Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Första gången jag blivit tillsagd, nya regler sa hon som stämplade passet, jag sitter och letar efter info: om detta stämmer, att Thailand är uppdelat i regioner och utifrån detta så är man anvisad till en specifik gränsövergång, i mitt fall så skulle det vara Mukdahan, och inte denna övergång som ligger lite längre bort, hon frågade mig var min fru var, och jag ställde frågan om man behöver ha sin fru med sig, det behövde man inte, men jag vill prata med henne, kan Du hämta henne? jag höll på att svara att jag är inte anställd som springpojke, men ok, jag går till parkeringen och hämtar henne, min fru får frågan varför vi kommer till denna övergång, hon sa som det var, att vägen är förvisso kortare till Mukdahan, men smalare och sämre, att vi måste lämna bilen på en obevakad parkeringsplats, och sedan ta bussen över bron, jag förstår inte vad min fru har med detta att göra, det är jag som vill stämpla mitt pass, jag fick min stämpel och som hon sa, vi vill ha koll på utlänningarna, (det är väl bara att kolla i det digitala systemet, passet scannas, in och utresor), så detta innebär att om jag går ut på anvisad övergång och tar en resa i Kambodia och hamnar längst bort vid en övergång, så skulle jag bli tvungen att åka tillbaka till "min" övergång? detta påminner mig om Östtyskland ett antal år tillbaka innan muren föll, då fick man ange vid inresa vilken övergång man skulle till, vid ett tillfälle så missade vi en
avfart och kom till nästa gränsstation, där fick vi inte passera, så det var bara att bila tillbaka och leta upp rätt övergång, minns än idag att våran övergång heter Staken-Staken...ytterligare en punkt på Ubon:s minuslista.

Senast ändrad:

Ubon

Forumveteran
Tänkte mig bygga en liten pergola till mina tomatplantor, och i min planering var det höjden som var tänkt till 2.50 meter, kanske för framtida slanggurkor? köper profiler, kapar på 2.50, snickrar ihop hörnlåsningar, svetsar och borrar, börjar nu att montera, nu kommer chefen, ska de vara så hög? den är för hög, varför använder Du inte bambu? och Du betalade 2000B för stålprofilerna? jag försöker förklara att bambu håller bara några år, min tanke om stålprofiler är att dom ska hålla 15-20 år med lite underhåll, och sedan tyckte chefen att 2000B var alldeles för dyrt, om profilerna håller 20 år så blir det en årskostnad på 100B, men detta gick inte att förklara, ok, funderar på att kapa benen 40 centimeter, frågar chefen, blir det bra om jag kapar benen 40 centimeter, upp till dig, det är Du som bygger, innan detta så var jag iväg och tog ner några bambu, bytte mot en påse tomater, men just nu så har jag ingen lust att bygga någon pergola....lagt på is, djupfryst.

Brev till advokaten 007.JPG

Brev till advokaten 109.JPG

Garagebygge 5 013.JPG

Ubon

Forumveteran
Frugan köpte olika sorters majsfrön ifrån Japan, provat att så i krukor och på friland, dom växer så dom knakar, kolvarna blir inte så stora som man önskar, preparerat en halv rai för att prova att så andra gången, samma säsong, till detta behövs vatten, vatten från dammen kommer inte att räcka till, ett nytt borrhål klart, ser ut att vi klarat oss ifrån salt i vattnet, 2 pumpar av 3 monterade och klart.

Brev till advokaten 104.JPG

Brev till advokaten 108.JPG

PanPan

Forumveteran
Dessa 14 borrade meter här, betalade vi med 2000 B...
Ja 2000 baht är ok, man har ju läst här på forumet om såna som betalat 30.000 baht och upp och sen försöker försvara priset.
500 baht och en Hong Thong kostade det mig den gången jag fick hål borrat.
500 baht var priset, Hong Thongen la jag till men jag var ju med och drack upp den ;)

brt666

Aktiv medlem
Är det alltså risk för saltvatteninträgning redan vid 14m? Jag fick borra 90 m och då fanns det risk här. Du bor väl en bra bit från havet? Lite skillnad på priset.. jag fick pynta 45.000 sek

Är det alltså risk för saltvatteninträgning redan vid 14m? Jag fick borra 90 m och då fanns det risk här. Du bor väl en bra bit från havet? Lite skillnad på priset.. jag fick pynta 45.000 sek
I Thailand finns det salt i marken väldigt långt från kusten. Hela landet har en gång för miljoner år sedan varit havsbotten och när havsbotten pressats uppåt har det bildats saltvattenfickor när vattnet dunstat bort.
Det finns faktiskt platser i norra och nordöstra landet där man utvinner salt i mindre skala för att tjäna pengar.
Runt Chaiyaphum finns det många områden som är sterila och ej går att odla därför det finns salt i jorden.
Har sett områden där man utvinner grus att det finns snäckskal 350km från kusten.

Risken för salt kan öka med djupare borrhål.

Samet

Aktiv medlem
I Thailand finns det salt i marken väldigt långt från kusten. Hela landet har en gång för miljoner år sedan varit havsbotten och när havsbotten pressats uppåt har det bildats saltvattenfickor när vattnet dunstat bort.
Det finns faktiskt platser i norra och nordöstra landet där man utvinner salt i mindre skala för att tjäna pengar.
Runt Chaiyaphum finns det många områden som är sterila och ej går att odla därför det finns salt i jorden.
Har sett områden där man utvinner grus att det finns snäckskal 350km från kusten.

Risken för salt kan öka med djupare borrhål.
Stämmer mycket bra. Besökte en sådan plats förra veckan. I nordöstra Nan.

20190228_160727.jpg

20190228_160904.jpg

20190228_161424.jpg

Samet

Aktiv medlem
Ett misslyckat borrhål i en saltficka kan bli en lönsam affär......
Misslyckat vet jag inte. Men du får gärna dela din kunskap.

Information på plats sade att de utvunnit salt i mer än 800år. Idag producerades ca 200kg om dagen från de två hålen som finns kvar. Men det kan ju såklart vara fel, stod ju bara på en informationsskylt.

Misslyckat vet jag inte. Men du får gärna dela din kunskap.

Information på plats sade att de utvunnit salt i mer än 800år. Idag producerades ca 200kg om dagen från de två hålen som finns kvar. Men det kan ju såklart vara fel, stod ju bara på en informationsskylt.
Letar man vatten och hittar salt är det väl ett misslyckande även om man får bra inkomster för saltet man fann.
200kg om dagen året om räcker nog till mer än att föda en familj på detta misstag.

Liknande trådar

Topp