Ubon bygger en farm....

Jag vill också helst undgå se dessa varelser,, biter dom mig vet jag att jag kommer dö,, om inte av giftet, så blir det väl av chocken:). Nej jag gillar inte ormar, men vet ju att de hatar mig, vilket är en högvinst.;)
Hej

Samma här, gillar dom inte alls, dödar alla giftiga ormar på tomten i Thailand, ser det bara som tur att man inte redan har blivit biten ute på farmen.
I Sverige tar jag huggormarna på tomten i en hink och bär ut i skogen, dom är ju lite lättare att hantera än dom betydligt giftigare, större och piggare ormar som finns i Thailand.

Mvh isan lover

Denna fastnade i nått nät bygg gubbarna hade, dom sa att den inte va giftig.

Men håller med er andra, håller mig ifrån ormar, har ingen aning vilka som är giftiga eller inte;)
20170524_164131.jpg
20170524_172538.jpg
20170524_172524.jpg

Denna fastnade i nått nät bygg gubbarna hade, dom sa att den inte va giftig.

Men håller med er andra, håller mig ifrån ormar, har ingen aning vilka som är giftiga eller inte;)
20170524_164131.jpg
20170524_172538.jpg
20170524_172524.jpg
Hej

Här verkar det ju vara ett nät av metall, men vår anställde på farmen brukar fånga ormar i vanliga fiskenät som han spänner ut längs marken, ex.vis längs ett vattendrag.
Då får han ganska ofta orm som har fastnat nattetid.

Mvh isan lover

Hej

Här verkar det ju vara ett nät av metall, men vår anställde på farmen brukar fånga ormar i vanliga fiskenät som han spänner ut längs marken, ex.vis längs ett vattendrag.
Då får han ganska ofta orm som har fastnat nattetid.

Mvh isan lover
Nätet spändes upp vid infart till tomt för att slippa grannhundarna skitandandes på tomten, inte fånga orm;)

Mask eller orm? en del kallar dom för mask men bör nog benämnas orm, kanske med namnet, Common Blind Snake, dessa är väl dom som jag sett mest av.

Ett fel uppstod

There was a problem uploading your file.

Mask.jpg

Jaha, ingen bild med andra ord.......

Och nu gick det helt plötsligt att sätta in en bild....

Mask.jpg

Ja så är det naturligtvis, man skall naturligtvis inte riskera livet. Men ibland får man känslan av att framför allt thai dödar ormar enbart för dödandets skull. Det var detta jag menade.
Hej

Så är det nog, det är ofta folk på landet slår ijhäl ormar oavsett om dom är giftiga eller ej, bara för att det är en orm och det är ju onödigt.
Att man dödar giftormar som befinner sig på platser där människor befinner sig har jag dock förståelse för, giftormar och människor passar inte ju så bra ihop.
En annan sak man kan undra över är varför alla ute i byarna slänger ut dom ormar har dödats på vägen utanför huset, där ligger dom sedan och torkar i solen, ser nästan nya döda ormar utanför husen dagligen i byn.

Mvh isan lover

Hej

Så är det nog, det är ofta folk på landet slår ijhäl ormar oavsett om dom är giftiga eller ej, bara för att det är en orm och det är ju onödigt.
Att man dödar giftormar som befinner sig på platser där människor befinner sig har jag dock förståelse för, giftormar och människor passar inte ju så bra ihop.
En annan sak man kan undra över är varför alla ute i byarna slänger ut dom ormar har dödats på vägen utanför huset, där ligger dom sedan och torkar i solen, ser nästan nya döda ormar utanför husen dagligen i byn.

Mvh isan lover
Det var som sjutton! Ni måste ha en massa ormar där ni bor, så är det inte i frugans hemby. En och annan har jag sett bl a en kobra som grannen hade slagit ihjäl. För några år sedan slog dessutom svärmor ihjäl en kobra som hotade min svägerska - då är det naturligtvis befogat.

Det är juh en massa ormar ni har där i krokarna! Jag håller med din fru i ämnet;) Har ingen aning om ormar, så jag utgår från att alla är giftiga för säkerhets skull. Är allergisk mot getingar och vet inte hur det går vid ett ormbett.

Då skall Du passa Dig i Sverige! Svensk geting och svensk huggorm har gift i samma giftgrupp, troligen är huggorm lika livsfarlig för Dig som för mig! Jag har samma överkänslighet för det giftet. Thailändska getingar reagerar jag däremot bara verbalt på, men jag är gammalt stambefäl så den reaktionen är hörbar över vida nejder.....

Då skall Du passa Dig i Sverige! Svensk geting och svensk huggorm har gift i samma giftgrupp, troligen är huggorm lika livsfarlig för Dig som för mig! Jag har samma överkänslighet för det giftet. Thailändska getingar reagerar jag däremot bara verbalt på, men jag är gammalt stambefäl så den reaktionen är hörbar över vida nejder.....

"Beter safe than sorrow" som det heter:)
Har inte den militära stämman (var bara vanlig soldat) som avskräcker. Så jag får lita på pinnar och hålla mig borta från fara 555

Det var som sjutton! Ni måste ha en massa ormar där ni bor, så är det inte i frugans hemby. En och annan har jag sett bl a en kobra som grannen hade slagit ihjäl. För några år sedan slog dessutom svärmor ihjäl en kobra som hotade min svägerska - då är det naturligtvis befogat.
Hej

Ja så är det nog, byn är ju omgiven av i första hand gummiträds odlingar, risfält och det finns flera större dammar, mängder av lösspringande höns och kycklingar, där det finns människor och sopor finns det ju dessutom råttor, så detta är nog en ganska bra plats för ormar.

Mvh isan lover

Det blev ett litet missförstånd mellan min fru och mig, det var inte 1/2 rai kvar, det var ytterligare 2 rai, men nu är allt ris skördat, sista 2 rai ligger på vägen för tork, grannen på andra sidan huset skördade idag, hon kan vara glad om hon får tillbaka insatsen, hon fick förra året in flyingbird i sitt fält, detta år blev det mer av den sorten, detta har spridit sig till andra fält, dock inte i den omfattning som hon har, en ekonomisk katastrof, jag har skrivit tidigare och jag vidhåller att hon är slarvig med sina fält.

Tröskning av fältet jämte huset 2.jpg

tröskning av fältet jämte huset.jpg

Vi ska hålla oss till vad tråden handlar om, som ett undantag så skriver jag, det är bekvämt att ha med sig en kamera vart än man åker, åker jag ut till några fält så kan jag ta ett par kort tanka över till datorn så kan frugan titta på hur det artar sig på fältet, eller om det är något annat jag vill ha ett kort på, ingen risk att den ramlar i backen, sitter en fångrem så den blir hängande i backspegeln, köpte även en dashcam till frugan, den ska matas med ström från ciguttaget, det är den som saknas i bilen, skulle jag då behöva dra kabeln under listen på framrutan, ser besvärligt ut att få kabeln innanför dörrstolpen, tror jag ska prova att dra kabeln till innerbelysningen, det kommer inte att fungera säger elproffset i familjen, då måste man köra med belysningen inne i bilen påslagen annars så fungerar inte kameran, jaha, vad svarar man på det? att strömmen finns fram oavsett belysningen är på eller inte, nähä, är lampan släckt så finns ingen ström....

Några bodycam köpte jag för några år sedan.

Nu har vi avhandlat detta om Pro Go och andra, om någon vill fortsätta så hänvisar jag till andra trådar i ämnet.

Camera till bike.jpg

^D9A9875EEE6CC999DA42654C84FE5A64ED78E4BEF9C2B00741^pimgpsh_fullsize_distr.jpg

Bodycam.jpg

Kapitel 1

Tono är väl nu runt 2 år, en problemhund på alla sätt.

Hundar, kärt barn har många namn, soidog, familjehund, fyrvägskorsning....vi håller oss till Tono, valpen som vi fick efter att gammelhunden hos oss varit ute och slarvat till det, i ett dike.

Jag börjar med med basic, sitt, ligg, hit, från början såg det ut att fungera, sen fungerade ingenting, Tono tar kommandot över sin pappa, jagar allt som rör sig på gatan, hoppar över muren i tid och otid, försvinner som en oljad blixt. Efter att grannen längre bort skjöt en annan grannes hundvalp efter att denna varit och lekt med hans kycklingar, så vart det till att koppla Tono, står bunden vid en stolpe och i koppel när han rastas, varje gång jag tar ut Tono så är det innan jag öppnar gaten, stopp sitt, och det fungerar ganska bra, om han går ut innan jag sagt ok, så är det bara att gå innanför gaten igen och börja om, stopp sitt, nu går vi, och detta varje gång vi går ut, ett stort problem är att han drar i kopplet, inte en gång, hela tiden, klart att han inte vill ha koppel. Dom månader jag var i Sve. under sommaren så funderade jag på hur jag skulle göra, köpa en ny hjärna till Tono, han tycktes sakna en, skänka bort? jag fick tänka om, kollade runt på nätet och hittade en del saker,
hur få bort att hunden drar i kopplet, dubbelkoppla, köpte ett koppel, med detta koppel så har han dragit två (2) gånger i kopplet, numera behöver jag inte ha något koppel, forts.

Koppel Tono.jpg

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp