalkyl på företags ekonomiska förutsättningar.
Där ingår ju en hel del parameter.

Men som månskens bonde med i stort sett "gratis" foder försvinner ju en massa parametrar.
Så samma här som hemma.

"Golden " sa:
Helt rätt i en stor drift får du göra en kalkyl på företags ekonomiska förutsättningar.
Där ingår ju en hel del parameter.

Men som månskens bonde med i stort sett "gratis" foder försvinner ju en massa parametrar.
Så samma här som hemma.
Jo så är det , men man kan ju ha några grisar för skoj skull och mata dem med lite köksavfall m.m plus köpefoder. Har man tur så kan man tjäna lite pengar eller i alla fall ha ett billigt fläsk. A

"Hans Svensson " sa:
Pratar med en tjej som jobbar på en bar i Pattaya, - hon drömmer om en "duck-farm".... ;D..Hon är söt, ser ut som en ängel! :P
Hon skrev så här:
" A duck 1x130, - if buy 5000ggr 130:65000bath. But food duck 450ggr1000=45000bath!
Some duck have egg, 150x100:15000day if 30 days 15000:45000mount."
Vad menar hon?
Vad är vinsten om hon köper 5000 ankor? :)
Den här tjejen vet nog inte så mycket om duck farming utan det är vad hon hört av andra, sedan är hennes engelska rörig kan man säga.
Det finns två typer av ankor den ena lägger ägg och den andra är för köttproduktion.
Vad jag förstår menar hon att hon säljer 500 st a 130 Baht styck som är troligt pris.
En anka väger mer än 2 kg och vid ett pris på ca 60 Baht stämmer det.
Jag har själv köpt anka för 50 Baht kg några år sedan och de vägde mer än 2 kg.
Vad jag kan förstå av texten kostar fodret för 450 ankor 45.000 Baht och då skulle 50 ankor ha dött. Men det stämmer inte utan hon menar att hon säljer 500 st för 130 Baht styck.
Därför har hon foderkostnad på 50.000 Baht och säljer dem för 65.000 Baht.
En foderkostnad på 100 Baht är rimlig och då skulle hennes vinst bli 15000 Baht.
Ankor är lättsködda och härdiga de blir inte så lätt sjuka, det går alltid att få vinst på dem vad jag hört, men hur stor den blir det är en annan fråga.
En granne här brukar ha ankor som jag också köpt av, han gav ris till ankorna men kom underfund att det är bättre att sälja riset än föda ankorna.
Vad jag förstår har han inga ankor numera. Jag besökte också en farm de hade 1200 ankor i en lokal som var nybyggd, men den verksamheten blev inte långlivad utan lades ned.
Om man skall få någon uppfattning om lönsamheten kan man prova med några ankor och se resultatet, men skall man köpa allt foder är sannolikt marginalerna små.
Riset betalas idag 14,40 Baht kg för jasmine ris, måste vara dumt att ge det till ankor.

"Hangnam " sa:
Jo så är det , men man kan ju ha några grisar för skoj skull och mata dem med lite köksavfall m.m plus köpefoder. Har man tur så kan man tjäna lite pengar eller i alla fall ha ett billigt fläsk. A
Det är ingen som ger köksavfall till grisarna de får lätt svinpest från sådant foder, utan det är inköpt foder som gäller.
Det är fodret som är den stora kostnaden vid svinuppfödning.

Men nu är det så här att efter skörde tid i mitt område, så kommer ankorna, för att invadera risfälten.

År efter år kommer de en flock uppskattar jag till femhundra, den andra flocken till ca etthundra, man säljer då ägg från dessa under ca två tre månader foder kostnad noll.
Sedan går det till slakt.

Så tror det är bra affär.
Ett ägg ca 4 bht, av femhundra får du nog 350- 400 ägg per dygn. Bygd på egen erfarenhet av tjugo ankor.
Ps ej googlat utan från verkligheten.

Men kan väl tillägga att i år får vi nog inte se några ankor, på grund av saknad av vatten.
Så här blir det missväxt.

Om du har ankor för ägg köttet från sådana ankor är inte samma kvalitet som de som endast är för biff. Det skall vara lättare få vinst med ankor för biff än för ägg.
Men ankor är överhuvudtaget lättskötta och härdiga, inte alls som kycklingar.
De stora ankuppfödarna kommer ibland till risfälten efter skörden varit och de hägnar in ett område med nät som har tillgång till vatten och sedan kan de ha 10.000 ankor de släpper ut för att äta ris som ligger på marken efter risskördaren. När kvällen kommer tar de in dem till inhägnaden av nät och på morgonen har de massor med ägg i inhägnaden och på det sättet kan de hålla på i flera veckor och har gratis mat för ankorna.

"Hans Svensson " sa:
"Jag har byggt ett dataprogram som hjälper dig att blanda rätt gris foder. Det finns även lite information om foderblandningar vi använder idag. Både Siten och mjukvaran är under uppbyggnad. Kom och ge synpunkter.

http://www.feedlab.eu/

Lite Data:
En kulting kostar ca 1800 Bath (riktig slaktgris). Går att köpa billigare från en bonde men man riskerar att dom växer sakta och till en högre foder kostnad.
En gris behöver ca 250 kg mat för att växa från 12 kg till 100 kg.
Försäljning pris ca 60 - 64 bath/kg (levande vikt)

Man gör således en vinst på ca 500 - 800 Bath i genomsnitt per gris om man blandar eget foder. Köper du färdig mat och allting fungerar som det ska så kan du räkna med några hundra bath i vinst, men det finns inga marginaler för att göra fel.

Nu orkar jag inte skriva mera just nu, cya l8er.

/Jonny och Wanphen, Phi mai"

SLUT CITAT! WOOW - några hundra bath i vinst för det värsta slitgöra åtminstone jag kan tänka mig! Inte så smart ide´!
Det är helt korrekt det är viktigt att kultingen har en bra stamtavla och kanske betingar ett något högre pris. Man får nog räkna med 300 kg foder, kanske lägre om smågrisen har bra gener och växer snabbt.
Men vinsten hamnar på 700-1000 Baht för varje gris. Priset ligger på 70 Baht kg för levande vikt.
Den som har 100 grisar kan göra en skaplig vinst på 4 månader, men då kommer andra problem och det är att grisarna kan få lätt infektion och då växer de inte, utan kan dö också.
Sedan är det med utsläppet jag anser det måste finnas en slamtank, som sedan tömmes med en slampump och det körs ut på risfälten med den gödseln.
Slammet från svingödseln är mycket bra gödning för risfälten.

"Rong " sa:
Om du har ankor för ägg köttet från sådana ankor är inte samma kvalitet som de som endast är för biff. Det skall vara lättare få vinst med ankor för biff än för ägg.
Men ankor är överhuvudtaget lättskötta och härdiga, inte alls som kycklingar.
De stora ankuppfödarna kommer ibland till risfälten efter skörden varit och de hägnar in ett område med nät som har tillgång till vatten och sedan kan de ha 10.000 ankor de släpper ut för att äta ris som ligger på marken efter risskördaren. När kvällen kommer tar de in dem till inhägnaden av nät och på morgonen har de massor med ägg i inhägnaden och på det sättet kan de hålla på i flera veckor och har gratis mat för ankorna.

Karma för svaret!

För att röra till det lite för Rong, så är den huvudsakliga födan små krabbor.
De är ju inga hönor, deras näbbar är inte gjorda för att picka ris utan att krossa små krabbor.

Men det är ju mina kunskaper om hur de gräver i leran efter djur.inte pickar dom ris inte.
När vi hade lite ankor så gick vi ut ock fångade krabbor, år dem.
I bland tog vi ut dem på fälten, när inte de stora ankgjorden var i närheten, och om vi hade tid. Kul att valla dem med en fyra meters bambu stav, de är väldigt lättstyrda.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp