Ubon bygger en farm....

Väninna

Tanten träffade på en kompis på marknaden även hon sjuksyrra, på det statliga sjukhuset, som sålde grönsaker, jag sa, inte mycket till grönsaker att sälja, det visade sig hennes mamma hade ibland några grönsaker från sin täppa, som hon skickade med dotter på morgonen att sälja, en liten extra inkomst till mamman.

Det bordet hon sitter på kostar 5B per dag att hyra av kommunen, när hon klar med detta (1 timme?) så är det bara att gå över gatan så är hon framme på jobbet, smart.

croco 043.jpg

Ja papaya växer ju som ohyra... det kostar inget att odla men ger småpengar.

Jag undrar om du kollat upp strutsfarm. Jag såg mitt inne i Udon Thani att en hade en 100m2 tomt inne mitt bland husen. Dom gör inget väsen av sig och jag märkte ingen skitlukt som det blir från andra fåglar. Ja tror stöldrisken e rätt låg med. Ja va glad att dom va ordentligt inhägnade...

"krister " sa:
Ja papaya växer ju som ohyra... det kostar inget att odla men ger småpengar.

Jag undrar om du kollat upp strutsfarm. Jag såg mitt inne i Udon Thani att en hade en 100m2 tomt inne mitt bland husen. Dom gör inget väsen av sig och jag märkte ingen skitlukt som det blir från andra fåglar. Ja tror stöldrisken e rätt låg med. Ja va glad att dom va ordentligt inhägnade...
[/quott

Papaya vaxer som ohyra?, tror nog att problemet ligger i att det saknas skotsel, vad ar det som saknas? jo dettta, skotsel, godning, vatten och lite karlek, jag aterkommer

Det här är en förfärligt intressant tråd! Jag läser den med stor uppskattning, har själv närmast identiska planer för vår tomt utanför avkroksbyn där vi skall bo. Tanken är att famljen skall vara i stort sett självförsörjande när jag är borta. Och att jag själv skall ha kul medans jag orkar klia grisar och rykta höns, eller vad man nu gör som bonnläpp....

Man kan ju inte bara sitta och "vara pensionerad", det kan ju vara kul att vara nykter och aktiv i mellanåt också....som omväxling.

Tråden är intressant men tro för allt i världen att det går att tjäna några pengar på jordbruk i Thailand. Då är det bättre att åka hem till sverige och jobba några månader oc tjäna lite pengar. A

"Hangnam " sa:
Tråden är intressant men tro för allt i världen att det går att tjäna några pengar på jordbruk i Thailand. Då är det bättre att åka hem till sverige och jobba några månader oc tjäna lite pengar. A

men tro för allt i världen att det går att tjäna några pengar på jordbruk i Thailand.

eller menade Du att inte tjana....

Helt med dig, skulle jag inte se en potential i detta sa skulle jag pyssla med annat,
Jag har en 5-arsplan som jag foljer, resten far framtiden utvisa.

Det kanske inte går att tjäna pengar på odling och uppfödning -men det går att spara! Att vara så självförsörjande som möjligt är alltid en bra sak, kanske inte för oss men för våra efterlevande.

Besöket på lantbruk/trädgårdskolan blev lite av en besvikelse, detta var mera en tillställning för skolan och skolorna runt omkring, en sak dom skulle göra var varsin installation (tävling) det började skymma när vi var där, tjejen hittade en säljare av gödsel, köpte 1.500 kilo, leverans sent samma kväll.

Två saker till listan att göra, besök på en statlig/kommunal gräsodlare, samt ett
besök på en statlig fiskuppfödare, säljer fiskyngel till odlare.

Lantbruk-skola 017.jpg

Lantbruk-skola 023.jpg

Lantbruk-skola 026.jpg

Lantbruk-skola 029.jpg

Lantbruk-skola 030.jpg

Lantbruk-skola 035.jpg

Lantbruk-skola 043.jpg

Som andra tidigare har sagt, det är en mycket intressant tråd du har här Ubon med fina bilder dessutom. Man kan bara buga och tacka. :wai:

Solarcell

Träffade familjen som köpte en tomt direkt vid motorvägen,
4 rai, 2,6 mil. Bath, byggde ett litet sommarhus, installerade solceller som ska täcka husbehovet, belysning, pump för vatten. Nog tycker jag det känns lite konstigt att bygga sommarstuga 1 km. från byn där ordinarie hus finns.

Tror nog det kan bli snyggt när det blir färdigt.

Garden 014.jpg

Garden 028.jpg

Garden 028.jpg

Solarcell

Två paneler, en till pump, en till belysning, den panelen som går till pumpen är direktkopplad till motorn (utan batteri emellan), vad jag räknar på så ska en panel ge högst 100W, detta innebär att motorn 250w går inte ens på halvfart, jag provkörde lite och nog fungerade detta som det skulle.

Vattnet pumpas upp från dammen bakom huset, ska kopplas om till nyborrat hål åtta meter, vattnet pumpas upp till den blå tanken, därifrån blir detta självtryck.

Batteri 180 AH, omformare som ger 1000w, belysningen går på 12 volt, men har möjlighet att köra 1000W via omformaren till 220V.

En möjlighet av flera, detta funkar bra för denna familj.

Garden 016.jpg

Garden 017.jpg

Garden 022.jpg

Garden 023.jpg

Garden 025.jpg

Garden 026.jpg

Intressant med solcellerna, fick du uppfattning vad det kostade?

Håller med, för oss lite konstigt med sommarhus någon km utanför byn, men troligen vill de komma bort från ljuden ibland hemma i byn. Svärfar har byggt en liten hydda uppe vid fälten för att slappna av. har lite solceller för belysning (batteri som laddas på dagen).

Måste säga att det är mycket glädjande att man har fått upp ögonen för solceller, väldigt bra för miljön. Vi kan bara hoppas att det sprider sig mer och mer och inte minst till närliggande länder såsom Kina. Där är ju användningen av fossila bränslen mer eller mindre en katastrof.

"Janne " sa:
Intressant med solcellerna, fick du uppfattning vad det kostade?

Håller med, för oss lite konstigt med sommarhus någon km utanför byn, men troligen vill de komma bort från ljuden ibland hemma i byn. Svärfar har byggt en liten hydda uppe vid fälten för att slappna av. har lite solceller för belysning (batteri som laddas på dagen).

Inköpt 1-2 år tillbaka, pris då 5000B, nu pratar man om 7-8000B, styck.

Bygga sommarstuga för att få lite lugn och ro, så tycker jag det inte är den lämpligaste platsen att bygga på, jämte motorvägen. Kanske detta är en framtida pensionsförsäkring?

När två rai köptes, och affären var klar så började säljaren fälla träd på marken han sålt, dom hann att fälla fyra stycken innan jag såg detta, frågade vad dom höll på med, vi tänkte att vi kunde ta dessa, vi behöver ha till matlagning, men hallå, Ni har sålt marken, därmed så är det en ny ägare, åh flåt flåt, ok, ta dom fyra men låt bli resten, dessutom så har Ni själva mer träd på eran mark, ni borde ta dom i första hand.

Samma blev det nu med 5 rai, fast nu frågade man först, fast den här gången så vart det ok, visst kan ni ta en del av dessa, kan Ni ta med er rötterna också?
det ville dom inte, träden och rötterna ska bort ändock, tjejen vill ha en fiskdamm, blir väl att anlita samma grävare att lyfta rötterna, detta jobb är beräknat att påbörjas nästa vecka, men först så vill jag ha en prislapp.

Landoffice ringde nu på morgonen och sa, välkomna på eftermiddagen att påbörja Usu Fruit avtalet, dom har aldrig skrivit ut ett dylikt, kanske lite osäkra, men dom kan fråga mig, tror mig vara väl påläst i detta.

Dessa träd har jag försökt att få bort tidigare, men tidigare ägare har sagt
absolut nej, går det att gallra ut lite så vi kan få lite utsikt bakom huset, nope,
han har tagit ner något träd emellanåt när han själv har behövt, men nu åker det mesta, man ser knappt något av huset, blir samma från andra hållet.

Back to T 051.jpg

Gårdagens eftermiddag, Land Office

En underbar tid, tjejen och jag kommer dit, sitter och väntar, efter 10 minuter kommer "hon " på att det behövs kopior på mitt pass, hon går tvärs över gatan till Amphoe för att kopiera, när hon kommer tillbaka så dyker "guidens" bror upp, hade något ärende på Office, tror nog att han hade en stor test av Lao Kao kvällen innan, luktade som ett mälteri, hade jag satt till en tändare när han andades ut, så tror jag nog att Thailand hade legat i framkant när det gäller raketforskning.

Väntan blev en 10 minuter så fick vi träffa, "chefen" "Bossen" Officeraren som äger "Kontoret" nåväl ett givande samtal, tjejen säger att min BF vill ha ett Usufruit kontrakt, en del prat, det är ok, men Ni är inte gifta? jag skriver ut detta, när Ni visar upp en äktenskapslicens, gå över gatan och registrera detta på Amphoe, nu blir det min tur att tala, för det första så är det inte så enkelt, som det låter, jag är inte Thai, jag behöver en hel del handlingar, detta kan ta en tid att få, och vidare om det behövs ett giftermål för usu, förklara för mig, om min tjejs syster vill ge mig ett usu, hur gör vi då, med tanke på att hon redan är gift? han säger, helt rätt, det finns 2 val, skriva ut innan eller efter, mitt beslut är att jag skriver ut detta efter att Ni är gifta, det är första gången som denna fråga kommer upp på detta Office, det blir lättare för mig att försvara om Ni är gifta, om Ni inte är gifta och något fel uppenbarar sig, så kan jag få problem, i annat fall så får Ni vända er till ett annat office........

Tjejen å jag ska ju ändå ta en sväng till BKK för lite julshopping, Svenska Ambassaden ligger på Shukumvhit Road soi 4-6, kul grej, bokade just flyg och hotell, 16-18 December, hotellet bokade jag genom AXXXXX.com dom hade en ny grej, köp ditt hotellrum, hemliga lådan, grisen i säcken, frågade tjejen, ska vi prova, hmmm, ok, betalade, och hamnade på Sukhumvhit road soi 3, snett tvärs över gatan, nåväl, det är ju bara ett papper man ska ifrån Ambassaden.

Har just avslutat ett samtal med en advokatfirma, klokare blev jag? not.
Thai lag är outstanding, officerare är lagen....

Kan detta vara ett alternativ till guidens bror? transport och hemkört, 1 back/35 Bath.

Luay 045.jpg

Då kan det ju bli en trevlig tur till Bangkok. Men jag tror nog att guidens bror vill ha en annan typ av hemkört. ;D

Lycka till med allt!

Tre bakslag inom en vecka..

Det finns marginal i planen, än så länge följer vi denna.

Väntade på att fältet torkat upp, dom skulle komma och hälsa på, dom skjuter på detta en vecka, nåväl, nu har dom varit här, och förhandlat.

Kanske dom blev lite syrak på mig när jag frågade om dom fyller lastbilen till 100%
eller kör Ni med 60%? som alla andra.

Prisbilden ligger på ett fast pris, eller 270B per bil, grävmaskin inte inräknat, jag har sagt ok för styckpris, då kan vi stoppa jobbet om det finns ett missnöje, vid fast pris och om något ska justeras i efterhand så kan det bli problem med att dom kommer tillbaka och göra klart. Kostnaden för traktor för att jämna ut skulle ligga på 70B per lass. Tjejen vill fylla upp en rai, när jag räknar på detta så skulle det bli en affär på drygt 100"B, jag förklarar att det blir låsta pengar under en del år, och Du behöver inte detta nu, hon går med på att börja fylla en halv rai.

När jag tog upp att fylla upp en meter gånger 300m2 där jag tänkt sätta mammpighus, väldigt vad det tog stopp, då blev det en hel del argument att det kanske inte skulle kunna fungera, vet inte om det finns "mud" att tillgå, kanske att maskinen inte är ledig, (eller att Ni vill ha lite mera betalt?) nåväl, vi får se, sagt är nu att jobbet ska påbörjas efter nyår, (vilket nyår? kinesiska?) väntar och ser.

Jag har plan B.

Åhh 017.jpg

Åhh 015.jpg

Åhh 019.jpg

Baletten?

Själv blev jag imponerad, vad Ni skulle bli vet jag inte...

Åhh, som han heter, systersonen, 13 år, närmare 180 centimeter i höjd.

han och jag gick en dag på en gata i byn, det stack ut en gren straxt ovanför hans huvud, utan ansats hoppar han upp och kickar grenen, tror ni på detta?

Om jag själv inte sett detta så kanske jag skulle var tveksam, Åhh var hem till mig häromdagen, jag bad honom göra om konststycket, bilden får tala för sig själv.

Åhh 023.jpg

Ingen tvekan om att han klarar det, dom här unga männen är ofta otroligt viga. Ser själv på grabben här hemma, han skulle tveklöst klara det om han hade längden inne.

Hoppas att du inte får för mycket strul med dina planer, frugan och jag följer tråden med stort intresse. :wai:

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp