Ubon bygger en farm....

 
Hade just ett litet snack med frugan, och nu kom det upp igen, köpa traktor, Kubota, hon är snäll som skickade med en lista på olika maskiner, vem betalar? detta har varit uppe tidigare och jag har gjort en avskrivningsplan efter areal som hennes släktingar har, men betala vill dom inte kännas vid, dom tycker att men vadå, det räcker väl att vi betalar diesel till maskinen, detta med övriga kostnader runt maskinen vill dom inte heller kännas vid, frugan nämnde något om ett banklån, detta lån kan hon inte ta utan att jag skriver på och godkänner, får se om jag ritar ner en ny plan, och i och för sig så finns det ett värde kvar i maskinen som begagnad, så hela summan lär jag inte förlora om något oförutsett inträffar, och samtidigt när detta tidigare kommit på tal om köp, så har jag haft en känsla av att hon vill ha denna maskin så att "systersonen" skulle hantera maskinen, själv är jag synnerligen tveksam till att "sponsra" en latmask.

1531405044033.jpeg
 
I tystnaden vid sommartorpet, fick ett besök av en TS-medlem, kom och hälsade på med sin välutrustade långfärdsbuss, där fanns både ismaskin och kylskåp, (snigelbuss med bostaden på taket), kvällsmålet fick bli pizza i närliggande mindre stad, sen blev Ubon nyfiken på ismaskinen, och det kan jag lova att den fungerade bra, i alla fall till några GT, man får offra sig när man testar grejorna.

Ett trevligt besök, och då brukar man säga, tack för besöket och välkommen åter...:)

Bessök 004.JPG
 
Hubmotor 3000 watt, den första fick jag svar av, jag har en köpare som ska hämta motorn, om han inte hämtar så hör jag av mig, detta när jag bad om om fraktpriset och kontonummer till hans bank, och detta fick jag till svar, konstig inställning. Den andra med 500 watt skrev, jag kollar fraktpriset, så hör jag av mig, än har han inte hört av sig.

Meningen är att dessa ska ner till Th, något irriterad är Ubon, men inget jag går runt och retar upp mig på, men lilla Ubbe har en plan B, när jag var på firman i Th, där jag köpte solcell, i deras butik/lager när jag gick runt och botaniserade så såg jag motorer, både hub och andra 12-48 volt, så det löser sig nog ändock, 8 mil enkel resa, jag tar detta som en utflykt, ska ändock tillbaka för att köpa solcell, postorder vet dom inte vad det är...:)
 
Senast ändrad:
Snart dags för frugan att göra sista arbetspasset på sin nuvarande arbetsplats (vårdcentral), om en vecka så börjar nya jobbet på sjukhuset, detta har jag föreslagit under en längre tid, hon slipper kvälls och helgjobb, sparar 6 km enkel väg varje arbetsdag, och mister en del inkomst, vilket jag menar på ändock äts upp av dom ersättningar hon betalar till folk som ska hjälpa henne vid olika tillfällen på farmen, nu har hon bättre tid att sköta farmen på egen hand, men innan nya jobbet så ska hon tydligen göra sällskap med systerdottern som ska söka jobb i Phuket på något hotell, nu går det tydligen väldigt bra att besöka Phuket för hennes del, men när jag vid tillfällen tidigare år sagt att jag tänkt att besöka Phuket och turista runt lite så har det vart tvärstopp ifrån frugan, med alla möjliga argument varför jag inte kan besöka Phuket...eller Pattaya eller Hua Hin eller vilket ställe som helst.

Vi får väl se om systerdottern får jobbet.....byta risfarming mot hotelljobb.

^6FE2359073F668228E3C894629A3000DC16E29D6B6D60B187C^pimgpsh_fullsize_distr.jpg
 
Kyl och fryslåda

Jag blev lite konfundersam när det gäller infon. om strömförbrukningen, fast nu har jag fått ,lite mer siffror jag kan spela ut mot varandra.

Kylbox 60l kompressorkylbox till camping, husvagn, stuga m.m – ca 6 gånger högre prestanda än termoelektriska kylboxar med 2 gånger lägre ljudnivå och strömförbrukning
– inbyggd rejäl märkeskompressor med gradvis start – högkvalitativ kylbox tillverkat på märkeskomponenter
– modernt och mest effektivt kylsystem –
kista liknande konstruktion
– kylning eller djupfrysning upp till -18°C ( kompressor ) oavsett omgivande temperatur
– elektroniskt justerbar temperatur ( termostat )
– high / low speed / turbo funktion
– volym 60 liter
– praktiskt avtagbara bärhandtag
– når 0 °C efter ca 25min
– drivs med: 12V 24V 230V

– garanti 24 månader

strömsnål och mest effektivt DC COMPRESSOR kylsystem med mjukstart
• passar såväl i husvagnen som i stugan

• temperaturområde: +10 °C till -18 °C
• inretemperatur på digital dispaly
• high / low / turbo funktion – snabb eller ekonomisk kylning
• kylsystem: R134a ( CFC fri )
• tyst och kompakt kompressorn fri från vibrationer
• enkel att använda
• strömförbrukning upp till (Watt ca): 45W DC 12V, 55W AC 230V
• strömförsörjning : cigguttag DC 12V/ 24V eller nätdrift AC 230V
• vikt: 24kg
• mått : bredd 802mm x längd 485mm x höjd 470mm

Denna skulle man kunna använda som aircond, fast jag vill nog ha min egen låda till detta, jag fortsätter att räkna lite och väntar på svar ifrån säljaren, dit jag ställde några små frågor.
 
Maxi 77

Ritad av Pelle Petterson

Jag hittar inte på tråden där någon ville köpa och frakta ner en båt från swe till Th.

Kan detta vara ett alternativ? auktion, priset just nu tycker jag låter ok.

  • Ledande bud 5 433 kr



278520940_7890813e-2494-4757-b219-4eed514f371f.jpg

Beskrivning

Årsmodell 1977. Typgodkänd av sjöfartsverket. 4 kojplatser. Tillhörande segel: Storsegel, Genua 2 och 3 dessa är gamla men fungerar, Spinnaker med bom. Motor Volvo Penta MD5A med S110 drev, som fungerar fint. 2 Marin batterier. Värmeväxlare som gör motorn sötvattenkyld. ny dieseltank på 20 liter (2015), ny bränslepump (2015). Finns sjösatt i Södertälje. EJ mastad men kan göras på plats, jag hjälper till med mastningen om så önskas. Masten ligger i mastskjul (Under tak). Alla dynor inne i båten är i fint skick. Det finns dynor för sittbrunnen som har sett sina bästa dagar, men kan kläs om för den händige. Wallas värmare i ruffen. 2 lågigt spritkök i pentry, ny porta-potti (2017). Färskvattentank på 40 liter. Ekolod. Sprayhhood behöver lagas då sömmar gått sönder. Båten har inte använts på några år, men har alltid sjösatts och rustats varje år. Ointresse gör att vi nu säljer den till lågt pris. Detta år har vi valt att inte städa ur och rusta henne. Alla segel, dynor förvaras i källarförrådet hemma.
Vagga medföljer, vaggan kan plockas ner i delar för enklare transport. Det finns naturligtvis skavanker på båten, men hon är helt sjöduglig. Notera att bilderna togs för 4 år sedan.

Säljes i befintligt skick och köparen hämtar båten på plats. Köparen står för eventuella transportkostnader.
 
Nu ska lilla Ubon be att få ställa en fråga till MC-experterna på forumet, en Honda Shadow 400 cc, går denna att sänka, och i så fall, hur många mm....?
 
Man kan tycka att priset är ok, men det blir annat när man får reda på att det finns ingen grön bok, inga regplåtar och utan plåtar så torde det inte gå att teckna försäkring, fortsätter och ser om det kan finnas en Honda,,,:)
 
Fast båge är inget som är prio ett, men grön bok backar jag inte på, lite märkligt med den här killen, han berättar att han tagit in hojen för 2 år sedan och åkt runt med den utan skyltar, han säger det funkar bra. inget har hänt, funderar på om han lämnat skyltarna vid inpassering till landet och åker runt på dessa papper? för samtidigt så berättar han att han kan inte ta hojen ut ur landet.
 
Soihundar i Thailand, det finns avarter i Sverige också, sitter just nu och försöker få lite information om en tragisk händelse i Kopparberg, 20 km, från sommartorpet, mitt x och barn bor i samma område, tänkte först att det kunde vara min son, det var det inte, en 15 år gammal pojke som blev biten av en amerikanska bullterrier, pojken avliden, tragiskt för samtliga.

35362855_2086955977981221_7496554974931845120_n.jpg


35362855_2086955977981221_7496554974931845120_n.jpg
 
Soihundar i Thailand, det finns avarter i Sverige också, sitter just nu och försöker få lite information om en tragisk händelse i Kopparberg, 20 km, från sommartorpet, mitt x och barn bor i samma område, tänkte först att det kunde vara min son, det var det inte, en 15 år gammal pojke som blev biten av en amerikanska bullterrier, pojken avliden, tragiskt för samtliga.

35362855_2086955977981221_7496554974931845120_n.jpg


35362855_2086955977981221_7496554974931845120_n.jpg

Usch då. Kopparberg är min hemort i Sverige.
Läste nyss om det i NA.
 
Jag kom att tänka på en namngiven person, som skrev i tidningen Situation Stockholm, jag brukar köpa denna tidning när jag ser en säljare, vi kan kalla personen för Brusiga Berra, han beskrev att han hade fått ett krav på en mindre skatteskuld som ska betalas till skattemyndigheten, Brusiga Berra som vill göra rätt för sig, så han begav sig till skattemyndigheten för att betala, men där var det en så lång kö, Brusiga Berra betalade sin skuld till Svenska staten, han gick all in på Systembolaget...
 
Heja UD :rolleyes: :thumbsdown:

Ringde just till UD för att få reda på vilken kurs UD ger till Ambassaden i Th., och den som jag talade med först på UD hänvisade mig till Riksbanken? vad ända in i glödhxxx, och det kan knappast vara Ubon som är otydlig, detta med tanke på att person nummer 2 jag blev omkopplad till på UD förstod vad jag talade om, och vad är kursen som Ambassaden ger idag? krona mot bath, har inte en aning, hon skulle på lunch men lovade att återkomma. Denna kurs sätts 1 gång per månad, och verkar mer eller mindre som en kurs som man inte vill prata om, det går tydligen inte att se kursen utan att ha frågat efter densamma.
 
Mail ifrån UD

Tack för svar, en del av detta kan jag tolka ut, men egentligen så är det ett ickesvar, men tack för att Du tog dig tid.

Hej,

Endera följer ambassaden UD:s kurslista (se bifogad) eller så använder man aktuell kurs hos den lokala banken. Jag har ingen uppgift om vilket som gäller för ambassaden i Bangkok.


Grundprincipen vad gäller uppdatering av avgiftslistan är att förändringen på växelkursen ska vara ”betydande och bestående”.


EKO/KC tolkar lydelsen som att förändringen ska vara mer än 5% och hålla i sig i 4-6 veckor.


I BKK har man efter mången klagomål lokalt tagit beslut att ändra priset för pass varje månad.


Mvh,


Lina


Lina Eidmark
UD-KOM

Suck, säger Ubon...
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp