Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
I Thailand finns det salt i marken väldigt långt från kusten. Hela landet har en gång för miljoner år sedan varit havsbotten och när havsbotten pressats uppåt har det bildats saltvattenfickor när vattnet dunstat bort.
Det finns faktiskt platser i norra och nordöstra landet där man utvinner salt i mindre skala för att tjäna pengar.
Runt Chaiyaphum finns det många områden som är sterila och ej går att odla därför det finns salt i jorden.
Har sett områden där man utvinner grus att det finns snäckskal 350km från kusten.

Risken för salt kan öka med djupare borrhål.

Tack, tycker Du sammanfattade detta ganska ok,..:wai:

Ubon

Forumveteran
Denna bild var uppe tidigare, jag glömde bort frågan som @Joker ställde, varför vakuumpackar man ris?
det är en lång hållbarhet på ris, men den förlängs vid vakuumpackning, inte heller kan något komma in i riset utifrån...och ser lite trevligare ut när man säljer.

Vacum ris.jpg

Ubon

Forumveteran
Majs på försök...

Frugan har testat sig fram att odla majs, det ser ut att fungera, på hennes första provodling hittade jag spår av en insekt, insekten hittade jag inte, så jag kan inte gå vidare att söka vilken sort det var, den äter på bladen, men det ser inte ut att störa fruktsättningen, så just nu har hon satt 5 olika sorter på farmen, och dom är snabbväxande/tåliga, vattnar en gång per vecka, och hon räknar med bättre betalning för dessa än för riset, samt nu under torrperioden så ska man kunna få ut 2 skördar, med lite fräckhet 3 skördar, och sätter vi på higher land, så tekniskt sett så skulle man kunna ta ut 5 skördar på ett år, och inget går till spillo, kolven skördas, och resten av plantan kan gå som djurfoder.

Bike 250 cc 263.JPG

Bike 250 cc 264.JPG

Jag är lite osäker om denna kolv är frugans, kanske denna är ett inköp, hon köpte ett antal olika för att provsmaka...

Senast ändrad:

Audirs2

Aktiv medlem
Tänkte mig bygga en liten pergola till mina tomatplantor, och i min planering var det höjden som var tänkt till 2.50 meter, kanske för framtida slanggurkor? köper profiler, kapar på 2.50, snickrar ihop hörnlåsningar, svetsar och borrar, börjar nu att montera, nu kommer chefen, ska de vara så hög? den är för hög, varför använder Du inte bambu? och Du betalade 2000B för stålprofilerna? jag försöker förklara att bambu håller bara några år, min tanke om stålprofiler är att dom ska hålla 15-20 år med lite underhåll, och sedan tyckte chefen att 2000B var alldeles för dyrt, om profilerna håller 20 år så blir det en årskostnad på 100B, men detta gick inte att förklara, ok, funderar på att kapa benen 40 centimeter, frågar chefen, blir det bra om jag kapar benen 40 centimeter, upp till dig, det är Du som bygger, innan detta så var jag iväg och tog ner några bambu, bytte mot en påse tomater, men just nu så har jag ingen lust att bygga någon pergola....lagt på is, djupfryst.

Visa bilaga 77297

Visa bilaga 77299

Visa bilaga 77300
Jasså du svetsar så där tunna rör du, själv så fixar jag till en Bobcat grävare som har åkt in i en bro, bron e ok!;):):D:angel:

DSC_0526.JPG

Ubon

Forumveteran
Jasså du svetsar så där tunna rör du, själv så fixar jag till en Bobcat grävare som har åkt in i en bro, bron e ok!;):):D:angel:

Visa bilaga 77494
Nja, visst får jag ihop plåtbitarna, men svetsa pinne på tunnplåt, inget som rekommenderas, men inte blir det några sömmar att ställa ut på snygghetstävling, skillnaden mellan dig och mig är, att du arbetar mot kund, och Ubon är sin egen uppdragsgivare, och gör endast jobb till sig själv, och jag bryr mig inte hur det ser ut, bara det uppfyller sin funktion, och det är nog mer än 30 år sedan jag höll i en svets, så det blir för min del att lära om, friska upp kunskapen, och jag tror nog att en "TIG" står högt på önskelistan...

Hur går det med "BOB" hade hen mycket ont?...:xmas_smiley:

brt666

Aktiv medlem
EM 1090 gäller.Det enda som inte gäller mera är EU märkningen! Endast om Bobbens egen reparatör gör jobbet så gäller Eu märkningen!
Det är inte riktigt det jag talar om. Jag antar att grävmaskinen är besiktningsingspliktig (>1500 kg) och då skall det utföras en revisionsbesiktning om man har gjort en reparation av den digniteten. CE-märkningen i sin helhet gäller fortfarande men inte för de delar/funktioner du har påverkat.

Audirs2

Aktiv medlem
Det är inte riktigt det jag talar om. Jag antar att grävmaskinen är besiktningsingspliktig (>1500 kg) och då skall det utföras en revisionsbesiktning om man har gjort en reparation av den digniteten. CE-märkningen i sin helhet gäller fortfarande men inte för de delar/funktioner du har påverkat.
Japp helt rätt! Sweco brukar kolla dom under en viss tidsperiod, nästa gång så kollar dom även svetsfogarna! Men den är nu under rep med EN 1090 som gäller egenkontroll! Detta intyg skall jag skriva ut själv, har gått en sådan kurs hos Ahlsell!

brt666

Aktiv medlem
Japp helt rätt! Sweco brukar kolla dom under en viss tidsperiod, nästa gång så kollar dom även svetsfogarna! Men den är nu under rep med EN 1090 som gäller egenkontroll! Detta intyg skall jag skriva ut själv, har gått en sådan kurs hos Ahlsell!
Jag förstår inte riktigt, Sweco är mig veterligen inte ackrediterat besiktningsföretag för grävmaskiner, eller har jag missat något?

Ubon

Forumveteran
Nu går telefonen varm, samtal in, samtal ut, och frugan säger, lås dörrar och fönster, vad är det nu frågan om?, försöker sammanfatta detta med all rörig information som ges, frugans syster ringer och säger, skottlossning, i nästa lilla stad några kilometer bort, det handlar alltså om ett mord utfört av 7 elaka pojkar, för c:a 2 månader sedan, 5 har gripits över tid, nu har polisen fått in radarn på att dom 2 sista misstänkta kan finnas i den ena pojkens mammas hus, i området Ubon Rhatchatani, c:a 8 mil härifrån, om jag fattar rätt, så vid ingripandet (vilket pojkarna inte ville) så blir det skottlossning, 1 polis avliden, pojkarna kommer undan, den ena "hijackar" en bil, vart den andra tog vägen? inget svar på den frågan, kaparen säger åt föraren, kör, och nu är dom på väg hitåt, polisen följer efter, antagligen kontaktar dom sina kollegor i denna lilla stad, att bilen ska stoppas vid den enda korsning som har trafikljus, bilen saktar ner, föraren slänger sig ur bilen och ner på marken, och skottlossning utbryter,
den elaka pojken kommer att infinna sig på sin egen begravning.

Att det ligger någon sanning i detta bör det göra, rullar som nyhet på tv-kanaler, och här händer ingenting, själv brukar jag fördriva dagarna med att titta på, när riset eller annat växer...

Bilderna fick frugan in på sin dator, jag misstänker att det hennes bror som skickat dom, han bor några kvarter ifrån platsen, så varför inte...

lompo shot out.jpeg

lompo shout out 2.jpeg

lompo shout out 3.jpeg

Ubon

Forumveteran
Skörda sockerrör...

Tidigare så är det ingen, (möjligen någon enstaka) som häromkring i närområdet som odlat sockerrör, i år är det några fält som odlas, under denna vinter så har det varit förfrågningar till farmare, odla sockerrör så köper vi skörden, uppköparen ställde även frågan till guiden, som frågade mig om detta, dom betalar så här mycket per kilo när det är dags att skörda, är priset avtalat och finns på papper och underskrivet? nää, men dom lovar, och Ubon lovar dig att Du kommer inte att få ut dessa utlovade pengar, uppköparen har en lista full med argument varför dom inte kan hålla det utlovade priset, hon avstod ifrån att odla sockerrör, och det finns flera anledningar till varför jag avrådde.

Ett fält några hundra meter bort på samma gata där jag bor, där har man provat att odla socker, och det är första gången jag sett en skördare för socker, tidigare har jag bara sett när dom hugger för hand.

Denna skördare kostar ny enligt uppgift 7 mille Bath, det behövs en traktor med vagn för att tömma skördaren, ute på vägen står bil och släp och väntar på lasten i från traktor, och jag har roat mig med att räkna lite på detta, jag är tveksam när det gäller mindre fält...

Sen är det svårt att odla sockerrör, jag har provat, grävde några små hål i marken i en rad, satte en sockerbit i varje hål, fungerade inte alls...

Brev till advokaten 113.JPG

Brev till advokaten 123.JPG

Brev till advokaten 115.JPG

Brev till advokaten 114.JPG

PanPan

Forumveteran
Skörda sockerrör...

Tidigare så är det ingen, (möjligen någon enstaka) som häromkring i närområdet som odlat sockerrör, i år är det några fält som odlas, under denna vinter så har det varit förfrågningar till farmare, odla sockerrör så köper vi skörden, uppköparen ställde även frågan till guiden, som frågade mig om detta, dom betalar så här mycket per kilo när det är dags att skörda, är priset avtalat och finns på papper och underskrivet? nää, men dom lovar, och Ubon lovar dig att Du kommer inte att få ut dessa utlovade pengar, uppköparen har en lista full med argument varför dom inte kan hålla det utlovade priset, hon avstod ifrån att odla sockerrör, och det finns flera anledningar till varför jag avrådde.

Ett fält några hundra meter bort på samma gata där jag bor, där har man provat att odla socker, och det är första gången jag sett en skördare för socker, tidigare har jag bara sett när dom hugger för hand.

Denna skördare kostar ny enligt uppgift 7 mille Bath, det behövs en traktor med vagn för att tömma skördaren, ute på vägen står bil och släp och väntar på lasten i från traktor, och jag har roat mig med att räkna lite på detta, jag är tveksam när det gäller mindre fält...

Sen är det svårt att odla sockerrör, jag har provat, grävde några små hål i marken i en rad, satte en sockerbit i varje hål, fungerade inte alls...

Visa bilaga 77550

Visa bilaga 77551

Visa bilaga 77552

Visa bilaga 77553
Tror du skall lägga sockerbiten i vatten innan du lägger den i ett hål i marken.

Liknande trådar

Topp