Ubon bygger en farm....

Tänker på att man behöver nog ett safenummer.
Håller ju på med krypto men va 17 händer om jag kolarvippen nu, frugan förstår ju inte när jag försöker visa.
Hur får hon pengarna då....
Har en lösning, skall höra med @Krister om kan hjälpa mig med den...
Men ta tex när Långeman dog, han hade skrivit på ett papper, hade det inte vart för @Nam Falang och mig hade dom inte haft en aning hur dom skulle gå vidare.
Så viktigt ha ett safe number, någon, en bok kanske ni skrivit ner allt i och låst in i nåt kassaskåp men en vän som kan hjälpa och tyda det. Typ vad är bitkub, aktier, svenska ambassaden kontakt etc...

Problemet är att jag är extremt skrockfull och tror skriver jag nåt sånt dör jag imorrn.
Samma jag vågar inte kolla ut genom flygfönster för då störtar vi, alltid isle seat eller blunda.
Innan jag blev farsa var jag totalt orädd för själva döden. Hur jag skulle dö var lite oroande dock. Nu för tiden är jag klart orolig när jag t.ex. flyger. Tror många föräldrar känner igen känslan. Skrockfull är jag däremot inte.

@Nam Falang jag är extremt skrockfull och helst på gammal Svensk skrock, lite fobi, jag vågar inte lägga nycklar på bordet.
Kan hålla med dig, skrattretande men lite sån är jag, går en svart katt framför mig spottar jag 3 gånger över axeln, och skojar inte.

Jag skrev uppsats om Svensk skrock, hjälpte ju föga, fann mer att va rädd för 55t.
Jag kan springa mot en gubbe med kniv utan rädsla men vågar inte lägga nycklarna på bordet.

Enligt polare kommer nyckelskrocken från pr*stituerade som la nycklarna på bordet för att visa att dom var lediga.
Skröna eller ej låter jag va osagt.
Jag kollade mer på gammal skrock innan nycklar.
Skrock i Sverige är ju nåt som levt med och ny skrock har kommit till.
Tex gå inte under en stege.
7 års olycka krossa en spegel.
Kärring korsar trålen så river du i nästa fiske hal.
Säg något klövdjur ombord så bringar du olycka.
Säg präst eller kyrka ombord, olycka.
Olyckskärringar på öarna, möter du en sån påväg till båten gå hem.
Ny trål måste pinkas in av kärringar, (kärringar skall pissa på trålen för god luck)

Nä det börjar låta så. Hade ju hört om skrockfulla sjömän men du har redan överträffat mina hörsägen med råge :)
Jag är lite skrockfull i jämförelse till dom infödda.
Våran gamle skeppare Bengt, gammal smögenfamilj.
Farsan sålde fiskebåten till honom men vi fortsatte jobba på den.
Farsan säger fan dåligt fiske, kanske skulle offrat lite hästar och kor i fören.
Bengt: va fan säger du, börjar rista kors i taken på bryggan, nämn inte klövdjur ombord.

Annan histroria, polare han berätta historia om sin farfar mitten av 1900 talet, segelskuta där uppe, var familjefeststämning och skulle ta skutan ut och segla.
Någon ombord sa är det Lysekils kyrka vi ser där, tvärvände gick direkt till kaj, vägra prata med någon, man säger inte kyrka och präst ombord.

Vissla aldrig ombord, det är att vissla på storm.
Får du ny gubbe ombord och dåligt fiske då är det en Jonas (jona valfiskens buk) och skall på land.
Skrocken på öarna är extrem och många lever efter den.

Fast vet inte om sjömännen i gbg skärgård är så skrockfulla, där är dom mer extremt kristna, får fråga @Berralund är det samma skrock där, eller bara gud?

Vissla aldrig ombord, det är att vissla på storm.
Får du ny gubbe ombord och dåligt fiske då är det en Jonas (jona valfiskens buk) och skall på land.
Skrocken på öarna är extrem och många lever efter den.
Orsaken till att man inte får vissla ombord kommer också från segelfartygens tid då man styrde allt med hjälp av visselsignaler från skepparpipan och visslade man riskerade det att misstas som styrsignaler
Det var hårda straff för den som visslade ombord

Orsaken till att man inte får vissla ombord kommer också från segelfartygens tid då man styrde allt med hjälp av visselsignaler från skepparpipan och visslade man riskerade det att misstas som styrsignaler

Ok, jag har bara hört den om att man visslar på storm och från fiskare som skulle vart 105 år idag om han levt.
Olika skrock på olika öar.
Jag har ju jobbat som fiskare sen jag va 16 år, gjorde 14 år som fiskare innan jag gick in och läste till sjökapten och sadla om.
Inget jag läst utan vad fiskegubbarna sagt och trott på.
Där jag verkade då.

Men du i underättelsetjänsten och wikipedia har väl bättre koll än oss som vart på båtarna?
Min farfar va sjöman, farsan va på fiske tills jag föddes och jag gick på trålare när jag va 16 år, tror du jag måste läsa wiki va vi trodde på?

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp