Ubon bygger en farm....

Du har fel i att det är krabbor de söker, när risskördarna har gått fram lämnas det ris på marken, även när de skär för hand.
Därför kommer de här farmarna med ankor till risfälten med ankorna för att få gratis foder till sina ankor.
Det kan röra sig om 10.000 ankor som rör sig som en matta, det är självklart att de plockar upp alla riskorn som finns på fälten där de drar fram.
Sedan när du kom med din ankflock då fanns ingenting annat, utan de började gräva i marken för att hitta något ätbart som blev ett fåtal krabbor.
Det är helt rätt ankorna är lättstyrda du leder några ankor och sedan kommer hela flocken även om det rör sig om 10.000 ankor.
Den som bor på landet och har mark är det inte dumt att ha biffankor, de är lättsködda och trevliga att ha att göra med, jag är själv förtjust i ankkött anser det mycket bättre än kyckling.
Min sambo hade ankor här tidigare i liten skala, men det var ett problem och det var att grannens hund dödade ankor, en liten chinahund med korta ben men den tog ankor.

Ok så näbben har de till för att krossa riskorna, stopp o belägg de äter fisk kräldjur krabbor o andra levande ting, det minsta de äter är nog riskorn, då hade deras näbb nog varit likt hönans, ock då hade det varit svårt att gräva fram kräldjuren i leran.
Nu är det så att det står en till två decimeter vatten på fälten, så därför tror jag att det inte blir några ankor här i år, o anledningen till det är att det finns ont om mat, på grund av inget regn.
Djur livet för långt ner i marken, där deras naturliga mat finns.

Men som vanligt får du väl ha din tro från googels.

"Golden " sa:
Ok så näbben har de till för att krossa riskorna, stopp o belägg de äter fisk kräldjur krabbor o andra levande ting, det minsta de äter är nog riskorn, då hade deras näbb nog varit likt hönans, ock då hade det varit svårt att gräva fram kräldjuren i leran.
Nu är det så att det står en till två decimeter vatten på fälten, så därför tror jag att det inte blir några ankor här i år, o anledningen till det är att det finns ont om mat, på grund av inget regn.
Djur livet för långt ner i marken, där deras naturliga mat finns.

Men som vanligt får du väl ha din tro från googels.

Varför yrar du om googles? Rong bor ju på landsbyggden i Thailand samt vid jomtien beach. Vad jag uppfattat av det han skriver driver Rong och sambon en större gummiplantage bl.a. Förstår inte detta med googles, han har ju klart och tydligt beskrivit att han i sitt närområde på landsbyggden betraktat ett stort antal ankor äta ris eller risavfall.

Problemet är att han inte har kunskaper, från verklighten.
Ankors bas föda från begynnelsen är inte ris, utan levande föda som i dag finns i risfälten.
Där av har man under tidernas gång utvecklat denna näbb samt sim fötter för att ta sig fram för att söka föda.
Hans har du sett en höna med sim fötter o bred näbb, uppenbart har Rong gjort det.

Hans erfaren het är så stora att om jag säger att flodernas flöde rinner nedströms, så Skulle Rong säga nä fel för de rinner uppströms för att fylla på uppe i bergen.

I nästa inlägg skulle han svara ja annars hade ju ni inte fått något vatten.

Så ha en bra dag Hans.

PS Hans har man inga kunskaper kanske logiken, säga en del, om man har den vill säga.

"Hans Svensson " sa:
Varför yrar du om googles? Rong bor ju på landsbyggden i Thailand samt vid jomtien beach. Vad jag uppfattat av det han skriver driver Rong och sambon en större gummiplantage bl.a. Förstår inte detta med googles, han har ju klart och tydligt beskrivit att han i sitt närområde på landsbyggden betraktat ett stort antal ankor äta ris eller risavfall.

Har han någonstans skrivit att han har stora gummiplantage.

"Hans Svensson " sa:
"Jag har byggt ett dataprogram som hjälper dig att blanda rätt gris foder. Det finns även lite information om foderblandningar vi använder idag. Både Siten och mjukvaran är under uppbyggnad. Kom och ge synpunkter.

http://www.feedlab.eu/

Lite Data:
En kulting kostar ca 1800 Bath (riktig slaktgris). Går att köpa billigare från en bonde men man riskerar att dom växer sakta och till en högre foder kostnad.
En gris behöver ca 250 kg mat för att växa från 12 kg till 100 kg.
Försäljning pris ca 60 - 64 bath/kg (levande vikt)

Man gör således en vinst på ca 500 - 800 Bath i genomsnitt per gris om man blandar eget foder. Köper du färdig mat och allting fungerar som det ska så kan du räkna med några hundra bath i vinst, men det finns inga marginaler för att göra fel.

Nu orkar jag inte skriva mera just nu, cya l8er.

/Jonny och Wanphen, Phi mai"

SLUT CITAT! WOOW - några hundra bath i vinst för det värsta slitgöra åtminstone jag kan tänka mig! Inte så smart ide´!

Sorgligt, så kan jag inte öppna länken http://www.feedlab.eu/

Nu har vi avhandlat priset på kultingar, men inget om åldern, själv så lägger jag mig på 1.500 med åldern på 6 veckor, vacinerade och klara för leverans.

När det gäller vinst så är det ett väldigt spann från några hundra till 2000 per styck,
här sticker jag ut hakan och säger 1.400 per styck under normala förhållande, allt beroende på vad man kan ta foder från eget fält.

Även om vinsten skulle stanna på några 100 så skulle jag nog kunna tänka mig en 2-3 kultingar att föda upp, även jag har ett matbord som ska fyllas.

Jag skrev tidigare att detta bygger på min kalkyl om 4 modersuggor.

Vika kriterier ska uppfyllas, från trottoarbonde, månskensbonde, småskalig uppfödare, och storbonde? och vad beräknas detta på? antal djur eller beräknad vinst,
brutto eller netto? inte vet jag, enligt min kalkyl så kanske jag skulle bli någonstans mellan månsken-småuppfödare. Om vi kommer så långt.

Det skrevs några rader tidigare om tomater, jag har provat några plantor, för mig funkade detta inte, 80% vart till att kassera pga. små maskar i tomaterna, kanske en ny sort, masktomater med inbyggd proteinkälla, utifrån syns detta inte.

Själv tror jag inte som småskalig odlare av tomater, tror nog att "vinsten" till stor del äts upp av transportkostnaden.

"Jonas " sa:
Har han någonstans skrivit att han har stora gummiplantage.
Min sambo har gummifält som tappas på gummi, hon har risfält och tapioka fält, har också haft ankor och grisfarm tidigare.
Tidigare hade hon en grisfarm med en besättning på ca 100 grisar för slakt efter 4 månaders uppfödning.

"Rong " sa:
Min sambo har gummifält som tappas på gummi, hon har risfält och tapioka fält, har också haft ankor och grisfarm tidigare.
Tidigare hade hon en grisfarm med en besättning på ca 100 grisar för slakt efter 4 månaders uppfödning.

Så nu får du skjuta till en massa bht, gummi priset har ju halverats.
Grisfarmens kostnader ligger i träda, en anläggning för hundra grisar har ju kostat en del som numera inte används, så ni borde ju vara bankrutt nu.
Priset på ris halverats, priset på tapiotika skall jag inte yttra mig om har inga kunskaper.
Ankorna slaktade pengarna slut.
Framtiden ser ju inte lätt ut.

"Golden " sa:
Så nu får du skjuta till en massa bht, gummi priset har ju halverats.
Grisfarmens kostnader ligger i träda, en anläggning för hundra grisar har ju kostat en del som numera inte används, så ni borde ju vara bankrutt nu.
Priset på ris halverats, priset på tapiotika skall jag inte yttra mig om har inga kunskaper.
Ankorna slaktade pengarna slut.
Framtiden ser ju inte lätt ut.
Eftersom du har inga kunskaper om jordbruk som jag kunnat inse, därför vet du ingenting om ekonomin heller vad gäller jordbruk.

"cumulus " sa:
Du fabricerar foton ute ifrån google och tar det för sanning... Saken är väl den att du aldrig sett en thaikossa för du blundar dig fram för att slippa se vad som försigår....

ALLT är INTE bra i Thailand, mycket är dåligt....Här ser du ett par äkta Isaanrangel i alla fall...

Cumulus

Du leder, att sätta in bilder på benrangel som är så smala så dom inte ens kommer med på bild.

Som ett inlägg utan vidare diskusition.

jag tog denna bild enbart för att kalven var så smal, mamman tycker jag ser ok ut.

Hon sa till mig, ett steg närmare, och Du får smaka horn, jag förstod budskapet.

Pavilliong 108.jpg

Pavilliong 116.jpg

Det var en präktig ko med kalv jag skulle tro att kalven är inte gammal, utan diar kon. Det är helt rätt man skall alltid vara försiktig när en ko har kalv, därför alla djur skyddar sin avkomma och i det här området har det hänt att ko har stångat person när den haft kalv. Kon känner till om det är ägaren och gör ingenting, men kommer en okänd mellan kalv och kon kan det hända en olycka.
Jag skulle tro att det är en livko ägaren har, efter två år är kalven kviga och kan betäckas och kan sedan säljas för mycket bra pris som livko för den som vill bygga upp en bra besättning, när den har så bra moderko. I det här området finns en kvinna hon har några liknande fina kor och hon föder upp kalvarna till 2-3 år och säljer dem för ca 40.000 Baht styck. De flesta häromkring föder upp till livkor och säljer dem till höga priser, det finns inte köttvärde till de priserna utan det är avelskor. Tjurkalvarna säljer de efter en viss tid till slakt.
Fördelen för thaiarna med buffel och livko uppfödning är att de behöver inte stoppa in pengar med att köpa in foder, som med andra djur, utan de bygger upp ett kapital, naturligtvis lägger de ned mycket jobb för att ta ut korna på bete och skaffa fram naturfoder, men för dem eget arbete räknar de inte som någon utgift.
Den där Cumulus yrar om att alla kor är benrangel i Thailand, vad jag kan förstå vet han ingenting om landsbygden och inte heller om turistorten Pattaya som han nämner ibland, den som känner till sakerna genomskådar en lögnare snabbt.
Thailand hade ett år med väldigt svår torka som gjorde att många kor blev utmärglade och det gjordes ochså stora förflyttningar av kobesättningar till bättre betesmarker.
Men en ko dör inte i första taget genom brist på föda den kan överleva även om den är mager, det som är viktigt är att korna får vatten och det finns det i Thailand, det finns grundvatten, dammar och floder med vatten.
En ko behöver ca 50 L vatten om dan och får den inte vatten dör den snabbt.
Australien har haft besvärliga år med torka när djuren har dött genom törst, den stora tragiken skedde i Somalia det var först ett mycket svårt torrår och sedan kom ett till, som medförde att 40% av kobesättningen i landet dog till stor del genom att de törstade till döds. Somalia har annars mycket biffdjur som är deras huvudsakliga exportinkomster.
Folket var tvungna fly från landsbygden in till städerna och även andra grannländer där läger upprättades på grund av torkan och svälten, men flera hundra tusen svalt ihjäl därför hjälpen kom igång utifrån lite sent.
Genom torkan blev det brist på betesmark och klankrig uppstod därigenom också.

Även om ni inte är överrens så kan man sammanfatta den här tråden med att all form av lantbruks rörelse i Thailande ger om den nu ger vinst en så liten vinst så börjar man räkna baht/arbetad tim så är lönen för jobbet extremt dålig.

Jag hade som förslag till mitt x när jag bodde uppe i isaan, att vi skaffar tio kor, dom ynglar av sig och vi säljer efter ett par år 10 st sedan per år för kanske 30,000-40,000 /st så bör det ge en rätt bra avkastning.

allt som krävs är att betala en gammal talt 3000B per månad att ta dom ut på bete.

Nu har ju priset intr legat så högt på kossorna länge va inte många år sen man kunde köpa dom för en femtusen

De här thaiarna som bedriver ko och buffeluppfödning tar själva hand om jobbet, jag skulle tro att börja hyra in folk det skulle inte bli någon lönsamhet utan förlust.
Sedan är det mycket jobb för dem också, de bedriver vad man kan kalla en arbetsintensiv uppfödning.
Med jordbruket i Thailand är det också på det viset att de som skall få avkastning och lönsamhet på det måste ha intresse och kunnande i annat fall blir det lätt förlust.
Exempel risodling är inte så lätt som många tror, man måste veta när det skall sås gödslas och se till det finns vatten att släppa på och ibland tappa.
Här finns exempelvis i byn en granne som jag anser är mycket duktig som jag nämt tidigare om. Han odlar ris huvudsakligen, och han har en genomsnittlig avkastning på 7 säckar jasminris per rai varje år, som är en mycket bra avkastning, jag ser det som hans skicklighet som gör det, man kan säga han ligger på max varje år. Många kommer inte alls upp i de mängderna även de odlar billigare ris, jasmine ris är det ris som är bäst betalt för odlaren.
Samma sak med tapioka vissa odlare kan komma upp i 7-8 ton per rai och andra i 3-4 ton per rai och då blir det stor skillnad på lönsamheten.
En sockerrörsodlare som sambon känner utanför det här området de får 10 ton per rai sockerrör på sina fält mot att andra som odlar i samma område får 4-5 ton per rai och då blir det skillnad på lönsamheten.
Jag kan se med gummiträd vissa som planterat och inte skött om sina planteringar de har minimal gummi som kommer och träden är undermåliga, de har helt enkelt inte skött om planteringen som det skall.
Många kan tro att det är endast att så och skörda men så är det inte.
En bonde tjänar oftast de stora pengarna det är när marken säljs, så är det i Thailand och även i Sverige.

"glimten66 " sa:
Nu har ju priset intr legat så högt på kossorna länge va inte många år sen man kunde köpa dom för en femtusen
Priset har gått upp kraftigt på livkor de senaste åren för några år sedan var det låga priser.
De här korna som säljs för 30-40.000 Baht går inte till slakt, utan det är livkor där den som köper dem vill avla fram en bra besättning.
Det finns inte något köttvärde för de summorna, utan köttvärdet är betydligt lägre.
Priset på biffkött har fördubblats på kort tid i Thailand, men det är ändå mycket lägre pris än det importerade från Australien och Nya Zeeland, som också är fruset kött.

kan ju säga att det va en i grannbyn som födde upp kor som man tävlade med, och dom kunde säljar för 100.000 tals bath per styck (för avling) så visst fanns det en chans att göra vinst om man sysslar med kor.

"krister " sa:
Jag hade som förslag till mitt x när jag bodde uppe i isaan, att vi skaffar tio kor, dom ynglar av sig och vi säljer efter ett par år 10 st sedan per år för kanske 30,000-40,000 /st så bör det ge en rätt bra avkastning.

allt som krävs är att betala en gammal talt 3000B per månad att ta dom ut på bete.

Tanken är nog bra...

Hyra in en tant för 3000B/månad, nu blir detta inte hela året, står inomhus under regnsäsongen, korna ska ut på morgonen, mitt på dagen så blir det till att ge dom vatten, jag utgår från tjejens 2 kor, vilka inte är den största sorten.
10 kor blir 10 hinkar gånger 10 liter, jag brukar ge hennes kor vatten om hon inte kan komma hem på lunchen, jag kan konstatera att dessa 2 dricker ganska exact på dagen
5-6 liter per styck, när dom druckit klart så är det standard att tippa omkull hinken, irriterande när jag burit ut 10 liter, jag sa detta till till tjejen, det räcker att Du bär ut 12 liter, nej säger hon, dom måste ha mycket vatten, själv har jag dragit ner på arbetsbördan med 8 kilo.
Kraftfoder ger hon sina kor året om som tillskott, nu är det extra viktigt för den bruna som ska till att kalva i April, 1 säck på 2 räcker ungefär 6 veckor, på tal att kalva så måste man anlita en veterinär eller hyra in en tjur, annars blir det ingen kalv, hon valde att hyra in tjur, kostade 1.500B med garanti, ingen kalv? så kommer tjuren på återbesök, ingår i kostnaden, och en gladare tjur.
Sen var det foder, resterna efter skörden ska samlas in och transporteras, sen ska dessa sättas upp i "tappar" och dom som jobbar med detta vill ha betalt.
Gräs slår hon när och var det finns, detta hela året.

Allt detta med att sätta ut korna, vattengiva, ta in på kvällen=100B per dag.
Efter ett år så blir det 10 kor med kalv=20, blir nog svårt att hitta den tanten.

Jag är inte så inne på priser på kritter, har för mig att hon betalade 26+27,000B för sina 2, som då var runt året. Högsta priset på en ko med kalv som jag känner till var på en morgonmarknad för kritter, begärt pris 300.000B och säljaren fick en köpare samma morgon vi var där, betalade begärt pris, med det priset så bör det varit något speciellt med den kossan.

Canon 400 D 079.jpg

Det har nog sina randiga skäl att man slutat med småskaligt jordbruk i Sverige för länge sedan....mjölken blir billigare på ICA.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp