Ubon bygger en farm....

I denna village, så finns det fem familjer som föder upp julskinka (halal) :-X
ingen av dessa bor i byn, straxt utanför, vilket år det blev förbjudet att ha gris i byn vet jag inte, men förbud blev det, ungefär som i Sverige, efter 1964 blev det förbud mot att ha kor gå fritt i skogen, minns jag rätt? 64?

Dessa uppfödare har från en till ett tjugotal, själv blir jag bara mer och mer konfundersam hur Thaistyle sköter om dessa, som ett exempel, grisboa ligger i anslutning till vattendammen dit man skyfflar dyngan, ifrån dammen pumpar man vatten till djuren och ger som dricksvatten :(

Nu har vi varit runt till samtliga, dom som vi känner till.

Bilden tidigare på soa, hon ska till och grisa runt nyår, det lär bli ett besök till.

Ingen av dessa djurhållare tar eget foder, allt köps över disk ???

Ekonomisk beräkning? enligt Thai style så finns den inte, dessa bruna, vilka vissa ligger på dryga hundra kilo, jag frågade varför dessa inte gått till slakt, Thai think, priset har gått ner från åttio till 60Bath per kilo, vi väntar till priset går upp, åhh min Bhudda, dom bruna är åtta månader, skulle gått iväg vid högst sex månader, under tiden äter dessa, min beräkning är att om ytterligare två månader så blir det +- noll, då har dom jobbat gratis fyra månader.

Vinnarna i detta är dom som säljer kött över disk, där har inte priset gått ner,
nej tack, min ambition är inte att lära ut ekonomi, detta klarar Thai själva :-\

040.jpg

039.jpg

037.jpg

044.jpg

"Janne " sa:
Nu får du äkta henne så det inte blir snack om ditt och mitt :)

God Jul i den blivande farmen ... söt bild på jul grisen ovan.

:xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley: :xmas_smiley:

Det blir nog lite svårt att gifta sig med den här tjejen, på julafton morgon fick jag reda på att hon är redan gift.....

"Ubon " sa:
Det blir nog lite svårt att gifta sig med den här tjejen, på julafton morgon fick jag reda på att hon är redan gift.....
Är hon inte skild från sin förra man, eller är det ett pågående förhållande?

Detta har varit på tal sedan jag träffade tjejen, December 2009, så har vi iaf hängt ihop i fem år, defenitiva beslutet kom när Land Office sa nej till Usu Fruit, då bestämde vi att vi tar flyget till Bkk, och ordnar papperna, tillbaka Office för registrering, därefter kopiera, går tvärs över gatan till Land Office och lämnar in ansökan, nu är det bara att vänta.

Då får man gratulera dig och din hustru Ja efter 5v år så hr ni ju lärt känna varandra så då var det på tiden Grattis grattis

Halva vägen från"mainroad " till byn har fått asfalt, förra gången så skrapade väghyveln sidorna och körde sönder vattenledningen, samma sak nu, tydligen ska nästa halva asfalteras, ledningarna ligger ytligt, och dessa ledningar är privata och finansierade privat, så vi "äger" ledningen. Förra gången detta hände så diskuterade vi att koppla in oss på en annan ledning som ligger djupare och har en större diameter, nu beställt, kopplingen ligger på andra sidan vägen, tydligen ska dom trycka ett rör under vägen.

Måste ändock säga, att när sånt här händer, så är dom snabba på att reparera.

Partaj 25 dec. 2014 004.jpg

Partaj 25 dec. 2014 006.jpg

Förmodligen byns "grinigaste" tant

Jag har bott här till och från dom senaste fem åren, och gått på en väg (2) gånger, under dessa fem år, vägen leder till huset ett par hundra meter snett bakom denna fastighet, vägen som går till huset är byggd på "hennes" mark, dom som äger huset har blivit tillsagda att det är "min" väg, tycker inte om att ni använder denna,
detsamma sa hon till oss när vi tog en promenad till dom 600 m2 som tjejen köpt, som gränsar till grannens hus. Först kom det upp en skylt vid infarten, privat väg.

Hon äger 2 halv rai som ligger på sidan om vårt hus, (vilka vi försökt köpa),
javisst får Ni köpa, hela tiden höjde hon priset, det vart att säga, nej tack.

När det var skördetid så använde tröskan "vår" väg på andra sidan huset samt kör över "vårt fält" dvs. dom 5 å en halv rai som vi bytt till oss, tydligen så blev det en del samtal, tidigt på morgonen dagen efter, kom tröskverkets ägare över och bad om ursäkt att han använt väg och mark, tjejen förklarade att om "hon" inte tycker att vi kan på hennes väg, så tycker jag att "hon" ska inte använda "min" mark.

Istället för att samarbeta så har hon beställt två lass "mud" för att bygga en ramp till tröskan för att komma till hennes fält, och fick dessutom flytta elstolpen.

Det finns flera fält bakom huset som inte har väg fram, tröskägaren hade fått i uppdrag av en annan markägare att tröska ett fält, han kom tillbaka och frågade om han kunde få köra över vår mark, javisst, inga problem, vassego.

Vari ligger problemet?

Thai style 005.jpg

"krister " sa:
Grattis!

PS. när jag ser dom bilderna så längtar jag inte tillbaka... DS.

Blev Du inlåst i huset? var det Du som fick arbeta? själv håller jag mig bakom kameran.

Hur får man dagarna att gå, frågar vissa, det finns fullt upp, alltid händer det något.

En farbror fick en stroke/hjärnblödning, bara att hänga på till sjukhuset, första gången min tjej hittade gaspedalen på bilen, här ligger Karlsson på taket i lä.

Han är nu tillbaka och har flyttat in till sin bror med familj mittemot oss, konstig känsla det måste vara, han tappade hela långtidsminnet, känner inte igen någon.

Inte att förglömma alla dessa partyn....

Bilderna från decemberfesten 2014 för anställda inom sjukvården, ska nog nämna att utan tjejen så lär jag nog inte fått vara med om detta, nu är det dags att ordna till sig, kvällens bankett väntar, JP Emerson hotel, Healty Day

Promotion 006.jpg

Promotion 014.jpg

Promotion 009.jpg

Jag kom till Isaan när jag va 25. Efter tio år fick jag ny tjej och började om från noll i Bangkok och nu i Pattaya. Jo jag saknar isaanmusiken och festerna men det andra klarar jag mig utan.

Mvh. Krille

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp