Ubon bygger en farm....

 
Jag har letat efter en kopparplatta på c:a 25 m/m i tjocklek, och sidomått c:a 150 ggr. 150, har inte funnit någon, denna ska vara till nästa projekt, kanske nästa år, jag går nu denna väg och samlar in kopparskrot, från motorer, skalade kablar, och gjuter en själv, om matematiken stämmer så behöver jag minst 2,8 kilo, visst kan jag gå en enklare väg och köpa kopparskrot ifrån skroten, men tycker det är roligare att finna vägen själv, tittar på alternativ till gjutform, värmen till smältan? jag har sett att det står en skärbrännare hos maskinfirman, kanske man kan hyra in sig på denna när det blir dags, annars så är det att finna en annan väg, kol? smältpunkten bör ligga på 8-900 grader.

Motorn på bilden fick jag av guiden, fastrostad.

Kopparjakt.jpg
 
Jag har letat efter en kopparplatta på c:a 25 m/m i tjocklek, och sidomått c:a 150 ggr. 150, har inte funnit någon, denna ska vara till nästa projekt, kanske nästa år, jag går nu denna väg och samlar in kopparskrot, från motorer, skalade kablar, och gjuter en själv, om matematiken stämmer så behöver jag minst 2,8 kilo, visst kan jag gå en enklare väg och köpa kopparskrot ifrån skroten, men tycker det är roligare att finna vägen själv, tittar på alternativ till gjutform, värmen till smältan? jag har sett att det står en skärbrännare hos maskinfirman, kanske man kan hyra in sig på denna när det blir dags, annars så är det att finna en annan väg, kol? smältpunkten bör ligga på 8-900 grader.

Motorn på bilden fick jag av guiden, fastrostad.

Kopparjakt.jpg
@Ubon ! Du är fantastisk i ditt skapande!! Uppfinningsrik.. :)

Som El-Ingenjör vill jag bara bidraga lite till ditt tänk och beräkningar...

Du vill ha en koppar platta som är 250 x 150 x 150 mm.. Om jag förstått rätt?

Om vi tar densiteten för koppar först så är den ca 8926 kg/m3..

Om vi går till matematiken med då..
25 mm = 25/1000 = 0,025 m
150 mm = 150/1000 = 0,15 m

Då räknar vi:
0,025 m x 0,15 m x 0,15 m = 0,0005625 m3
Vad blir då vikten? (Massan)
Jo! 0,0005625 m3 x 8926 kg/m3 = 5,02 kg
Alltså inte 2,8 kg...
Den andra saken är smältpunkten.. Den är ca 1083 grader Celsius och inte 8-900 grader.
Det behövs en mycket rejäl ugn för att komma upp i de temperaturerna.. Är det värt att betala för det?
Nu vet jag inte varför du skall ha en koppar platta.. Antar det är som jordning av elsystemet i din fastighet kanske.
Vem har sagt att det måste vara just en koppar plåt med de måtten?
Metallen vet inte om den är rund eller platt.. Den kan vara lååååång och smal, tjock eller kort.
Vill du spara pengar så gräv ner skrotet istället och koppla ihop det med en fet gammal kabel.
En kopparplatta i Sverige med de måtten ny, är svindyrt... Ingen elfirma lägger ner det i marken nuförtiden.
Man kör med kopparlina...
Men jag hoppas jag kunde hjälpa dig lite på traven Ubon.. :wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI
 
@Ubon ! Du är fantastisk i ditt skapande!! Uppfinningsrik.. :)

Som El-Ingenjör vill jag bara bidraga lite till ditt tänk och beräkningar...












Du vill ha en koppar platta som är 250 x 150 x 150 mm.. Om jag förstått rätt?

Om vi tar densiteten för koppar först så är den ca 8926 kg/m3..

Om vi går till matematiken med då..
25 mm = 25/1000 = 0,025 m
150 mm = 150/1000 = 0,15 m

Då räknar vi:
0,025 m x 0,15 m x 0,15 m = 0,0005625 m3
Vad blir då vikten? (Massan)
Jo! 0,0005625 m3 x 8926 kg/m3 = 5,02 kg
Alltså inte 2,8 kg...
Den andra saken är smältpunkten.. Den är ca 1083 grader Celsius och inte 8-900 grader.
Det behövs en mycket rejäl ugn för att komma upp i de temperaturerna.. Är det värt att betala för det?
Nu vet jag inte varför du skall ha en koppar platta.. Antar det är som jordning av elsystemet i din fastighet kanske.
Vem har sagt att det måste vara just en koppar plåt med de måtten?
Metallen vet inte om den är rund eller platt.. Den kan vara lååååång och smal, tjock eller kort.
Vill du spara pengar så gräv ner skrotet istället och koppla ihop det med en fet gammal kabel.
En kopparplatta i Sverige med de måtten ny, är svindyrt... Ingen elfirma lägger ner det i marken nuförtiden.
Man kör med kopparlina...
Men jag hoppas jag kunde hjälpa dig lite på traven Ubon.. :wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI

Trevligt, Tack

När jag skrev inlägget så var det väl sedan tidigare 20 - 100 -.100 m/m, tänkte att jag kan gå upp i måtten, i vart fall i tjocklek, från 20 m/m till 25, i vart fall så ska ena sidan fräsas plan, och då försvinner lite material, det kommer att försvinna lite mer material, min ide" för att öka ytan på värmeavgivningssidan är att fräsa 90 graders spår och därmed öka ytan, rätt fel? jag har bara en bild framför mina ögon hur jag tänker mig hur det ska se ut, ritningen får komma när/om en färdig produkt finns :). Smältpunkten på koppar, helt rätt c.a 1083 grader, fast ställer man ugnen i bastun så räcker det med 1000 grader om man sätter på bastuaggregatet på 100 grader :) jag blandade nog ihop graderna med smältpunken på annat. Rätt, jag vet att en dylika platta skulle bli "svindyr", jag har varit inne på andra lösningar, tunnare flak, skruvförband, silverlöda flaken, men då kommer värmen och kopparn blir mjuk, just nu så ar det att gjuta själv, är det värt pengarna? absolut att det är värt pengarna i Ubon:s ögon. Den här plattan har ingenting med el att göra, den är till Ubons Stirlingprojekt, vilken ska drivas av solkraft,

Pepsi, Tack för hjälpen

Ubon


Som denna, en utrangerad batteriladdare, när jag nu står och plockar isär denna, det är kopparn jag vill åt, samtidigt så vet jag att jag kommer att behöva koppartråd som trassel till regeneratorn, ska jag spara detta eller? vi får se vad som kommer först.

Utrangerat laddaggregat..jpg
 
Senast ändrad:
När jag skrev inlägget så var det väl sedan tidigare 20 - 100 -.100 m/m, tänkte att jag kan gå upp i måtten, i vart fall i tjocklek, från 20 m/m till 25, i vart fall så ska ena sidan fräsas plan, och då försvinner lite material,

Om det inte är för nöjes skull att gjuta så tycker jag du ska gå och köpa en bit istället. :)
 
Om det inte är för nöjes skull att gjuta så tycker jag du ska gå och köpa en bit istället. :)


Jag har sökt denna kopparbit under en längre tid, men inte funnit vad jag söker, och nu tog jag ett annat alternativ, gjuta, om det är så att Du har en adress, firmanamn som säljer dessa så vore jag tacksam om Du delar med dig.
 
Jag har sökt denna kopparbit under en längre tid, men inte funnit vad jag söker, och nu tog jag ett annat alternativ, gjuta, om det är så att Du har en adress, firmanamn som säljer dessa så vore jag tacksam om Du delar med dig.

Ok. Finns flera, åtminstone om du är lite flexibel med exakta mått. :) Var bor ni?
 
I Sve. utanför Örebro, i Th, Ubon Rachatani, vill helst inte gå under 20 m/m i tjocklek, från 100 ggr. 100 m/m, jag har inte byggt några delar än så jag är flexibel, måtten är dom jag tänkt.
 
Skräp, jag var ut och monterade en annan låsning på motorns drivaxel till trumman, samma igen, håller inte måttet, funderar på om jag ska ta och förlänga motoraxeln? det finns bara 12-15 m/m på utgående axel/gänga, det ska sitta ett drev låst med mutter, flytta motorn, sätta tillbaka drevet och sätta ett drev på trummans axel kan vara en väg att gå, jag får fundera vidare.
 
Det verkar svårt att finna så tjock ute i skogen där du bor. :)

Har du vägarna förbi Chonburi så skulle det bli enklare. Finns t. ex. Xenon Supply 081-7236878,038-148207-8

De kanske kan skicka iofs. Ni kan ringa och fråga.

Annars skulle iofs jag eventuellt skulle jag kunna köpa en bit och skicka om jag har vägarna förbi.
 
Tack, nu börjar vi hitta någonting, jag var in på deras hemsida och där står det, kopparplattor, det finns även ett frågeformulär, tror det bästa är att ställa frågan skriftligt, så får vi se vad det blir för svar, att hämta själv? tittade på kartan och ser att det skulle bli en resa på minst 80 mil, enkel väg. Kanske dom kan skicka?, jag återkommer, Tack, inte heller bråttom, åker tll Sve. om några veckor, återkommer till hösten, projektet ligger längre fram i tiden, men måste ändock leta material.
 
Det går nog bra. Det är så jag brukar göra. Jag ringer eller skickar e-post och kommer överens om pris och leverans, och sedan överför jag bara via atm och får varan inom någon dag.

Thailändarna börjar bli riktigt bra på onlinehandel. :)

Det kan hända att du måste skriva på thai för att få svar, men du kan absolut prova på engelska först. Du får säga till om du kör fast. :)
 
Stödhjul till trumman, dom ska inte sitta som på bilden, satte dom där för att se det "estetiska" :) skiter fullständigt hur det ser ut, bara det fungerar, hjulen i första tanken är naturligvis att dom ska sitta under trumman för att avlasta lager axel, men nu funderar jag på en annan lösning.

Stödhjul trumma.jpg
 
Senast ändrad:
Hej @Ubon !
Blir lite intresserad av hur du tänkt ditt "Ubons Stirlingprojekt, vilken ska drivas av solkraft"
Har du någon skiss på din tänkta lösning? Nu är jag inte kunnig på stirlingmotorer.
Man utnyttjar värme som blir el..? Solfångare.. Vad för sorts motor?
Borde det inte vara bättre med solfångare via koppar rör/slinga i ett glashus?
Större värmeyta? Vad jag sett på tv har en stirlingmotor en mycket låg verkningsgrad.
I Thailand borde det vara solpaneler för elproduktion som gäller..
Men kanske inte enbart syftet? Mer ett experiment?
Men vore kul och se en skiss och kanske lite beräkningar av effekt uttag mm.

Hoppas det går jättebra med projektet!!
PEPSI
 
Jag tror nog mera på Xenon än denna firma, på hemsidan så står det att VI säljer till grossister/detaljister, jag återkommer om jag får svar ifrån Xenon, stort tack för hjälpen...

Jag tror inte det spelar någon roll. Jag köpte verktyg från ett sådant företag i Bangkok privat utanproblem. :)

Du kan återkomma om du inte får svar ocskå, så kan jag försöka få fram svar åt dig. :)
 
Den här plattan har ingenting med el att göra, den är till Ubons Stirlingprojekt, vilken ska drivas av solkraft,
Utrangerat laddaggregat..jpg
Vafan? Du tänker alltså bygga en soldriven Sterlingmotor? Coolt, d v s om du lyckas förstås ;)
(Jag jobbar med Sterlingmotorer på daglig basis, men tyvärr går dom åt andra hållet, så jag har inte mycket praktisk erfarenhet att komma med i just ditt fall.)
 
Så är det tänkt, men just nu är det brådis att kopplingen till ricetakern måste fungera till i övermorgon, när visningen ska ske, fungerar den inte så finns det en modell att visa upp som inte fungerar, kom just tillbaka från affären, Ubon gör en egen lösning, superlim, hoppas det fungerar och håller några timmar, efter det så kan jag flytta motorn och sätta på drev och kedja. Om det skulle vara någon i byn som vill låna denna i framtiden, så ska man ta med i beräkning att den ska gå 8-10 timmar per dag kontinuerligt, och litar jag inte på min koppling nu så är det bättre att ändra innan det händer något.

Den fundering jag har om soldriven stirlingmotor finns redan på marknaden, men där fokuserar man solen via parabol, min tanke är att fokusera via linser som förstoringsglas, det är här kopparplattan kommer in och ska tjänstgöra, visst kan man köpa en färdig, men när jag tittar på prislappen så inser jag att om jag bygger själv så kan jag få 4-5 enheter för samma pris som att köpa 1 styck.

Fast det finns andra saker som pockar på uppmärksamhet, höräfsan är en av dom, jag har tagit med mig 8 pinnar, 20 pinnar som sitter fast på maskinen i sve. som jag inte fick loss pga. brist på verktyg, ska frakta med mig en liten vinkelslip, kapa bultarna så ska det problemet nog lösa sig. Ett problem som är nu är det att jag har ingen bra yta/lokal att hålla till i, ska försöka lösa problemet över tid.

7 M2 snickarhörna.jpg
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp