Vad kostar en liter bensin till bilen där du befinner dig nu?

Hej Jonas. Jag är lite nyfiken på det där om muslimska tjejer får kora bil i Sverige. Du reser ju till Sverige i sommar,
och i Goteborg finns det ju många muslimer om jag fattat det rätt. Du kan väl kolla om du ser några muslimtjejer kora bil?
Skulle vara kul att se ett foto med en ung tjej i Burka kora bil i Sverige.
Det är ju inte tillåtet i deras hemländer om jag fattat det rätt.

Ursäkta om min fråga om detta är politiskt inkorrekt. Jag är ju bara utlandssvensk.

PS Jonas Jag har min condo i samma hus som Teddybear museet, men uthyrd nu, och jag är hemma i Nang Rong.
Detta är ärligt talat inget jag har tänkt på. Men det är en intressant fråga, jag skall titta lite extra när jag är ute på stan.

Alla muslimska tjejer bär inte burka, jag har jobbarkompisar som är från Bosnien dom är muslimer, dom har körkort och kör bil till jobbet men dom bär inte burka.

Dom är från Europeiska familjer och uppvuxna i Bosnien som var en del av fd Jugoslavien.
Där har det aldrig varit frbjudet for kvinnor att kora bil , och de traditionella muslimerna hade aldrig någon makt i Jugoslavien..
Det jag undrade over är alla de unga muslimska kvinnor och flickor som nu kommer till Sverige med sin familj
från muslimska länder som Saudi Arabien, Irak , Iran, Syrien där kvinnor fortfarande är forbjudna att kora bil, och ofta är tvingade av familjen att bära burka och att lyda sina fäder och broder.

Hej Jonas. Jag är lite nyfiken på det där om muslimska tjejer får kora bil i Sverige. Du reser ju till Sverige i sommar,
och i Goteborg finns det ju många muslimer om jag fattat det rätt. Du kan väl kolla om du ser några muslimtjejer kora bil?
Skulle vara kul att se ett foto med en ung tjej i Burka kora bil i Sverige.
Det är ju inte tillåtet i deras hemländer om jag fattat det rätt.

Ursäkta om min fråga om detta är politiskt inkorrekt. Jag är ju bara utlandssvensk.

PS Jonas Jag har min condo i samma hus som Teddybear museet, men uthyrd nu, och jag är hemma i Nang Rong.
Jag är inte Jonas, men har sett kvinnor med burka köra bil här iaf.
Sedan exakt vilket land de kommer ifrån vet jag icke...måste se dåligt åt sidorna dessutom 555

Tack for svar NilsG. Verkar helt klart trafikfarligt. Dags att forbjuda Burka i Sverige?

När en Thai fyller bensin på moppen så fyller han på en flaska bensin 0.75 liter och betalar 30 Baht
Det blir cirka 40 Baht för en liter , när prisen är under 25 Baht på en bensinstation -Thai ekonomi .

När en Thai fyller bensin på moppen så fyller han på en flaska bensin 0.75 liter och betalar 30 Baht
Det blir cirka 40 Baht för en liter , när prisen är under 25 Baht på en bensinstation -Thai ekonomi .
Är det din uppfattning att Thai generellt köper dyr bensin på flaska?
Jag har en annan uppfattning men kanske folk i Bang Saen är annorlunda, lite extra korkade. Här är det alltid fullt av Thai på macken.

Det är väl dock bara till moppar och inte till bilar. Ofta är det väl pga macken ligger en bit bort och man orkar inte åka dit.

Vist man bor i Isaan och där är det lång väg till macken , då må man köpa bensin på flaska .

I Sverige är skatt på bränsle en fast summa i kronor och ören så därför påverkar inte oljepriset bensinpriset så mycket som folk tycker att det borde.
I Thailand kör jag på Diesel som nu kostar ganska precis 20 baht så jag flabbar ju bara men sett till reell köpkraft så är det betydligt dyrare här än i Sverige. Hur Thailändarna kan köpa nya bilar och ha råd att köra dem är lite av en gåta, fast svaret är ju att det kan dom inte men dom gör det iaf och får bita i det sura äpplet sen när hela lönen går till att betala krediter.
Thailand har betydligt större inkomstklyftor än vi har i Sverige. Skulle förvåna mig om du får se en fabriksarbetare med bil i Thailand. Man måste gå ett antal steg upp i samhällsstegen för att hitta någon med resurser nog för bil.Kanske tur det för om samma andel av folket hade bil som i Sverige skulle nog ingen komma ram i trafiken.

Thailand har betydligt större inkomstklyftor än vi har i Sverige. Skulle förvåna mig om du får se en fabriksarbetare med bil i Thailand. Man måste gå ett antal steg upp i samhällsstegen för att hitta någon med resurser nog för bil.Kanske tur det för om samma andel av folket hade bil som i Sverige skulle nog ingen komma ram i trafiken.
Då skall jag förvåna dig, exets syster och hennes gubbe jobbar på fabrik och har bil. Är ju ingen omöjlighet, tillsammans hade dom 25.000 bath i månaden 2 personer betala av 7000 bath i månaden på bilen och 3000 bath i månaden för lgnhtn så 15.000 bath över när allt var betalt, lever 2 thai gott på, sen jobbade dom helgdagar och övertid så ibland kom dom upp i mer.
Handpenning på begagnad bil på avbetalning 35.000 Bath.
15.000 för 2 Thai är mycket, ser ju bara på frugan när hon handlar sin mat, inte många bath det går på en måltid för en Thai. Kläder handlar dom på marknaden.
Räknar man bort alla onödiga varor tv, telefon etc.
Äter samma som Thai, köper kläder som thai, tar bath taxi etc. Så kommer du lika långt på 15.000 bath i Thailand som 15.000 kr i Sverige.
Sen blir det dyrare att leva lönemässigt när man blandar in onödiga prylar och skall blanda in lite vardagslyx ;)
Drack ju dessa 2 ingen alkohol för där går la mycket av lönen annars i Thailand men bil kan allt ett par som är fabriksarbetare köpa.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp