Resa med uppehållstillstånd

 
C

carpediem86

Gäst
Hej!

Som jag förstår det så får min Thailändska fru som har uppehållstillstånd resa inom Schengen länderna upp till 3 månader och sedan tillbaka hit till Sverige. Är det något särskilt man bör tänka på eller måste göra före avresa? Vi tänkte flyga till Santorini i Grekland mest troligt, då bara för en veckas semester.
 
Det kan finnas en sak att tänka på.
Jag och x-et flög till Alicante med Ryan Air för ett tag sedan, då fick hon fylla i ngn blankett. Minns dåligt vad det var, inget märkvärdigt dock. Kolla med flygbolaget för det kan kanske skiljas åt.

Hittade detta på Ryan-airs hemsida. https://www.ryanair.com/se/sv/praktisk-info/hjalpcentral/fragor-och-svar#10-0

"
VIKTIG INFORMATION FÖR ICKE-EU/EES-PASSAGERARE

Oavsett en passagerares visumkrav måste alla som inte är EU/EES-medborgare få sina resedokument kontrollerade och stämplade vid Ryanairs disk för visum/dokumentkontroll innan passage genom säkerhetskontrollen.

Icke-EU/EES-passagerare måste göra detta för att försäkra sig om att följa myndigheternas bestämmelser. Vi reserverar oss rätten att neka resa om detta krav inte följs. Om du har nekats ombordstigning och behöver omedelbart förtydligande var god ring +353 1 2480860 för att tala med någon i vårt team (med reservation för öppettider)
"

Kan vara bra att känna till om man brukar komma sent till flygplatsen:)
 
Tack! Jag brukar kunna vara ute i senaste laget, men nu med vår första resa på uppehållstillståndet tillsammans så ska vi se till att vara där i god tid. Då går vi till flygbolagets disk innan säkerhetskontrollen och ser om de har samma regler som Ryan Air.
 
Trevlig resa, och BTW, ni ser jättefina ut!
Kul om du kunde göra en reseskildring. Även om den inte är i Thailand så kanske det dyker upp lite oväntade reaktioner från din fru som gör att det blir lite relaterat till detta forum;).
 
Det finns säkert något annat fora här på thaisnack.se, där en sådan tråd kan passa in. Tror jag utan att veta..
 
Trevlig resa, och BTW, ni ser jättefina ut!
Kul om du kunde göra en reseskildring. Även om den inte är i Thailand så kanske det dyker upp lite oväntade reaktioner från din fru som gör att det blir lite relaterat till detta forum;).

Det var en bra idé tycker jag, nu finns en tråd här:
https://thaisnack.se/threads/reseskilding-min-frus-foersta-besoek-i-sverige.12272/

Nog var det många saker som dök upp under hennes första tid här i Sverige. Det är så väldigt annorlunda mot för Thailand på alla möjliga sätt. Förutom att det var lite kallt enligt henne (trots sommar här) så fungerade det bra med det mesta. Lite kräsen på den Svenska husmanskosten var hon däremot ;)
 
Jättekul att läsa det du skriver, men för invecklat att svara på kände jag i alla fall....
 
Ja det har du helt rätt i, men i detta fallet så vart det tekniskt näst intill ogörligt att göra ett inlägg,
även om man så ville..
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp