Ubon bygger en farm....

 
Själv så mäter jag ytan och, efter det så lägger jag till höjden, eller så var jag trött och tänkte mindre, vad göra med veden, får väl försöka stapla vad som går att ta in i källaren, resten får ligga kvar ute över vintern, täckningen till båten delade sig på 2 halvor, så det blir påpassligt att använda den till att täcka med, (köpt ny press till båten) veden borde räcka 5-7 år, detta efter att jag monterade in en luftvärme-pump i huset, och jag fick ett i mina ögon bra pris på veden inklusive hemtransport...

P1030373.JPG


P1030328 (1).JPG


P1030329 (1).JPG
Vad blev det för märke på värmepumpen? Jag antar du kollat verkningsgraden/elkonsumtion, för du verkar vara någon som vill ha koll på det du gör.
 
Hoppas Du har fel Ubon, var det någon som skrev, när jag skrev om detta att kanske man får vänta ett år till,
innan man kan resa till Thailand.....

Tror nog man får titta på historiken när det gäller andra pandemier, och min uppfattning är att, stänga ner samhällen,
är inte rätt väg, social distans, strikt hygien, inga onödiga utflykter, stanna hemma, självkarantän, och framförallt, var
solidarisk med dina medmänniskor, bryter 1 person mot uppsatta regler så är kedjan bruten, och vi kommer att se en
pandemi som fortsätter att härja fritt.




Videospelare från: TV4 (Sekretesspolicy)

TV4

FHM: Räkna med restriktioner minst ett år
Längd: 00:40 2 timmar sedan
 
Dags att fundera på en resa till Thailand?

Inte då, någonting i texten säger mig, det blir som att sitta på ett dagis, med gemensamma utflykter...




Stop quarantine for foreign tourists in December, demands ATTA chief - wants Thailand open to 100,000



4pm.jpg

Picture: Thai Rath



The chief of Thailand's Association of Thai Travel Agents or ATTA has told Thai Rath that he wants the government to scrap quarantine for tourists come December.


He feels that the implementation of other safeguards could mean a return to mass tourism without quarantine.

Wichit Prakopkoson said that there were 100,000 tourists wanting to come to the kingdom per month but few are going to come under the present onerous plans.

He was particularly referring to short stay tourists coming from mainland China and Taiwan.

They could bring in 5 billion baht (a month) he said.

He said that there were many low-risk countries where coronavirus had been brought under control for at least 60 days like China and Taiwan and the end of the year and until Chinese New Year was the time to get them back.

Clearly referring to plans announced last month for the STV (special tourist visa) Wichit said that no tourist was going to bother with that level of caution and paperwork.

The STV approach has been widely ridiculed online though the Thai authorities have stressed it is just a testing of the water, notes Thaivisa.

Wichit said: "We are pressing the government for no quarantine in December when we expect 100,000 foreigners to want to come for 5-7 days and spend 5 billion baht".

He felt that by keeping the tourists in groups, allowing them in selected areas only and making sure there were good tracing and testing methods the visit of foreigners without the need for quarantine is possible.



Source: Thai Rath



thai+visa_news.jpg

-- © Copyright Thai Visa News 2020-10-02
 
Dags att fundera på en resa till Thailand?

Inte då, någonting i texten säger mig, det blir som att sitta på ett dagis, med gemensamma utflykter...




Stop quarantine for foreign tourists in December, demands ATTA chief - wants Thailand open to 100,000



4pm.jpg

Picture: Thai Rath



The chief of Thailand's Association of Thai Travel Agents or ATTA has told Thai Rath that he wants the government to scrap quarantine for tourists come December.


He feels that the implementation of other safeguards could mean a return to mass tourism without quarantine.

Wichit Prakopkoson said that there were 100,000 tourists wanting to come to the kingdom per month but few are going to come under the present onerous plans.

He was particularly referring to short stay tourists coming from mainland China and Taiwan.

They could bring in 5 billion baht (a month) he said.

He said that there were many low-risk countries where coronavirus had been brought under control for at least 60 days like China and Taiwan and the end of the year and until Chinese New Year was the time to get them back.

Clearly referring to plans announced last month for the STV (special tourist visa) Wichit said that no tourist was going to bother with that level of caution and paperwork.

The STV approach has been widely ridiculed online though the Thai authorities have stressed it is just a testing of the water, notes Thaivisa.

Wichit said: "We are pressing the government for no quarantine in December when we expect 100,000 foreigners to want to come for 5-7 days and spend 5 billion baht".

He felt that by keeping the tourists in groups, allowing them in selected areas only and making sure there were good tracing and testing methods the visit of foreigners without the need for quarantine is possible.



Source: Thai Rath



thai+visa_news.jpg

-- © Copyright Thai Visa News 2020-10-02
"keeping the tourists in groups, allowing them in selected areas only and making sure there were good tracing"
Jag har för mig att Nordkorea har bra rutiner för detta om de vill ha råd och stöd
 
"keeping the tourists in groups, allowing them in selected areas only and making sure there were good tracing"
Jag har för mig att Nordkorea har bra rutiner för detta om de vill ha råd och stöd


Detta klarar nog Thailand bra på egen hand, för inte tror jag att Nordkorea har fotboja för spårning på sina turister, och sedan är det väl max antal turister per månad om ett par tusen, med det nya visum, special tourist visum så talas det om kanske 100.000 besökare, och nu löser vi arbetslösheten för ett antal 100" thailändare, att varje turist få en egen guide, betalas av besökaren...
 
Jag vidhåller detta om ockerpriser och saltade notor, nog är det väl skillnad på 14.000 och 30.000 bath...

Ruangchai Jitsakul, managing director of the Wiang Inn Riverside Hotel said that this crisis is worse than the ‘Tom Yum Gung’ economic crisis in 1997.
The government only pays quarantine hotels 1,000 baht a day for each person, which includes three meals. But even that small amount of revenue is more than hotel is getting now, he said.
 
Jag vidhåller detta om ockerpriser och saltade notor, nog är det väl skillnad på 14.000 och 30.000 bath...

Ruangchai Jitsakul, managing director of the Wiang Inn Riverside Hotel said that this crisis is worse than the ‘Tom Yum Gung’ economic crisis in 1997.
The government only pays quarantine hotels 1,000 baht a day for each person, which includes three meals. But even that small amount of revenue is more than hotel is getting now, he said.
Beror väl på vilket hotel!?
3000-4000 baht per natt för ett 5 stjärnigt i Bangkok är inget saltat pris, normalpris vi brukar betala.
Jag vet inte vilka ruckel du brukar bo på men kan ju inte jämföra 1 stjärnigt med 4-5 stjärnigt.
 
Jag vidhåller detta om ockerpriser och saltade notor, nog är det väl skillnad på 14.000 och 30.000 bath...

Ruangchai Jitsakul, managing director of the Wiang Inn Riverside Hotel said that this crisis is worse than the ‘Tom Yum Gung’ economic crisis in 1997.
The government only pays quarantine hotels 1,000 baht a day for each person, which includes three meals. But even that small amount of revenue is more than hotel is getting now, he said.

Vart är skillnaden på 14 och 30?
I de 30 ingår kostnaden till sjukhuset, som vi läst flera rapporter om att man betalar separat.

Du övertygar ingen om dina teser när du bara svamlar och har ogrundade åsikter.
 
Vart är skillnaden på 14 och 30?
I de 30 ingår kostnaden till sjukhuset, som vi läst flera rapporter om att man betalar separat.

Du övertygar ingen om dina teser när du bara svamlar och har ogrundade åsikter.


Jag ber så mycket om ursäkt, att jag skriver om vad Du kallar för teser, ogrundade åsikter, endast svammel, inte vill jag att Du ska må dåligt av vad jag skriver, och nu hoppas jag att Du slipper må dåligt av vad jag tänkt skriva, tror nog det blir bättre för ditt välbefinnande att jag inget skriver, något mer som jag kan stå till tjänst med?
 
Sista spiken i Gretas egen kista, vem stänger locket?

Vi ska inte lägga oss i politiken, säger Greta.....är inte detta att försöka lägga sig i storpolitiken?

Är hon sur för att hon inte fick ett nobelpris? det finns andra som gjort betydligt mer, att förtjäna ett nobelpris....


NYTTGreta Thunberg stöder Joe Biden i amerikanska presidentvalet
...
7 timmar sedan · I en tweet på lördagen uppmanar Greta Thunberg amerikaner att rösta på demokraten Joe Biden i presidentvalet den 3 november.. Hon motiverar undantaget med att valet i USA går bortom vanlig politik, särskilt ur ett klimatperspektiv, och skriver: "Organisera er och få alla att rösta på #Biden."
 
Sista spiken i Gretas egen kista, vem stänger locket?

Vi ska inte lägga oss i politiken, säger Greta.....är inte detta att försöka lägga sig i storpolitiken?

Är hon sur för att hon inte fick ett nobelpris? det finns andra som gjort betydligt mer, att förtjäna ett nobelpris....


NYTTGreta Thunberg stöder Joe Biden i amerikanska presidentvalet
...
7 timmar sedan · I en tweet på lördagen uppmanar Greta Thunberg amerikaner att rösta på demokraten Joe Biden i presidentvalet den 3 november.. Hon motiverar undantaget med att valet i USA går bortom vanlig politik, särskilt ur ett klimatperspektiv, och skriver: "Organisera er och få alla att rösta på #Biden."
Som den Kanadensiska reportern till delar lyckades belysa har Greta medvetet eller omedvetet haft en politisk agenda hela tiden.
Att hon stället sig par till Biden av alla pekar också tydligt på hennes politiska agenda som framkom.
Det är en klart tråkig värld vi lever i numera. Sans och vett känns som långt borta och en ouppnåelig dröm. Allt är så polariserat.
 
Som den Kanadensiska reportern till delar lyckades belysa har Greta medvetet eller omedvetet haft en politisk agenda hela tiden.
Att hon stället sig par till Biden av alla pekar också tydligt på hennes politiska agenda som framkom.
Det är en klart tråkig värld vi lever i numera. Sans och vett känns som långt borta och en ouppnåelig dröm. Allt är så polariserat.

Å du känner att du bidrar?

Sans, vett och polarisering... hur ser du på din roll i detta?

Finns en mängd med trådar där du många gånger är betydligt mer agendadriven och rabiat än vad Greta är...
 
Å du känner att du bidrar?

Sans, vett och polarisering... hur ser du på din roll i detta?

Finns en mängd med trådar där du många gånger är betydligt mer agendadriven och rabiat än vad Greta är...
Vi delar inte den åsikten men det är ok.
Som jag brukar säga, vem som helst är välkommen att vetenskapligt visa att jag har fel. Jag pudlar gärna för då har jag lärt mig något.
 
Kilowattjägare

Från den 13/9 till 12/10 har jag förbrukat 466 KW, värme, belysning, spis, kyl och frys, varmvatten tillkommer, utetemperaturen har några nätter den senaste veckan gått ner till minus 1 grad, idag var temperaturen ute i solen 24 grader, och just nu plus 1 grad, dags att koppla in solceller 12 volt, lågenergi och börja med belysningen, och just hämtat lite material i mitt förråd, för att bygga solfångare, inte kan man låta 24 grader i solen försvinna ut i intet, den värmen ska in i huset, jag får prova mig fram....

Jag har ingen egen referens att läsa av, pga. att jag inte varit i Sverige på vintrarna dom senaste 10 åren, men med tanke på att jag lät montera en likadan luftvärmepump hos en god vän samtidigt som hemma hos mig, så kan jag använda mig av hans kilowatt-åtgång per månad dom senaste 3 åren, som en jämförelse tills jag fått en egen.

Min tanke bakom detta projekt, vilken har funnits länge, är att bygga vidare så att jag tekniskt sett ska kunna gå "off grid".
 
I väntans tider...

I natt var det någon minusgrad, ett lätt regn, och snöflingor började att bildas, så nu vet jag vad som komma skall, och dom som spår väder, spår en normal vinter med en hel del snö...
 
Ddt var väl ett tag sedan du såg snö på nära håll?

Snö, kyla, mörker, is, halka, detta är inget för mig, sett snö på nära håll? jodå, det har hänt att det ligger kvar några drivor av snö, beroende på vilken månad jag kommit tillbaka, Mars, April, Maj, brukar åka i andra halvan i September till värmen, så snöfall har jag sluppit, så detta år lär det bli en kall och bister vinter med mycket snö, så att Ubon ska få sin beskärda del....gånger 10, har varit borta i 10 år på vinterhalvåret.
 
Nu har någon i ledande ställning lagt ett förslag/önsketänkande om att korta karantän-tiden från 14 dagar till 12 dagar, själv så har jag uppfattningen att max 7 dagar i karantän är vad jag kan godta, och läser man vad andra skrivit, så är det ett halvtidsjobb att få ihop alla dokument som behövs, så det blir till att avvakta och se tiden an, själv siktar jag på vintern 21-22...och nu får vi hoppas på att allt fungerar för pan pan
 
Nya rön, och att viruset kan överleva på ytor i upp till 28 dagar, så en karantän på 30 dagar borde vara rätt....




SAMHÄLLE
Antikroppar kan försvinna efter ett par månader
2020-10-19 07:49
Johan Nilsson/TT

sdlHr8Twdw9xzc-nh.jpg

De så eftertraktade antikropparna efter en covidinfektion försvinner redan efter några veckor, visar forskning. Vad detta betyder för immuniteten är dock en annan femma.
I kölvattnet av pandemin har tiotusentals svenskar låtit testa sig för att se om de har haft covid-19, eller inte. Beviset är de antikroppar som kroppen bildar tiden efter att infektionen läkt ut. Även om många frågor fortfarande återstår att besvara, tas ett positivt provsvar ofta som intäkt för att man är immun mot sjukdomen och inte kan smitta andra.
På sistone har denna bild dock börjat krackelera en aning såtillvida att det kommer allt fler rapporter om personer som drabbats av sjukdomen fler än en gång, samtidigt som många vittnar om att antikropparna plötsligt kan vara borta vid ett andra provtagningstillfälle.

Andrés Finzi arbetar som forskare vid Université de Montréal i Kanada. I sin forskning försöker han ta reda på om och i så fall hur det går att använda de antikroppar som finns i tidigare covidpatienters blodplasma för att behandla patienter med en pågående infektion.

Läs mer: Studie: Coronaviruset kan leva 28 dagar på ytor

Motstridiga resultat
Forskning har visat att antalet antikroppar är som flest två till tre veckor efter symtomdebut, och i en tidigare studie med fler än 100 patienter kunde Andrés Finzi visa att blodplasmans förmåga att neutralisera viruset minskar dramatiskt tre till sex veckor efter symtomdebut.
Nu har han och hans kollegor följt 31 individer som tillfrisknat från covid-19. Deltagarna fick lämna blodprov varje månad och resultatet, som presenteras i mBio, visar att nivåerna av antikroppar som riktar sig mot det S-protein som finns på virusets yta börjar minska sex till åtta veckor efter symtomdebut, samtidigt som antikropparnas förmåga att neutralisera viruset också försämrades.
Stick i stäv med denna forskning finns det dock andra studier, bland annat vid Danderyds sjukhus, som visar att antikropparna hos de allra flesta finns kvar i åtminstone fyra månader efter symtomdebuten.
Genom studier på förkylningsvirus har nederländska forskare dragit slutsatsen att en eventuell immunitet mot coronaviruset varar i genomsnitt ett år, men antagligen inte så mycket längre än så.


Minst sex månader
TT: Hur ska vi veta om vi är immuna eller inte, om vi haft antikroppar, men inte har det längre?
– På individnivå kommer det ta ett bra tag innan vi kan säga något sådant, om vi någonsin kan göra det. För det är ett komplext svar från vårt immunsystem som vi ser och som består av många olika delar, där vissa går att mäta, medan andra inte. Det är väldigt olika, säger statsepidemiologen Anders Tegnell.
– Antikroppar är bara en av många olika parametrar som fungerar bra vid vissa sjukdomar, men sämre vid andra, och de fungerar nog rätt dåligt på individnivå för covid-19. Så att säga om en viss individ är fortsatt immun eller inte kommer alltid att vara väldigt svårt. Däremot kan man nog säga att de allra flesta, kanske 99 procent, är skyddade i åtminstone sex månader och med hög sannolikhet ännu längre, med tanke på att vi ser så extremt få återinfekterade, under tio fall hittills som är ordentligt beskrivna.
TT: Ska man vara rädd för att bli smittad igen?
– Nej, det tycker jag inte att man ska vara, säger Anders Tegnell.
JOHAN NILSSON/TT
 
Nu ramlar det ner lappmögel och lägger sig på marken, ganska bra tajmat, kört in ved några dagar, kanske 5-10 % som ligger på backen, kan få ligga kvar till våren under presenning, kan ta in resten om det blir mildväder, och även båten fick sin vinterklädsel igår, så där ligger pressen på, och köpte i förra veckan nya vinterkängor till mig, dom som finns är inte använda på dom senaste 10 åren, så dom får gå till sin sista vila i någon soptunna.
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp