"Phonta " sa:
Rong ! Får helv, är du nu veterinär också , du har ju inte ens undersökt kalven , hur kan du ställa diagnos :

Kan ju vara allt mellan himmel och jord , Parasitangrepp , medfödd missbildning av matsmältningorganen mmmmmmmm Nästa gång svärfar eller nån i byn har problem med kreaturen så mailar jag dig en bild så kan du ordinera behandling OK ????
;D ;D ;D ;D
Kan ju vara en sån enkel sak som att mamman inte producerar mjölk, parasitangrepp utesluter jag, vad som förvånar mig, är att bonden själv inte ser detta, det finns vad jag förstår ungefär samma som finns i Sverige, fonder, för många år sedan så startade jag en fågelfarm i Sverige, kycklingarna började dö, skickade in vattenprov, inget fel, foder? köpte från Lantmännen, skickade till Lantmännen, inget fel blev svaret, jag kunde i min skäl inte begripa var felet låg, denna uppstart var gång nummer två, första uppstarten vart det problem med Livsmedelsverket, fåglarna är inte besiktade, Du får bara sälja i Kommunen. Nåväl, detta var straxt efter att jag var klar med mina kurser på Veterinärmedicinska (att obducera ingår i kursen) och Livsmedelsverket, praktiken gjorde jag i Halmstad, det tog mig c;a två år, detta efter att jag läste in mig på EU-reglerna, Livsmedelsverket fick ge sig, än i dag känner jag mig stolt, jag var den första i Sverige som fick detta tillstånd, att samma som veterinär, att besikta mina egna fåglar, och som Livsmedelsverket sa, det är första och sista gången vi kommer att lämna ut detta.
Tillbaka till fonder, hade flera samtal med Vet.medecin Uppsala, Lantmännen har sagt, inget fel på fodret, jag litar på deras analys, en obduktion på fåglarna och foderanalys
skulle enligt uppgift, på den tiden kosta runt 15" till slut var jag så frustrerad, jag ringde Uppsala och sa att jag skickar foder och fåglar, skiter i vad det kostar, leta fram felet.
Det tog inte många dagar innan svaret kom, fåglarna dör pga. mögel i fodret, Lantmännen betalade mina utlägg för fåglar och foder och ett mindre skadestånd, dock långt ifrån vad jag begärt, detta var efter att jag erbjöd en förhandling i Tingsrätten.
Det gick en tid och ingen räkning kom för analysen, jag ringde upp och frågade var räkningen var, då berättade dom att vi tar detta på en fond som vi har, bara att tacka.
vad jag förstår så finns något liknande i Thailand.
Har för mig att det var Janne som nämnde något om struts, jodå, även på en sån kurs har jag varit, Salins Strutsfarm Dalarna, sen la jag ner verksamheten.
Rong, när jag var 14-15 så gick jag på Berga lantbruksskola, därefter praktik, Åmål,
på en medelstor gård, 6 månader, så sluta med dina djxxxx påståenden att jag inget kan om djur och växtskötsel.