Ubon bygger en farm....

Vad har Ni i tankarna att odla?

Av egen erfarenhet, glöm att ens försöka driva en farm på distans, Du måste ha en arbetsledare på plats, Du eller din fru tycker jag låter bra, jag tar hand om farmen när min fru inte har tid, min fru tar hand om farmen när jag inte är på plats, men försök, lyckas Du så är jag den första att gratulera.
40 rai är en förhållandevis stor farm, jag jämför men en kille och hans fru som driver 10 rai, 4 anställda, har Du undersökt marknaden? avsättning för produkterna, innan Du har fått första skörden såld, så ska vatten, el, gödning, eventuella inhyrda maskiner, och löner betalas. Lyssna på Kurant som har ett bra kort koncist svar, var på plats själv,
och jag säger, börja i mindre skala.

Kom igen, ge inte upp, nya tag, jag väntar på en uppdatering....

Då var det detta med grodor igen, grodorna har inte vuxit färdigt, men min fru tyckte att jag skulle sälja av samtliga och hon hittade en köpare
som ville ha allt, jag sa nej tack, detta beror på att jag har foder för nästa 10 dagar, detta vill jag göra slut på först, dom sa, kan vänta och köpa om 10 dagar, dom la ett bud om 70 Bath/kilo, lite lågt tycker jag, men å andra sidan blir det en kund ett köp.
Varför vill min fru att jag ska sälja? hon har tänkt till lite, hon nämnde först att hon skulle sälja av catfisken som hon har i andra tanken,
sen kom det fram att hon behövde båda tankarna, till vad? odla grodor, och det är ok för min del, åker om några veckor till swe och då kan jag ha en avräkning innan och se var ligger avansen ligger, passar mig bra.

Idag var jag åter till Macro, priset har gått ner från 125 B/kilo till 115 B, kan det bero på att grodsäsongen har startat?

Frugans kalkoner knallar på som tänkt enligt min fru, själv har jag en del synpunkter på hur man kan förbättra en del saker, men sen var det detta med att få Thai att lyssna, vilket tar en ansenlig tid, varför gör Du inte på detta sätt? så sparar Du ett arbetsmoment, behövs inte, det går bra så här. Min fru sålde mina grodor och lovade leverans fredag, ( tidigare var det sagt söndag) 6 km bort, jag har sagt tidigare att vi är ingen transportfirma och att köparen får hämta det dom vill köpa, dessutom ska jag inte hålla med packmaterial detta får kunden ta med sig själv, men denna gång får det bli fritt köparen. För en vecka sedan så såldes 24 k-kycklingar, tiden till nu så har det blivit ytterligare 27 stycken, samma köpare hämtade dessa nu på morgonen, 50 B/styck= 1300B, 1 fri som bonus, finns nu 4 nya att plocka på farmen, att plocka kycklingar från en ruvande höna är med livet som insats, dom försvarar de sina med näbbar vingar och klor, ibland följer dom efter pipet från kycklingen och attackerar.

Macro, priset på groda ligger kvar på 115 B/kilo

du kanske skulle "odla" fram lite insekter också... cikador, skorpioner mm...
det e nog ganska lättskött och ger bra avkastning per m2, dom e ju ganska små

Insekter har jag tänkt prova några lådor framöver, det fanns en uppfödare som la ner sin verksamhet, försökte köpa hennes lådor för insekterna, fanns inte kvar, får bygga egna, men det som Du skriver om skorpioner blev mer intressant, om jag minns rätt från den artikeln som jag läste, det finns hundratals olika sorter, men bara några få tiotal som är giftiga, detta gift används inom det medecinska området och hade ett literpris som var väldigt högt, tror nog det skulle räcka att mjölka 1 liter för att leva gott. Nu kommer frågorna om denna giftiga verksamhet, vilken sort är det som gäller? var finns dom? finns dom i Thailand? importmöjligheter? hur många behövs det för att få ut en droppe? hur många droppar går det på 1 liter? hur lång tid tar det innan dom har producerat nytt gift? skötsel? hantering? serum? var finns köpare?
tillstånd? finns flera frågor, men inget jag ska hålla på med, i denna verksamhet så begår man ett misstag 1 gång...
och för denna verksamhet behövs inte många m2, men intressant att fundera över, någon som känner sig hågad att prova?

Insekter har jag tänkt prova några lådor framöver, det fanns en uppfödare som la ner sin verksamhet, försökte köpa hennes lådor för insekterna, fanns inte kvar, får bygga egna, men det som Du skriver om skorpioner blev mer intressant, om jag minns rätt från den artikeln som jag läste, det finns hundratals olika sorter, men bara några få tiotal som är giftiga, detta gift används inom det medecinska området och hade ett literpris som var väldigt högt, tror nog det skulle räcka att mjölka 1 liter för att leva gott. Nu kommer frågorna om denna giftiga verksamhet, vilken sort är det som gäller? var finns dom? finns dom i Thailand? importmöjligheter? hur många behövs det för att få ut en droppe? hur många droppar går det på 1 liter? hur lång tid tar det innan dom har producerat nytt gift? skötsel? hantering? serum? var finns köpare?
tillstånd? finns flera frågor, men inget jag ska hålla på med, i denna verksamhet så begår man ett misstag 1 gång...
och för denna verksamhet behövs inte många m2, men intressant att fundera över, någon som känner sig hågad att prova?

Skorpioner skulle nog passa mig, vi har inte så mycket mark utan får ägna oss åt uppfödning på liten yta. Jag har börjat med kräftor, lite på prov.

Hämtat från Illustrerad Vetenskap:

? Pris per liter: Cirka 88 miljoner kronor

Varje gång skorpionen sticker i ett byte utsöndras gift till ett värde av 130 kronor. Det är priset för de 1,5 miljondels liter gift som finns i ett stick.

Med ett marknadspris på knappt 88 miljoner kronor per liter är skorpiongift världens dyraste vätska. Det höga priset beror på att giftet innehåller ämnen som används för medicinska ändamål. Vissa ämnen kan exempelvis användas till att diagnosticera och behandla multipel skleros och cancer.

Tydligen kan giftet också ge ett beroendeframkallande rus. Unga indier låter sig stickas med vilje och skorpionhandlare tjänar pengar på att sälja stick med de dyraste dropparna i världen.

Med dagens kurs på Oanda converter så skulle varje mjölkning av 1 skorpion vara värd 508 Bath

2 mjölkningar per dag, en tusenlapp i Bath, har läst tidigare att priset var högt, minns inte att det var så högt, kanske man skulle skola om sig till skorpionmjölkare?

Senast ändrad:
Låter enormt intressant! Och spännande, jag har haft pälsdjur och är van att bli biten men det här tar ju spänningen till nya dimensioner....

Javisst, en stickande verksamhet.

Det är många bitar som måste falla på plats innan, vilken sort av dessa skorpio är det som gäller? i vilket land finns dom? ska verksamheten ligga i Thailand? låt säga nu att vi hittar dessa i något land, och vi kan köpa, vilka utförselregler gäller? och vilka införselregler gäller i det landet där verksamheten ska bedrivas? som jag ser det så är det mera odling av dessa i laboratoriemiljö, inget för gemene man att hålla på med.
Om nu det gick att ha en uppfödning, vilka är köparna? vilka krav ställer dom? hur hanteras giftet? kyls det ned i flytande kväve?
Som Du ser så är det många frågor, och det finns fler...

Har för mig att Birger sagt tidigare, tillgången på mark är 3 rai?, varför inte prova att odla svamp? liten uppbyggnadskostnad, lättskött, och det finns efterfrågan på svamp, jag var senast för några veckor sedan på studiebesök hos en familj, hela denna familj lever på svampodling, och det är inga rai i ytan som vi pratar om. Hos en annan svampodlare så fick jag fram att, c:a 100 m2 odling ger 50" Bath brutto per år, tror nog jag satt in en bild på detta tidigare i tråden, även för svamp är det säsongbetonat, dom har under året 2 olika svampsorter, där är det MAN med bihang (fru) och 1 anställd, tycks leva gott på detta. Birger, varför inte sätta av några m2 och prova?

Javisst, en stickande verksamhet.

Det är många bitar som måste falla på plats innan, vilken sort av dessa skorpio är det som gäller? i vilket land finns dom? ska verksamheten ligga i Thailand? låt säga nu att vi hittar dessa i något land, och vi kan köpa, vilka utförselregler gäller? och vilka införselregler gäller i det landet där verksamheten ska bedrivas? som jag ser det så är det mera odling av dessa i laboratoriemiljö, inget för gemene man att hålla på med.
Om nu det gick att ha en uppfödning, vilka är köparna? vilka krav ställer dom? hur hanteras giftet? kyls det ned i flytande kväve?
Som Du ser så är det många frågor, och det finns fler...

Har för mig att Birger sagt tidigare, tillgången på mark är 3 rai?, varför inte prova att odla svamp? liten uppbyggnadskostnad, lättskött, och det finns efterfrågan på svamp, jag var senast för några veckor sedan på studiebesök hos en familj, hela denna familj lever på svampodling, och det är inga rai i ytan som vi pratar om. Hos en annan svampodlare så fick jag fram att, c:a 100 m2 odling ger 50" Bath brutto per år, tror nog jag satt in en bild på detta tidigare i tråden, även för svamp är det säsongbetonat, dom har under året 2 olika svampsorter, där är det MAN med bihang (fru) och 1 anställd, tycks leva gott på detta. Birger, varför inte sätta av några m2 och prova?

Utmärkt ide! Vi hade drygt tre rai, men mer än ett rai är vatten idag, vi skall odla fisk och kräftor. Svamp låter intressant, jag får prova mig fram. Just nu provar vi med sköldpaddor och kräftor, men allt är ju nytt här och jag har mycket att lära...

Jag vet att Thaisen äter sköldpadda ,finns väl minst ett par olika typer ..

Finns en del i vår by , Svärfar visade dem bara förmig samt sen satte ut dem igen .....

Att ändra sig är inte fel, men har man ingått en överenskommelse så är det den som gäller, detta gäller inte thai.
Köparen sa sig vilja ha allt, det slutade med att det blev 9 kilo, det är detta jag menar, här ska packas och levereras, vid leverans så ska man börja "deala" köparen säger kan Du sänka priset lite? (ifrån det redan låga priset) tur att jag fick min fru att ringa kvällen innan och få en bekräftelse på att dom vill ha allt, just det, det var nu man ändrade sig till 10 kilo, (betalade för 9 kilo) det har jag sagt tidigare, till salu, fritt säljaren.

Frugans släktingar tvärs över gatan, skulle säja grodor inne i byn, ok, inga problem för mig, jag vaknade 07. gick ut och frågade när dom skulle börja, min fru svarade, dom har redan hämtat, 24 kilo, nu fick jag dåliga vibbar, hur har dom packat? dom kommer tillbaka efter ett par timmar, nu ser jag något som jag inte vill se, dom har alltså stått här och packat 1 kilo grodor i plastpåsar, och knytit åt, dom sålde 7 kilo, och jag fick tillbaka resten, minus dom 14 som avlidit av syrebrist, bara att återigen konstatera, spelar ingen roll vad man säger till en thai, man måste vara närvarande själv, för att se att dom gör vad man sagt.

I vart fall så har jag fått fram en del siffror som säger att avansen bör ligga på närmare 38%, något konstigt känns det som det är, 38% låter mycket, kan det vara så att insekter kryper ner i tanken på natten? jag får börja med att kontrollera energivärdet och proteiner i fodret.

Macro, priset på groda ligger kvar på 115 B/kilo

Varför är min fru arg på Ubon? utav den enkla anledningen att jag har under ett antal år sagt att jag kan öka din inkomst per rai flerfaldt emot vad Du har nu (risodling), hon är arg för att jag sa detta, och hon inte kunde finna ut själv....
redan hennes kalkoner på 8 månaders tid, har gett henne inkomst flerfaldt mot vad hon skulle haft från risodling, och när det gäller ytan så handlar det om kanske en 1/4 dels rai. 1-0 Ubon

Det var en fotbollsmatch mellan befälen och manskapet, befälen vann matchen, lite senare kunde man läsa i internbladet,
manskapet kom på en hedrande andraplats, befälen förnedrade sig och kom näst sist.

Såningstider

Återigen så förlorar risbönderna, första året jag sett en ny modell (maskin) som ska hjälpa till att få ut riset på fälten, den här maskinen fungerar som så, en liten bensinmotor, fläkt som blåser ut riskornen, och en behållare med ris, paketet bärs på ryggen, antingen har dom inte lärt sig maskinen eller så slarvar dom, ägarna som har fält runt huset har efter detta själva fått gå ut och komplettera såningen, och på vissa fält kan dom inte gå ut på, regnsäsongen har börjat, traktor för plöjning, harvning, och skördetröskan tar betalt per rai, detta innebär att dom ytorna som inte blir sådda kostar lika mycket som dom som är sådda, men noll i inkomst, själva ligger vi kvar och sår för hand.

Ubon gnäller inte...

Men nog tycker jag att det är lite märkligt att det finns över ett par veckor några hundra som läser, om vi nu tittar på inlägget ovan, så finns det en som "gillar" kanske forumsvärdens uppdrag att "gilla"? och andra läser, och jag konstaterar att dom inte gillar vad dom läser..

Jag konstaterar vidare att: jag kommer att göra klart tråden om farmen, farmen kommer att vara i drift våren 2018, jag har i stort sett hållit tidsplanen och den planering jag haft, som jag lagt upp, som det ser ut nu så tror jag inte att det blir någon fortsättning i tråden med mina andra kommande projekt.

Ubon, som det känns nu....

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp