Ubon bygger en farm....

 
Det räcker med en stämpel från konsulatet i det vackra Phuket.:thumbsup:
Hur längesen är det sen du var och fick stämpel och inkomstintyg sist? När jag var hos immigration så verkade det som det var nytt för i år och inga genvägar fanns längre?
"Many new rules after new year" sa hon och gjorde en antydning att det fanns inga möjligheter till att lösa saker med bestickning under bordet som vissa berättat om längre, etc.
Utan stämpel från ministry of foreign affairs i Bangkok så var inkomstintyget värt 0.
 
Hur längesen är det sen du var och fick stämpel och inkomstintyg sist? När jag var hos immigration så verkade det som det var nytt för i år och inga genvägar fanns längre?
"Many new rules after new year" sa hon och gjorde en antydning att det fanns inga möjligheter till att lösa saker med bestickning under bordet som vissa berättat om längre, etc.
Utan stämpel från ministry of foreign affairs i Bangkok så var inkomstintyget värt 0.
Du sökte för att du är gift med en thai men om du söker som pensionär har det inget med utrikeedepartementet att göra.
 
Snaran dras åt, läser om den ena efter den andra som blir nekade sina förlängningar av en eller annan orsak, och snart kommer snaran att visa sig i Paradiset Phuket...
 
Du sökte för att du är gift med en thai men om du söker som pensionär har det inget med utrikeedepartementet att göra.
Jag lämnade inte in någon ansökan, jag var på immigration för att söka, dom kollade mina papper och sa att jag behövde stämpel för att inkomstintyget skulle godkännas.
Men kanske ett inkomstintyg grundat på pension ser annorlunda ut?

Aja jag kör på VISA O 1 år fortsatt för tiden räcker inte till.
Innan sa dom att jag kunde få en re-entry på visa O, 3 månaders som dom kunde ändra mitt 30 days on arrival till.
Ändra till visa O när jag kom hem, få ett re-entry och åka jobba efter 4 veckor, sen söka uppehållstillstånd baserat på äktenskap/barn dom sista 30 dagarna när jag kom hem igen... Gick inte längre sa dom utan måste stanna i Thailand under hela processen och den tiden har jag inte.
 
Jo stadstjänsteman brt anser att det börjar bli läge för en tjänsteförättning för att konstatera att Ubons bygge uppfyller tillämpliga regler och klausuler. Förvisso verkar Klas hålla ställningarna tills vidare men ett sådant avancerat bygge kan kräva förstärkningsinsatser!

Jaha, detta förutsätter att det finns ett avtal mellan dessa länder, Sverige / Thailand, finns det ett avtal? finns det avtal om att svenska tjänstemän kan göra förrättning på utländsk mark? tillämpliga regler? här finns inga regler, inte heller ritningarna stämmer med verkligheten, och skulle jag personligen vara ägare till garaget så står detta på ofri mark utan bygglov, inte ens ett förhandsbesked om bygglov finns, avancerat bygge, absolut att det är, och absolut att förstärkningsinsatser behövs, efter bygget kommer "byggstäd":D, väldigt varmt välkommen, work permit?, inget Du behöver bry dig i, Du får arbeta på natten så är det ingen som ser dig, Klas blev lite glad när han fick höra att Du har planer på en resa hit, när åker Du? Klas hälsar så gott...
 
Jaha, detta förutsätter att det finns ett avtal mellan dessa länder, Sverige / Thailand, finns det ett avtal? finns det avtal om att svenska tjänstemän kan göra förrättning på utländsk mark? tillämpliga regler? här finns inga regler, inte heller ritningarna stämmer med verkligheten, och skulle jag personligen vara ägare till garaget så står detta på ofri mark utan bygglov, inte ens ett förhandsbesked om bygglov finns, avancerat bygge, absolut att det är, och absolut att förstärkningsinsatser behövs, efter bygget kommer "byggstäd":D, väldigt varmt välkommen, work permit?, inget Du behöver bry dig i, Du får arbeta på natten så är det ingen som ser dig, Klas blev lite glad när han fick höra att Du har planer på en resa hit, när åker Du? Klas hälsar så gott...
Med tanke på att svenska stadstjänstemän tycks ha befogenhet att lagföra svenskar som köper sexuella tjänster i Thailand så förutsätter jag att det även finns ett avtal beträffande bygglagstiftningen. Dessa områden framstår vara prioriterade inom det svenska rättsväsendet. Jag blir lite bekymrad över Klas, han lär ha det svettigt med tanke på Ubons uppenbara nonchalans för Svensk myndighetsutövning!
Nattarbete är dessvärre inte aktuellt då mitt fackliga avtal ej tillåter dylikt. Avsteg kan möjligen accepteras om arbetet innehåller ett betydande inslag av Gin Tonic för att hålla malarian stången.
 
Med tanke på att svenska stadstjänstemän tycks ha befogenhet att lagföra svenskar som köper sexuella tjänster i Thailand så förutsätter jag att det även finns ett avtal beträffande bygglagstiftningen. Dessa områden framstår vara prioriterade inom det svenska rättsväsendet. Jag blir lite bekymrad över Klas, han lär ha det svettigt med tanke på Ubons uppenbara nonchalans för Svensk myndighetsutövning!
Nattarbete är dessvärre inte aktuellt då mitt fackliga avtal ej tillåter dylikt. Avsteg kan möjligen accepteras om arbetet innehåller ett betydande inslag av Gin Tonic för att hålla malarian stången.

Tonic = kinin = hålla malarian stången? :)
 
Värmen är lite tidig i år, och väderinstitutet har förutspått temperaturer uppåt 50+,

Med tanke på att svenska stadstjänstemän tycks ha befogenhet att lagföra svenskar som köper sexuella tjänster i Thailand så förutsätter jag att det även finns ett avtal beträffande bygglagstiftningen. Dessa områden framstår vara prioriterade inom det svenska rättsväsendet. Jag blir lite bekymrad över Klas, han lär ha det svettigt med tanke på Ubons uppenbara nonchalans för Svensk myndighetsutövning!
Nattarbete är dessvärre inte aktuellt då mitt fackliga avtal ej tillåter dylikt. Avsteg kan möjligen accepteras om arbetet innehåller ett betydande inslag av Gin Tonic för att hålla malarian stången.

Jag blir lite bekymrad över Klas, han lär ha det svettigt med tanke på Ubons uppenbara nonchalans för Svensk myndighetsutövning!

Att det är svettigt beror nog på vädret, därför brukar jag göra upp en eld för att få lite svalka.

Garagebygge 5 001.JPG
 
Med tanke på att svenska stadstjänstemän tycks ha befogenhet att lagföra svenskar som köper sexuella tjänster i Thailand så förutsätter jag att det även finns ett avtal beträffande bygglagstiftningen. Dessa områden framstår vara prioriterade inom det svenska rättsväsendet. Jag blir lite bekymrad över Klas, han lär ha det svettigt med tanke på Ubons uppenbara nonchalans för Svensk myndighetsutövning!
Nattarbete är dessvärre inte aktuellt då mitt fackliga avtal ej tillåter dylikt. Avsteg kan möjligen accepteras om arbetet innehåller ett betydande inslag av Gin Tonic för att hålla malarian stången.
Nej, det finns inga sådana avtal.
Thailand godkänner inte ens att du per telefon talar med en domstol i Sverige, eller på annat sätt medverkar i Svenks domstol så länge du är på Thailändsk mark. I Thailand är det totalt förbjudet.

Lagföringen av brott/sexhandeln har andra möjligheter.
Poliser kan få godkänt för samarbete, men svensk polis saknar då befogenheter om de är Thailand. Allt måste gå genom Thai polis.
Vad gäller lagföring, kan vem som helst be polisen i Thailand om hjälp för brott som begås i Thailand.
I Sverige kan du lagföras i Svensk domstol om brottet också är olagligt i det land brottet begicks i.
Behövs alltså inga avtal för detta.
Till det kommer att Kronofogden inte genomför internationella förättningar.
Alla former av Svensk myndighetsutövning på Thailändsk mark är alltså brottsligt i Thailand. Ring Thaipolisen och be om deras hjälp avhysa ev. svenska statstjänstemän, eller skjut dem själv. Har för mig man får skjuta inkräktare i Thailand :p
Som svensk och boende i Thailand är det Thai lagar som gäller.
Enda existerande avtalet lär vara beskattningsavtalet, som dessutom är en rätt lös historia som mer eller mindre är gängse med många länder.
 
Förtydligande angående svensk domstol.
Jag var ombedd vittna tidigare i år, men kände mig osäker på hur det skall gå till.
Jag föreslog alltså till domstolen att jag kunde närvara med Skype, eller besöka Svensk ambassad för att från där vara med per video.
Svaret jag fick av dem var.
(Citat svar på email från dem)
Thailand godkänner inte att personer hörs av en svensk domstol i Thailand vilket innebär att det inte är möjligt att höra dig via exempelvis skype.
Tingsnotarie, Målenheten.
Trots att man hört att ambassader skall räknas som respektive lands suveränitet, godkänner Thailand inte ens telefonsamtal med Svensk domstol från Thailändsk mark om samtalet är annat än informativt.

Glöm alla former av svensk tjänsteutövning på Thailändsk mark. :cool:
 
Första gången jag blivit tillsagd, nya regler sa hon som stämplade passet, jag sitter och letar efter info: om detta stämmer, att Thailand är uppdelat i regioner och utifrån detta så är man anvisad till en specifik gränsövergång, i mitt fall så skulle det vara Mukdahan, och inte denna övergång som ligger lite längre bort, hon frågade mig var min fru var, och jag ställde frågan om man behöver ha sin fru med sig, det behövde man inte, men jag vill prata med henne, kan Du hämta henne? jag höll på att svara att jag är inte anställd som springpojke, men ok, jag går till parkeringen och hämtar henne, min fru får frågan varför vi kommer till denna övergång, hon sa som det var, att vägen är förvisso kortare till Mukdahan, men smalare och sämre, att vi måste lämna bilen på en obevakad parkeringsplats, och sedan ta bussen över bron, jag förstår inte vad min fru har med detta att göra, det är jag som vill stämpla mitt pass, jag fick min stämpel och som hon sa, vi vill ha koll på utlänningarna, (det är väl bara att kolla i det digitala systemet, passet scannas, in och utresor), så detta innebär att om jag går ut på anvisad övergång och tar en resa i Kambodia och hamnar längst bort vid en övergång, så skulle jag bli tvungen att åka tillbaka till "min" övergång? detta påminner mig om Östtyskland ett antal år tillbaka innan muren föll, då fick man ange vid inresa vilken övergång man skulle till, vid ett tillfälle så missade vi en
avfart och kom till nästa gränsstation, där fick vi inte passera, så det var bara att bila tillbaka och leta upp rätt övergång, minns än idag att våran övergång heter Staken-Staken...ytterligare en punkt på Ubon:s minuslista.
 
Senast ändrad:
Tänkte mig bygga en liten pergola till mina tomatplantor, och i min planering var det höjden som var tänkt till 2.50 meter, kanske för framtida slanggurkor? köper profiler, kapar på 2.50, snickrar ihop hörnlåsningar, svetsar och borrar, börjar nu att montera, nu kommer chefen, ska de vara så hög? den är för hög, varför använder Du inte bambu? och Du betalade 2000B för stålprofilerna? jag försöker förklara att bambu håller bara några år, min tanke om stålprofiler är att dom ska hålla 15-20 år med lite underhåll, och sedan tyckte chefen att 2000B var alldeles för dyrt, om profilerna håller 20 år så blir det en årskostnad på 100B, men detta gick inte att förklara, ok, funderar på att kapa benen 40 centimeter, frågar chefen, blir det bra om jag kapar benen 40 centimeter, upp till dig, det är Du som bygger, innan detta så var jag iväg och tog ner några bambu, bytte mot en påse tomater, men just nu så har jag ingen lust att bygga någon pergola....lagt på is, djupfryst.

Brev till advokaten 007.JPG


Brev till advokaten 109.JPG


Garagebygge 5 013.JPG
 
Frugan köpte olika sorters majsfrön ifrån Japan, provat att så i krukor och på friland, dom växer så dom knakar, kolvarna blir inte så stora som man önskar, preparerat en halv rai för att prova att så andra gången, samma säsong, till detta behövs vatten, vatten från dammen kommer inte att räcka till, ett nytt borrhål klart, ser ut att vi klarat oss ifrån salt i vattnet, 2 pumpar av 3 monterade och klart.

Brev till advokaten 104.JPG


Brev till advokaten 108.JPG
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp