Ubon bygger en farm....

 
Nu har någon i ledande ställning lagt ett förslag/önsketänkande om att korta karantän-tiden från 14 dagar till 12 dagar, själv så har jag uppfattningen att max 7 dagar i karantän är vad jag kan godta, och läser man vad andra skrivit, så är det ett halvtidsjobb att få ihop alla dokument som behövs, så det blir till att avvakta och se tiden an, själv siktar jag på vintern 21-22...och nu får vi hoppas på att allt fungerar för pan pan
Om man planerat bättre än mig så hade det inte varit så kaotiskt.
Jag var ju påväg till Göteborg, skulle ju stanna i Sverige men ändrade mig halvvägs (i Paris) och flög till Stockholm istället.
Så jag hade inte förberett något, i vanliga fall hade jag haft allt klart men nu fick jag ett ryck och skulle hem. Såg att alla andra var så glada för avmönstring, själv var jag på humöret, kunde lika gjärna stanna ombord.
Så har vart lite krångligare än det behövt va, förbereder man sig så......
 
Om man planerat bättre än mig så hade det inte varit så kaotiskt.
Jag var ju påväg till Göteborg, skulle ju stanna i Sverige men ändrade mig halvvägs (i Paris) och flög till Stockholm istället.
Så jag hade inte förberett något, i vanliga fall hade jag haft allt klart men nu fick jag ett ryck och skulle hem. Såg att alla andra var så glada för avmönstring, själv var jag på humöret, kunde lika gjärna stanna ombord.
Så har vart lite krångligare än det behövt va, förbereder man sig så......
Men det är värre med kostnaden, det är dyrt...... dom vet verkligen att utnyttja situationen....
 
Men det är värre med kostnaden, det är dyrt...... dom vet verkligen att utnyttja situationen....


Kostnaden, när jag skrivit kostnaden, så har andra tyckt att det är normala priser, och jag anser fortfarande att detta är ockerpriser, att utnyttja någon annan:s trångmål för egen vinnings skull....
 
Kostnaden, när jag skrivit kostnaden, så har andra tyckt att det är normala priser, och jag anser fortfarande att detta är ockerpriser, att utnyttja någon annan:s trångmål för egen vinnings skull....
Hotellpriset är ju rätt normalt, jag hade fått betala lika mycket på ett rum på The Landmark i vanliga fall får nog t.o.m mer nu än jag skulle fått i vanliga fall.
Men i vanliga fall skulle jag inte bokat 15 nätter, så det blir dyrt.
Men det är alla småutgifter som tillkommer, inte minst här i Sverige.
 
Kostnaden, när jag skrivit kostnaden, så har andra tyckt att det är normala priser, och jag anser fortfarande att detta är ockerpriser, att utnyttja någon annan:s trångmål för egen vinnings skull....

Du har helt rätt! Det är ockerpriser av svenska läkare att ta 2000kr för ett intyg eller 750kr för ett litet test. Övrigt som har med Thailand att göra... där har jag tidigare klargjort att priserna är högst rimliga. Kanske för höga för din standard men högst rimliga för vad som erbjuds.
 
Inte hänger jag med i detta, karantän för en del kineser icke för andra?, blir det så tokigt för snedöga, meningen var att landa i Phuket, ingen karantän under viss begränsad frihet, infödingarna i Phuket säger no no, flyget dirigeras om till Suwarnabhumi, och här gäller 2 veckors karantän, tvångsplacerade på hotell i 2 veckor?


0 ต.ค.63) เมื่อเวลา 17.30 น. ที่อาคารผู้โดยสารท่าอากาศยานสุวรรณภูมิ สมุทรปราการ ได้เปิดรับนักท่องเที่ยวประเภทพิเศษ Special Tourist Visa (STV) กลุ่มแรกเดินทางเข้าประเทศไทย เป็นนักท่องเที่ยวชาวจีนประเภทพิเศษ STV จำนวน 41 คน ที่เดินทางมาด้วยสายการบิน Spring Airlines เที่ยวบินที่ 9C8579 จากเมืองเซี่ยงไฮ้ สาธารณรัฐประชาชนจีน เข้ามาในประเทศไทย ตามนโยบายของรัฐบาล ที่ต้องการกระตุ้นเศรษฐกิจในประเทศไทย ซึ่งนักท่องเที่ยวที่ประสงค์เดินทางมาพำนักระยะยาว (Long Stay) และต้องยอมรับการปฏิบัติตามมาตรการด้านสาธารณสุขที่ประกาศใช้ภายในประเทศไทย โดยนักท่องเที่ยวทุกคนที่เดินทางเข้าในประเทศไทยต้องผ่านกระบวนการตรวจคัดกรองเชื้อไวรัสโควิด-19 ตามมาตรการของรัฐเหมือนกับผู้โดยสารทั่วไป และต้องตกลงยินยอมกักตัวในห้องพักจำนวน 14 วัน ตามมาตรการของรัฐ
 
Helt desperata efter turisternas pengar.....


The Public Health Ministry aims to reduce quarantine for tourists to 10 days.

Public Health Minister Anutin Charnvirakul announced the target on Wednesday, as Thailand received its first foreign tourists since closing the country in March.

The batch of 39 tourists from Shanghai were tested for Covid-19 before arriving in Bangkok and would undergo the full 14-day quarantine under current rules, said Anutin.

He added that progress was being made to reduce the quarantine period while guaranteeing safety so that tourists gradually returned.

“The truth is, the Public Health Ministry is ready for the change but other relevant agencies still have requested time to adjust. So we have to wait and work together.

“The Department of Disease Control proposed reducing quarantine to 10 days to begin with,” Anutin said.

"I have said that if we are confident, we do not have to be afraid since the goal is finding the safest period for quarantine. If we find a good method, it may be reduced to five, four, three days or even none.”

However, Anutin said he was opposed to lifting all entry restrictions, a move taken by some countries in Europe, where Covid-19 cases have begun to surge again.

He said quarantine was still effective and had achieved great results over the last 5-6 months, adding that Thailand still needs to focus on halting the disease at its borders, especially in Mae Sot district, Tak province.

Source: https://www.nationthailand.com/news/30396551

nation.jpg.54dd5b1de6f11c1f45460d863f36f
-- © Copyright The Nation Thailand 2020-10-21


Kanske myndigheterna själva inser, att det är ockerpriser på hotellrum för karantän?....
 
Helt desperata efter turisternas pengar.....


The Public Health Ministry aims to reduce quarantine for tourists to 10 days.

Public Health Minister Anutin Charnvirakul announced the target on Wednesday, as Thailand received its first foreign tourists since closing the country in March.

The batch of 39 tourists from Shanghai were tested for Covid-19 before arriving in Bangkok and would undergo the full 14-day quarantine under current rules, said Anutin.

He added that progress was being made to reduce the quarantine period while guaranteeing safety so that tourists gradually returned.

“The truth is, the Public Health Ministry is ready for the change but other relevant agencies still have requested time to adjust. So we have to wait and work together.

“The Department of Disease Control proposed reducing quarantine to 10 days to begin with,” Anutin said.

"I have said that if we are confident, we do not have to be afraid since the goal is finding the safest period for quarantine. If we find a good method, it may be reduced to five, four, three days or even none.”

However, Anutin said he was opposed to lifting all entry restrictions, a move taken by some countries in Europe, where Covid-19 cases have begun to surge again.

He said quarantine was still effective and had achieved great results over the last 5-6 months, adding that Thailand still needs to focus on halting the disease at its borders, especially in Mae Sot district, Tak province.

Source: https://www.nationthailand.com/news/30396551

nation.jpg.54dd5b1de6f11c1f45460d863f36f
-- © Copyright The Nation Thailand 2020-10-21


Kanske myndigheterna själva inser, att det är ockerpriser på hotellrum för karantän?....
Slog ut priset på mitt hotellrum över 15 dagar, inget pålagt på priset, exakt samma pris som när jag bott där innan.
Kanske du inte är van vid den hotellstandarden och anser att allt över 500baht natten är ocker?
 
Slog ut priset på mitt hotellrum över 15 dagar, inget pålagt på priset, exakt samma pris som när jag bott där innan.
Kanske du inte är van vid den hotellstandarden och anser att allt över 500baht natten är ocker?


Då torde det vara 50% överpris, detta med tanke på att det är lågsäsong...ockerpris.
 
Verkligen inte lågsäsong i Bangkok, hotellen är ju fullsatta, ;) många som vänder hem till sina familjer nu. Och för hotellkedjorna är ju då pandemisäsong lika med högsäsong ;)


Sen bör vi ta med i beräkningen, alla hotell som stängt ner....och därmed så är inte alla hotell fullbelagda.
 
Och jag som läste en artikel tidigare, att tjänstemän från någon statlig förvaltning ville ha en ersättning från dom hotell som ville gå med som karantänhotell, kravet låg väl på 40% av intäkterna, då lär det bli svårt att få det och gå ihop för dessa lopphotell.
 
Verkligen inte lågsäsong i Bangkok, hotellen är ju fullsatta, ;) många som vänder hem till sina familjer nu. Och för hotellkedjorna är ju då pandemisäsong lika med högsäsong ;)


Och så här skriver Isan Lover i en annan tråd,

Hej

Det finns ju gott om lediga rum på Bangkoks hotell och Guesthouse just nu när turisterna saknas, detta har gett studenterna möjlighet att övernatta billigt och ibland helt gratis, studenterna har som mål att hålla ut i månader om det behövs


Så detta med fullbelagt kan man ha olika uppfattning om.
 
Och jag som läste en artikel tidigare, att tjänstemän från någon statlig förvaltning ville ha en ersättning från dom hotell som ville gå med som karantänhotell, kravet låg väl på 40% av intäkterna, då lär det bli svårt att få det och gå ihop för dessa lopphotell.
Dom hade nog inte kunnat hålla 500thb ändå även om dom slapp det.
Karantän betyder karantän.
Du har inte lov att gå ut minsta minut 1 veckan. Då behövs det folk som ser till att all service till rummen sköts, alla äter på rummet, tempen skall tas 2 gngr om dagen , sjukhussammarbete skall finnas om någon blir sjuk, sjukvårdspersonal skall finnas tillgänglig.
Tror det blivit svårt för ett lopphotell.

Men fortsätt du och gnäll....
 
Och så här skriver Isan Lover i en annan tråd,

Hej

Det finns ju gott om lediga rum på Bangkoks hotell och Guesthouse just nu när turisterna saknas, detta har gett studenterna möjlighet att övernatta billigt och ibland helt gratis, studenterna har som mål att hålla ut i månader om det behövs


Så detta med fullbelagt kan man ha olika uppfattning om.
Som sagt vad dom konkurerar inte om samma, 4-5 stjärniga hotell konkurerar inte om samma gäster som 1-2 stjärniga.
Helt olika kundgrupper.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp