Ubon bygger en farm....

"Rong " sa:
Du har inte varit med i debatten om grisfarming då finns det väl ingen anledning att hoppa på mig i det här ämnet när du inte själv haft någonting att komma med, utan vad du gör är att börja utdela pekpinnar som någon överstepräst.
Sedan kallar du mig för wrong om du tror att du är lustig med det, kan du gärna tro det.
Du vet inte heller vad jag känner till om grisfarmning i Thailand och min utbildning inom området vad gäller jordbruk och djuruppfödning.

Nu var det inte grisfarmning jag kommenterade Ubon har ju redan i början av tråden undanbett sig din typ av info jag tycker tråden är grym en farm växer fram och vill gjärna se hur det utvecklar sig utan massa sidofakta.
Allt jag tänker skriva för det finns ingen debatt detta är Ubons tråd hur en farm växer fram.
Och förlåt Ubon med detta sido inlägg lycka till kul grej du försöker dig på.

Jag skulle tro att Ubon kan själv föra talan och behöver inte dig som något språkrör att mästra andra skribenter.
Nu är det inte första gången du är ute och hackar på mig, det skall du veta jag har märkt det tidigare.
Finns väl ingen orsak att hålla på med sådana fasoner.

Nu stänger jag tråden för min del, några dagar framåt, ska upp tidigt och med flyget
till Bkk, ska ju bo på soi 3, läste att dom hade haft något nedslag där, typiskt att man missade tillställningen.
natti

"Rong " sa:
Att avliva en gris vore bäst med en bultpistol, men frågan är om det finns sådana i landet. Med en bultpistol är det aldrig någon kula som lämnar verktyget, ett humant och bra sätt att avliva djur, den laddas med en krutladdning.
Ett gammalt beprövat sätt är att dunka grisen med en slägga mellan öronen som gör att grisen blir bedövad och blodet töms från undersidan.

Jag besökte själv ett mindre slakteri han slaktade ca 20 grisar om dagen och dunkade grisarna med en slägga, samma gjordes med kor han slaktade.
Men allting gick korrekt till vid slakten de höll rent med mycket vatten, fanns ingenting att klaga på. Jag köpte själv en biffstek av slakteriet, som en thaikvinna ägde och drev, annars gick köttet till försäljare som åkte på marknader och sålde kött.

Ursäkta herr Wrong , nu är du ute och cyclar , kanske polare med Legolas .. ;)

En bultpistol ::) Nä . det är ingen kula som lämnar utan en BULT som kan passera en cemetvägg samt reglar utan problem om man inte vet vad man sysslar med ,,
Du skall nog då inte hantera en sån .. jag har skjutit åtskilliga grisar med en 38 special , halvmantlad kula , grisen skjuter man i "krysset", den lämnar jordelivet så snyggt så , snitta upp i stickhålet och tappa av .......

varför tror du att du är den bästa på allt Rong .... En bultpistol är inte bra utan det bästa är en slaktmask, en skarpslipad pigg går in i skallen när du klipper till med släggan , alternativt en slaktmask med krutladdning i ..... Men bultpistol används på byggen för att skjuta fast reglar i betong , varje år dödsfall med dessa ...

MAO ingenting för Googlande amatörer ;)

"Phonta " sa:
Ursäkta herr Wrong , nu är du ute och cyclar , kanske polare med Legolas .. ;)

En bultpistol ::) Nä . det är ingen kula som lämnar utan en BULT som kan passera en cemetvägg samt reglar utan problem om man inte vet vad man sysslar med ,,
Du skall nog då inte hantera en sån .. jag har skjutit åtskilliga grisar med en 38 special , halvmantlad kula , grisen skjuter man i "krysset", den lämnar jordelivet så snyggt så , snitta upp i stickhålet och tappa av .......

varför tror du att du är den bästa på allt Rong .... En bultpistol är inte bra utan det bästa är en slaktmask, en skarpslipad pigg går in i skallen när du klipper till med släggan , alternativt en slaktmask med krutladdning i ..... Men bultpistol används på byggen för att skjuta fast reglar i betong , varje år dödsfall med dessa ...

MAO ingenting för Googlande amatörer ;)
En bultpistol som användes vid slakt för att bedöva djur den här bulten lämnar inte verktyget den drivs oftast med en patron som är krutladdat.
Däremot en slaktmask den laddas med en 9 mm patron och kulan lämnar slaktmasken, kan ses som ett vapen.
Den här bultpistolen som användes vid slakt är inte samma som den de använder på byggen.

En bultpistol är en bultpistol en slaktmask är en slaktmask , att använda rätt definition är nog bäst om man inte skall bli missförstådd .. Du talar MAO om den slaktmask som har en stålspik som tränger in i skallen på djuret .. MAO den som jag avsåg i min text ...

OJ oj oj Rong , jag ger upp , du kan skriva vilken skit du vill i fortsättninegn ..

Googla på du bara ...................................

"Phonta " sa:
En bultpistol är en bultpistol en slaktmask är en slaktmask , att använda rätt definition är nog bäst om man inte skall bli missförstådd .. Du talar MAO om den slaktmask som har en stålspik som tränger in i skallen på djuret .. MAO den som jag avsåg i min text ...

OJ oj oj Rong , jag ger upp , du kan skriva vilken skit du vill i fortsättninegn ..

Googla på du bara ...................................
Jag känner själv en slaktare som har slaktat alla typ av djur och han ansåg den här bultpistolen var mycket bättre än slaktmask som tidigare användes.
Bultpistolen är ett säkert vapen det har hänt olyckor med slaktmasken, jag vet en slaktare som skulle slakta en stor tjur som blev skadeskjuten med slaktmasken och tjuren sprang ut på ängen men slaktarn sprang in efter älgstudsarn och lade sig i ett dike och vinkade in tjuren, som kom med vild fart fräsande mot skytten, han fällde tjuren att den låg fem meter framför honom. En skadeskjuten stor tjur är livsfarlig.
Där kan man snacka om att vara cool.

"Rong " sa:
Om du förtär köttet själv möter det inget hinder, oftast finns det i byn någon som kan det här. Vem som helst kan inte slakta en gris på landet.
Grisen kommer i en järngallerbur sedan läggs en snara runt halsen och tvinnas att grisen inte kan skrika i annat fall för grisen ett herrans liv.
Sedan tar den här matadoren en lång skarp kniv med spets och kör rakt in i grisens hjärta och den dör ögonblickligen. Sedan flås och styckas grisen håret på svålen bränns bort med gas och huden blir grillad godis som säljes i småbitar i påsar.
Det enda som går till spillo är innehållet i magsäcken och ullen.

Det slaktas alltid grisar i byarna när de har party det kan vara 4-5 grisar och det är hemslaktare.
Om grisköttet skall saluföras blir det en annan sak då måste det vara ett godkänt slakteri.

När man klipper och klistrar ifrån internet så kan det bli lite fel.
Tycker personligen att Ullen kan sparas för en trevlig tröja i Thaikylan!

Ubon inledde tråden med att undra om tråden kunde bli seriös...och jag tycker nog svaret på frågan börjar skönjas i dimman....Men om vi fortsätter att skilja agnarna från vetet och bakar bullar av vetet och publicerar agnarna så kommer vi kanske sanningen närmast...

Vi ses vid stenbordet utanför 7/11.

"b-tung " sa:
När man klipper och klistrar ifrån internet så kan det bli lite fel.
Tycker personligen att Ullen kan sparas för en trevlig tröja i Thaikylan!
Du har väl hört när drängen hade tvagat grisen sade pigan "Det var mycket skrik för så lite ull"

Ubon, jag hoppas du fortsätter berätta i denna tråd. Kan du inte be en moderator ta bort inlägg som du inte vill ha här och lägga i en annan tråd (som detta inlägg som ju är OT).

"Birger " sa:
Jag hade nog inte tänkt mig en riktigt så brutal slakt, våra grisar blir nog tamare än så eftersom vi inte skall ha så många. Jag tar nog hellre ut grisen på en promenad, ger det något gott och skjuter den med en inlånad pistol. Grannen är polis, han har en.
Slakta kan både släkten och jag.

Hej! Har varit med om fårslakt, då satt vi huvudet mot en sten som passade för huvudet upp till körbron. Jag höll i och lugnade fåret och min pappa slog med släggan. Skar sedan av halsen och tappa blodet, vispade det även samtidigt. Sedan blev det blodplättar som min mamma stekte.
Har även varit med om nödslakt av kalvar och kor. Då använder vi 1,2 kg slägga och det gäller att slå ett bra slag så att den svimmar direkt. Sen var det bara att skära av halsen och tappa blod.
Så kan det vara ibland när det gäller nödslakt. Detta hände för dryga 30 år sedan. Nu har de säkert nya metoder hoppas jag.

Ps. Tråden "Ubon bygger en farm" är jättebra tycker jag!! Fortsätt med det.

Tyckte det var bäst att skriva, stänger ner, man vet ju inte om internet fungerar som lovat, på det här hotellet funkar det.

Bkk är sig inte likt, sedan jag var här första gången Nov-Dec 2009, imorgon ska vi iväg och studera ett tempel, än så länge går semestern som planerat, småsaker som inte följde planen.

Som en falnande glöd har kärleken till Bangkok....

Upp tidigt på morgonen, avfärd från huset, sagt var 04.30, 2 misstag, glömde tofflorna, in i huset och hämtar, under tiden kör tjejen ut bilen och hunden sticker ut, nu ska hon ut och försöka få in hunden, jag säger att detta har vi inte tid med, från bilen ringer hon familjen, som får ta över, nio minuter sena. Kör iväg och plockar upp hennes äldre bror som ska köra oss, nu efter fem år, tidigare har han aldrig sagt ett ord på engelska, rektor som han är, inte den bästa engelska men det funkar.

Kommer fram till flygplatsen U Rhatchi, hon har tidigare i somras berättat över nätet att flygplatsens byggnad brunnit, nu var det första gången jag såg detta, varför har man inte börjat reparera? problem med försäkringsbolaget? kanske någon "glömde" att betala försäkringspremien? efter flera månader och inte kunna städa upp, turister vill man ha, och besökare möter detta? avgående möter detta, ankommande kommer ut på gaveln.

Bkk 124.jpg

Bkk 145.jpg

Bkk 122.jpg

"Ubon " sa:
Som en falnande glöd har kärleken till Bangkok....

Upp tidigt på morgonen, avfärd från huset, sagt var 04.30, 2 misstag, glömde tofflorna, in i huset och hämtar, under tiden kör tjejen ut bilen och hunden sticker ut, nu ska hon ut och försöka få in hunden, jag säger att detta har vi inte tid med, från bilen ringer hon familjen, som får ta över, nio minuter sena. Kör iväg och plockar upp hennes äldre bror som ska köra oss, nu efter fem år, tidigare har han aldrig sagt ett ord på engelska, rektor som han är, inte den bästa engelska men det funkar.

Kommer fram till flygplatsen U Rhatchi, hon har tidigare i somras berättat över nätet att flygplatsens byggnad brunnit, nu var det första gången jag såg detta, varför har man inte börjat reparera? problem med försäkringsbolaget? kanske någon "glömde" att betala försäkringspremien? efter flera månader och inte kunna städa upp, turister vill man ha, och besökare möter detta? avgående möter detta, ankommande kommer ut på gaveln.
Helt otroligt ... men inte i Thailand (angående flygplatsen)

Kom att tänka på dom svarta tvåmannatälten i Bangkok

Någon vecka innan vi tog flyget till Bkk, Bangkok, vi brukar storhandla på marknaden hemmavid, tjejen står och rotar bland i grönsakerna, på andra sidan gången så säljer dom kött, jag ser tjejen som som säljer kött, en av flera, just den här säljaren har täckt håret, misstänker att hon säljer "halal", skyll nu inte på mig, det var tjejen som frågade, vad vill Du ha till middag? nu kom den här lilla helröda gubben, en decimeter hög, horn i pannan, en treudd i handen, hoppar upp på axeln, viskar i mitt öra, lättledd som man är, jag vänder mig till tjejen, jag tror jag beställer två köttbitar, hur många vill Du ha? vad för kött? två stora fläskkotletter, hur många vill Du ha, hon tittar i samma riktning, nej nej, hon är muslim, ok, ingen beställning. Efter en stund så frågade jag om det är ok om jag beställer något till morgondagens frukost? javisst, vad ska Du beställa? BACON, sen avvek jag...

Till denna har jag ingen bild

Fn Ubon , du uppenbarligen en person som lider av fobi rörande Muslimer , heter du Bush i efternamn kanke ;)

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp