Ubon bygger en farm....

Du är ju gift nu varför söker du inte Visa o spouse/family 1 år multiple entry?

Det är visa spouse som ligger närmast, men känns lite dumt att betala för 12 månader när jag behöver för 6 månader,
det är nästa år 2017 som spous kommer in, enligt min planering att stanna något längre än 6 månader.

Något känns väldigt konstigt i detta: visa-service säger att 2 och 3 inresor är borttagna, men på deras sida och ambassadens,
så är ansökningsblanketten identiska, och där går det att söka 1-3 visum, som jag skrev så får jag kolla vidare.

APPLICATION FOR VISA
Royal Thai Embassy
www.thaiembassy.se
Floragatan 3, 100 40 Stockholm
Visa Applications: 9.00-12.00
Passport Return: 14.00-16.00
Telephone Inquiry: 13.00-16.00 Tel: +46 8 58804250
No post
al service provided

Diplomatic Visa
Official Visa
Courtesy Visa
Non
-
Imm
igrant Visa
type
___
Number of Entries Requested
1
2
3
Multiple
(N/A for Tourist
visa)

Så du vill ha ett visa med multiple entries. Sen istället föra att lämna landet och åka in igen brukar du gå till immigration. Brukar det fungera? Eller missförstod jag?

Konstigt om turistvisum med multiple entries är borttaget

Det finns multiple entry, innan var det väl double entry och tripple entry.
Såhär står det på ambasadens hemsida.

Tourist Visa ( TR ) *** From 13 November 2015, the multiple-entry tourist visa will replace the existing double-entry and triple-entry tourist visas and therefore there will be only 2 types of tourist visa: single entry and multiple entries.***

Upp till 6 månader och max 60 dagar sen ut och in.

6. PERIOD OF STAY

Single entry: not exceeding 60 days

Multiple entries: not exceeding 60 days for each entry

VALIDITY OF VISA

Single entry: 3 months

Multiple entries: 6 months

Så du vill ha ett visa med multiple entries. Sen istället föra att lämna landet och åka in igen brukar du gå till immigration. Brukar det fungera? Eller missförstod jag?

Konstigt om turistvisum med multiple entries är borttaget

Det är ändrat på så sätt att det finns numera 2 turistvisum, single entre eller multiple entre,

tidigare så har jag köpt dubbel entre, stannar 60 dagar, besök MIG och förlänger med 30 dagar,
efter dessa 90 dagar åker till någon gräns, senast, 15 minuter i Kambodja, bara gå in och vända,
går tillbaka på visa nummer 2, och upprepar historien.

Visst kan jag köpa en single entre, 60 dagar + 30, sen måste jag lämna landet, uppsöka
ett thai ambassad i annat land och söka visum på nytt.

Och inte som Phonta antydde i en annan tråd, att jag inte skulle ha mina papper i ordning....

Som det har sagts från myndigheterna, besökare ska ha "rätt" visum, multiple entre gäller inte
för pensionärer, för dessa gäller pensionvisa eller single entre, det står arbetsgivarintyg,
så var det till att visa upp slantarna, kontoutdrag om 57.000 sek.

Enklast för mig blir familjevisa, så jag forskar inte vidare,
som det sades, dumma pojkar ut, snälla pojkar in....inte ett ord om andra könet.

Turistvisum för multipla inresor

Visumet gäller för obegränsat antal inresor till Thailand inom 6 månader. Visumet börjar gälla från utfärdsdatumet och 6 månader framåt, sista inresa till Thailand måste ske 6 månader efter man har skickat in en komplett ansökan. Man kan stanna i upptill 60 dagar per inresa.

Du behöver följande:

En ansökningsblankett, komplett ifylld (blanketten hittar du här). Läs hur man fyller i blanketten genom att klicka här.
Passet i original, giltigt i minst 9 månader till
Kopia av ditt pass
Två foton i färg, max 6 månader gamla. I färg med vit bakgrund, 45x35 mm.
Kopia av flygbokning (Första inresa samt sista utresa)
Hotellbokning (De första dagarna)
Kontoutdrag på minst 57000kr
Arbetsgivarintyg eller skolintyg. Intyg från svensk arbetsgivare eller skola där det står att du är anställd eller studerar.

Och med detta så är arbetslösa utestängda ifrån multiple entre.....dom får hålla tillgodo med single entre,
eller spouse om sådant finns att tillgå.

Senast redigerad av en moderator:
Då kan man väl nästintill säga att hennes farm är färdig och igång.

Kalkonerna knallar på, hon talade om ett par hundra, 60-tal nu,

200 har hon i årsskiftet, priset på kalkon liv ligger på 150/kilo.

fisktanken igång, 1200 sa hon, tydligen en liten ändring, insatt 1000,

i den andra tanken ska det in lika till, priset på denna sort fisk har

skuttat i höjden, när jag började skissa på farmen så låg priset på

50b/kilo nu begär man 80/kilo.

en tjurkalv såldes igår, hämtas idag, den förra som såldes var en
kvigkalv c,a året pris på den var runt 28.000b, tjurkalven ungefär
4-5 månader, priset blev 11.500b, betydligt högre pris på kvigkalvar,

det beror nog på att det är dom som ger kalvar.

Igår natt så kalvade den vite, den blev en tjej,

Den brune är dräktig, det ska tydligen bli Bramha, stor sort med långa öron,

en sak till ska åtgärdas, en sektion på muren,baksidan på huset ska tas bort,

byggas en ramp/grind ut till farmen, slippa gå ut på framsidan och runt huset.

Ubon;s farm ser jag nu att det blir troligen en mindre försening,
en liten omplanering.

^348EB370905EF9E465705C7BB6F41A4C00CBBE350B9CEB4CAF^pimgpsh_fullsize_distr.jpg

image.jpeg

Senast ändrad:
4 års studier och färdig sjuksyrra, systerdottern, kontrakterad blev hon redan när hon började syrraskolan,
redan då visste hon var hon ska jobba dom kommande 5 åren, bor på sjukhuset i ett litet rum som sjukhuset
håller med, kostnadsfritt, elen betalar dom själva, vid hennes ledigheter så bor hon hos oss, den andra
systerdottern har 1 1/2 år kvar på sina studier, också där är det 4 års studier, blir något inom hotell,
och när hon är färdig upphör min sponsring av henne, inte mycket pengar, en hjälp på vägen.

gingko dressyr 058.JPG

Kung groda

Hon "nätade" av några meter på farmen där hon tänkte sätta 4-600 grodyngel, ynglen köps
per hekto/kilo, jag tror för min del att något fel blev det, vid beställningen, tror nog hon har
omkring 1500-2000 groda, tror nog att hon hämtade dessa när dom var nykläckta, ju tidigare
man hämtar efter kläckningen, desto fler i antal blir det vid samma vikt.

Nu har hon fått gräva nya gropar och näta, hon anlitade "Cowboy" vår halvtidare, nu börjar hon
prata om att dom större grodorna äter upp delar av dom små, jaha??? och vad beror det på?
i vart fall så har hon fått för sig att separera dom större från dom mindre, själv vet jag inte,
får väl titta på detta när jag kommer ner om några veckor, kan det vara ojämn fodertillgång?

Plasten som grodorna sitter på tor jag är rester efter att man stansat ut fotsulor till tofflor.

sista bilden är "min" grävda fiskdamm, ingick i bytet av mark, tyvärr kan jag inte ha grodor
som jag tänkt, naturfiskarna kommer nog att äta upp dessa.

^A56AC640C4B97442A17E879FEB681EDB3F2C1A752B90203435^pimgpsh_fullsize_distr.jpg

^19197D7C6FFDFA666A9EAF581005CF37C2B51A2785F1D65B50^pimgpsh_fullsize_distr.jpg

^048908DDE9001E10DCB92E79594D3BC72F476F20DC64A1A3F4^pimgpsh_fullsize_distr.jpg

Farmbesök sedan tidigare, en väninna till frugan. gift med en (joddlare) han arbetar i Europa, hans fru tar hand om farmen.

När jag började planera "vår farm" så började dom bygga, totalt består farmen av 10 rai, 2 rai avsatt för ris till eget behov.

Deras tanke är uppfödning av fisk, anka, kultingar, och odling av grönsaker, kunderna är i första hand restauranger.

kultingarna köper dom in till priset av 1.300b per styck, allt foder köps färdigt över disk, enligt min beräkning är allt eget

foder rena rama guldgruvan.

Dom har 4 heltidsanställa, jag undrade varför 4? det är mycket att vattna, varför funderar jag på automatbevattning?

Dygnetruntbevakning, en anställd bor nattetid på farmen (uppdelat?) kostnaden i löner är 8000b per månad och anställd.

Deras farm ligger c:a 10 km ifrån vårat hus, mitt i mellan dessa 2 punkter borrade jag efter vatten, fick bra med vatten

men tyvär fick jag även ett mindre saltinslag, dom har djupborrat c:a 50 meter, inget salt, detta med salt tycks vara ett

lokalt problem, det är redan tagits ett beslut att även jag kommer att djupborra på farm 2 rai, prova och hoppas på det bästa.

En trevlig liten farm, bara att önska dom lycka till....

Forts.

Last tringel 037.JPG

Packad å klar, är varken det ena eller andra...ett par veckor kvar innan avfärd.

Tidigare så har jag vart bortrest 6 månader, nu blir det 8 månader, och kontaktat FK och skatteverket om olika regler,
det har tidigare skrivits på forum att det är högst 6 månader som gäller, min information har jag skaffat direkt från källan
och om detta behövs ingen diskution, var och en får leva med sin tro.

Som jag ser skillnaden mellan 6 till 12 månader är att vissa bidrag kan påverkas efter 6 månader, ett var barnbidrag,
inget av dessa påverkar mig, så för min del gäller 12 månader, och i min plan är att om 2 år stanna 10-11 månader,
åka på semester till swe, och skulle ingen anledning finnas att åka så får jag väl skriva ut mig, annars så ser jag ingen
anledning att bli utskriven.

Skatteverket säger att man kan vara bortrest upp till ett år, därefter är man skyldig att skriva ut sig,
och att man mycket väl kan ha en särskild utlandsadress under tiden.

Nya uppgifter, nu tar det mellan 1-3 månader att åter bli inskriven på FK, som hon sa, det är
så många nyanlända som ska skrivas in, och vi har inte fått mer personal.

Får FK någon information om vilka som reser utomlands och hur länge dom stannar borta? vi får ingen information,
vi vet bara om någon berättar (skvallrar).

Passkontrollen i Bkk har en tråkig kö, en bra bit att gå från flyget, den löser jag med hjälp av rullstol, slipper kön
i passkontrollen, går in igenom vipkontrollen.

Välja sittplats på flyget, biljettsäljaren har jag för mig ville ha 149:- för att boka, och i deras finstilta står det att,
vi garanterar inte att vald sittplats kan ordnas, och ingen återbetalning sker. i detta som i mitt fall så ringer jag direkt
till 30 kilosbolaget och bokar vald sittplats, än så länge är detta utan kostnad.

Bygget för farmen rullar på enligt planen......

Hårdpressade balar

Jag skrev tidigare att risfält är rena rama guldgruvan, inte riset som är en förlustaffär, hobbyverksamhet,
inga pengar i detta om man ser till antal arbetstimmar, och den låga ersättningen från uppköparna.

Resterna efter tröskan blir foder till djuren, (kritter) efter att frågat markägaren så brukar det i regel kunna tas utan kostnad, min fru bokade 8-10 rai på andra sidan vägen, efter att hon fått nys om en hårdbalspress som fanns några mil bort, visst kan vi pressa, har du så vi kan pressa 1000 bal?, vet inte, 10 rai? detta blir inga 1000 bal, men dom skulle komma över ändock, 2 dagar försenade, som dom sa, vi måste reparera maskin, han berättade att han köpt traktorn och betalat 40.000b och pressen för småpengar, men dom var slut som maskin, reparerade och fick maskinerna att fungera, (och reparationerna kommer som ett brev på posten, ingen tanke på stilleståndskostnad?)

Det var lite svårt att göra en tidsstudie, dom stannade maskin i tid och otid för justeringar.

8-10 rai ger 185 bal, bal över disk betalas med 22b, pressa 1 bal kostar 13b, (tydligen ytterligare 1 maskin i området, han debiterar 15b/bal) enligt min beräkning så klarar maskinen 2 bal per minut, kan nog uppgå till 3 bal/minut, och detta jobb kan pågå från skörd till nästa regnsäsong, beroende på halm/hötillgång, och att maskinen gör sitt jobb.
Det finns blöta fält och torra fält vid tröskning, och i regel så klipper bordet halva strået, nederdelen är lite hårdtuggat för djuren, i detta är min tanke en win-win, jag plockar bort från fälten, ägaren slipper bränna resterna, jag slipper röken runt huset.
På dom blöta fälten som tröskas så fortsätter risplantan att sätta sidoskott, som blir grönfoder till djuren,
och det som inte går åt kan man mycket väl omvandla till jordförbättringsmaterial.

Efter uppstart som beräknas till nästa vinter så är jag i behov av 12 rai, men efter mina ideer som jag försökt inplantera hos min fru och andra, så har dom börjat förstå hur jag tänker, så idag finns möjligheten till 120 Rai.

Så nog ser jag guldet som står på fältet, efter skörden.

Senast ändrad:
Thaifolk ska äga 51%, om man startar företag.

Känns ofördelaktigt att lämna kontrollen, vilket man gör om man överlåter 51% av ägandet,
dom köper inte in sig i företaget av vad jag förstår efter det lilla jag tittat på.

Visst kan man skriva företaget på frugan, viket säger mig att man lämnat bort kontrollen till 100%,
tror nog att jag väntar med att starta något i Thailandet.

Verkar som att ni kämpar å sliter för småslantar, varför?
Begriper mig inte på falanger som investerar både pengar och massa tid och arbete för att deras fru ska ha nåt att göra när timpengen utslaget på bådas inats är typ 0.

Det är kanske så att alla inte ser pengar i allt. En hobbyverksamhet behöver inte generera några stora belopp, bara det går runt. Ett nyttigt och roligt tidsfördriv kanske om man nu har farmarintresse? Eller vad säger du @Ubon ?

Thaifolk ska äga 51%, om man startar företag.

Känns ofördelaktigt att lämna kontrollen, vilket man gör om man överlåter 51% av ägandet,
dom köper inte in sig i företaget av vad jag förstår efter det lilla jag tittat på.

Visst kan man skriva företaget på frugan, viket säger mig att man lämnat bort kontrollen till 100%,
tror nog att jag väntar med att starta något i Thailandet.

Om du är direktör så har du kontrollen, då kan inte thaiarna göra något.

Om du är direktör så har du kontrollen, då kan inte thaiarna göra något.

Detta far du garna utveckla lite mer, (ta lite hjalp av Berra som gillar detta ;)

Oavsett var du befinner dig I foretaget sa ar fortfarande majoritetsbeslut som galler, 49 delar av 100 kan aldrig
Bli majoritet, en director kan bli sparkad Fran en dag till Annan, eller Nagot jag missat?

Det är alltid ägarna i ett företag som har sista ordet, är man oense vinner majoriteten.

Direktörn är ju bara anställd av ägarna.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp