Kapitel 1
Tono är väl nu runt 2 år, en problemhund på alla sätt.
Hundar, kärt barn har många namn, soidog, familjehund, fyrvägskorsning....vi håller oss till Tono, valpen som vi fick efter att gammelhunden hos oss varit ute och slarvat till det, i ett dike.
Jag börjar med med basic, sitt, ligg, hit, från början såg det ut att fungera, sen fungerade ingenting, Tono tar kommandot över sin pappa, jagar allt som rör sig på gatan, hoppar över muren i tid och otid, försvinner som en oljad blixt. Efter att grannen längre bort skjöt en annan grannes hundvalp efter att denna varit och lekt med hans kycklingar, så vart det till att koppla Tono, står bunden vid en stolpe och i koppel när han rastas, varje gång jag tar ut Tono så är det innan jag öppnar gaten, stopp sitt, och det fungerar ganska bra, om han går ut innan jag sagt ok, så är det bara att gå innanför gaten igen och börja om, stopp sitt, nu går vi, och detta varje gång vi går ut, ett stort problem är att han drar i kopplet, inte en gång, hela tiden, klart att han inte vill ha koppel. Dom månader jag var i Sve. under sommaren så funderade jag på hur jag skulle göra, köpa en ny hjärna till Tono, han tycktes sakna en, skänka bort? jag fick tänka om, kollade runt på nätet och hittade en del saker,
hur få bort att hunden drar i kopplet, dubbelkoppla, köpte ett koppel, med detta koppel så har han dragit två (2) gånger i kopplet, numera behöver jag inte ha något koppel, forts.