Ubon bygger en farm....

God tillgång på vatten som är en bristvara, rent vatten....

Grannen har vid tillfällen problem med vattnet, inga problem att dom hämtar hos oss

Undrar om det är detta som kallas för badkruka?

Promotion 065.jpg

Promotion 068.jpg

"Ubon " sa:
Tre bakslag inom en vecka..

Det finns marginal i planen, än så länge följer vi denna.

Väntade på att fältet torkat upp, dom skulle komma och hälsa på, dom skjuter på detta en vecka, nåväl, nu har dom varit här, och förhandlat.

Kanske dom blev lite syrak på mig när jag frågade om dom fyller lastbilen till 100%
eller kör Ni med 60%? som alla andra.

Prisbilden ligger på ett fast pris, eller 270B per bil, grävmaskin inte inräknat, jag har sagt ok för styckpris, då kan vi stoppa jobbet om det finns ett missnöje, vid fast pris och om något ska justeras i efterhand så kan det bli problem med att dom kommer tillbaka och göra klart. Kostnaden för traktor för att jämna ut skulle ligga på 70B per lass. Tjejen vill fylla upp en rai, när jag räknar på detta så skulle det bli en affär på drygt 100"B, jag förklarar att det blir låsta pengar under en del år, och Du behöver inte detta nu, hon går med på att börja fylla en halv rai.

När jag tog upp att fylla upp en meter gånger 300m2 där jag tänkt sätta mammpighus, väldigt vad det tog stopp, då blev det en hel del argument att det kanske inte skulle kunna fungera, vet inte om det finns "mud" att tillgå, kanske att maskinen inte är ledig, (eller att Ni vill ha lite mera betalt?) nåväl, vi får se, sagt är nu att jobbet ska påbörjas efter nyår, (vilket nyår? kinesiska?) väntar och ser.
Jag har plan B.
Vad jag kan förstå är det bra rismark som du planerar fylla upp, men vad tänker du använda marken du fyller upp till ?

"Rong " sa:
Vad jag kan förstå är det bra rismark som du planerar fylla upp, men vad tänker du använda marken du fyller upp till ?

Rong, detta skrev Du själv i tråden, sidan 2

Vad gäller grisuppfödning är Ubon en drömmare, som jag anser vet ingenting om grisuppfödning.

Jag kanske ändrar mig och satsar på att bygga en djuphamn för ubåtar....

Det jag skrev om grisuppfödning var helt korrekt, alla som börjar med grisuppfödning i liten skala är drömmare och därför upphör de med verksamheten relativt snabbt.
Den som skall bedriva grisuppfödning måste ha kontrakt och den bedrivs i större skala med lufkonditionerad grisstallar, som motverkar infektioner för grisarna.
Det är när regnperioden kommer som problemen uppstår.
Sedan måste det finnas avsättning för grisarna också.

Jag skall ge dig ett till bra tips bortsett för bananodling som jag nämt tidigare och kan vara lämplig på marken som du innehar.
Du tar en grävare och gräver upp marken och gör en lämplig stor damm för krokodiluppfödning, med massorna som blir kan du fylla upp och bygga någon byggnad som behövs vid uppfödning av krokodiler.
En krokodil farm har också den fördelen att det blir inget svinn, tjuvarna ger sig inte på krokodiler och inte i mörker när tjuvar är i farten.
Jag träffade en kvinna här på marknaden och hon hade en krokodilfarm och ansåg det var en lönsam verksamhet, hon hade plånböcker och väskor hon sålde från krokodilskinn och även krokodilkött.
Jag inhandlade krokodilkött och det var ett välsmakande kött inte alls dumt.
Men ger man in sig i branchen bör man ta kontakt med någon som bedriver en krokodilfarm och få fram data om branchen vad lönsamheten blir.
Sedan om man beslutar sig för att gå in i krokodilbranchen är det nog lämpligt att prya först vid någon mindre farm.
Krokodilen är ett mycket tåligt djur och det ställs inte krav på hög vattenkvalitet som exempelvis en fiskdamm, att gräva upp ett vattensjukt risfält lämpar sig nog mycket bra för en krokodilfarm.

Ha en bra dag !

"Rong " sa:
Jag skall ge dig ett till bra tips bortsett för bananodling som jag nämt tidigare och kan vara lämplig på marken som du innehar.
Du tar en grävare och gräver upp marken och gör en lämplig stor damm för krokodiluppfödning, med massorna som blir kan du fylla upp och bygga någon byggnad som behövs vid uppfödning av krokodiler.
En krokodil farm har också den fördelen att det blir inget svinn, tjuvarna ger sig inte på krokodiler och inte i mörker när tjuvar är i farten.
Jag träffade en kvinna här på marknaden och hon hade en krokodilfarm och ansåg det var en lönsam verksamhet, hon hade plånböcker och väskor hon sålde från krokodilskinn och även krokodilkött.
Jag inhandlade krokodilkött och det var ett välsmakande kött inte alls dumt.
Men ger man in sig i branchen bör man ta kontakt med någon som bedriver en krokodilfarm och få fram data om branchen vad lönsamheten blir.
Sedan om man beslutar sig för att gå in i krokodilbranchen är det nog lämpligt att prya först vid någon mindre farm.
Krokodilen är ett mycket tåligt djur och det ställs inte krav på hög vattenkvalitet som exempelvis en fiskdamm, att gräva upp ett vattensjukt risfält lämpar sig nog mycket bra för en krokodilfarm.

Ha en bra dag !

Krokodilfarm?

Jag har aldrig haft tankarna på detta, om så vore så är det en insats som ska betalas, därefter en väntetid under flera år innan man eventuellt kan få tillbaka något, är det då inte bättre att börja med insekter, som kan generera något tillbaka redan efter några månader. Även här ska det finnas en marknad för avsättning, tror nog att marknaden är smal för krokodilkött. Du frågade vad jag skulle ha marken till, läs namnet på tråden, sen så går det bra att läsa tillbaka i tråden.

Som jag beskrivit tidigare, grundpelaren är fyra mammapig, sen att det finns dom som har olika bild om lönsamheten, är väl ok, jag har tidigare skrivit, lönsamheten beror på vad kostnaden är för foder.

Ha en bra dag på dig själv

"Ubon " sa:
Kan nu meddela att denna kalv avlidit...mager och med en sjukdomsbild enligt mig.
Är det du som äger kon och kalven ?
Jag anser att kalven avlidit sannolikt genom en infektion, som gjort att den svultit till döds, djuren tappar matlusten när de åker på infektion.
Kalven borde ha fått antibiotika sprutor, som kunde ha räddat den, men inte säkert.
Den som kan ge själv sprutor är det en ringa kostnad, men att tillkalla veterinär kostar.

"Rong " sa:
Är det du som äger kon och kalven ?
Jag anser att kalven avlidit sannolikt genom en infektion, som gjort att den svultit till döds, djuren tappar matlusten när de åker på infektion.
Kalven borde ha fått antibiotika sprutor, som kunde ha räddat den, men inte säkert.
Den som kan ge själv sprutor är det en ringa kostnad, men att tillkalla veterinär kostar.

Nej, personligen har jag aldrig ägt varken ko eller kalv, infektion? möjligt att Du har rätt, detta kommer vi aldrig att få reda på, själv är jag nog inne på linjen att detta var något medfött, det fanns ingen matlust från början. Det är inte det lättaste att få Thai att tänka i andra banor, tillkalla veterinär gör man i absolut sista stund, eller inte och hoppas på det bästa, kostar pengar, samtidigt är veterinärkostnaden inte så värst höga, jag har själv vart till veterinären med två hundar, det började med mammahund som valpade, det ligger kvar en valp i magen som inte tittar ut, familjen säger, vi väntar, jag förklarar att i detta så kan Du förlora valpen och risken är att Du förlorar tiken, sent på kvällen så ringer hon till äldre systern, vars man kommer och kör familjen till veterinären, som mycket riktigt säger samma sak, sätter igång värkarna, och en valp tittar ut, på flaket när dom är på väg hem, hoppsan, ut tittar en valp till. Ungefär en vecka efter detta så fick en av valparna infektion i naveln, samma sak, storasyster ska ju fixa detta på gammalt beprövat sätt, det går ju bra att åka till vet, när jag erbjuder mig att betala, detta var inga stora pengar, att få tag på någon som kan ge en spruta är inte heller några problem, i vart fall inte i denna byn

Tjejen har två mammako, dessa två, och båda ska kalva i April.

Sedana 073.jpg

Rong ! Får helv, är du nu veterinär också , du har ju inte ens undersökt kalven , hur kan du ställa diagnos ::) Kan ju vara allt mellan himmel och jord , Parasitangrepp , medfödd missbildning av matsmältningorganen mmmmmmmm Nästa gång svärfar eller nån i byn har problem med kreaturen så mailar jag dig en bild så kan du ordinera behandling OK ????

;D ;D ;D ;D

"Phonta " sa:
Rong ! Får helv, är du nu veterinär också , du har ju inte ens undersökt kalven , hur kan du ställa diagnos ::) Kan ju vara allt mellan himmel och jord , Parasitangrepp , medfödd missbildning av matsmältningorganen mmmmmmmm Nästa gång svärfar eller nån i byn har problem med kreaturen så mailar jag dig en bild så kan du ordinera behandling OK ????

;D ;D ;D ;D

Kan ju vara en sån enkel sak som att mamman inte producerar mjölk, parasitangrepp utesluter jag, vad som förvånar mig, är att bonden själv inte ser detta, det finns vad jag förstår ungefär samma som finns i Sverige, fonder, för många år sedan så startade jag en fågelfarm i Sverige, kycklingarna började dö, skickade in vattenprov, inget fel, foder? köpte från Lantmännen, skickade till Lantmännen, inget fel blev svaret, jag kunde i min skäl inte begripa var felet låg, denna uppstart var gång nummer två, första uppstarten vart det problem med Livsmedelsverket, fåglarna är inte besiktade, Du får bara sälja i Kommunen. Nåväl, detta var straxt efter att jag var klar med mina kurser på Veterinärmedicinska (att obducera ingår i kursen) och Livsmedelsverket, praktiken gjorde jag i Halmstad, det tog mig c;a två år, detta efter att jag läste in mig på EU-reglerna, Livsmedelsverket fick ge sig, än i dag känner jag mig stolt, jag var den första i Sverige som fick detta tillstånd, att samma som veterinär, att besikta mina egna fåglar, och som Livsmedelsverket sa, det är första och sista gången vi kommer att lämna ut detta.
Tillbaka till fonder, hade flera samtal med Vet.medecin Uppsala, Lantmännen har sagt, inget fel på fodret, jag litar på deras analys, en obduktion på fåglarna och foderanalys
skulle enligt uppgift, på den tiden kosta runt 15" till slut var jag så frustrerad, jag ringde Uppsala och sa att jag skickar foder och fåglar, skiter i vad det kostar, leta fram felet.
Det tog inte många dagar innan svaret kom, fåglarna dör pga. mögel i fodret, Lantmännen betalade mina utlägg för fåglar och foder och ett mindre skadestånd, dock långt ifrån vad jag begärt, detta var efter att jag erbjöd en förhandling i Tingsrätten.
Det gick en tid och ingen räkning kom för analysen, jag ringde upp och frågade var räkningen var, då berättade dom att vi tar detta på en fond som vi har, bara att tacka.
vad jag förstår så finns något liknande i Thailand.

Har för mig att det var Janne som nämnde något om struts, jodå, även på en sån kurs har jag varit, Salins Strutsfarm Dalarna, sen la jag ner verksamheten.

Rong, när jag var 14-15 så gick jag på Berga lantbruksskola, därefter praktik, Åmål,
på en medelstor gård, 6 månader, så sluta med dina djxxxx påståenden att jag inget kan om djur och växtskötsel.

"Ubon " sa:
Rong, när jag var 14-15 så gick jag på Berga lantbruksskola, därefter praktik, Åmål,
på en medelstor gård, 6 månader, så sluta med dina djxxxx påståenden att jag inget kan om djur och växtskötsel.
Jag har inte påstått att du inget kan om djur och växtskötsel, jag har endast varnat dig för grisuppfödning.
Om du skulle bo i Norra Thailand är det en helt annan sak därför klimatet är kallare där och små grisuppfödare blir inte drabbade av infektioner som exempelvis i Isaan.
Jag träffade en person som skulle starta grisuppfödning i Isaan och han hade byggd stallar och var mycket självsäker på att det var mycket bra pengar att tjäna.
Jag var lite dum och sade till honom att den där grisfarmen kommer att gå garanterat i konkurs, som medförde han blev mycket sur på mig, men det visade sig den upphörde relativt snabbt.

"Rong " sa:
Jag har inte påstått att du inget kan om djur och växtskötsel, jag har endast varnat dig för grisuppfödning.
Om du skulle bo i Norra Thailand är det en helt annan sak därför klimatet är kallare där och små grisuppfödare blir inte drabbade av infektioner som exempelvis i Isaan.
Jag träffade en person som skulle starta grisuppfödning i Isaan och han hade byggd stallar och var mycket självsäker på att det var mycket bra pengar att tjäna.
Jag var lite dum och sade till honom att den där grisfarmen kommer att gå garanterat i konkurs, som medförde han blev mycket sur på mig, men det visade sig den upphörde relativt snabbt.

Rong, det finns alltid en orsak till en konkurs, vad är din uppfattning om denna konkurs.

så sluta med dina djxxxx påståenden att jag inget kan om djur och växtskötsel. :nod:

Berga Lantbruksskola räcker långt bara den Ubon ...........Men i detta forum finns en

som kan ALLT ;D

Jag kan en del om djur samt allmänt en del om detta , men har ingen skolning så jag försöker inte lära någon om något som vissa andra här ...

Jag var lite dum och sade till honom att den där grisfarmen kommer att gå garanterat i konkurs,

Rong , du var inte lite dum , du var mycket dum , du vet ju inte ens varför den i gick i konken , kanske blev någon sjuk ,och då menar jag inte grisarna , eller så blev det problem med Thaifamiljen , eller nån Thai gjorde skit pga avundsjuka ... Man skall uppmuntra och försöka hjälpa folk som har visioner eller ideer , i alla fall om det finns en liten chans att de lyckas .. Du måste ha en hel del folk som avskyr dig Rong ,,,, en djäkla stil helt enkelt .. Tänk om .....

"Phonta " sa:
Jag var lite dum och sade till honom att den där grisfarmen kommer att gå garanterat i konkurs,

Rong , du var inte lite dum , du var mycket dum , du vet ju inte ens varför den i gick i konken , kanske blev någon sjuk ,och då menar jag inte grisarna , eller så blev det problem med Thaifamiljen , eller nån Thai gjorde skit pga avundsjuka ... Man skall uppmuntra och försöka hjälpa folk som har visioner eller ideer , i alla fall om det finns en liten chans att de lyckas .. Du måste ha en hel del folk som avskyr dig Rong ,,,, en djäkla stil helt enkelt .. Tänk om .....
Sedan började den personen med äggproduktion istället för grisfarmen och jag kunde inte hålla mig utan sade det kommer att gå samma väg med den som grisfarmen.
Jag fick rätt äggproduktionen upphörde också, han fick visst samma pris och ibland lägre för äggen än vad fodret kostade och hönorna dog på grund av infektion.
Man kan säga det blev tårta på tårta med grisfarmen och äggproduktionen.

Var ligger brytpunkten när det gäller anställd? det är väl ingen som tror att jag personligen ska arbeta med detta? bygger en farm, inte att skapa mig ett arbete

Även om det är några år framåt, så kan man skapa sig en bild om hur man vill att det ska se ut.

Daglönare anlitar vi redan idag om något behöver göras, lägsta lön 300B per dag,
brukar bli lite extra, är det realistiskt att räkna på 400B om 2-3 år?

Min beräkning under normala förhållande är att djurskötsel på morgonen ska kunna klaras av på c:a 2 timmar, kvällstillsyn c:a 1,5 timma.

"Ubon " sa:
Rong, det finns alltid en orsak till en konkurs, vad är din uppfattning om denna konkurs.Grisen är ett väldigt känsligt djur för infektioner och vid regnperioden i Isaan
området blir det infektioner vid regnperioden det går inte att komma ifrån det.
Har du mycket grisar om vi säger några hundra är risken större sedan smittar det till andra grisar, man ser det oftast först om grisen är infekterat på grisens avföring och då gäller det att isolera den grisen som råkat utför det och kanske ge den en antibiotika injektion.
När grisen blir infekterat slutar den att växa och tappar matlusten.
Om du har några grisar är risken mindre och de kan klara sig, men som antalet ökar så ökar också risken för infektioner.
De stora grisfarmerna i Isaan har luftkonditionering i sina stallar och släpper inte in obehöriga i stallarna i onödan och alla som går in av obehöriga måste ha skyddsklädsel.
De här farmerna är kontraktsodlare för ett livsmedelföretag exempelvis CP där de bygger stallarna efter deras normer och de kontrollerar kontinuerligt farmen. De köper också småkultingarna av företaget och fodret, sedan kommer företaget och hämtar alla grisarna när de skall slaktas.
Det stora företaget kan driva ned priset på fläsk men sedan ger de kontraktsodlarna en bonus, men de små uppfödarna slås ut.
CP har ett slutet system för odlarna de har produktion av eget foder och är mycket stora exportörer av jordbruksprodukter, som är uppbyggd på kontraktsodlare.
I norra Thailand fungerar det mycket bra med grisuppfödning för småfarmare, därför det är ett kallare klimat och inte den fuktigheten som blir i Isaan.
Jag känner en thaiare som hade en grisfarm i Chang Rai med ca 160 grisar som fungerade mycket bra det är hans släktingar som drivit den, han själv jobbar i Sverige, han jobbar inte alltid, men han har en svensk kvinna som har bra inkomst.
Men nu har geniet spelet bort farmen på kortspel så det är ny ägare, men de driver farmen vidare, den är lättskött och effektiv de hade också modersuggor för småkultingar.
Den här spelaren drev farmen i 10 år men nu är den borta för honom.
Jag känner också en lärare som kommer från norra Thailand och hans famils har grisfarm, som de drivit i många år och vad han säger skall det finnas många små grisfarmer där uppe som fungerar bra.

Om du tror på att driva en grisfarm skall du starta upp en, med stark tro kan berg försättas.
Jag kan endast säga "Lycka till med grisfarmen"

Ha en bra dag !

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp