Valutaväxling nere på Suvarnabhumi.

 

Matts1965

Medlem
Hej, undrar hur det är med dom två Superrich bolagen som fanns förut där i nedre våningen vid Airport Rail Link. Laddade ned båda apparna, den orange och den gröna, men varkendera har enligt appen ett kontor där.
 
Länge sedan jag växlade själv och det är ju som sagt inte längre aktuellt att växla svenska kronor (om ens möjligt?) men Euro går ju ta ut med låg avgift på vissa bankomater och höga valörer rekommenderas då man skall växla för de ger bäst kurs.

Vad jag kan se på en sökning så finns fortfarande i alla fall detta Superrich växlingskontor kvar på Suvarnabhumi.


1719832755597.png
 
IMG_2022.png


Den röda hade inte Sverige som valuta



Enis
Kommer nog aldrig tillbaks, varenda bankkontor jag var inne i sist hade - på sek och nok.
Svenska banker köper inte tillbaks kontanter så svårt för bankerna att bli av med sek.
Hörde intervju med personal på superrich att dom var förbjudna av sina överordnade att ta emot sek och nok.
Det är svenska bankernas fel att problemet uppstått, har inte med värdet att göra utan svenska bankers vägran att köpa tillbaks svenska kontanter.
 

Svårare att växla svenska sedlar utomlands​

NYHET Riksbanken har tidigare informerat om att vi fått många frågor om att det inte går att växla svenska sedlar till lokal valuta utomlands. Enligt den information som svenska banker, uppräkningsföretag och växlingsföretag har lämnat till Riksbanken, har inte flödet av växlade svenska sedlar till Sverige stoppats och det kommer fortfarande in svenska sedlar från utlandet.

Publicerad 2023-06-19
Svenska sedlar som växlas till lokal valuta utomlands går genom ett system av utländska växlingskontor, valutagrossister och internationella valutahandlare innan de når Sverige. I Sverige sker sedan hanteringen av privata uppräkningsföretag och banker eller bankägda bolag. Problemen med växling av svenska kronor utomlands har alltså uppstått och finns utanför Sveriges gränser i det internationella systemet av valutaväxlare, grossister och handlare.
Riksbanken är inte involverad i den valutaväxling som sker utomlands eller hanteringen av svenska sedlar som kommit tillbaka till Sverige.
För dig som ska resa utomlands kan alternativ till att växla sedlarna utomlands vara att växla i Sverige eller att använda andra betalningssätt som till exempel kort som fungerar utomlands.

 

Svårare att växla svenska sedlar utomlands​

NYHET Riksbanken har tidigare informerat om att vi fått många frågor om att det inte går att växla svenska sedlar till lokal valuta utomlands. Enligt den information som svenska banker, uppräkningsföretag och växlingsföretag har lämnat till Riksbanken, har inte flödet av växlade svenska sedlar till Sverige stoppats och det kommer fortfarande in svenska sedlar från utlandet.

Publicerad 2023-06-19
Svenska sedlar som växlas till lokal valuta utomlands går genom ett system av utländska växlingskontor, valutagrossister och internationella valutahandlare innan de når Sverige. I Sverige sker sedan hanteringen av privata uppräkningsföretag och banker eller bankägda bolag. Problemen med växling av svenska kronor utomlands har alltså uppstått och finns utanför Sveriges gränser i det internationella systemet av valutaväxlare, grossister och handlare.
Riksbanken är inte involverad i den valutaväxling som sker utomlands eller hanteringen av svenska sedlar som kommit tillbaka till Sverige.
För dig som ska resa utomlands kan alternativ till att växla sedlarna utomlands vara att växla i Sverige eller att använda andra betalningssätt som till exempel kort som fungerar utomlands.

Varför är det bara Sverige som är drabbat då, var samma i Fuengirola Spanien, svenska kontanter inte önskvärda.
Är BS från bankerna, mycket bs från svenska banker nu.
Som när jag inte kunde föra över mer än 50k på 7 dagar, frågade förra veckan när var på banken.
Nä det är nåt storbankerna i Sverige kommit överens om.
Kan inte ens skicka mer än 50k i veckan till mitt avanzakonto.
Nä svenska banker blir värre och värre och växelkontor och banker i Thailand har uttalat sig i media och säger att problemet ligger i Sverige.
 
Varför är det bara Sverige som är drabbat då, var samma i Fuengirola Spanien, svenska kontanter inte önskvärda.
Är BS från bankerna, mycket bs från svenska banker nu.
Som när jag inte kunde föra över mer än 50k på 7 dagar, frågade förra veckan när var på banken.
Nä det är nåt storbankerna i Sverige kommit överens om.
Kan inte ens skicka mer än 50k i veckan till mitt avanzakonto.
Nä svenska banker blir värre och värre och växelkontor och banker i Thailand har uttalat sig i media och säger att problemet ligger i Sverige.
Norge och Danmark är lika drabbade när det gäller att växla sedlar utomlands.
Dom länderna köper inte tillbaka valuta från utlandet.

Orsaken är penningtvätt och kriminella

I Sverige är det bara Loomis som har tillstånd att handla med utländska valutor och att köpa tillbaka SEK.
 

Svårare att växla svenska sedlar utomlands​

NYHET Riksbanken har tidigare informerat om att vi fått många frågor om att det inte går att växla svenska sedlar till lokal valuta utomlands. Enligt den information som svenska banker, uppräkningsföretag och växlingsföretag har lämnat till Riksbanken, har inte flödet av växlade svenska sedlar till Sverige stoppats och det kommer fortfarande in svenska sedlar från utlandet.

Publicerad 2023-06-19
Svenska sedlar som växlas till lokal valuta utomlands går genom ett system av utländska växlingskontor, valutagrossister och internationella valutahandlare innan de når Sverige. I Sverige sker sedan hanteringen av privata uppräkningsföretag och banker eller bankägda bolag. Problemen med växling av svenska kronor utomlands har alltså uppstått och finns utanför Sveriges gränser i det internationella systemet av valutaväxlare, grossister och handlare.
Riksbanken är inte involverad i den valutaväxling som sker utomlands eller hanteringen av svenska sedlar som kommit tillbaka till Sverige.
För dig som ska resa utomlands kan alternativ till att växla sedlarna utomlands vara att växla i Sverige eller att använda andra betalningssätt som till exempel kort som fungerar utomlands.

Jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad med SEK jämfört med t.ex euro eller CHF. Dom går säkert genom samma system.
 
Dom finns där och dom betalar dig 2 baht per krona. Sedan går jag dit och köper upp det som finns för 3.20...
Nu är det ju så att vi har euro här i Finland. Men, jag har 4700 SEK = 370€ som jag fick av min syster. Dom skall jag växla till euro på Helsinki-Vantaa flygfält, och sedan växla till THB i Thailand med ca. 39 i kurs, och inte 2 komma nåt som det nu är med SEK>THB.
 
Senast ändrad:
Det är svenska bankernas fel att problemet uppstått, har inte med värdet att göra utan svenska bankers vägran att köpa tillbaks svenska kontanter.
Dom är ju ensamma med denna inställning, varför?? Kanske det blir € för er med när ni redan är i Nato? ;)
 
Senast ändrad:
Är det inte ungefär samma för DKK och NOK? Små valutor. Bankerna vet inte varifrån pengarna kommer ifrån, så det är bäst att inte ha med dom att göra. För böter vid eventuell hjälp med pengatvätt är rätt stor.
Ja men pengatvätt är väl redan en gammal sak, tror det har minskat sedan några år tillbaka.
 
Som när jag inte kunde föra över mer än 50k på 7 dagar, frågade förra veckan när var på banken.
Nä det är nåt storbankerna i Sverige kommit överens om.
Som du såg tidigare så är det olika belopp för olika banker. Men detta är ett sätt att minska bedrägerier, går bara att komma över en mindre summa.
Välj en bra bank och be dom ändra beloppet så går det att överföra större belopp.
 
Nu är det ju så att vi har euro här i Finland. Men, jag har 4700 SEK = 370€ som jag fick av min syster. Dom skall jag växla till euro på Helsinki-Vantaa flygfält, och sedan växla till THB i Thailand med ca. 39 i kurs, och inte 2 komma nåt som det nu är med SEK>THB.
Kan du inte sätta in på ditt konto och ta ut i Thailand i ATM.?
 
 

Liknande trådar

M
Svar
13
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
7
Visningar
3 K
jpyllman
J
 
Tillbaka
Topp